Keskustelu > Seuratupa

Tietoinen uskonratkaisu

<< < (3/12) > >>

karjalaisenkyösti:
Nuo kohdat 1 ja 2 voi toki yhdistää näin: "Toisen uskoa ei pidä mennä arvioimaan paitsi silloin, kun tuo toinen uskova uskoo eri tavalla, kuin me".
Olenko täysin hakoteillä?

Riitta-mummi:
No, minä en jokatapauksessa ymmärtänyt tuota muuksi kuin ivaksi.

Olen edelleen todistuspuheita vastaa, ja siksi en käy tarkemmin kertomaan miten uskoni (odottava, toivova ) alkoi.

vn:
Valitettavaksi ivaksi minäkin ymmärrän.
Kössi yrittää selittää ja tulkita ne parhainpäin, mutta ei välttämättä osu kohdilleen.
Luterilainen saisi itse kirjoittaa niin selkeästi että niistä jotain tolkkua saisi.

karjalaisenkyösti:
Yleisesti ottaen ihminen näyttää luonnostaan toimivan niin, että jos hänen vastaanottamansa viesti on epäselvä, se tulkitaan negatiivisesti siten, että "nyt tuo varmaan tarkoitti pahaa minulle".
Ja todellisuudessa kovin harvoin kukaan haluaa sanomisellaan pahaa jollekulle toiselle.

Miksei voisi olla niin, että jos tulee joku epäselvä viesti, se tulkittaisiin näin: "En ymmärrä, mitä tuo tarkoitti, mutta kumminkin se tarkoitti jotain hyvää".
Tällä tulkinnalla välillä meni harhaan ja tuli väärä tulkinta, mutta päädyttäisiin kuitenkin oikeaan tulkintaan useammin, kuin tuolla ihmiselle tyypillisemmällä tulkinnalla.

No, omassa tulkinnassani käytin muuta menetelmää, kuin tätä positiivisen tulkinnan menetelmää, joka pelkästään sekin tuottaisi jo yksistään todennäköisesti oikeamman tuloksen, kuin tuo ihmisluonnon mukainen tulkintamenetelmä, jonka kahleissa joka ikinen meistä on.

Pena:
On hiukan itsekeskeistä tulkita ihmisten sanomisia itseensä kohdistuvina, joko hyvää tai pahaa tarkoittavina. On väitetty, että se olisi erityisesti meidän suomalaisten tapa suhtautua.

Vanha elefanttivitsi kuvaa tätä: Englantilainen kirja aiheesta on 100 tapaa käyttää elefanttia. Ranskalainen teos on Elefantista valmistetut ruokalajit, saksalainen julkaisu on Elefeantologian alkeet I-IV ja suomalainen Mitä elefantit meistä ajattelevat.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta