Keskustelu > Seuratupa

Uoamuseoratpa hyvinnii

<< < (2/13) > >>

Pena:
Näin olkoon tästä lähin
jumaluusoppini:
myös viimeinen ja vähin
saa olla omasi.
Tiet toiset vievät vaivaan,
perilliseksi taivaan
myös minut lunastit.

Jeesus sanoo: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut, minä annan teille levon" Hän ei sano kenellekään: Et ole toivottu. Päinvastoin, "hän kutsuu luokseen jokaisen, ken vaivain taakkaa kantaa". Olet toivottu, olet tervetullut.
Varmaa on myös, että se joukko, jonka muodostavat Herran armahtamat ihmiset, ei koskaan sulkeudu niin, ettei siinä olisi tilaa vielä yhdelle, jolla on karvaita kokemuksia maailman tylyydestä.

Jaakko Haavio: Rauhan teitä, 1975

Riitta-mummi:
SV 17


Äläkä muuta evankeliumia laiksi, ikään kuin osa jäisi sinun suoritettavaksesi ja kärsittäväksesi, ja Kristus olisi vain puolinainen välimies, ikään kuin sinun täytyisi kantaa osa syntitaakastasi ja suorittaa osa sovituksesta.
Anna synnin särkeä sydämesi, mutta älä anna sen särkeä evankeliumin toivoa.

Seppä Paavolle Wilcoxia lainaten.
Paavo Ruotsalainen, Talonpoikain herättäjä 1989

Riitta-mummi:
Huomisaamuiseksi seurapuheeksi valitsin Ilmari Heinosen kirjasta Täältä alhaalta,
Vanhurskauttaminen:

Jumalattoman vanhurskauttaminen merkitsee sitä, että Jumala armahtaa syntisen ihmisen sellaisenaan siihen paikkaan, ennen kuin ihminen on itse tehnyt mitään. Jumalan rakkaus on erilaista kuin ihmisten rakkaus, joka on valikoivaa ja kohdistuu vain kauniisiin ja rikkaisiin.
Lutherin mukaan syntisiä ei rakasteta sen tähden , että he ovat kauniita, vaan syntiset ovat kauniita , koska heitä rakastetaan.
Luther uskoi, että armo parantaa sillä tavoin ihmistä, että lähimmäinenkin saa siitä osansa.
Syntiset jakavat yhdessä tämän lahjan. Vanhurskauttamisen johdonmukainen seuraus on siis keskinäinen armahtaminen. Siitä kasvaa elämän kudos.


SV  98

p.s. Uamuseoroohin en taija ehtijä. Siks jo tännään panin puhheen uamuksi.

Riitta-mummi:
Sopii kysyä, loiko Jumala ihmisen autiomaata varten ? Jaloimmat luonteet kyllä näkivät erakkoelämänsä puutteet. Monet erakoista olivat todellisia itsensä tuntijoita. He opettivat, ettei ihmisen tule luottaa omaan vanhurskauteensa.
Askeesi etäännyttää Jumalasta. On myös vihollisen ylläpitämää askeesia. Monista nöyristä erakoista kehittyi sielunhoitajia, jotka noissa ankeissa oloissa pystyivät pitämään veljissään toivoa yllä, mutta myös vaimentamaan sitä parjaus-, vikoilu-, tuomitsemishenkeä, joka hyvin pian hengellisissä yhteisöissä kasvaa. Maailma on ihmisen kintereillä joka paikassa yhtä varmasti kuin kuolema.

Viljo Porkola,  Mitä minun pitää tekemän.

Pena:
Mikään muu ei ole sinua hyödyttävä eikä tyydyttävä omaatuntoasi kuin Kristus, joka sovitti Isän. Jumala tekee kaiken Kristuksen tähden. Sinä olet ansainnut helvetin, Jumalan vihan ja hylkäämisen. Kristus on ansainnut elämän, syntien anteeksiantamisen ja otolliseksi tulemisen Jumalan edessä. Hän ei tahdo vain osoittaa sinulle edellistä, vaan hän tahtoo antaa sinulle jälkimmäisenkin. Anteeksi antaminen on Kristuksen oma autuus ja ilo.

Thomas Wilcox: Kallis hunajan pisara.

Piispa emeritus Voitto Huotari puhui 'Hunajanpisarasta' radion aamuhartaudessa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta