Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Joonan kirja

(1/13) > >>

vn:
Viikolle 26.9. - 2.10.2016

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joona.html

karjalaisenkyösti:
Viikonloppuna jo keskityin Joonan kirjaan.
Googletin ja luin kirjan taustaa.
Tässä pari linkkiä:
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt7f.html
http://www.evank.org/sivu12_joona_a00.php

Joonan kirjassa on siis 48 jaetta.
Peltolan mukaan sen lukee läpi ääneen 6 minuutissa. Eilen aamusta luin sen 7 vuotiaalle pojalleni ääneen. Minulta meni aikaa 8 minuuttia.

Lauantaina iltalukemiseksi luin pojalleni mm. Joonan kirjan. Kirja on hänelle tuttu. Poikani kommentoi minulle joitain asioita Joonan kirjaan liittyen samalla, kun sitä hänelle luin. Hän sanoi, että se tuli Joonalle kalliiksi, kun Joona ryhtyi toimimaan vastoin Jumalan tahtoa. Tuli kolme vastoinkäymistä. Joona joutui maksamaan laivamaksun aivan turhaan, hänet heitettiin mereen ja hän joutui olemaan kalan vatsassa kolme päivää.
Sitten hän sanoi jotain siihen suuntaista, että kun Joona vaipui syvyyksiin sinne vuorten perustuksiin asti, että Jeesuksellekin kävi samoin, kun Jeesus kuoli, että Jeesus haudattiin ja joutui näin syvälle. En nyt tuota aivan tarkkaan muista tuota ideaa, mutta jotain tämän suuntaista se oli. Tämä on todella raamatullinen ajatus, Jeesuskin vertasi itseään Joonaan juuri siinä, että samoin, kuin Joona oli kalan vatsassa 3 päivää ja yötä, tulee Hänkin olemaan haudassa 3 päivää ja 3 yötä - tai jotain tällaista.
Pojan kanssa on kyllä ennenkin ollut puhetta varmaan useinkin siitä, että tässä suhteessa Joona on Jeesuksen esikuva, joten tuolta pohjalta on helppo ymmärtää tuo viimeeksi kertomani häneltä tullut kommentti.

Pena:
Joonan kirjan kohdalla kompastutaan usein siihen, että se ei voi olla kirjaimellisesti totta. (Jeesuskin kertoi sepitettyjä vertauksia.) Siinähän on selviä yhtymäkohtia vaikkapa tuhannen ja yhden yön Sindbad merenkulkijan seikkailuihin tai Kiplingin satuun Kuinka valas sai nielunsa. Mielestäni ne, jotka ryhtyvät väkisin selittämään kalan vatsassa elämistä edes mahdolliseksi, ovat kadottaneet tarinan todellisen viestin. 7 vuotias poika kuuli sen sijaan olennaisia asioita.

karjalaisenkyösti:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 26.09.16 - klo:07:48 ---Joonan kirjan kohdalla kompastutaan usein siihen, että se ei voi olla kirjaimellisesti totta. (Jeesuskin kertoi sepitettyjä vertauksia.) Siinähän on selviä yhtymäkohtia vaikkapa tuhannen ja yhden yön Sindbad merenkulkijan seikkailuihin tai Kiplingin satuun Kuinka valas sai nielunsa. Mielestäni ne, jotka ryhtyvät väkisin selittämään kalan vatsassa elämistä edes mahdolliseksi, ovat kadottaneet tarinan todellisen viestin. 7 vuotias poika kuuli sen sijaan olennaisia asioita.

--- Lainaus päättyy ---

Olen samaa mieltä tuosta ydinsanomasta, että se liittyy Kristukseen sekä ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen.

Nielaisiko kala tai joku meripeto Joonan vaiko ei niin, että Joona säilyi hengissä sen vatsassa 3 päivää?
Ehkä on niin, että se ei luonnon lakien mukaan ole mahdollista.
Ei ole mahdollista myöskään se, että kukaan nousee kuolleista.
Raamatussa on paljon asioita, jotka eivät oikeasti ole mitenkään mahdollista.
Kyllä kuolleitten ylösnousemusasiaankin voi kompastua.

Itse lähden siitä, että Joona oli merielämien vatsassa 3 päivää ja 3 yötä ja oksennettiin ulos ja sen jälkeen Joona lähti saarnaamaan Niiniveen kaupunkiin.
Onneksi Joonan kirjaa voi tutkia porukassa riippumatta siitä, miten sen eri yksityiskohdat omaksuu omaan maailmankuvaansa.

Joonan tyyppisiä kertomuksia toki voi olla lukemattomia. Asiaa voi ajatella niin, että Joonan kirja on kopioinut aineksia näistä tarinoista tai sitten niin, että nämä tarinat ovat saaneet aineksia Joonan kirjasta. Lähden siitä, että samankaltaisista eri tarinoista riippumatta Joona oli siellä vatsassa ja pääsi sieltä pois.

Mitä tulee noihin Jeesuksen kertomiin vertauksiin, niin minun mielestäni ne olivat siinä mielessä tosia, että sellaista oikeasti tapahtui, mitä Jeesus kertoi. Kylväjä kylvi peltoa, nainen etsi rahaa, joku pahoinpideltiin ja joku toinen häntä auttoi jne.
Väitän, että vertaukset olivat tosia, vaikka pääpaino oli jossain muussa, kuin vertausten tapahtumissa.

Jumala voi kyllä laittaa vaikka Joonan nielemään meripedon.
Itse lähden siitä, että tuo kertomus Joonasta on myös tuon meripedon ja Joonan sen vatsassaolon suhteen totta.
Ilman Jumalan asiaan puuttumistahan se mitä ilmeisimmin ei voi olla totta.
Sitä en sitten tiedä, että kuoliko Joona kalan vatsassa ja heräsi henkiin, kuten Jeesukselle kävi, vai pitikö Jumala Joonan koko tuon 3 päivän ajan hengissä.

Juutalainen perimätieto kertoo, että Joona oli Sarpatin lesken poika, jonka profeetta Elia herätti kuolleista.

Pena:
Niniven kääntymys jatkaa samaa iloisen liioittelevaa tarinointia. Kolmen päivämatkan mittainen kapunki katuu ja tekee parannuksen, ennen kuin saarnamies ehtii tallustaa edes sen keskustaan asti.

Minua puhuttelee Joonan kirjassa kertomuksen katkaiseva järkyttävä psalmi: Ahdingossani minä kutsun Herraa avuksi, ...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta