Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Joonan kirja

<< < (4/13) > >>

malla:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 27.09.16 - klo:06:59 ---
Vertauksin kerrottu on kiehtovampaa luettavaa kuin luennointi tai luettelomainen kerronta. Lapsenmieliselle vertaus aerityisesti ajatelleen lapsenmielisiä näin puhuessaavautuu. Luulen Jeesuksen siksi käyttäneen niitä. Hän rakasti lapsia ja lapsenmielisiä.


--- Lainaus päättyy ---

Minä ajattelen myös näin, että vertaukset ja metaforat, allegorisuus puhuttelee ja saa miettimään.
Jeesus puhui paljon vertauksilla, samoin profeetat esittivät asioita vertauskuvallisesti.

vn:
Joonan oleminen meripedon vatsassa on yksi raamatun ihmeistä, yksi luonnon vastainen
ja ihmisjärjelle käsittämätön asia.
Jumalalle on kuitenkin kaikki mahdollista, niin uskon.
Suurin ihme varmasti on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus, ja se että hän on tällä tavoin
lunastanut ja pelastanut meidät.
Monia luonnon vastaisia ihmeitä on raamatussa.
Esimerkiksi hiljattain olen lukenut israelilaisten vaelluksesta Egyptistä Luvattuun maahan.
Tällä matkalla tapahtui valtavasti ihmeitä, kansa sai nähdä ja kokea. Silti he napisivat ja
olivat tottelemattomia.
Tämä kuvannee ihmisen heikkoutta ja syntisyyttä ja Jumalan Rakkautta ja pitkämielisyyttä,
armahtamista.

karjalaisenkyösti:
Minulla on ollut tämä paikka mielessäni:
4:7. Mutta seuraavana päivänä aamun sarastaessa Jumala lähetti madon kalvamaan risiinipensasta, niin että se kuivettui. (Raamattu Kansalle ry). Tummensin tuon kohdan, joka minulla siinä lähinnä oli mielessäni.

Riitta-mummi:
Herra antaa, ja ottaa kun parhaakseen näkee. Joonalle kelpasi puun varjo lohdutukseksi, mutta kiitollisuus niiniveläisten kääntymisestä sai hänet suuttumaan.
Ei käynyt Joonan mielen mukaisesti, hän jopa toivoi kuolemaa sen tähden.

Joonan kirjan opetuksia; Tottele, luota, toimi, iloitse, ja kiitä.

Pena:
… ja laita toivosi Jumalaan, vaikka kaikki toivo onkin mennyt - omasta syystäsi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta