Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri. Psalmit 11 - 20

(1/4) > >>

Riitta-mummi:
Psalmit  11 - 20

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.html

karjalaisenkyösti:
11:3. Kun peruspylväät murretaan maahan, mitä voi vanhurskas tehdä?

Tässä Psalmissa tehdään selkeä jaottelu: on vanhurskaita ja jumalattomia. Tähän jaotteluun taidetaan törmätä hyvin usein Psalmienkin kirjassa.
Mitä ovat nuo "peruspylväät"?
Muistelen joskus luulleeni saarnan, jossa peruspylväät tulkittiin olevan Jumalan säätämykset.
Jumala on antanut omat lakinsa ja säädöksensä ja jos ne yhteiskunnassa rikotaan, niin rikotaan peruspylväät.
Annan äärimäisen kärjistetyn esimerkin ja mielessäni on eräs eurooppalainen valtakunta 1940-luvulla:
Esimerkissäni voi olla myös omaa mielikuvitustani mukana.
Oletetaan, että säädetään laki, joka tekee tiettyjen kansallisuuksien edustajat ihmisiksi, joiden omaisuuden saa ryöstää kuka haluaa. Tästä seuraa se, että moni käyttää hyväkseen tuota lakia ja toimii sen sallimuksen mukaan.
Tässä olisi siis rikottu eräs peruspylväs ja menty Jumalan säätämyksen ulkopuolelle.
Mitä vanhurskas voi tässä tehdä? Jumalattomuus rehoittaa.

Nyt on kuitenkin niin, että jumalattomuus ei tule luoksemme juuri koskaan noin räikeällä tavalla. Väitän, että se normaalisti tulee valkeuden enkelin muodossa.

Miten sinä näet, mitä ovat nuo peruspylväät?

karjalaisenkyösti:
Uuras Saarnivaara raamatunkäännöksessään kertoo näin:
"
Ihmisen elämän peruspylväät ovat: 1. Raamatun profeetallinen ja apostolinen ilmoitussana ja 2. Kristus kulmakivenä, Vapahtajana ja Herrana. Ef. 2:19-21.
"

karjalaisenkyösti:
Psalmi 13:4. "... Valaise silmäni, etten nukkuisi kuolemaan"

Daavid ilmeisesti ottaa huomioon sen, että ehkä hän onkin väärällä tiellä.
Oli miten oli, niin väitän, että minun ja jokaisen muunkin, oli sitten maailmankuva mitä tahansa, tulisi ajatella näin ja tästä johtuen kääntyä jatkuvasti Herran puoleen ja pyytää silmien valaisemista, jotta tie ei päättyisi kadotukseen.

Edelliseen kyllä liittyy tämänkin:
13:6. "Mutta minä turvaan sinun armoosi; riemuitkoon minun sydämeni sinun avustasi..."

Eli tietynlainen pelko ja riemu samalla kertaa, ainakin tiedon ja järjen tasolla, jos ei monestikaan tunteen tasolla.


Mielelläni lukisin raamattupiiriläisten referaattia psalmista 14.
Itsekin aion tutustua siihen paremmin ajan kanssa ja pohtia.

malla:
Psalmi 13:4. "... Valaise silmäni, etten nukkuisi kuolemaan"

Tämä sai ajatukseni silmävoiteeseen, josta ilmestyskirjassa puhutaan:


Ilm. 3:18

Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

-Jumala voi varmaan voidella minunkin silmiäni että näkisin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta