Kirjoittaja Aihe: Hulluko olen? -Ihmeparantumiset  (Luettu 23200 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #15 : 01.06.05 - klo:18:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Tarkennuksen tarkennus: Harva parannusta korostava ryhmä kieltää sen, että joko "saarnaajan" tai ihmisen oma usko parantaa. Useimmiten asia esitetään näin: Jos et ole tarpeeksi (tai seurakuntasi ei ole, tai tilaisuudessa olevat ihmiset eivät ole) pyhä/nöyrä/kuuliainen/uskova/tms, niin et parane. He eivät julista, että paraneminen tulee armosta, vaan he julistavat, että paraneminen tulee ihmisten omasta pyhyydestä. Jumala ei kuule niitä, joilla on jotain vikaa. Armoa siis heillä ei ole, vaan vaatimus täydellisestä pyhyydestä.

Teme

Joiltakin on tainnut unohtua, että eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Yasmin

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #16 : 14.07.05 - klo:00:27 »
Minua häiritsee myös se, että rukouksessa toistetaan sanaa Herra tai Jeesus koko ajan. Ja myös sellainen kovin tuttavallinen tapa lähestyä rukouksessa Herraa on minulle vierasta: Kiitos, että Jeesus sä... sä tiedät Jeesus että... jne. Jonkinlaista kunnioitusta pitäisi kumminkin olla.

Aloittelin tässä männä viikolla lukemaan Lutherin Isä meidän-rukouksen selityskirjaa. Luther sanoo siinä, että mitä vähemmän sanoja, sen parempi rukous ja mitä enemmän sanoja, sitä huonompi rukous.

No, sitten tuohon ihmeparanemiseen. Epäilen aika kovasti noita tilaisuuksia, joissa ihmisiä parannetaan tai ainakin ihmiset luulee, että heidät parannetaan. Enpä nyt muista mikä oli nimeltään se pastori, jota takavuosina kaatajapapiksikin kutsuttiin, mutta hänen kokouksessaan jos ei ihminen kaatunutkaan niin sanottiin, ettei tämä ole tarpeeksi uskossa.

Raamatussahan puhutaan, että usko voi siirtää vuoria. Olen ymmärtänyt sen tarkoittavan sitä, että mikäli uskoo oikein tosissaan, että jokin asia tapahtuu niin se tapahtuu. Käsitykseni mukaan se ei siis tarkoita sitä kuinka paljon uskoo Jumalaan tai Jeesukseen, vaan sitä, että jo rukoillessaan jotakin asiaa, esim. paranemista parantumattomastakin sairaudesta, uskoo jo rukoillessaan rukouksen toteutuneen. Siis jos on niin vahva usko siitä paranemisesta, ettei ole hetkeäkään epävarma eikä usko horju.

Kellä sitten on niin vahva usko, ei varmaan monella. Ja siksi juuri noita ihmeparanemisia ei tapahdu kuin joitakin ihan harvoja, tosi harvoja ja tosi harvoin, siis tositosi harvoin.

No, ehkä olen hullu, kun uskon, että uskolla siirtää vaikka vuoren, mutta ehkä tarpeeksi kovasti uskomalla paranen tästä hulluudesta...  :roll:

Poissa taskunauris

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #17 : 03.02.08 - klo:22:22 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Edelleenkin näistä ihmeparantumisista samaa mieltä kuin alunperinkin, kusetusta koko homma. Poppamiehet ja shamaanit voi minunpuolestani jättää elokuviin ja lastensatuihin, ja nämä ihmeparantumiset kuuluvat samaan kastiin. Ei kai kukaan täysijärkinen oikeasti voi väittää parantuneensa syövästä, koska uskoi Jeesukseen? Usko antaa voimaa ja jaksamista, toivon siitä että joskus asiat ovat vielä paremmin. Ei se kuitenkaan syövästä paranna...
Kun luet raamattua (jos luet) niin sanotko, että kusetusta? Totta onkin ettei sinunkaan uskosi paranna ketään tai sinua vaan Jumala on se joka ihmeitä  tekee, mutta ihan niin kuin haluaa.
Kun sinä olet täysijärkinen niin sanoppa kuka oikein Jeesus oli?
Mistä tiedät ettei sinua ole kusetettu, että hän on ollut edes olemassa?
Mikäli on ollut niin silloin hän on myös jumala ja voi antaa syntejä anteeksi ja varmuuden iankaikkisesta elämästä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #18 : 03.02.08 - klo:22:33 »
Lainaus käyttäjältä: "taskunauris"

Mikäli on ollut niin silloin hän on myös jumala ja voi antaa syntejä anteeksi ja varmuuden iankaikkisesta elämästä.


Tuon lopun suhteen en kiirehtisi ja omisi sitä liian aikaisin. Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tiedän, että Jumalalle on kaikki mahdollista, mutta siinä on myös heikko lenkki eli minä, jota piru kiusaa päivittäin eri tavoin ja katalasti. Toivon sitä toki, mutta en omi sitä vielä. Hyvä jos tällä elämällä sen lopuksi yksin armosta Jumala suo.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa taskunauris

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #19 : 13.02.08 - klo:22:39 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "taskunauris"

Mikäli on ollut niin silloin hän on myös jumala ja voi antaa syntejä anteeksi ja varmuuden iankaikkisesta elämästä.


Tuon lopun suhteen en kiirehtisi ja omisi sitä liian aikaisin. Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tiedän, että Jumalalle on kaikki mahdollista, mutta siinä on myös heikko lenkki eli minä, jota piru kiusaa päivittäin eri tavoin ja katalasti. Toivon sitä toki, mutta en omi sitä vielä. Hyvä jos tällä elämällä sen lopuksi yksin armosta Jumala suo.
Niin Paavalikaan ei sanonut, että olisi sen eläissään saavuttanut mutta hän juoksi voittopalkintoa kohden.Luottaen, että minkä Jumala on luvannut sen hän voi antaa.Tietty jos Paavali itse olisi uskossa kuollessaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #20 : 14.02.08 - klo:00:01 »
Niin, kasteen avulla lutherilaiset tulevat uskoon. Ja Jumalapa on tehnyt heille loistavan elämän. Ei lutherilaisten tarvitse miettiä "mitä minä pelastuakseni tekisin". Näistä iankaikkisen elämän perusteista voitaisiin ryhtyä pohtimaan paljon olemassa olevia sosiaalisia- yms. ongelmia. Jumppuhan hoitaa iankaikkisuusongelmat.  :smt051
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #21 : 14.02.08 - klo:08:29 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Niin, kasteen avulla lutherilaiset tulevat uskoon. Ja Jumalapa on tehnyt heille loistavan elämän. Ei lutherilaisten tarvitse miettiä "mitä minä pelastuakseni tekisin". Näistä iankaikkisen elämän perusteista voitaisiin ryhtyä pohtimaan paljon olemassa olevia sosiaalisia- yms. ongelmia. Jumppuhan hoitaa iankaikkisuusongelmat.  :smt051


En nyt aivan ymmärrä, että kasteen avulla voidaan tulla uskoon. Ihminen kastetaan seurakunnan jäseneksi ja kristityksi, mutta kastettu ihminen uskoo jos on uskoakseen. Kristityksi on kastettu yli 80 prosenttia suomalaisista, mutta tuskinpa kaikki näistä katsovat olevansa kristittyjä.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #22 : 14.02.08 - klo:09:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Niin, kasteen avulla lutherilaiset tulevat uskoon. Ja Jumalapa on tehnyt heille loistavan elämän. Ei lutherilaisten tarvitse miettiä "mitä minä pelastuakseni tekisin". Näistä iankaikkisen elämän perusteista voitaisiin ryhtyä pohtimaan paljon olemassa olevia sosiaalisia- yms. ongelmia. Jumppuhan hoitaa iankaikkisuusongelmat.  :smt051


 Kristityksi on kastettu yli 80 prosenttia suomalaisista, mutta tuskinpa kaikki näistä katsovat olevansa kristittyjä.

Mutta minä pidän heitä kristittyinä!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #23 : 24.02.08 - klo:21:23 »
Satmanin mukaisesti pidän kristittyinä joka ainoata ihmistä Lutherin rakkauden teologian perusteella... mutta aina varhaiseen... Jumala tykkäsi dinosauruksista. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #24 : 25.02.08 - klo:09:17 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Tiedän, että Jumalalle on kaikki mahdollista, mutta siinä on myös heikko lenkki eli minä, jota piru kiusaa päivittäin eri tavoin ja katalasti. Toivon sitä toki, mutta en omi sitä vielä. Hyvä jos tällä elämällä sen lopuksi yksin armosta Jumala suo.


Jos taivasosuus olisi yhtään kiinni meidän päässä olevassa lenkistä - siis yhtään -  niin ei kukaan sinne taivaaseen pääsisi. Kyllä sen on pakko olla yksin armosta ja yksin Jeesuksen työn tähden. Tätä keskustelua voisi jatkaa loputtomiin kalvinistis-luterilaisella rintamalla. :roll:  Miten paljon meidän tahdollamme on loppujen lopuksi väliä?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #25 : 25.02.08 - klo:11:42 »
Ihmisen tahto on tärkein asia sosiaalisen eetoksen ohella. Mutta siitä tulee pahoin painolasti hengellisyyteen. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

jUHOMA4

  • Vieras
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #26 : 26.02.08 - klo:08:42 »
Onko "Jumppu " nimitys körttislagia vai Lutherilaista  :?:
Ei ainakaan "Kalajokilaakson Kellokas" sitä nimitystä käyttänyt  :!:  :oops:

Äitini sanoi aina, kun me pojat arvostelimme pappia "ei saa koskea Herran voideltuun"   Unohdin sen tällä kertaa   :roll:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #27 : 26.02.08 - klo:15:03 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Onko "Jumppu " nimitys körttislagia vai Lutherilaista  :?:
Ei ainakaan "Kalajokilaakson Kellokas" sitä nimitystä käyttänyt  :!:  :oops:

Äitini sanoi aina, kun me pojat arvostelimme pappia "ei saa koskea Herran voideltuun"   Unohdin sen tällä kertaa   :roll:


Saako koskea kuitenkin papin ihokkaaseen tahi viittaan? :roll:
Acta, non verba.

jUHOMA4

  • Vieras
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #28 : 26.02.08 - klo:16:06 »
Miksi pitäisi hipelöidä  :?:
Äitini tarkoitti, ettei saa puhua papista pahaa seläntakana    :twisted:

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Hulluko olen? -Ihmeparantumiset
« Vastaus #29 : 26.02.08 - klo:17:02 »
Kenestäpä sitten saisi puhua selän takana pahaa! Lutherilaisen teologian mukaan kaikki kristityt taitavat olla 'Herran voideltuja' kasteessa. Kirkon virka on toki pyhä, mutta sen hoitajat ovat samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin, eivät sen pyhempiä.

Olen tainnut jo aiemmin ilmaista, etten oikein sulata 'Jumppua' ja 'Jesseä'. On kömpelöä heittäytyä liian tuttavalliseksi ja nuorekkaaksi. Ei se ihan kunnioittavaakaan ole.