Keskustelu > Raamattupiirit

Raamatun lukeminen

<< < (3/5) > >>

karjalaisenkyösti:

--- Lainaus käyttäjältä: vn - 22.02.22 - klo:12:40 ---En ymmärrä tätä kommenttia ollenkaan.

--- Lainaus päättyy ---

Yritän antaa tuolle tekstille jonkinlaista tulkintaa.
Mielestäni nimim. Luterilainen kritisoi sitä ulkopuolisen korvaan särähtää hivenen kaiketikin jossain määrin yleistä juuri körttiläisten piirissä ilmenevää nöyryysihannetta, jonka annetaan ymmärtää olevan juuri eritoten körttiläinen ominaisuus ja joka ominaisuutena välillä näyttää kääntyvän jopa itse todellista nöyryyttä vastaan.
Ulkopuolisesta se tosiaankin välillä näyttää vähän huvittavaltakin piirteeltä.

Eri yhteisöillä on omia ominaispiirteitään. Sisäpuolinen ei aina näe asioita samalla tavalla, kuin ulkopuolinen.
Joissain seikoissa ulkopuolinen on oikeassa, joissain väärässä.

Joku yksittäinen ryhmän ominaispiirre ei toki tarkoita sitä, että se olisi yhtä vahva jokaisessa ryhmän jäsenessä, eikä edes sitä, että piirre esiintyisi jokaisessa ryhmäläisessä.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: luterilainen - 22.02.22 - klo:12:19 ---Jos sanot uskovasi, olet ylpeä.

--- Lainaus päättyy ---

Ei ole ylpeää sanoa: minä uskon. Se voi ollakin, jos sanoo: olen uskova. Yhä ylpeämpiä ovat: uskovainen, tosiuskovainen, oikeauskoinen...

karjalaisenkyösti:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 22.02.22 - klo:13:47 ---Ei ole ylpeää sanoa: minä uskon. Se voi ollakin, jos sanoo: olen uskova. Yhä ylpeämpiä ovat: uskovainen, tosiuskovainen, oikeauskoinen...

--- Lainaus päättyy ---

Tuli mieleeni, että ortodoksikirkon joihinkin kirkossa kuuluneisiin rukouksiin kuuluu rukukous kaikkien oikeauskoisten kristittyjen ja kaikkien kristittyjen puolesta.
Aina, jos tuon rukouksen kirkossa seisoessani kuulen, tulee hyvä mieli: minunkin puolestani tuossa rukoillaan ja kaikkien muidenkin kristittyjen, jotka eivät ole ortodoksikirkon kristittyjä.

Tämän näkemyksen mukaan on olemassa oikeauskoisia kristittyjä ja muita kristittyjä.
Taitaa olla tavallinen näkemys kaikissa piireissa: me olemme niitä oikeauskoisia, muut ovat muita.
Joku käyttää tässä termiä "oikeaukoinen", joku jotain muuta. Termi vaihtelee, asiasisältö sama.

Thomas McElwain:

--- Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti - 22.02.22 - klo:14:00 ---
Tämän näkemyksen mukaan on olemassa oikeauskoisia kristittyjä ja muita kristittyjä.

--- Lainaus päättyy ---

Kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä? Luuk 18:8.

luterilainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 22.02.22 - klo:13:47 ---Ei ole ylpeää sanoa: minä uskon.

--- Lainaus päättyy ---
Tuo on epätyypillistä körtille, sillä se korostaa ihmisen omaa voimaa, ylpeyttä ja kykyä uskoa.  :eusa_pray:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta