Kirjoittaja Aihe: (Eduskuntavaalit ja) kapitalismi  (Luettu 24310 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« : 11.03.07 - klo:00:11 »
Miksi pitää yllä eriarvoisuutta?

Muuten ihmiset eivät yrittäisi / tekisi töitä / kokisi elämää mielekkääksi...

Kun ihminen saa riittävästi tullakseen hyvin toimeen, kaikki siitä ylimenevä lienee ylimääräistä, karkkia. Kun puhutaan tosissaan prioriteeteista perusturva on tärkeintä, muu on pipenoita.

Silti tapaan jatkuvasti ihmisiä, jotka ovat niin innoissaan pelaamisesta, menestymisestä, toisten (itsensä?) ylle kohoamisesta, että haluavat vaarantaa vähäisempien toimeentulon (kas, hyvät ihmiset; toisten menestyminen merkitsee väistämättä toisten epämenestymistä, maailmassa kun on rajalliset määrät resursseja). Eikö elämässä todellakaan ole suurempia tavoitteita, merkittävämpiä mittareita, joita vasten voi elämänsä mielekkyyttä mitata?

Itse näkisin jopa SKP:n muistaakseni 800 euron perustuloehdotuksen varsin kohtuullisena vihreiden halvemmasta ja maltillisemmasta ehdotuksesta puhumattakaan. Miksi näistä vähäisistä täytyy pitää meteliä kun meillä kerran on yllin kyllin?

Ne muutamat siivellälepääjät ovat kuitenkin niin kovin vähäinen miinus, jos sitä vertaa siihen, että toiset joutuvat elämään kovin niukasti tahi ilman yhteisön apua kokonaan, työttömyyden kierteessä, aliarvostettuna, halvan asemaan pakotettuna. Ei kukaan todella halua elää elämäänsä mitään tekemättä, olematta arvokas. Kerjäämiseen ja alistavaan, holhoavaan, epäluuloiseen byrokratiaan pakottaminen passivoi varmasti paljon enemmän kuin tieto siitä, että vaikka miten kävisi, on aina olemassa turva omassa yhteisössä (valtiossa).

Sivuhuomautus:

Väite: Resurssienjako kapitalismissa ei perustu universaaliin oikeustajuun.
Todistus: Vastaväite: Resurssienjako kapitalismissa perustuu universaaliin oikeustajuun. Jos näin on, on totta, että kännykän soittoäänien säveltäjä tekee tärkeämpää työtä kuin lähihoitaja, eli seuraa ristiriita (perustelu sivuutetaan triviaalina).

Älköön siis väitettäkö, että minä nämä rahat tein ja nyt vain hedelmiä syödä tahtoisin, vaan valtio multa varasteleepi...

EDIT: Yritin karsia provokatiivisuutta ja ehkä osin onnistuinkin.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #1 : 11.03.07 - klo:10:58 »
Jos ihan totta puhutaan, niin minun verotuloistani ei kyllä tarttis maksaa 800€ kuussa sellaiselle tampiolle, jonka vanhemmat ovat joskus pitäneet kondomeja kalliina hankintana ja hieman myöhemmin todenneet vaipat vielä kalliimmiksi.

Miten kummassa jollain ihmisellä voi olla ylimääräistä rahaa häh? Mulla ainakaan ei ole, vanhemmillani ei ole, isovanhemmillani ei ole, eikä muillakaan sukulaisilla. Ollilan Jormalla on rahaa, mutta tuskimpa vain ylimääräistä, tai ainakaan sellaista mikä jollekin helsinkiläiselle sosialistille kuuluis. Jos menee tuollaiseksi typeryydeksi että jaetaan kaikille rahaa tietty summa kuussa, ja otetaan se parempituloisilta pois, niin täältä kyllä kaikkoaa veronmaksajat ja vikkelään. Siinäpä saavat sitten ituhipit ja kommunistit miettiä, mistä jakaa kun ei ole mitä jakaa. Joskus kannattaisi oikeasti vaivata päätään sen verran, että ymmärtäisi mikä on omaa ja mikä ei. Jos jollakulla on parempi palkka kuin toisella, niin mulla ei kyllä päähän mahdu miksi sen parempituloisen pitäisi hymyssä suin antaa tonni kuussa sille, jolla ei ole äly tai viitseliäisyys riittänyt koulunkäyntiin.

Kukaan ei ole Suomessa nälkään kuolemassa, ja jo nyt sossusta saa komiasti kalustetun kodin, satelliittitelevision ja rahaa että voi hakea k-kauppiaalta kaljaa kun ei muutakaan tekemistä ole. Niin, ei muuten ole mulla toisten kustantamaa kämppää tiedossa jos pois muutan, vanhemmillakaan ei ole satelliittitelkkaria, ja hei, ME KÄYDÄÄN TÖISSÄ JA SAADAAN SIITÄ SITÄ PALKKAA! Jos ei töihin viitsi mennä, niin minunpuolestani kylmävesihana ja päiväysvanha koulunäkki sekä patja nurkassa piisaisi, alkais työnteko houkutella kummasti enemmän. Jos vaan jaetaan kaikille tonni kuussa, niin millä perusteella se houkuttelis enää töihin menemään? Tuollakin jo muikeasti juopottelee ja elelee kuukauden, käy vielä kerran vuodessa etelänlomallakin. Vaan toisaalta, kyllähän mulle kelpais toki tonni lisää kuukaudessa. Ei vaan kiinnosta, jos se pitää ottaa sellaisilta pois, jotka ihan rehellistä työtä tekevät.

Jos vieläkin haluat sen 800€ kuussa, niin tulepa pimpottelemaan tuohon ovelle ja kysy meidän äitiä. Se on niitä hyvätuloisia, jotka sinun, vihreiden ja ilmeisesti kommunistien mielestä tekee jotain väärin tienaamalla enemmän kuin joku pitkäaikaistyötön persearska kontulasta terve. Tervetuloa vaan käymään, voi olla että ei tipu.

Jos kerran perusturva on tärkeintä, niin mun ehdotukseni sitten käyttöön. Ei muuta kun lakkautetut kyläkoulut täyteen patjoja, kaupan keskusliikkeiltä päiväysvanhat näkkärit sinne, ja vesilasku kunnan piikkiin. Hengissä pysyvät, ja halvaksi tulee...

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #2 : 11.03.07 - klo:13:59 »
Komppaan Jaakkoa! Siis ihan oikeasti niita ns. yhteiskunnan siivella elajia on kuitenkin vahemmisto koyhista. Useimmat on vaan syysta tai toisesta jaaneet ilman toita. Ja voi hyvanen aika, eihan kai nama ns. juopotkaan ole ihan huvikseen veda viinaa ja nuku ojassa. Heillakin on monella ollut joskus perhe ja "oikea elama".

Itse en ole varma pitaisiko rahat suunnata kansalaispalkkaan vai sosiaalimenoihin muutoin esim. palveluiden kehittamiseen. En koe etta se on kenenkaan hyysaamista jos ihmisella on muutakin kuin patja ja vanhaa nakkaria. Palaahan se jokatapauksessa takaisin yhteiskunnalle kaytti ihminen "ylimaaraiset" rahansa sitten lehtitilaukseen tai viinakauppaan (viinan verotus takaisin ylos!)

M.K., dear, kirjoituksessasi on ristiriita. Sinulla ei ole mitaan ylimaaraista, mutta juopoille kaikki paitsi patja ja homeinen nakkari on ylimaaraista. Tahan suuntaan ollaan yhteiskunnassamme menossa, mutta toivoisin ettei oltaisi. Silla ongelmat eivat katoa lakaisemalla niita maton alle ja kaikille tulisi antaa mahdollisuus. Silla me olemme kaikki samanarvoisia, jos emme yhteiskunnan niin ainakin jumalan silmissa!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #3 : 11.03.07 - klo:15:11 »
Ittiä on ruvennu etoomahan näiren ökyeherokkahien naamat, jokka paistatteloo joka laronseunustalla ja aviisis.
Vaikka sitä pohojanmaalla ollahanki, nii piisaas vähempiki mainostaminen ja rossaaminen, kuinka hyviä sitä ollahan. Hävettää melekeen kuunnella tuata katteettomien lupausten vaalimantraa, jota nämä hyväntekijät meirän yllemme suitsuttavat.
Liika on liikaa, ei jaksa enää eres käyrä syämäs nuata makkarootakaan joka vaalikojulla. :lol:
Jokku eherokkahat paasaa tähän vaalikarian kokoamisehen jopa 100 000 euroa, notta ei oo ihime, että ensimmäänen tärkiä tyä eruskunnas on monasti omat palakankorotukset. Onneksi tämä remokratian hekumahuippu on pian ohi.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #4 : 11.03.07 - klo:15:26 »
Markkinoilla kuuli monta Jaakobin ääntä ja näki monta Eesaun kättä. Hernevellillä vaihdettiin ääni. Viikon päästä nähdään, kenellä oli ötäkämpi velli. Eräs ukki totesi:'kansan varoilla mässäillään p-le'. Oikea totemus

Poissa Henri

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 78
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #5 : 11.03.07 - klo:21:52 »
Yleensä oon sitä mieltä ollut, että vihreiden ehdotukset on ollut aika tuulesta temmattuja haihatteluja, mutta tuossa reilun 400€:n kansalaispalkassa saattaa olla jotain ideaakin.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin tämän ehdotuksen mukaan kaikille yli 18-vuotiaille maksettaisiin kansalaispalkkaa, riippumatta tuloista, varallisuudesta yms. Muuta sosiaaliturvaa karsittaisiin sitten aika rankalla kädellä. Tuolla 400€:lla kuussa ei kovin pitkälle vielä pötkitä, mutta sillä kuitenkin jokainen tulisi nipin napin toimeen.  Tämä antaisi sitten mahdollisuuden tehdä esim. pätkätöitä silloin tällöin eikä sosiaaliturva katoaisi mihinkään. Nykymallissa monelle olisi töitä esim. parina iltana viikossa, mutta ei kannata mennä töihin, koska tulorajat ylittyy, sosiaaliturva katoaa ja toimeentulo heikkenee. Loppuisi aika nopeasti se lorviminenkin kotona, kun kaikki mitä tekee on oikeasti kotiin päin.

P.S. Lukekaa viime viikon Suomen Kuvalehden pääkirjoitus.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #6 : 11.03.07 - klo:23:24 »
Tarjoat, Mikko, vastaukseksi samaa kylmää sydäntä, joka minun noin alunperäisestikin ravisti raskasta mieltäni purkamaan. Vastaukseksi vastaukseesi sopiikin topicin aloitusviesti. Kommentoin kuitenkin muutamaa kohtaa.

Uskon minäkin, että 800 euron perustulo ei kovin suurta realismia ole tässä maassa. Minua sellainen malli ei kuitenkaan haittaisi riippumatta siitä, mitä itse ansaitsisin (btw. onko Rawlsin ajatus yhteiskunnan rakentamisesta "tietämättömyyden verhon takaa" tuttu?).

Ensimmäisessä kappaleessa myös esität kylmän sydämen periaatteita noudattaen valmiin tuomion kaikille heille, jotka eivät syystä tahi toisesta pysty itselleen toimeentuloa hankkimaan. Pyydän saada kiinnittää huomiosi siihen kohtaan alkuperäisessä viestissäni, että menestys vaatii epämenestystä; kapitalismi ei tulisi toimeen ilman työttömiä.

Loppuosa tekstistäsi tuntuu olevan tämän samaisen veitsen kääntelyä, enkä nyt jaksa siihen kohta kohdalta paneutua, surullinen olen jo valmiiksi.

EDIT: Et myöskään halunnut noudattaa viestini lopussa olevaa pyyntöä. Siihen haluaisin perusteluita. Kapitalismi on peliä, peliä, peliä, ja lisäksi peliä. Se ei silmissäni oikeuta ketään mihinkään maalliseen hyvään. Se, joka ansaitsee rahaa tekemällä töitä, ansaitsee sitä varmasti muutenkin, mutta kapitalismin arpapelin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Sen verran hyvää meidän kapitalismissamme on, että esimerkiksi metalliduunari on onnistunut lohkaisemaan ilmeisen paksun siivun ympärillään pyörivästä rahasta. Toisaalta esimerkiksi vanhainkodeissa tahi palvelukeskuksissa rahaa ei kauheasti pyöri, joten siitä ei voi suuremmin lohkaista. Entäs sitten taide, joka pyörii suurelta osin yhteiskunnan varoin? En jatka pidemmälle, mielestäni ilmaisin asian ytimen jo ensimmäisessä viestissä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #7 : 12.03.07 - klo:07:59 »
Kapitalistit uskottelevat, että kapitalismi on synonyymi ahkeruudelle. Näin he tekevät voidakseen tienata toisten ahkeruudella.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #8 : 12.03.07 - klo:09:54 »
Oikeisto=Kokoomus=Kapitalisti. Keskusta on suomalainen, eurooppalainen ja logalisti. Vasemmisto=sosialisti=siivelläeläjä=vähempiosainen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #9 : 12.03.07 - klo:10:12 »
Entäs tällainen 'totuus': Demari=palkansaaja=siivelläelättäjä?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #10 : 12.03.07 - klo:11:25 »
Kapitalistin siivellä
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #11 : 12.03.07 - klo:12:31 »
Hyvät herrat.

Vähemmän tunnetta ja enemmän faktoja, kiitos.


Yst. terv. häjy porvari

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #12 : 12.03.07 - klo:12:33 »
Minä käyn töissä ja saan palkkaa. En kuitenkaan ajattele "ansaitsevani" palkkaani. Se raha, joka minulla on käytössäni, ei ole oikeastaan minun. Oikeus toimeentuloon, ruokaan ja turvallisuuteen, tavallisen hyvään peruselämään, on minusta ihmisoikeus, joka ei ole sidottu työpaikkaan. Työstä saa korvauksen, joka on rahaa - raha on symboli, jota siirrellään ihmiseltä toiselle tämän hyvän peruselämän tiimoilta. Se ei jakaudu tasan.

Kollegani seurakunnan nuorisotyössä saavat vähemmän rahaa kuin minä. En ymmärrä, miksi. Siksikö, kun opiskelin kauemmin ja sain akateemisen loppututkinnon? En koe sen takia ansainneeni suurempaa palkkaa. Teemme paljon samanlaisia töitä. Tai laajasti ajatellen samaa jumalanvaltakunnan työtä.

Opiskeluaikana olin toisten rahallisen avun varassa, koska opintotuki oli niin niukka. Nyt, kun minulla on "omaa rahaa", olen huojentunut, koska raha ei tule väliin ihmissuhteissa. Mutta tämä hetki on lahjaa; se, että olen terve ja voin käydä töissä, on lahjaa. Se voidaan ottaa pois, ja sitten tarvitsen taas toisten apua. Rahallista apua. Se on vain yksi tarvitsemisen muoto. Tarvitsen toisia joka tapauksessa, aina, en tahdo enkä jaksa elää yksin, riippumattomana.

Se peli, jossa rahalla on itseisarvo ja ihmiset sen tuottamisen välineitä, on ihmisyydestä vieraantunutta, elämästä ja yhteiskunnasta vieraantunutta. Emme me mitään omista, oikeasti. Kaikki on lainassa, kaikki on lahjaa. Mitään ei saa täältä mukaan. Jos tämän tajuaisimme, alkaisimme ehkä keskittyä etsimään elämän sisältöä muusta kuin omistamisesta. Voisimme yrittää rakentaa turvallisuudentunteemme jonkin muun kuin esineiden, pankkitilin saldon ja sosiaalisen statuksen varaan. Ehkä silloin aukeaisi helpommin se nyrkki, joka tiukasti pusertuu rahan ympärille: "Tämä on minun, minun, minun".

Satmanille sosialismista - kyllä meitä sosialisteja on työssäkäyvienkin joukossa. Myös ihminen, joka itse saa palkkaa, voi nähdä rahan suhteellisuuden, pienuuden, toisarvoisuuden ihmisarvon rinnalla. Kaikki me elämme toistemme avun varassa, olemmehan ihmisiä. Pienenä lapsena, sairaana, vanhana emme ole tuotteliaita, muttemme silti siivelläeläjiäkään. Ihmisyyttä, olemassaolon oikeutta, ei voi mitata sillä, kuinka rahallisesti tuottelias ihminen on. Minun sosialistisen vakaumukseni juuret ovat paitsi Jeesuksen opetuksissa, myös Vanhassa Testamentissa:

--- Paastopäivänäkin te ajatte omia etujanne,
te ahdistatte niitä, jotka raatavat puolestanne.
Riitaa ja katkeruutta teidän paastonne tuottaa,
raakoja nyrkiniskuja.
Te ette enää pidä sellaista paastoa,
joka kantaa rukoukset taivaisiin.
Tuollaistako paastoa minä teiltä odotan,
tuollaista itsenne kurittamisen päivää?
Sitäkö, että te riiputatte päätänne kuin rannan ruoko,
pukeudutte säkkivaatteeseen, makaatte maan tomussa,
sitäkö te kutsutte paastoksi, Herran mielen mukaiseksi päiväksi?

Toisenlaista paastoa minä odotan:
että vapautat syyttömät kahleista,
irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut,
että murskaat kaikki ikeet, murrat leipää nälkäiselle,
avaat kotisi kodittomalle,
vaatetat alastoman, kun hänet näet,
etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi.
Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi
ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen.
Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi
ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi.
 Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä,
kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen."
- Jes. 58 -

Profeetta on oivaltanut, että sekin, jolla on liikaa, sekin jonka nyrkki on tiukassa, kaipaa Jumalaa ja kärsii yhteyden puuttumisesta, huutaa apua. Minusta se on tärkeä oivallus elämän kannalta.

Valoisaa paastonaikaa ja äänestysintoa!
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #13 : 12.03.07 - klo:12:56 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Hyvät herrat.

Vähemmän tunnetta ja enemmän faktoja, kiitos.


Yst. terv. häjy porvari


En tiedä, oliko pyyntö minulle osoitettu (en ole herra, olen nulukki ja siitä ylypiä). Vastaan silti.

Topicin aloittajana olin ja olen kiinnostunut juurikin tunteesta (ehkä tosin eritellymmin kuin vain tyhjien sloganien tasolla). Tahdon saada selkoa siitä, mitä ja miten ajattelee hän, joka todella tahtoo vaarantaa toisten perusturvan turvatakseen oman leikkisän pelinsä kapitalismin julmalla kentällä. Tiedä olenko sitten liikaa omien lukkojeni takana tahikka yksinkertaisesti liian kiukkuinen ymmärtämään viestiä, mutta toistaiseksi en ole vastausta ihmetykseeni saanut.

Eeva-Kaisan kanssa tuntuvat ajatukseni kulkevan jokseenkin samoja ratoja. Tahdon vielä korostaa sitä, että arvostan joka ikistä kapitalistia ja työpanostansa, mutten saata millään kumartaa kapitalismin jumalaa ja myöntää, että resurssit tässä maailmassa jakaantuisivat siten kuin oikein on.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
(Eduskuntavaalit ja) kapitalismi
« Vastaus #14 : 12.03.07 - klo:13:04 »
Ei täs mitään. Meikä on kapin siivellä, ja kapu kannattelee meikää, ja meikä kannattelee kapia myymällä ajatuksensa, sanansa ja tekonsa markkinahintaan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024