Kirjoittaja Aihe: Körtti-Baari  (Luettu 49272 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #15 : 02.11.13 - klo:16:42 »
Guinness stout taitaa olla se synkin olut, mutta juon sitä vain aamupuuron korvikkeeksi. Siihen se on mainio velli. Pohjois-Atlantin kosteassa viimassa se pelastaa ruumiin ja sielun hyytymiseltä.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #16 : 02.11.13 - klo:20:03 »
Kotikylässä oli muutamia miehiä, jotka enemmän harrastivat juopottelua, mutta eivät kuitenkaan kaiken aikaa, vaan ajoittain.
Aloin muistella mitä juomia tuohon aikaan käytettiin. Ainakin Triple Sec-pulloja muistan nähneeni tyhjennettyinä. Pienen googletuksen jälkeen jouduinkin pullogalleriaan:
http://www.kolumbus.fi/~sikari/Finnish%20Alcoholic%20Beverage%20Bottles/Finnish%20Alcoholic%20Beverage%20Bottles

Aika monta tuttua etikettiä!

Naapurin isäntä teki sekalaisia rakennustöitä maanviljelyn ohessa. 60-luvulla rakennettiin Nesteen jalostamoa Sköldvikiin eli nykyiseen Kilpilahteen. Tilit olivat ilmeisesti aika hyviä ja tilipäivänä alkoikin taksilla ajelu, joka tunnetusti tulee kalliiksi, jos asiakas on humalassa. Ei tainnut tileistä paljoa jäädä perheen hyväksi?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #17 : 03.11.13 - klo:07:32 »
Alkoholismi on paha tauti. En silti pidä ehdottoman raittiuden vaatimusta oikeana ja kristillisenä. Onhan diabeteskin vakava sairaus eikä se estä seurakuntia tarjoamasta kahvia, pullaa ja kakkua.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #18 : 03.11.13 - klo:11:55 »
^Runsas kahvin käyttö vähentää kakkostyypin diabeteksen riskiä. Mutta niistä pullista samaa mieltä. Mitenkähän pappien terveys kestää ne kaikki pullakahvit, kun on pakko ottaa jottei emäntä loukkaannu?

Saksassa paikoin edelleen kokoonnutaan messun jälkeen kirkko-oluelle, pappia myöten. Mistähän luin ihan tämän vuoden aikana, kun joku suomalainen tätä ihmetteli. Tuossa väitetään Lutherin suositelleen paria olutannosta alakuloisuuteen. Sillä tavoin se ainakin minulla juuri vaikuttaakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #19 : 03.11.13 - klo:12:15 »
Entisenä melkein juoppona en kauheasti alkoholia mainostaisi enkä vertaisi alkoholismin ja diabeteksen haittoja toisiinsa. Alkoholin liikakäytön sosiaaliset ym. seuraukset on karmeita paitsi holistille itselleen niin koko yhteiskunnalle. Nykyisin tosin pystyn käyttämään niin, että mies vie viinaa eikä päinvastoin. Viimeksi maistellut olutta joskus heinäkuussa (ja siltä ajalta on jääkaapissa vieläkin yksi tölkki), joten eipä tuota turhan usein tule käytettyä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #20 : 03.11.13 - klo:14:39 »
Kotkan näkökulmasta kieltolaki oli virolaisella viinalla lotraamisen kulta-aikaa. Mikään ei taida olla niin hankalaa kuin alkoholipolitiikka. Kaikki konstit eivät tepsi, ja jos tepsivät, tepsivät toisin kuin toivotaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #21 : 05.11.13 - klo:00:44 »
Mistähän tuo nykyinen alkoholin ihannointi on kirkon ihmisiin tullut? Onko se tullut luterilaisuudesta vai mistä? Nimittäin vähän aikaa sitten luin jostain, että Luther olisi kirjoittanut osan jutuistaan päissään? Hehe, liekö totta...onhan sillä kaikenlaista...

Entäs tähän nykyiseen körttiläisyyteen...Lapuan liikkeestäkö? Lapualaiset ihmisiä muiluttaessaan olivat ainakin humalassa ja tunnettu fasisti Vihtori Kosola otti kovasti viinaa. Nämä on ihan täyttä faktaa.

Vanhassa työväenliikkeessä korostettiin raittiutta. Itse asiassa raittiuden ihanne tuli Suomeen työväenliikkeen mukana ennen varsinaista Raittiusliikettä. Toisaalta eihän köyhillä ollut edes varaa tuhlata vähiä rahojaan viinaan kun leipääkin piti saada. Annettiin porvarien juopotella.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #22 : 05.11.13 - klo:01:22 »
^Siitä kun matkustellaan ja nähdään, ettei se alkoholi olekaan kaikkialla kristittyjenkään parissa samanlainen mörkö kuin täällä. Ja sitten kun pitää esittää ettei kristinusko ole sitä elämänkielteistä käskyttämistä ja helvetinpelkoa, niin näytetään että katsos, kyllä sitä voi kristittykin sivistyneesti ryypätä ja keskustella alkoholijuomista.

Minä en tiedä olenko kirkon ihminen, mutta hyväähän alkoholi on ollut siitä pitäen kun opin sitä juomaan. Kotoa tämä ihannointi minuun tuli. Sain siellä kyllä mallia myös siitä, miten en halua juoda.

Körttiläisyydestä taas kyllähän sitä huhutaan, että Paavo Ruotsalainen olisi ollut kova juomaan hänkin. Kyllähän lampunvaihtovitsissäkin körttien tapa vaihtaa lamppu on se, että yksi pitää lampusta kiinni ja muut ryyppäävät niin että huone pyörii. Ne on niin maallistuneita ne körtit, muissakin asioissa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #23 : 05.11.13 - klo:09:39 »
^Siitä kun matkustellaan ja nähdään, ettei se alkoholi olekaan kaikkialla kristittyjenkään parissa samanlainen mörkö kuin täällä. Ja sitten kun pitää esittää ettei kristinusko ole sitä elämänkielteistä käskyttämistä ja helvetinpelkoa, niin näytetään että katsos, kyllä sitä voi kristittykin sivistyneesti ryypätä ja keskustella alkoholijuomista.

Minä en tiedä olenko kirkon ihminen, mutta hyväähän alkoholi on ollut siitä pitäen kun opin sitä juomaan. Kotoa tämä ihannointi minuun tuli. Sain siellä kyllä mallia myös siitä, miten en halua juoda.

Körttiläisyydestä taas kyllähän sitä huhutaan, että Paavo Ruotsalainen olisi ollut kova juomaan hänkin. Kyllähän lampunvaihtovitsissäkin körttien tapa vaihtaa lamppu on se, että yksi pitää lampusta kiinni ja muut ryyppäävät niin että huone pyörii. Ne on niin maallistuneita ne körtit, muissakin asioissa.

Jutut juttuina. Paavon alkoholinkäytöstä on niin monta ristiriitaista tietoa, että en sano siitä mitään, kun en ole nähnyt kirjanpitoa juomisista.

Meillä oli kotona hyvin usein sunnuntaisin punaviiniä aterialla, mutta en ole koskaan nähnyt vanhempiani humalassa saatika ollut itse. Toisin sanoen minulle on jo kotona opetettu sivistynyt juomatapa. Kumma kyllä, mutta kun join lapsena pääasiassa vaarinkaljaa, niin myöhemmin en ole oppinut olutta juomaan, eikä se ole minulle ongelma, vaikka se joillekin on hämmästys. Kantti kestää, ei ole pakko olla samanlainen kuin muut, voi olla vaikka körtti.

Alkoholia ei voi sivistyneesti ryypätä, koska ryyppääminen on barbaarista. Alkoholista voi nauttia, varsinkin hyvistä viineistä, mutta sivistyneesti, kohtuudella ja humaltumatta. Ulkomailla olin (palasina) työssä ollessani noin kolme kuukautta vuodesta, joten olen nähnyt alkoholia käytettävän sivityneesti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #24 : 05.11.13 - klo:11:12 »
Minun kotonani ei käytetty alkoholia. Siihen oli kaksi erittäin painavaa syytä. Sekä isän että äidin puolelta löytyy alkoholin väärinkäyttäjiä (mm. juoppohullu, maksakirroosiin parhaassa iässä menehtynyt pehreenisä ja baariin kuin töihin lopulta rollaattorin kanssa kävellyt suht. nuori mies, joka myös kuoli nuorena) ja toiseksi, meillä ei ollut yksinkertaisesti varaa ostaa viinaa eikä olutta, olimme sen verran köyhiä.

Olen aina ajatellut, että alkoholismiko muka sairaus, kattia kanssa. Sitten yksi tuttava kertoi, että hänellä on semmoinen geeni, että kun hän ottaa viinaa niin hän ei osaa lopettaa. Tiedän myös semmoisia, jotka eivät edes pysty juomaan kuin ihan vähän. Olen tullut siihen tulokseen, että se on vähän sama kuin lihomisen kanssa. Toiset pysyvät ihan luonnostaan hoikkina loppuun saakka sen kummemmin miettimättä syömisiään ja laskematta kaloreita. Toisilla on erittäin suuri taipumus lihoa ja syödä enemmän kuin kuluttavat.

Lihomisen yhteydessä puhutaan aina itsekurista, jos puhutaan niin pitäisi puhua sitten juopottelunkin yhteydessä.

Syödä on pakko, mutta alkoholia juomatta pärjää kyllä. Niinpä minusta raittiuden ihannointi on hyvää semmoisten ihmisten kannalta, joilla helposti jää ryyppy päälle, joilla on semmoiset geenit, että he voivat sairastua alkoholismiin. Televisiosta katsoin sunnuntaina ohjelman, jossa kerrottiin perheenisän raitistumisesta. Kuinka paljolta harmilta heidänkin perhe olisi säästynyt, jos se ensimmäinen ryyppy olisi jäänyt ottamatta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #25 : 05.11.13 - klo:12:46 »
meillä ei ollut yksinkertaisesti varaa ostaa viinaa eikä olutta, olimme sen verran köyhiä.

Ei meilläkään ostettu, meillä tehtiin itse. Noiden lisäksi viiniä myös. (No joo, joskus ostettiinkin, mutta aika paljon käytettiin kotitekoista ja sitä sai alaikäisetkin.)

Lainaus käyttäjältä: seppos
Alkoholista voi nauttia, varsinkin hyvistä viineistä, mutta sivistyneesti, kohtuudella ja humaltumatta.

Minä kun tunnen olevani humalassa jo sen ensimmäisen viinilasillisen jälkeen. Siis oma fiilis on erilainen. En koe sitä haitallisena, sillä se erilainen olotila on ihan mukava. Tiedä sitten olenko sen sivistyneempi kuin selvin päinkään ollessani. Ehkä lähinnä leppoisampi. Mokailen enemmän selvin päin ollessani kuin humalassa, mutta kroppa ei kestäisi jatkuvaa humalaa.



« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo:12:56 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #26 : 06.11.13 - klo:22:48 »
Asiasta huolestuneille on syytä korostaa, että Körtti-Baari ei ole mikään saluuna, jonka yläkerran huoneissa karja-paimenet käyvät vuoden ainoassa kylvyssä, ilmeisesti ennen illallista.
Tällainen kuva saluunoista on syntynyt lännen elokuvien pohjalta.

Saluunoista puheen ollen, aikoinaan Mäntsälään rakennettiin tavaratalo Väinölä ja sen yhteyteen ravintola Hirvensarvi. Sitä alettiin kutsua Synkkä Jussin Saluunaksi. Osuusliikkeen johtaja oli Jussi nimeltään.

Hirvensarvessa viihtyi muutama meidän opettajakin. Osa oli stadista kotoisin. Brenkkua varmaan ottivat?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #27 : 08.11.13 - klo:15:11 »
Voitaisiin kai sopia, että Körtti-Baarissa on joka perjantai klo 18:00 - 19:00 happy hour?

Niin nythän on perjantai?

Piti olla ilman olutta marraskuu, mutta ykkösolut olisi halvin tapa osallistua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #28 : 08.11.13 - klo:15:31 »
Kun Syterskalet avasi tämän baarin, ajattelin ja toivoin että täällä voitaisiin olla ikäänkuin fiktiivisesti. Kertoa tarinoita ja heittää läppää.
Monet ei kuitenkaan kehtaa kertoa yhtä avoimesti kuin myyrä ja öppis juomisistaa. Vaikkapa siinä pelossa että lapset ja niiden jälkikasvu lukee.

Panen nyt kuitenkin , vaikka baari ei ole vielä auki, kysymyksen. Tunteeko kukaan drinkkiä nimeltä Frozen fire ?
En ole sitä tilaamalla saanut sitten 1970-luvun. Juomasekoitus on vaaleanpunainen, jääsohjoa lasi täynnä ja grenadiinimehua + jotakin voimajuomaa lisätty, ehkä kolmattakin laatua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Körtti-Baari
« Vastaus #29 : 08.11.13 - klo:18:11 »
Minä tässä jo aloittelin cafe brutalilla. Muuhun ei olekaan varaa, kun on vielä velvollisuuksia hoidettavana.