Kirjoittaja Aihe: Voiko körttiläinen pelastua?  (Luettu 46784 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #15 : 18.11.08 - klo:20:20 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Elämä itsessään on jo opettanut erottelemaan Jumalalta saatua niistä, jotka eivät ole häneltä.(...) Jos näitä tuntomerkkejä ei tunnista - erottelu on mahdotonta.

Hyvä tienes-2! Vain yksi on se, joka voi erotella ihmisiä. Kaikki muut voivat erehtyä. Sinäkin.  Vain Hän osaa lajitella ihmiset toisistaan kahteen joukkoon. Raamatussa puhutaan usein jaosta kahteen: on kaksi tietä - lavea ja kaita: on kahdenlaisia rakentajia - tyhmiä ja viisaita: on valo ja pimeys; elämä ja kuolema.

Ne jotka kutsutaan armosta - ilman meidän ansiotamme - Kuninkaiden Kuninkaan luokse, siirtyvät pimeydestä valkeuteen, kahleista elämään Jumalan vapaudessa, työstä ja vaivasta lepoon, sodasta rauhaan, kuolemasta elämään, pahojen ihmisten keskuudesta enkelien seuraan, jokapäiväisistä kiusauksista ikuiseen autuuteen.

Tässä yhteydessä on syytä muistaa, että Jeesus on suuri Tuomari. Hän suorittaa erottelun, kun sen hetki koittaa. Me ihmiset, niin mieluista kuin se meille olisikin, emme saa tuota rajaa tehdä. Ei siis ole meidän lupa lähteä tuomareiksi, vaan pitää tarjolla evankeliumin hyvää sanomaa, joka voi sytyttää sydämet, rohkaista ja innostaa palvelemaan lähimmäistämme.

Taivaassa ei ole karsinoita. Ei ole erikseen karsinaa, aikaisemmin niin  ylpeille tai nöyrille. Jumala ei katso ylpeisiin tai nöyriin körttiläisiin, eikä siihen mihin me kuulumme; körtteihin, viidesläisiin, lestadiolaisiin jne. - Jumala katsoo sydämeen.

Lars Mikael

tienes-2

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #16 : 18.11.08 - klo:20:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Muutamia kysysymyksiä tienes-2:lle:

Onko olemassa pelastavaa uskoa, siis uskoa, joka johtaa ihmisen pelastukseen? Miten tiedämme, koska uskomme on pelastavaa?

Kun henkilö on uskossa, onko hänen uskonsa parempi kuin muiden?

Eikö juuri Jumala mittaa todellisen uskon määrän?


Olen Jumalalle kiitollinen, että joku kysyy tällaisia kysymyksiä kuin sinä.
Kyllä on olemassa pelastavaa uskoa, sen antaa Jumala sitä kaipaavalle. Jeesus sanoi usealle kohtaamalleen ihmiselle: "Sinun uskosi on sinut pelastanut, mene rauhaan".
Pelastava usko on aina Jumalan lahja, joka on yliluonnollista. Siihen kuuluu myös Paavalin Roomalaiskirjeessä paljastama asia: "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia". Pyhä Henki välittää meille uskon kautta vakuutuksen pelastuksesta. Efessolaiskirjeessä (1:13) mainittu Pyhän Hengen sinetti tarkoittaa etumaksua. Etumaksu maksetaan kaupanteossa sitä varten, että ostaja on sitoutuu tekemäänsä kauppaan. Jumala on ostanut meidät Jeesuksen verellä ja maksanut siitä etumaksun. Mutta se on pelastustie, joka jatkuu koko elämän ajan. Siltä voi Raamatun mukaan myös eksyä, jos ei valvo vaellustaan.

Uskossa olevan ihmisen usko ei tee hänestä parempaa kuin toiset ovat, erona on vain Pyhän Hengen vakuutus pelastuksesta. Ei uskokaan ole parempaa kuin toisilla, paitsi jos toiset yrittävät pelastua luonnollisella, inhimillisellä uskollaan. Se ei ole mahdollista.

Kyllä Jumala mittaa uskon määrän, jos on tarpeen, ei meidän tarvitse olla siitä huolissamme. Kuinka vähän Jeesuksen kanssa ristillä ollut ryöväri osoittikaan uskoaan, mutta sai välittömästi lupauksen Paratiisiin pääsystä. Jumala haluaa, että tulemme kaapistamme ulos ja kerromme hänelle, uskommeko häneen vai emme. Hän kyllä osaa järjestää asian kuntoon kohdallamme, jos olemme vipittömiä.

Lopuksi Liisalle pieni kommentti: En sanonut mitään Taivaaseen pääsemisestä, vaan matkalla olemisesta. Kyllä suunta on hyvä tietää, jos on jonnekin menossa. Kannattaa tarvittaessa Raamatun ohella tutustua myös oman liikkeensä juuriin, sieltä löytyy paljon viisautta näihin kysymyksiin.

Siunausterveisin

tienes-2

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #17 : 18.11.08 - klo:20:46 »
[/quote]
Hyvä tienes-2! Vain yksi on se, joka voi erotella ihmisiä.
Lars Mikael[/quote]

Hyvä Lars Mikael, en sanonut mitään ihmisten erottelusta, ei se ole minun asiani kuten sanoit. Kysymys oli asioiden tunnistamisesta.

Siunausterveisin

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #18 : 18.11.08 - klo:21:18 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Uskossa olevan ihmisen usko ei tee hänestä parempaa kuin toiset ovat, erona on vain Pyhän Hengen vakuutus pelastuksesta. Ei uskokaan ole parempaa kuin toisilla, paitsi jos toiset yrittävät pelastua luonnollisella, inhimillisellä uskollaan. Se ei ole mahdollista.


Sinun uskosi taitaa olla sitä oikeaa? Onkos körttiläisten usko inhimillistä uskoa?

Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Jumala haluaa, että tulemme kaapistamme ulos ja kerromme hänelle, uskommeko häneen vai emme.


Eiköhän Jumala asian laidan tiedä ilman mitään kaapista tulemisiakin.

Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Lopuksi Liisalle pieni kommentti: En sanonut mitään Taivaaseen pääsemisestä, vaan matkalla olemisesta. Kyllä suunta on hyvä tietää, jos on jonnekin menossa.


No, kerropa siis kun sinulle selviää olemmeko matkalla Taivaaseen vai jonnekin muualle.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #19 : 18.11.08 - klo:21:19 »
Tienes hyvä!  Minä kun en pidä itseäni uskovaisena mutta tunnen kyllä evankeliumin (väittäisin vähintään yhtä tarkkaan kun sinäkin), olen lukenut paljon raamattua ja uskoisin tuntevani ainakin suomalaisen kristillisen kirjon pääpiirteittäin kohtuullisen hyvinkin, niin täytyy sanoa että mitä olen täällä körttipalstalla nyt pari kuukautta lueskellut ja kirjoitellut niin nämä körtit on sellaista uskonsa esiintuomisen kanssa vaatimatonta väkeä, mutta kuitenkin hirveän syvällistä ymmärrystä he osoittavat evankeliumin ja armon suhteen.  Lisäksi heillä useimmiten on kiva keskusteleva tapa tuoda esille ajatuksiaan. Vastapuoli ei siis lähtökohtaisesti ole heidän "avun tarpeessa".

Sinun tekstejäsi taas kun lukee niin sinä olet sellainen tyypillinen paukuttaja joka pitää meteliä omasta uskomisestaan muille, jopa kyselee toisten uskon perään kuten tivasit (Penalta?) miten hänen "uskonsa tulee näkyviin" käytännössä! (mitä se ylipäätään sinulle kuuluu, ihmettelen? Eikö omassa porstuassa ole tarpeeksi tekemistä kun muiden siivoja pitää vahtia?)
Aloitat  palstakeskustelusi viestillä josta henkii  oman uskosi erinomaisuus (mainostat mm. miten pahat ajatukset ym. on otettu sinulta pois jne) -kielii minusta että sinun uskossasi sinä itse olet keskipiste.
Annat ymmärtää että olet hengellisesti "täysiaistinen", vai mikä se olikaan?

Onkohan noin?  PIkemmin tämän ketjun perusteella vaikuttaa että hengellisesti olet ymmärtämätön, lapsen kengissä ja aivan liian suurissa luuloissa sen suhteen miten pitkälle olet päässyt tai mihin mielestäsi olet matkalla.  Kaiken kaikkiaan vastenmielisyyttä herättävä avausteksti!
 
Jos olet uskovainen, (mitä minä en ole), niin mene kiiruusti rukoilemaan Jumalaltasi armoa että pystyisit asettumaan niin alhaalle josta pystyy näkemään selvemmin sekä oma tilasi että kanssakulkijat samanarvoisina lähimmäisinä eikä käännytyskohteina!  En valitettavasti näe viestissäsi oikein mitään hyvää. Muutenkin on outoa tulla kristilliselle palstalle ikäänkuin opettamaan palstalaisia kristillisyyteen?  Täällähän taisi olla muutamia jotka ovat jo vuosikymmeniä olleet körttiläisen kristillisyyden parissa, onko lähtöolettamus silloin etteivät nämä ole "uskossakaan"?

Ihmettelen myös motiiviasi kirjoittaa tällaisia asioita?  Voisiko se olla ihan tiedostamatonta tai tahattomaan ymmärtämättömyyteen perustuvaa oman uskon ja oman itsen esilletuomista?  Jos haluat jotain näille kirkastaa niin kirkasta Kristusta, - sen ne varmaan hyvin sietävät!  Mutta Kristuksen kirkastaminen ei varmaankaan ole sitä että ensin mainostetaan omaa uskoa ja sitten kysellään toisten uskomisen tavan perään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #20 : 18.11.08 - klo:21:32 »
Minulla on karvaat kokemukset ihmisestä, joka uskoi omaavansa henkien erottelun armolahjan, mutta jolle ei ainakaan ollut annettu käyttöohjeita armolahjansa mukana. Jostain syystä nämä karvaat kokemukset nousivat nyt mieleeni.

- Sarai - lahjaton Jumalan armossa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #21 : 18.11.08 - klo:21:35 »
Tämän keskustelun otsikko oli voiko körttiläinen pelastua. Vastaan siihen ettei voi eikä siinä auta mikä on, mutta Jumala voi pelastaa kenet tahtoo.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #22 : 18.11.08 - klo:22:22 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Hyvä Lars Mikael, en sanonut mitään ihmisten erottelusta, ei se ole minun asiani kuten sanoit. Kysymys oli asioiden tunnistamisesta.

Erottelet siis tunnistamalla. Mitä eroa siinä on?
Olet kyllä kirjoittanut erottelusta useaan kertaan. Lainasin kirjoitustasi sanasta sanaan. Olen saanut kirjoituksistasi sellaisen käsityksen, että Sinulla on se ikään kuin Jumalalta saatuna armolahjana. Mitähän mieltä Jumala on siitä Sinun käytössäsi? Rohkenen sanoa, että sinulla on paljon oppimista - jos on minullakin.  
                                                                                                               
Lainaus
Kaikilla on sama kohtalo
Kaiken tämän olen ottanut sydämelleni, tätä punninnut mielessäni: millä tavoin hurskaat ja viisaat ja heidän tekonsa ovat Jumalan kädessä. Ei ihminen itse tiedä, käykö hän kohti vihaa vai rakkautta. Kaikki, mikä hänen eteensä tulee, on turhuutta, koska kaikkien kohtalo on sama: niin jumalisen kuin jumalattoman, niin hyvän kuin pahan, puhtaan ja saastaisen, uhraajan ja sen joka ei uhraa. Hyvän käy samoin kuin syntisen, valan vannojan samoin kuin vannomista karttavan.
Kaikessa, mikä auringon alla tapahtuu, on lohdutonta juuri se, että jokaisen kohtalo on sama, niin kuin sekin, että ihmisen sydän on pahuutta täynnä ja että hänen sisimmässään asuu mielettömyys koko hänen elinaikansa, ja sen jälkeen -- suoraa päätä vainajien joukkoon!
Niin kauan kuin ihminen elää, hänellä on toivoa. "Elävä koira on parempi kuin kuollut leijona." (Saarnaaja 9:1-4)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #23 : 18.11.08 - klo:22:23 »
"Voiko körttiläinen pelastua? -Sanoisin että kyllä voi, mutta ei se ole Jumalallekaan aivan yksinkertaista."


Oikeastaan tuo aloitus olisi ollut ihan veikeä tapa aloittaa keskustelu jos viestin jatkosisältö olisi ollut toisenhenkinen.  Ensin tuli mieleen että joku körttiläinen siinä humoristisen itseironiseen tyyliin ja mahdottoman paikalta pohtii asiaa.  Jos ihminen itsestään noin toteaisi eli että "kyllä se  varmaan minutkin pelastaa voi, vaikkei se Jumalallekaan aivan yksinkertaista ole" -niin sellainen kertoisi mielestäni että kysyjä löytää

a) itsensä syntisen ja mahdottomaksi tulleen paikalta

b) näin ollen kysyjällä ei ole varaa kyseenalaistaa toisen uskoa



Mitkä kaksi onkin terveet ja kristilliset lähtökohdat näiden asioiden pohtimisessa!

Aloituksesta vielä sanoisin että minusta on aika epäraitista/epätervettä/ylimenevää kuvitella Jeesuksen seisovan nojatuolinsa takana ja että Hänen kanssa keskustellaan siinä kuin jonkun jokapäiväisen kamun.  Pistäisin moiset mielikuvitus-osastolle tai ainakin pahasti ylivirittyneen ja väärään suuntaan kulkevan hengellisyyden piikkiin. Jotenkin tuntuu kun näitä tämmöisiä "kokemuksia" on niin paljon että onko näissä hävinnyt pyhien asioiden kunnioitus ja arvokkuus?  Vaimoni kanssa kun kerran olimme helluntaiseurakunnan tilaisuudessa niin hän ihmetteli tilaisuuden jälkeen "eikö siellä kunnioiteta mitään?"  -kun kaikki oli niin melskaamista ja huutamista ja jokapäiväistä, Jeesukssenkin kanssa juteltiin kuin jonkun satamajätkän kanssa.  Minua tällainen kristillisyys ei vedä vaan päinvastoin työntää kauemmaksi luotaan.  Kirkossa sentään on jotain arvokkuutta ja pyhyyden tuntua jumalanpalveluksissa.  Tämä on minun kokemus.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #24 : 19.11.08 - klo:07:33 »
Mauno Koivisto oli satamajätkä, Jeesus tietääkseni teki duunia raksalla.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #25 : 19.11.08 - klo:13:10 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Pelastava usko on aina Jumalan lahja, joka on yliluonnollista. Mutta se on pelastustie, joka jatkuu koko elämän ajan.


Lähdet siis siitä, että Sinä pelastut, koska Sinulla on usko. Mistä voit tietää, että pelastut? Entäs näkemys, jonka mukaan usko ei koskaan ole riittävä, koska olemme kaikki syntisiä?
Acta, non verba.

tienes-2

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #26 : 19.11.08 - klo:13:37 »
Liisa kirjoitti: Sinun uskosi taitaa olla sitä oikeaa? Onkos körttiläisten usko inhimillistä uskoa?

Uudestisyntyneen körttiläisen usko on oikeaa!

Liisa kirjoitti: Eiköhän Jumala asian laidan tiedä ilman mitään kaapista tulemisiakin.

Kyllä Jumala tietää mitä kaapissa on. Kaapissaolija ei vaan tiedä mitä kaapin ulkopuolella on!

Liisa kirjoitti: No, kerropa siis kun sinulle selviää olemmeko matkalla Taivaaseen vai jonnekin muualle.
Ehkä tämä teidän evankeliuminne sen paljastaa: Lahden Herättäjäjuhlilla Jaakko Elenius siteerasi vanhaa seurapuhetta:
”Kun valistunut talonpoika Arvi Logren seurapuheissaan opetti, miten Kristus pelastaa syntisen ihmisen, hän käytti kuvaa vanginkuljettajasta, fankifööräristä, joka vie vankia Vaasan linnaan. Hurjistunut ja vastarintaa tekevä vanki ei pysy kärryillä, vaan hyppää kahleissaan ulos kärryistä maantielle. Sekään ei auta. Kettingeissä roikkuva, verissä päin vastarintaa tekevä kahlevanki raahataan perille linnaan.
Näin Kristus pelastaa syntisen, opettivat hengelliset isämme.”
(Taivaaseen ei ole pakko mennä, vaikka Logren ja Elenius tämän jutun niin väänsivät.)


Lainaus
Jos haluat jotain näille kirkastaa niin kirkasta Kristusta, - sen ne varmaan hyvin sietävät!


Jampe, kun olet noin hyvä Raamatuntuntija niin kerro minulle, miten Kristusta kirkastetaan - miten sinä sen teet?

Lainaus
Erottelet siis tunnistamalla. Mitä eroa siinä on?
Olet kyllä kirjoittanut erottelusta useaan kertaan. Lainasin kirjoitustasi sanasta sanaan. Olen saanut kirjoituksistasi sellaisen käsityksen, että Sinulla on se ikään kuin Jumalalta saatuna armolahjana. Mitähän mieltä Jumala on siitä Sinun käytössäsi? Rohkenen sanoa, että sinulla on paljon oppimista - jos on minullakin.


Olet Lars Mikael oikeassa, minulla on paljon oppimista. En esimerkiksi ymmärrä ollenkaan mitä lainauksesi Saarnaajankirjasta tässä yhteydessä tarkoittaa. Siinähän Salomo osoittaa turhautumistaan omaan elämäänsä ja niihin tuhanteen vaimoonsa, jotka olivat houkutelleet hänet pois Jumalan johdatuksesta.
Mitä erotteluun tulee, toivoisin sinun jo ymmärtävän, että en alkuunkaan erotellut ihmisiä vaan asioita. Ja se oli vastaus minulle esitettyyn kysymykseen. Ihmisiä koskeva erottelu koskee vain itseäni, koska minulla on elämä ennen uskoon tuloani ja elämä sen jälkeen.


Lainaus
Aloituksesta vielä sanoisin että minusta on aika epäraitista/epätervettä/ylimenevää kuvitella Jeesuksen seisovan nojatuolinsa takana ja että Hänen kanssa keskustellaan siinä kuin jonkun jokapäiväisen kamun. Pistäisin moiset mielikuvitus-osastolle tai ainakin pahasti ylivirittyneen ja väärään suuntaan kulkevan hengellisyyden piikkiin.


Jampe, olisin samaa mieltä kanssasi, jos tuolloin 34-vuotta sitten tapahtuneella asialla ei olisi ollut niin käänteen tekevä vaikutus elämääni. Minä joka kadehdin ja vihasin ihmisiä ja olin inhottava, kuten Paavali kirjoitti Tiitukselle, sain uuden sydämen ja uuden vahvan Hengen. Ja Jumalan rakkaus vuodatettiin sydämeeni Pyhän Hengen kautta. Siksi rakastan sinuakin ja haluan sinun löytävän armon avuksesi oikeaan aikaan.
Körttiläisenä mutta armosta osallisena halusin kertoa, että Jeesus on sama nyt, kuin silloin ennen ollessaan maan päällä. Hän antaa syntejä anteeksi ja parantaa sairauksia jos saa siihen mahdollisuuden. Hän ei tehnyt sitä kenellekään väkisin silloin, eikä tee nytkään. Parannuksenteko lähtee Pyhän Hengen vaikutuksesta ihmisen omasta sydämestä. Se on kylläkin mahdollista vasta sitten, kun ihminen on kokenut helvetin tuomion odottavan häntä, vasta sitten kelpaa Jeesuksen verinen sovintouhri. Sellaista, jota ei ole tuomittu, ei voi armahtaa. Ensin on tuomio - sitten armahdus.

Siunausterveisin
[/quote]

tienes-2

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #27 : 19.11.08 - klo:14:37 »
[quote="Lähdet siis siitä, että Sinä pelastut, koska Sinulla on usko. Mistä voit tietää, että pelastut? Entäs näkemys, jonka mukaan usko ei koskaan ole riittävä, koska olemme kaikki syntisiä?[/quote]

Anteeksi Salis, en huomannut tätä kysymystäsi siellä kirjoitusten välissä.
Pelastus tarkoittaa uskosta vanhurskaaksi tulemista, kuten Lutherkin sen koki. Jumala vahvistaa sen Pyhän Hengen sinetillä, joka ei jää ihmisen tietoisuuden ulkopuolelle. Pelastus on kuitenkin koko elämän kestävä matka, jossa valintoja on tehtävä joka päivä. Vaika tulee vääriäkin valintoja ja lankeemuksia, Jumala antaa ne anteeksi, jos olemme vipittömiä.

Tiedän olevani pelastustiellä, koska Pyhä Henki todistaa yhdessä minun henkeni kanssa, että olen Jumalan lapsi (Room. 8:16). Todistusvoimansa Henki saa Raamatun sanasta, josta voin sen omin silmin lukea.

En tiedä siitä näkemyksestä, että usko ei yksin riitä, paitsi että Roomalaiskatoliset ovat sillä kannalla. Myös Adventistit painottavat tekoja aika voimakkaasti, muuten en tiedä uskon riittämättömyydestä pelastukseen. Mutta Jaakobin kirje puhuu teoista, joista usko tulee täydelliseksi. Se tarkoittaa sitä, että osoitamme todellista uskoa vasta sitten, kun tekomme ovat uskontunnustuksemme mukaisia. Pelastusmielessä se on sitä, että tunnistamme oman kadotetun tilamme ja tunnustamme sen Jumalalle pyytäen häntä ottamaan meidät Jeesuksen uhrin tähden lapsikseen.
Ihmisen lihassa oleva synti ei tämän elämän aikana poistu, mutta Pyhän Hengen avulla uskova voi kuolettaa lihan teot itsessään (Room. 8:13). Sen sijaan, jos hän elää edelleen tehden syntiä, josta hänet on vapautettu, hän saattaa menettää pelastuksensa. (Hepr. 6:4-6).

Jumalan siunausta toivottaen

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #28 : 19.11.08 - klo:14:43 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Liisa kirjoitti: Sinun uskosi taitaa olla sitä oikeaa? Onkos körttiläisten usko inhimillistä uskoa?

Uudestisyntyneen körttiläisen usko on oikeaa!


En tiedä sinusta mutta minusta toi kuulosti erittäin typerältä. Ensinnäkin mää muistelisin oppineeni että Lutherin mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa, joten lauseesi voisi lyhentää: "Körttiläisen usko on oikeaa!" mikä taas on ihan absurdi väite...

Eihän körttiläinen eroa kerettiläisestäkään kun parilla kirjaimella :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #29 : 19.11.08 - klo:15:50 »
Elizahan laukoo parempia sutkauksia kuin minä! Tuo k-ere/ör-ttilläinen oli timantti.