Keskustelu > Raamattupiirit

Obadjan kirja

<< < (2/2)

Riitta-mummi:
Kiitos, Thomas.

Olen itse esikoinen, siksi olen tätä ajatellut. Toisaalta tuon ajan maailmassa ei tyttö ollut pojan veroinen.

Kun katson turkkilaista tv-sarjaa siinä edelleen vanhimman veljen oikeus määrätä nuorempien asioissa, etenkin siskon on räikeää.
Myös veljeys, veljenpojat ja etenkin omat pojat ovat mihen ylpeilyn aihe.

Onneksi Jumala on aina kuvioissa mukana.

Thomas McElwain:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 20.11.20 - klo:07:57 ---Kiitos, Thomas.

Olen itse esikoinen, siksi olen tätä ajatellut. Toisaalta tuon ajan maailmassa ei tyttö ollut pojan veroinen.

Kun katson turkkilaista tv-sarjaa siinä edelleen vanhimman veljen oikeus määrätä nuorempien asioissa, etenkin siskon on räikeää.
Myös veljeys, veljenpojat ja etenkin omat pojat ovat mihen ylpeilyn aihe.

Onneksi Jumala on aina kuvioissa mukana.

--- Lainaus päättyy ---

Olipa hienosti sanottu, onneksi Jumala on aina kuvioissa mukana.
Kielinörttinä panen merkille, että sana Edom tulee samasta juuresta kuin nimi Adam. Kai perusmerkitys viittaa punaiseen, toisella punakeittoon ja toisella punamultaan, kun Adam muokattiin mullasta. Feminiinimuodossa se onkin tavallinen sana "maa." En tiedä miksi, mutta olen usein huomannut ja ihmetellyt, että Koraanissa arabiankielinen nimi Jeesukselle tulee samasta juuresta kuin Eesau. PItäisi mielestäni tulla samasta kuin Joosua eikä Eesau. Ihmeellistä. Vertaillaanko Jeesusta Eesauun? En näe yhtymäkohtaa. Joku viisaampi ehkä näkee.

1944:
Olin aikoinaan kiinnostunut Raamatun historiasta. Muistan Obadjasta sen, että hän olisi elänyt kuningas Ahabin aikana ollen jopa palatsin päällikkö. Muita tietoja lienee hyvin vähän. Obadja lukee tuomion Edomin valtiolle, koska se alkoi sotia heikentyvää Juudaa vastaan. Juudahan loppui periaatteessa, kun Jerusalem valloitettiin v 587 eKr.
Mutta on tietoja siitäkin mielipiteestä, että Obadja olisi ollut kansalliskiihkoilija. Sota  Edomia vastaan olisi siten antanut syyn profeetalle julkaista ankara tuomio. Lopussa kuitenkin näytetään Israelin pelastukseen viittaavaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta