Kirjoittaja Aihe: Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä  (Luettu 36216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Ajattelinpa kysellä, että mitä musiikki ja taide ylipäätänsä teille merkitsee? Kysyn ihan jo sen takia, että itse musiikkia opiskelevana herää aina hetkittäin (viime aikoina on kysymys ollut erittäin vahvasti pohdittavana) mieleen kysymys, että enkö todellakaan voisi mitään järkevämpää tehdä. Joskus apuna pohdinnassa voisi kuitenkin olla jonkun muunkin kuin itseni ääni ja siksi kysynkin teiltä.

Oma suhtautumiseni on sillä tavalla kaksijakoinen, että vaikka tämän koko homman ideaa usein pohtiikin niin usein kun ahdistuttaa tai ilostuttaa niin musaahan sitä usein päätyy joko soittamaan tai kuuntelemaan.

Niin - taiteiksi siis luen kaiken runoudesta räminään, en lähde "taide"-käsitettä sen enempää määrittelemään.

Jeps.

:)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #1 : 30.07.06 - klo:09:47 »
Ei taire ja sen tekeminen oo mitää humpuukia. Voiko ihiminen saara teherä jotaki järkevämpää, kuin käyttää omaa luavuuttaan?
Tutkia ja kokeella kaikilla aistiillaan uusia, ennenkokemattomia asioota. Ainut huano puali on, notta moni joutuu tekemähän "leipä tairetta" elantonsa etehen.
Ihimisen kehittyminen virtuoosiksi vaaritahan palion jatkuvaa nöyryyttä ja ittensä kiältämistä. :-({|=
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #2 : 30.07.06 - klo:19:17 »
Lyhyesti: Ois se vaan maailma aika ankea paikka ilman taidetta!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #3 : 30.07.06 - klo:20:56 »
Minulla kanssa aihe on ollut vahvasti pohdinnan alla. Musiikinteko ja kirjoittaminen, sävel- ja sanataide, nuo kenties omimmat taiteenlajini, ovat minulle elintärkeitä keinoja ilmaista itseäni ja purkaa tuntemuksiani. Minäkin opiskelen musiikkia päätoimisesti ensi syksystä alkaen, en tosin ole vielä laisinkaan varma, onko musiikkikaan, niin äärettömän tärkeää kuin se minulle onkin, asia, josta tahtoisin ammatin itselleni. Uskon kuitenkin, että ihminen voi olla parhaiten hyödyksi tälle maailmalle tekemällä sitä, mitä parhaiten taitaa – toisin sanoen miltä sijalta tahansa pystyy kantamaan kortensa kekoon paremman maailman hyväksi, kunhan tekee ”sydämestään” sen minkä tekee, niin ajattelen. Taideala ei siis välttämättä ole lainkaan ”vähemmän järkevää” (vrt. Pengun kirjoitus) kuin mikään muukaan ala, se saattaa esimerkiksi koskettaa ja parantaa ihmisiä kuin mikäkin sielunhoito.

Minä koen taiteen, kaiken kauniin elämässä, heijastuksena Jumalasta, täydellisestä Kauneudesta. Taide ei sinänsä voi olla elämää suurempaa, mutta eikö jokainen ihmiselämä ole ihmeellinen taideteos, koko luomakunta osoitus Korkeimman huikeasta kauneudentajusta? Minulle taide on hyvin kokonaisvaltaista; se ulottuu koko elämääni ja arkeeni, tuntuu olevan läsnä koko ajan, ensinnäkin siksi, että omistan sen harjoittamiselle valtaosan ajastani ja sitten koska se on minulle omin keino ilmaista itseäni jatkuvasti – elää, käsitellä kokemaani, kommunikoida, luoda uutta. Ääh... Tämä on niin vaikea ja ääretön kysymys, etten osaa siihen millään tavoin kattavasti vastata, joten pelkkä yrityskin loppukoon tähän.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #4 : 30.07.06 - klo:22:47 »
Hienosti kirjoitettu, ystäväni!

Tuoreimmalla keikkarundilla tuli bändikavereiden kanssa kuitenkin mietittyä lähinnä, miten musiikista (olen muusikko-> puhun siitä näkökulmasta) tai taiteesta ylipäänsä pääsisi irti. Meistä kaikista tuntui, että musiikki on addiktion kohde siinä missä huumeet tai alkoholikin: vaikka kuinka yritämme tehdä jotain muuta (kunnon työtä tai sitten vaikka kirjoittamista tai näytelmää... mitä vain), niin aina lopulta löydämme itsemme milloin miltäkin maailman kolkalta tuntemasta olomme juuri sillä hetkellä niin hyväksi, että on pakko soittaa seuraavakin keikka maksoi mitä maksoi, oli tarjolla oleva keikka sitten humppaa tai taidetta... En halua päästä(ä) irti!

Hetkinen - olenko kirjoittanut samasta aiheesta tänne joskus aiemminkin? Hmm. No, pääsin jo liian pitkälle... Menoks'.

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #5 : 31.07.06 - klo:16:38 »
Samoilla ajatuksen puolilla juden kanssa. Mutta vain käsitöiden puolelta. Paikallisen käsityökurssikeskuksen pitäjän kanssa mietittiin "käsitöistä vieraannuttamiskursseja". Mutta ei saanut tuulta alleen.  :lol:

Aina olen elänyt musiikin kanssa ja suoraakin taiteellista epäkäytännöllisyyttä minusta löytyy, mutta olen aina voinut sivuuttaa sen vain "huonona" luonteen piirteenä (Lue: epäkäytännöllisenä)
Mutta nyttemmin on tullut hetkiä jolloin on pitänyt miettiä uudestaan kun on taideainetta menossa opiskelemaan. Mutta voin vain hymyssä suin todeta että saan täyspäiväisesti oppia tuota Ilmaisun(/hoidon) lajia, joka on kaunein elämän sivutuotteista.
Olen kuullut myös taidetta kutsuttavan anarkian vastakohdaksi - positiiviseksi poissa oloksi.

Kun on aikaa olla juoksematta koko päivää riistaa kiinni niin voi ajankuluksi piirrellä luoliensa seiniin. :lol:

Tuskin eläisin ilman taidetta. Huumettani.  :shock:
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #6 : 31.07.06 - klo:17:12 »
(Ka, kaikesta päätellen olet, jude, palannut onnistuneesti takaisin kotimaan kamaralle. Hyvä kuulla sinusta.)

Nii-in, musiikista on tolkuttoman vaikeaa päästä eroon. Vaikka joskus kyllä tottavie haluttaisikin jättää koko homma, kyllä se ulkopuolisine paineineen ja haastavuuksineen sen verran naista syö... Ja kuitenkaan sitä ilman ei vain voi elää: viikko, parikin erossa soittimista alkaa jo tuntua niin häiritsevän sietämättömältä, että kun niiden ääreen sitten vihdoin pääsee, ei oikein meinaisi päästää irti millään. Ei, en kyllä sittenkään vaihtaisi tätä mihinkään, niin paljon se on elämääni antanut.

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #7 : 31.07.06 - klo:21:40 »
ovat kyllä tosi tärkeitä juutuja!

opena haluisn panostaa lasten kanssa paljon enemmän taiteeseen ja musiikkiin. jostain syystä vaan kirjaimet ja numerot ovat paljon tärkeempiä. samoin jättäisin kaiken arvostelun noista pois siis kolussa. 10 vaan kaikille paperiin jotka osallistuu ja yritää
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa joonasv

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
hmmm
« Vastaus #8 : 31.07.06 - klo:23:00 »
Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Musiikkia opiskelevana olen itsekin joutunut miettimään tuota. Olen todennut homman mielekkääksi. Musiikki voi liikuttaa ihmistä(kunhan soitto ei ole epäpuhdasta)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #9 : 31.07.06 - klo:23:06 »
Siis kuinka paljon tällä foorumilla on näitä taidealojen opiskelijoita tai työssä taidealalla... Lähes jokainen aloittaa jotensakin, että "itsekin olen pohtinut, kun opiskelen... !!!   8-[  Taidan olla sitten näitä harvempia, jotka piskelevat puhtaasti tiedettä.  :smt102
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #10 : 01.08.06 - klo:17:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Michelle"

opena haluisn panostaa lasten kanssa paljon enemmän taiteeseen ja musiikkiin. jostain syystä vaan kirjaimet ja numerot ovat paljon tärkeempiä.


No eipä uskois.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #11 : 02.08.06 - klo:16:07 »
Kyllä kaikenlainen luovuus ja taide on elämän eliksiiriä. Kun nykyään niin paljon panostetaan tiedolliseen osaamiseen, mikä on tietysti myös tärkeää, olisi kaikkien vastapainoksi hyvä harjoittaa luovuutta jollain elämän alueella tai muuten hajoo polla!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #12 : 03.08.06 - klo:22:01 »
Musiikista en kamalasti piittaa. Soittoharrastuskin kuoli tuskaisassa ympäristössä, vaikka olisi se kyllä varmaan kuollut muutenkin.

Nykyään lähinnä maalailen.

Minua ärsyttävät sellaiset ihmiset, jotka valittavat etteivät voi piirtää/maalata/ym. koska eivät osaa, tai että lopputulos ei näyttäisi yhtään hyvältä tai kauniilta. Miksei voi tehdä jotain sellaista mistä itse pitää, ja olla välittämättä muiden käsityksistä? Ei sitä tarvitse ulko-oveen näytille pistää joka rääpystystä.


Lainaus käyttäjältä: "Michelle"
ovat kyllä tosi tärkeitä juutuja!

opena haluisn panostaa lasten kanssa paljon enemmän taiteeseen ja musiikkiin. jostain syystä vaan kirjaimet ja numerot ovat paljon tärkeempiä.


Äläääääääääääääää.
Koulu ei ole ollenkaan mikään hyvä paikka tälle. Tietenkin oli aina mukavaa, kun keskellä päivää oli tunteja, jolloin ei tarvinnut tehdä yhtään mitään, mutta jos senkin olisi saanut lyhennettyä koulupäivän loppupäästä niin o/ .
No ala-asteen ekoilla luokilla sellainen askartelupaskartelu oli hauskaa.
Mulla riittääkin niitä joulutonttuja ja pääsiäispupuja loppuelämäksi.

Kirjaimet ja numerot on kyllä paljon parempaa ajanvietettä koulussa.

Lainaus käyttäjältä: "Michelle"
samoin jättäisin kaiken arvostelun noista pois siis kolussa. 10 vaan kaikille paperiin jotka osallistuu ja yritää


Ja tämähän on tunnetusti jotain, mitä opettajat eivät ikinä pysty arvioimaan.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #13 : 03.08.06 - klo:22:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Pinni"

No ala-asteen ekoilla luokilla sellainen askartelupaskartelu oli hauskaa.


Se oli niin syvältä, ettei mitään rajaa. Varmaan suurin syy miksi edelleen vihaan jotain typerien korttien väsäämistä kaikkina ihme siilien muistopäivinä.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Musiikista ja taiteesta noin ihan ylipäätänsä
« Vastaus #14 : 04.08.06 - klo:15:08 »
Sanasta taide saan näppyjä.

Olen enemmän viihdeihmisiä, jos pitää valita, mitä teen silloin, kun ei tarvitse tehdä mitään muuta.

Musiikki? Välttämätön paha. Mielellään ei livenä eikä taustahälynä, vaan suppealla maulla valittuja otteita tallenteista ehkä alle tunti viikossa.


Luovuutta on maailmassa onneksi muunkinlaista kuin taiteellista. Arvostan ennen kaikkea käytännöllistä luovuutta, joka auttaa sumplimaan kaikenlaisten arjen aikataulujen, logistiikkaongelmien, elämänprojektien sekä ihmissuhteiden sekasotkuissa. Haluaisin kehittyä virtuoosiksi omassa lajissani, joka lienee "asuminen ja arki".