Kirjoittaja Aihe: Onko usko teko?  (Luettu 72220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #30 : 17.07.07 - klo:16:43 »
Lue ne kaikki. Jännää kun kysymyksen kohteena on Jonas Lagus. Hän oli erakoitunut viimeisinä vuosikymmeninään ja hänelle oli "Evn ääni" (by JL) niin sietämätön kirja. Hän meni ajatustavoiltaan pyhityskristillisyyden suuntaan. Niskaslainen juhani tervehtii.
ps. körttiläisyydessä ei ole pyhitysoppia
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Onko usko teko?
« Vastaus #31 : 17.07.07 - klo:19:01 »
Viime pyhänä kuulin Kädenlyöntiseuroissa katkalmia 'Ev:n ääni kutsutuille sieluille käännöksestä' vuodelta 1907. Siinä varotettiin asettamasta noita tikapuita ihmisille, elikkä JL oli PR:n kannalla. Tekstissä tuli väkevästi esille; ihminen ei tee pelastuksen eteen yhtään mitään. Kaikki on tehty valmiiksi. Sama asia tulee esille VP:n kirjoissa.
Vuoden 1907 käännöksessä puhutaan apuvapahtajasta. Uudemmassa painoksessa v. 1961 on ilmaisu- sivuvapahtaja.
En ole tullut katsoneeksi, mikä sanonta on HY:n pienessä taskuvihkossa.
Kirja on ohut kuin kärpääslätkä.
Luetaan ja ihmetellään, mitä VP kirjailee.
PS JE näyttää olevan Laguksen kannalla. Periaatteena lienee; syö syän, jätä kuoret itelleen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #32 : 18.07.07 - klo:13:24 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Tekstissä tuli väkevästi esille; ihminen ei tee pelastuksen eteen yhtään mitään.


Ei kai tällä nyt voi puolustaa mitä tahansa tekoa, kun sanoo, että ihminen ei tee pelastuksen eteen yhtään mitään vaan kaikki on ennalta määrätty.
Meinaan, jos näin on, niin eipä kannata ihmisen enää elää, kun on tällainen predestinaatio olemas.
Acta, non verba.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Onko usko teko?
« Vastaus #33 : 18.07.07 - klo:19:24 »
Nyt on tainnut menna puurot ja vellit sekaisin tai sit ma vaan ma oon pudonnut kelkasta :roll: Siis kasitykseni mukaan pelastus tapahtuu Jumalanarmosta ja yksin uskon tahden. Eli ken uskoo, se pelastuu?!?
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Lars Mikael

  • Vieras
Onko usko teko?
« Vastaus #34 : 18.07.07 - klo:21:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Siis kasitykseni mukaan pelastus tapahtuu Jumalanarmosta ja yksin uskon tahden. Eli ken uskoo, se pelastuu?!?


Näinhän se on!

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Onko usko teko?
« Vastaus #35 : 18.07.07 - klo:22:46 »
Luterilaisuuden keskeisimmät äänenpainot ovat:
Yksin Raamattu.
Yksin Kristus.
Yksin armo.
Yksin usko.

Usko on Jumalan lahja. Sitä ei oteta, se annetaan. Ihminen ei voi vaikuttaa sen saamiseen.
On muistettava: Jumala pelastaa kenet tahtoo.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #36 : 19.07.07 - klo:07:39 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Luterilaisuuden keskeisimmät äänenpainot ovat:
Yksin Raamattu.
Yksin Kristus.
Yksin armo.
Yksin usko.

Usko on Jumalan lahja. Sitä ei oteta, se annetaan. Ihminen ei voi vaikuttaa sen saamiseen.
On muistettava: Jumala pelastaa kenet tahtoo.



Tässä mennään taas näiden munkkilatinoiden puolelle. Toistetaan
litanoja, joita ei itsekään ymmärretä.

Ihminen ei siis voi uskoa vaan usko annetaankin Jumalan toimesta?
Entä jos ihminen ei usko? Syytämmekö Jumalaa siitä, ettei tämä
ao. ihminen ole saanut Jumalan antamaa lahjaa. Olemmekin päätyneet rakastavasta Jumalasta julmaan Jumalaan, joka pelastaa kenet tahtoo riippumatta uskosta.

Olen sitä mieltä, että ihminen uskoo tai on uskomatta. Ihminen tekee hyviä tekoja tai on tekemättä. Jumala on antanut ihmiselle ajatuksen, elämisen ja tekemisen autonomian.

Olen siis sitä mieltä, että ihminen joka uskoo, haluaa tehdä hyviä tekoja vaikka hyvät teot eivät ihmistä pelastakaan. Hyvät teot ovat seurausta kristillisestä uskosta. Jos hyviä tekoja ei olisi, miten voisi olla uskoakaan, sillä arvojen pitäisi näkyä tekemisessä. Jos kristilliset arvot eivät näy uskovan tekemisessä, ei ao. henkilö kannatakaan tosiasiassa niitä.

Sitten on todettava kuitenkin, että ihmiset ovat erehtyväisiä. Kukaan ei voi olla absoluuttisen hyvä. Kukaan ei voi tehdä absoluuttisen hyviä tekoja. Mutta, kun ihminen pyrkii vilpittömästi hyvyyteen, hän saa armon Jumalan edessä.
Acta, non verba.

Poissa Etsijä

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Onko usko teko?
« Vastaus #37 : 19.07.07 - klo:09:44 »
Jos vaaditaan, että ihminen vilpittömästi pyrkii hyvyyteen saadakseen armahduksen, ainakin itse ja moni muukin jää siinä tapauksessa armahdusta vaille. Kun eihän ihminen kaikkia syntejä tietämättään tee. Jos armolle asetetaan yhtään mitään ehtoja, silloin se ei olisi enää armoa.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Onko usko teko?
« Vastaus #38 : 19.07.07 - klo:10:33 »
Ne neljä kohtaa, jotka kirjailin eilen illalla eivät ole munkkilatinaa. Ne ovet Tunnustuskirjojen neljä ISKUSANAA. Nämä on otettu Viljo Porkolan1.2.1977 pitämästä esityksestä 'Schmalkaldenin kappaleet'

Armo on Paavalin mukaan ansaitsematon armo. Juutalaisuuteen kuuluu ansaittu armo. - Armo on palkkio Jumalalta hyvistä teoista.

Usko on Jumalan teko
Jumala ei tarvitse hyviä tekojamme. Ihmiskasvoinen Kristus niitä tarvitsee. Hyvät työt syntyvät, lainteot tehdään.
Jumala vaikuttaa tekemisen ja tahtomisen.
Kristus on kaiken keskus. Hän on alku ja loppu. Hänen sovintotyönsä riittää meille pelastukseksi.
Kristus sanoo:'Minä olen ovi. Kukaan ei voi mennä Isän tyko kuin minun kauttani. Kukaan ei voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä puoleensa ja anna häntä minulle.'
Kaikki tämä on luettavissa Raamatusta.

Pyhä Henki toimiessaan Isän ja Pojan kanssa, ei käske, mitä meidän pitää tehdä. PH nuhtelee sisimmässämme siitä, mitä olemme tehneet väärin tai jättäneet tekemättä.

Lars Mikael

  • Vieras
Onko usko teko?
« Vastaus #39 : 19.07.07 - klo:10:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mutta, kun ihminen pyrkii vilpittömästi hyvyyteen, hän saa armon Jumalan edessä.


Onkohan tämä nyt sitä "luulojen evankeliumia"?  Raamatun evankeliumit ilmaisevat asiat toisin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #40 : 19.07.07 - klo:10:48 »
'Yksin Raamattu' -iskulause on osoittautunut ongelmalliseksi. Se suo perustan kirjaimelliselle raamatuntulkinnalle ja siihen pohjautuvalle eripuraisuudelle. Kristus, armo ja usko ovat nähdäkseni sellaisesta kovin kaukana. Koleimmat Raamatun arvovallan korostajat näyttävät pitävän kirjaa jopa kaikkivaltiaan Jumalan toimintaa määräävänä ylimpänä sääntönä.

Luther suhtautui Raamattuun tietyllä tavalla kriittisesti. Ainakin hän arvioi sen kirjoja keskeisempiin ja vähemmän tärkeisiin. Jaakobin kirjettä taisi pitää jokseenkin joutavana. Muistanko oikein?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #41 : 19.07.07 - klo:12:43 »
Muistat!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Onko usko teko?
« Vastaus #42 : 19.07.07 - klo:12:55 »
Lutherilla oli Raamatusta mielikirjat: Johanneksen evankeliumi, 1 Johanneksen kirje. 1 Pietarin kirje, Paavalin kirje Roomalaisille, Paavalin kirje Galatalaisille. kirjoitettu ulkomuistista, järjestys voli olla toisin kuin edellä. Mahtoiko jotain jäädä pois.
Jaakobin kirjettä Luther piti olkievankeliumina. Sehän edellä sanottiinkin.
Kolme evankelistaa kertoo, mitä Jeesus teki. Johanneksen evankeliumi kertoo, mitä Jeesus puhui.
Aapeli Saarisalo on muistaakseni kirjoittanut kirjan, ' Mitä Jeesus sanoi'.
Muistelen nähneeni sellaisen kirjan. Voisi olla mielenkiintoinen luettava.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #43 : 19.07.07 - klo:14:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Etsijä"
Jos vaaditaan, että ihminen vilpittömästi pyrkii hyvyyteen saadakseen armahduksen, ainakin itse ja moni muukin jää siinä tapauksessa armahdusta vaille. Kun eihän ihminen kaikkia syntejä tietämättään tee. Jos armolle asetetaan yhtään mitään ehtoja, silloin se ei olisi enää armoa.


Voiko tästä vetää juuri sen johtopäätöksen, jonka aiemmin esitin eli kristitty ihminen ei voi vaatia itseltään mitään, koska Jumala armahtaa riippumatta siitä, mitä ihminen on tehnyt? Ja ihminen saa tehdä mitä tahansa, koska Jumala armahtaa. Jumala siis onkin armossaan kaikkiarvoinen. Hän hyväksyy kaikki. Sen takia kristityt voivat elää kuin ellun kanat?
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #44 : 19.07.07 - klo:14:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mutta, kun ihminen pyrkii vilpittömästi hyvyyteen, hän saa armon Jumalan edessä.


Onkohan tämä nyt sitä "luulojen evankeliumia"?  Raamatun evankeliumit ilmaisevat asiat toisin.


Olen lähtenyt siitä olettamuksesta, että kristityn pitää pyrkiä hyvään, antamaan anteeksi, tekemään hyviä tekoja vaikkei siitä seurakaan välttämättä Jumalan armoa. Olen myös lähtenyt siitä olettamuksesta, ettei Jumalan armo laskeudu viimeisenä päivänä kaikkien päälle. Hyvän ja oikean tekeminen, totuudessa pysyminen, anteeksi antaminen liittyvät nähdäkseni jotenkin kristinuskoon ja juuri siihen hyvyyteen pyrkimiseen.
Jos evankeliumit sanovat asiat toisin, taidan luulla väärin.
Acta, non verba.