Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Joonan kirja

<< < (5/13) > >>

karjalaisenkyösti:
Tässä Tarsis nimisestä paikasta vähän monisanaisemmin, minkä Pena jo kyllä kertoi aiemmin muutamilla sanoilla:
Lainaus on otettu täältä:
http://www.evank.org/sivu12_joona_b01-02_joonan_pakomatka.php
"
Tarsis, jonka Joona oli valinnut matkansa määränpääksi, on useiden tutkijoiden mukaan foinikialaisten kauppiaiden perustama kaupunki, jonka nimi nykyisin on Tartessos. Se sijaitsi Välimereltä tultaessa Atlantin rannalla Etelä-Espanjassa Guadalquivir-joen suulla. (Kilikian Tarso ei voi olla Tarsis, vaikka niin on ehdotettu, sillä sinne Joona olisi päässyt rannikkoveneellä, mutta hän matkusti avomerialuksella.)

Tarsis on Raamatussa toistuvasti mainittu kaukaiseksi kaupungiksi. Se on myös äärettömän kaukana olevan paikan vertauskuva. Aluetta kutsuttiin vielä Jeesuksenkin aikana "maan ääreksi", sillä siihen loppui Euroopan manner ja Atlantin aava alkoi. Myös psalmissa 72 Tarsis yhdistetään maan ääriin, Ps. 72:8, 10.
"

Viisveisaaja:

--- Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti - 27.09.16 - klo:08:34 ---Joonan kertomus kuuluukin niihin lasten kuvaraamattujen peruskertomuksiin.

--- Lainaus päättyy ---
Hyvin todettu.

karjalaisenkyösti:
Pohdiskelin joku aika sitten syitä Joonan pakenemiseen.

4:2 antaakin siihen valoa:
'
"Voi Herra! Enkö minä sitä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ehätin pakenemaan Tarsiiseen. Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa.
'

Ainut tai ainakin suurin syy taisi olla Joonan toive, että Niineve hävitettäisiin, niin olisi vihollisvaltakunta heikompi.

karjalaisenkyösti:
Iloitsemmeko me, jos jostain nykyajan valtakunnasta kuuluu huonoja uutisia? Itse lankean tuollaiseen syntiin usein ja tuosta on vaikea päästä eroon. Vaikka yritän tuota syntiä välttää ja kenties jotenkin kieltää, niin se vain asuu minussa.

vn:
No tuo on mulle kyllä ihan outo iloitsemisen aihe...
Enemmänkin olen välinpitämätön, tai sitten huolestun, muserrun omien ja toisten...
siis jopa valtioiden...taakkojen alle.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta