Kirjoittaja Aihe: Kotikokki X  (Luettu 23332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #120 : 01.06.23 - klo:13:14 »
Onneksi olin ostanut lisää perunoita, sillä yksi pussi oli itänyt hyvin. Kaikissa potuissa oli viisisenttiset iut. Taidan istuttaa ne partsille multasaaviin.
Siinä mullassa on tosin kanankakkaa , sopineeko se perunoille.  :017:

Välitin tuon perunaviestisi ChatGPT tekoälyrobotille, joka vastasi, että

"On hienoa, että ostit lisää perunoita ja suunnittelet istuttavasi ne multasaaviin partsille! Perunoiden istuttaminen voi olla hauskaa ja palkitsevaa puuhaa. Kuitenkin on tärkeää huomioida muutamia seikkoja.

Kanankakkaa, kuten muitakin eläinlannoitteita, käytetään usein kasvien ravinteiden lähteenä. Se voi sisältää arvokkaita ravinteita, jotka perunat voivat hyödyntää kasvaessaan. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että kanankakka on kypsytettyä ja kompostoitunutta, jotta se ei aiheuta haitallisia vaikutuksia kasveille.

Ennen istutusta suosittelen sekoittamaan kanankakkaa multaan hyvin ja varmistamaan, että se on tasaisesti ja huolellisesti sekoittunut. Tällä tavoin ravinteet jakautuvat tasaisesti ja eivät aiheuta liiallista lannoitusvaikutusta yksittäisille perunoille.

On myös hyvä huomioida, että kanankakka voi olla houkuttelevaa jyrsijöille, kuten hiirille. Jos tiedät, että niitä esiintyy alueellasi, kannattaa harkita keinoja suojata istutusalue jyrsijöiltä.

Kaiken kaikkiaan, kun käytät kanankakkaa perunoiden lannoittamiseen, varmista, että se on asianmukaisesti käsiteltyä ja sekoitettu multaan tasaisesti. Näin voit toivottavasti saada hyvän sadon maukkaita perunoita!"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #121 : 01.06.23 - klo:13:18 »
Vastausta kannattaa lukea avoimin mielin, mutta kriittisesti.
ChatGPT joskus kertoo uskottavasti puppuakin, vaikka suurelta osin oikeaa asiaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #122 : 01.06.23 - klo:15:47 »
Googlasin kyllä minäkin kanankakan sopivuuden perunoille. Eräs huomio oli että perunoista tulee pahanmakuisia, mutta toiset pitivät sitä hyvänä.


Litran purkki on ollut minulla monta vuotta partsilla. Olen sitä varovasti käyttänyt yrteille ja kukille multaan, en kasteluveteen. Se on kuivaa raetta.

Tein juuri kuten mainitsit, sekoittelin multaa perusteellisesti ja sitten kolme perunaa 'koe-tilalleni', 40 ltr saaviin. Tämä on vain huvia, ei saalistusta.
--
Korvasienikastike tuli maukas. Itse kastikkeen teko on helppo, mutta esitoimet veivät yli kaksi vuorokautta:

Tiistaina saimme tuoreet sienet jotka Matti siivosi ja laittoi kuivumaan läpöiselle ja tuuliselle partsille, Ikkunat pidettiin päivällä auki ja yöllä kiinni. Eilen illalla minä purkitin saaliimme ja parin siitä samantien pari l likoamaan yön yli. Aamulla huuhtelin ja sitten keitin 15 min niitä. Puristin kuiviksi ja silppusin. Siitä alkoi kastikkeen valmistus.

Hienonnetut sienet hetkeksi paistumaan voihin. Kääntelyn jälkeen niskaan n. 7-8 dl vesi-kerma-maizena-liemi. Suolaa, valkopippuria, silputtua kesäsipulia ja persiljaa joukkoon. Hiljaa keittelin 30 min. Persiljat laitoin aivan loppuvaiheessa,

Katsoin että saamme vielä 5-7 kastiketta tai keittoa noista mitä nyt on lasitölkissä. 

Näillä herkutellaan vielä pitkään. :109:
 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #123 : 05.06.23 - klo:14:05 »
Tänään tein perunoille, porkkanoille ja kalapuikoille vanhanajan valkokastikkeen.

Sekoitin kasarissa maidon, sipulisilpun, kovaksikeitetyt kanamunasilput . Lisäsin mausteiksi suolaa, hukan sokeria ja valkopippuria ja suurusteen. Kiehautin ja annoin hautua.  Maistui meille kumpaisellekin.

Äsken maistoimme myös jo aamulla keittämääni sekahedelmäsoppaa. En lisännyt yhtään sokeria, vaan hiukkasen tummaa siirappia.
Näin sain lapsuudesta tutun hiukan paahteisen maun. Tilkka kermaa lautaselle, ah kuinka hyvää !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #124 : 05.06.23 - klo:15:28 »
Lauantaina tuli lakkiaiset; Kuudennet. 59-vuotias olen. Aivan karmea ruuanlaiton paratiisi. Minä olen pohjalaisen vaimon kanssa naimisissa. 14:ä sorttia.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #125 : 05.06.23 - klo:16:17 »
Taidan ymmärtää.   Minulla lähenee myös 'koti-bileet' muutaman viikon päästä.

Laitan omannäköisen tarjoilun.

Kurdit paistaa suuret pitsat, Sinuhe leipoo täytekakun, Riitan-Herkku voileipäkakun, ja Lotan luokkaretken hyväksi ostetut punssirullat saavat myös kelvata.

Juotavia hommataan moneen tarpeeseen, kahvit tietysti myös.

Haluan porukan kokoon, ainakin vielä tähän kerran. Katsotaan miten Herra tahtoo.
Mutta ei pönötys-juhlia, vaan hauskat, toivoakseni.

Hyvä sopu antaa tilaa. Eihän meitä ole kuin n. 17-18 !

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #126 : 24.06.23 - klo:22:31 »
Kananmunakastike on kai ihan tavallinen ruokalaji, mutta en tiedä syöneeni sitä ennen tätä päivää. :107: Tulipahan tuokin nyt kokeiltua. Itse tein. Ei ehkä siltään hyvää, mutta perunan kanssa ja tillillä höystettynä maistui.

Lisäksi, tai oikeastaan pääasiana, oli tarjolla keitetty hauki, ja siksi soosin teinkin kun oli keittolientä ja melkein kaikissa hauenkeitto-ohjeissa tehdään lisäkkeeksi kananmunakastike. Ja hauki taas oli, kun vieheeseen tarttui juuri senkokoinen joka kaikissa resepteissä käsketään ottaa. Ja oli lisäksi myös tomaatti-sipulisalaattia, sipulina kevätsipulin varsia. (Ja mitä pääasiaan tulee nin itse söin hauen pään.)

Meillä ei siis kotona ollut koskaan kananmunakastiketta, enkä tiedä miksi ei. Osaisin ihan hyvin kuvitella sen lapsuuteni ruokapöytään,ts. juuri sentapaisia ruokia oli kyllä. Ei ollut kummassakaan mummolassani eikä muillakaan sukulaisilla kyläillessäni. Ei koulun ruokalassa eikä yliopiston eikä työpaikkalounailla. Ja kun tulee ihmisten kanssa puhe, niin kaikki muut ovat sitä syöneet ja useimmat tehneetkin. Oletko sinä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #127 : 25.06.23 - klo:08:38 »
Kyllä ainakin pari kertaa vuodessa laitan valkoisen sipuli-munakastikkeen. Munat joko keitetään koviksi ja silputaan kastikkeeseen lopuksi. Ja, kyllä, sipulinvartta vihreäksi ja maukkaaksi höystöksi.
Toinen konsti on vatkata muna kastikkeen joukkoon. Siitä tulee erinäköistä, sakeampaa.

Muistan enenvanhaan että pidoissa oli usein iso keitetty hauki, joko hyytelössä tai munakastikkeen keralla.
Keittämistä varten oli olemassa pyöreitä rengasvuokia, jolloin kalasta tuli rinkelin-tapainen. Se oli herraskaista, mutta olen nähnyt sellaisenkin.

Kala sopii munakastikkeelle, kuten savukinkkukin. Silloin sa nauttia sipatista, joka on monille kouluruokailusta inhokki. Minulle kyllä maistuu hyvin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #128 : 25.06.23 - klo:13:47 »
^ Tästä hauesta olisi tullut rengas, jos olisin valinnut isoimman kattilan ja jos kala olisi ollut kokonainen. Mutta oli pakko pilkkoa, jotta olisi mahtunut jääkaappiin. Kuulostaa kalajutulta, mutta syynä oli lähinnä täydenpuoleinen kaappi.

Sipattia ei ollut koulussa (onneksi), mutta äitini teki enkä pitänyt, Kanaviillokki ja tillitiha sen sijaan maistuivat, ja keitetty kieli. Ehkä pitäisi kokeilla sipattia joskus nyt itse, onko maku muuttunut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #129 : 25.06.23 - klo:14:02 »
Keitetty kieli, Ah !   Samoin minulle pula-ajan lapselle maistuu paistetut possunmunuaiset. Puhumattakaan kaalikeitosta ja hernekeitosta.

On se kumma kuinka maut joista lapsena pidin, ovat hyviä edelleen.  Siirappi ja sinappi ja soodalla kohotetut kakkuset. Köyhät ritarit ja pullamössö kahviin, Ah !

Näiden herkkujen suhteen pitää diabeteshoitajan olla hiljaa minun kohdalla.   :003:

Tietysti tiedät kalastuksenharrastajana, että hauki asuu koko elämänsä n. max 1-2 km päässä siitä missä se syntyi.

Älypää-tietoa.

Tänään söimme valkosipulimarinoidut kasler-pihvit uusien perunoiden kera. Oli vähän epätasapainossa tämä pari, mutta salaatti pelasti.

Savulohta jäi eilisestä, siitä voikkarit illemmalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #130 : 26.06.23 - klo:14:00 »
Tietysti tiedät kalastuksenharrastajana, että hauki asuu koko elämänsä n. max 1-2 km päässä siitä missä se syntyi.

No enpä tiennyt. Se tuntuma minulla kyllä on ollut, että olisivat aika paikkauskollisia. Olen miettinyt, suvaitsevatko reviirilleen toista haukea, ja kuinka nopeaan hyvään paikkaan ilmestyy uusi hauki, jos entisen kalastaa pois.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #131 : 26.06.23 - klo:14:09 »
Ei ole varmaa tietoa, mutta olen kyllä nähnyt kun hauki on peratessa avattu niin vatsassa on pieni hauki.

En enää ihmettele miksi meidän mökin ranta on hyvähaukivesi. Vesi on ravinnepitoista, kasvustoa on runsaasti ja väri on ruskea. Niitä voi tiemmä pyydystää torkkoamalla, siis iskemällä atraimella. Sehän on samaa kuin tuulastus.

Matin veli saa jatkuvasti verkoistaan jopa ylikinkymmenkiloisia.
Lahnaa on myös hyvin. Meidän ennätyslahna, joskus 80-luvulla oli 4,7 kiloa. Se oli aivan pronssinruskea.

Pidän lahnasta kun se paistetaan paperissa hiilillä, yleensä saunan pesässä. Hauki taas vaatii kunnolla voita ja kermaa. Sen rasvaprosentti on n. alle 2, jopa n. 1

Kerran lukuaikaan meillä oli rysässä ainakin kolmekymmentä erikokoista lahnaa. Pienet päästettiin uimaan ja kasvamaan.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #132 : 06.07.23 - klo:10:59 »
Vastaiskuksi synttärikakkujen ja muiden herkkujen sokerihuumaa vastaa teen parhaillaan Kasvisosekeittoa.

Kun ei ollut perunankuorija kotona kun aloitin, laitoin pakasteesta pussin peruna-sipulipussin. Lisäsin vielä uutta sipulia, paprikan paljon vihreää, esim. parsakaalin.

Keittelen sitä vielä hetken, soseutan, lisään hiukan maizenaa ja juustoraastetta. Maustan sitruunapippurilla ja muskotilla. Juustoleipiä avec.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #133 : 07.07.23 - klo:01:42 »
Yritin tehdä haukikvenellejä Hesarin ohjeella. Lopputulos näyttää tiskivedessä lilluvalta munakokkelilta.  :044: Ne vain jotenkin odottamattomasti levisivät kypsennysliemeensä, vaikka se vain hiljaa poreili. No, kyllä niitä syö, kun saa jotenkin siivilöityä lautaselleen. Itse asiassa raastettu sitruunankuori on juuri oikea mauste niihin. Kastikkeesta tuli ihanaa. Hieman stydiä ruokaa, sillä tuo on oikeastaan kermaa kerman päälle: itse pyöryköissä on kermaa melkein yhtä paljon kuin haukea, ja kastikkeessa kermaa + voita yhtä paljon kuin muita tykötarpeita yhteensä.

Taikinaa jäi vielä, joten huomenna voin jatkaa harjoituksia ja lisätä taikinaan munaa. Pitää vain ensin tiskata nuo tiskit, joit kertyikin komea läjä. En varmaan ole ikinä kokannut mitään näin monimutkaista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #134 : 07.07.23 - klo:09:28 »
Meillä on mansikat mielessä. S-marketin aulassa on myynti, sillä siinä pöytä, mutta ei aikataulua.
Matti käy utskimassa kun palaa pyörälenkiltä.

Sitten minun pitää saada laatikko rollala tuotua, sillä auto on edellen lainassa.

Uskon sen onnistuvan, sillä matka on lyhyt.

Tänään syödään eilen keittämääni kasvissosekeittoa. Sitä on lisäksi pari purkkia pakastimessa. Kun keitän soppaa, reen sitä aina ison kattilallisen.

Kyllä siitä maistuva keitto tulikin. Hiuka liian maustein, mutta lautasille lisättiin mascarponetuorejuustoa, kun kermaa ei ollut laittaa. Tätä nyt sattui juhlista jäämään.

Sain lahjaksi lahjakortin hyvään ravintolaan. Sinne kai mennään sunnuntaina.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)