Keskustelu > Raamattupiirit

2. Korinttolaiskirje 11. luku

<< < (3/4) > >>

Pena:
Voisiko tuon Hanishe·unǫˀ etymologiaa vähän avata? Ndongassa käytetään muun muassa sanaa Omutondi, vihollinen (muodoltaan oikeastaan vihaaja), tarkoittamaan paholaista.

Thomas McElwain:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 23.12.20 - klo:13:48 ---Voisiko tuon Hanishe·unǫˀ etymologiaa vähän avata? Ndongassa käytetään muun muassa sanaa Omutondi, vihollinen (muodoltaan oikeastaan vihaaja), tarkoittamaan paholaista.

--- Lainaus päättyy ---

Se on omituinen sana. Ha- on maskuliini yksikön pronomiini-etuliite, elikkä "hän". Päätteenä on populatiivi, eli se viittaa siihen, missä henkilö asuu. Sanan juuri on pikkuisen hämärä, mutta todennäköisesti tarkoittaa "hylly." Kirjaimellisesti "hän joka asuu hyllyssä." Tämä viittaa mielestäni irokeesiluomiskertomukseen, jossa taivaanäidin kaksoset järjestivät maanpäälliset olot. Toinen teki maailman liian hyväksi toisen mielestä, joka meni perästä ja pilasi luomistyön. Eräs hänen tekonsa oli avata maanalaisen luolan suu ja vapauttaa vaaralliset elämet sieltä. Niin tämän luolan nimitys on "hylly". On selvä, etteivät lähetyssaarnaajat keksinyt tätä, vaan se on tullut vanhoista uskomuksista.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: Thomas McElwain - 23.12.20 - klo:14:09 ---Toinen teki maailman liian hyväksi toisen mielestä, joka meni perästä ja pilasi luomistyön.

--- Lainaus päättyy ---

Zarathustra yksinkertaisti varhaisten iranilaisjumalien luetteloa jakaen luettelon kahteen vastakkaiseen voimaan: hyvään Ahura Mazdaan ja pahaan Angra Mainyuhun. Tämä hyvän ja pahan tasaväkinen taistelu taitaa olla yleisinhimillinen tapa hahmottaa maailmaa. Joillekin kristityillekin on tärkeää nostaa saatana Jumalan vastavoimaksi.

Thomas McElwain:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 23.12.20 - klo:15:02 ---Zarathustra yksinkertaisti varhaisten iranilaisjumalien luetteloa jakaen luettelon kahteen vastakkaiseen voimaan: hyvään Ahura Mazdaan ja pahaan Angra Mainyuhun. Tämä hyvän ja pahan tasaväkinen taistelu taitaa olla yleisinhimillinen tapa hahmottaa maailmaa. Joillekin kristityillekin on tärkeää nostaa saatana Jumalan vastavoimaksi.

--- Lainaus päättyy ---

Professorini Åke Hultkrantz väitti, että tämä Pohjois-Amerikan luomiskertomus oli saanut vaikutteita juuri Persiasta. Hän näki Aasian ja Pohjois-Amerikan läpi miten kertomus muuttui matkan varrella.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: Thomas McElwain - 23.12.20 - klo:17:58 ---Professorini Åke Hultkrantz väitti, että tämä Pohjois-Amerikan luomiskertomus oli saanut vaikutteita juuri Persiasta. Hän näki Aasian ja Pohjois-Amerikan läpi miten kertomus muuttui matkan varrella.

--- Lainaus päättyy ---

Entäpä, jos Persia oli saanut vaikutteita Pohjois-Amerikasta. Jos matkareitin voi nähdä, voiko nähdä kulkusuunnan? Kulttuurin vaellukset ovat hämmästyttäviä. Kaikki muuttuu koko ajan ja jokin säilyy tuhansia vuosia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta