Kirjoittaja Aihe: Pappihan antaa lupauksen, että hän elää esikuvana seurakunnalle.  (Luettu 39846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
 Täytyykin pian päivittää omiin hätäensiaputaitoihin hätäkaste, jos tulee vaikka tilanne vastaan.

Eikö maallikonkin velvollisuus ole kaste suorittaa, jos pappia ei ole saatavilla.. esim. jos synnytys käynnistyy erämaavaelluksella, eikä lapsen selviämisestä ole takeita? Mitä mieltä on foorumin pantakaulat?

En omista papinpantaa, mutta muistelen rippikouluajoiltani, joista muuten on kulunut keski-ikäisen ihmisen aika, ettei hätäkasteen "kaava" ole mitenkään mutkikas. Tärkeintä on, että kaste tehdään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Muistaakseni siihen kehoitettiin vielä liittämään Herran siunaus ja Isä meidän -rukous. Voi olla, että muistan väärin.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Täytyykin pian päivittää omiin hätäensiaputaitoihin hätäkaste, jos tulee vaikka tilanne vastaan.

Eikö maallikonkin velvollisuus ole kaste suorittaa, jos pappia ei ole saatavilla.. esim. jos synnytys käynnistyy erämaavaelluksella, eikä lapsen selviämisestä ole takeita? Mitä mieltä on foorumin pantakaulat?

En omista papinpantaa, mutta muistelen rippikouluajoiltani, joista muuten on kulunut keski-ikäisen ihmisen aika, ettei hätäkasteen "kaava" ole mitenkään mutkikas. Tärkeintä on, että kaste tehdään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Muistaakseni siihen kehoitettiin vielä liittämään Herran siunaus ja Isä meidän -rukous. Voi olla, että muistan väärin.

Olin kauan sitten äitiysvalmennuksessa mukana ja siellä opetettiin hätäkaste ja todettiin, että sen voi suorittaa ihan kuka tahansa Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen. Toivon, että tämä vanha tieto on vielä voimassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Juhoma

  • Vieras
Vanhin tyttäremme Kaija Elisa sai Hätäkasteen, kun luulimme,että hän tukehtuu.
Hätäkasteen suoritti Suomussalmen poika Aarne Kyllönen.  Hän asui meillä lukiokautensa ajan Raudaskylässä.  Se oli ikimuistoinen tapahtuma.   Ei ihme,että Aarnesta tuli pappi.
Hän pääsi myoskin Kaijan kummiksi.    :icon_wink:

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Seppos! Jokainen kastettu kristitty henkilö saa suorittaa hätäkasteen. JE senior maallikkopäivillä vuosia sitten. se on edelleen voimassa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Seppos! Jokainen kastettu kristitty henkilö saa suorittaa hätäkasteen. JE senior maallikkopäivillä vuosia sitten. se on edelleen voimassa

Anteeksi kyllä sielläkin mainittiin tuo vaatimus kastetusta henkilöstä. Silloin ihmisistä oli lähes 100% kastettuja, joten se ei olut kovin painokkaasti esillä, vaikka asia on olennainen. Kiitos tarkennuksesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Minusta tässä ketjussa on nyt ohitettu se kysymys, mitä tekemistä kahden ihmisen keskinäisellä liitolla on yleisen moraalitajun kanssa. Toistan edellistä viestiäni: Kukaan ei voi tuntea saati kulkea toisen ihmisen tietä. Kuten täällä jo todettiinkin, mikäli nuhteettoman näköistä elämää vaaditaan hengellisessä virassa olevalta, tulee kiusaus näytellä nuhteetonta.

Miten se tukee kenenkään toisen avioliittoa, että pappi pysyttelee puolisonsa kanssa, vaikka suhde on rikki ja kumpikaan ei haluaisi siinä enää olla? Jos meno näyttääkin päällisin puolin hyvältä? Onnellisia ovat ne, jotka voivat rohkaista ja vahvistaa muita (omissa liitoissaan kipuilevia) kertomalla menneistä, jo voitetuista vastoinkaymisistä, jotka ovat heidän liittoaan lujittaneet. Mutta entä ne, joiden vastoinkäymiset ovat vieneet heitä toisistaan kauemmas ja katkeroittaneet? Ne, joiden yritykset korjata ja hoitaa suhdettaan eivät tahdosta huolimatta onnistu? Pitäisikö tällaisen pappispariskunnan vain esittää muille onnellista esimerkin takia? Vai onko taustalla kenties ajatus, että kunnon uskovaisten elämä on niin onnistunutta, ettei tällaisia kysymyksiä edes tule?

Kun minä annoin pappislupaukseni, ajattelin tuon esikuvallisuuden tarkoittavan sitä, että koska tulen jatkuvasti epäonnistumaan moraalisessa vaelluksessani, yritän olla esikuvallinen armoon turvautumisessa, tosiasioiden myöntämisessä, ja pyrkiä pois omavoimaisuudesta. Kokemukseni ja ymmärrykseni mukaan kukaan ei pysty enempään eikä sen vuoksi keneltäkään voi enempää vaatia. Jos täällä vaaditaan nuhteettomampaa elämää papilta, niin siinähän vaaditte. Minä en sellaiseen vaatimukseen suostu, sillä sen tien päässä on valhe, teeskentely ja helvetti.

Perkele kun pistää vihaksi.

Yksi tuttu kiukkusi piispa Kantolan suhdesotkujen lööppejä lukiessaan: "Ei tässä maassa näköjään edelleenkään ole mitään muuta syntiä kuin seksi!" Hän ei ottanut kantaa Kantolan rakkauselämään sinänsä, vaan tarkoitti vain sitä, että tuollainen asia julki tullessaan herättää tolkutonta, vahingonilon sekaista pöyristelyä, vaikka kukaan ulkopuolinen ei tiedä, mitä noiden ihmisten välillä oikeasti tapahtuu. Sen sijaan lukemattomat ihmiset, jotka ovat täynnä ahneutta, vihaa, kostonhimoa, kateutta ja teeskentelyä istuvat kirkon tehtävissä palleillaan (sic) vuosikymmenestä toiseen, koska eivät ole missään juridisessa asiassa julkisyntisiä. Tai jos ovat, eivät jää kiinni.

Avioliitto on kahden ihmisen välinen sopimus. Se on maallinen instituutio, käytännön järjestely kumppanuuden vahvistamiseksi, hellyyden ja seksuaalisen kohtaamisen kodiksi, lasten kasvatuksen paikaksi. Kaikkia näitä asioita voi elää todeksi myös muunkaltaisissa perhetilanteissa, ja kaikkia niitä laiminlyödä avioliitossa. Nähdäkseni tällainen molemminpuolinen sopimus ei ole voimassa, mikäli sen ehdot eivät täyty tai mikäli toinen tahtoo sen purkaa. Avioliitto ei ole sakramentti, se ei ole sen pyhempi kuin mikään muukaan ihmisen elämänvaihe tai olemisen tapa. (Paljon enemmän lasten kasvatuksen pitäisi olla sakramentti.) Vihkimiseen ei tarvita pappia eikä minusta siihen tarvittaisi kirkkoakaan sotkemaan. Ihan turhaan vain vahvistuu sellainen mielikuva, että pappi jollain maagisella riitillä loitsii kaksi ihmistä yhdeksi. Nimet vaan paperiin maistraatissa kaikille, nin ei minunkaan tarvitsisi vihkiä yhtään paria, jotka liittyvät kirkkoon kahdeksi viikoksi "saadakseen kirkkohäät" ja eroavat sitten - ensin kirkosta, ja noin 50% todennäköisyydellä myös toisistaan. Sitä erikseen haluaville voisi olla joku pieni siunaus sivukappelissa tai mikä ettei sunnuntain jumalanpalveluksen yhteydessä, lyhyt rukous ja virsi.

Jos saataisiin kaikki häät kirkolta yhteiskunnalle, voisivat kirkosta häipyä ne, jotka kuuluvat siihen vain sen takia. Ehkä sen jälkeen olisi aikaa ja voimavaroja keskittyä olennaiseen.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
(jatkan edellistä viestiäni)

--- Ja kaiken tämän sanon siis vihittyäni viime lauantaina avioliittoon aivan ihastuttavan pariskunnan todella lämminhenkisissä ja rennoissa häissä. Olen kiitollinen, että sain heidät vihkiä ja olla juhlassa mukana. Tein parhaani omalta osaltani ja minusta kuulema tykättiinkin. Silti olen sitä mieltä, ettei avioliiton solmimisessa mihinkään tarvita kirkkoa (mutta häät ovat mainio tekosyy viettää messua!).

Kirkollisten toimitusten kirjaan tarvittaisiin ehdottomasti avioeron kaava. Tilaisuuteen voisi kutsua kaikki häissä olleet ihmiset. Siellä luettaisiin raamatunkohtia, jotka kertovat surusta ja luopumisesta -  ja armosta, Jumalan salatusta siunauksesta ja uutta luovasta voimasta. Lausuttaisiin jotkut sanat toisilleen julkisesti, kiitettäisiin yhteisestä hyvästä, pyydettäisiin anteeksi. Ja luvattaisiin yrittää myös antaa anteeksi. Pappi voisi parin yksityisyyttä kunnioittaen käsitellä puheessaan heidän kipupisteitään ja antaa viisaita sanoja matkalle. Sitten pappi siunaisi entiset puolisot uuteen elämään, omille teilleen.

Tällaista kaavaa olisin itse kaivannut, kaipaisin vieläkin. Ja luulen, että moni muukin kaipaa. Olen jutellut lähiaikoina eronneiden kollegojeni kanssa, ja tuntemukset ovat aika järkyttävää kuultavaa. Eri sanoin olen kuullut monen ihmisen kokevan, että Jumalan siunaus on otettu pois tai että se jotenkin pakenee ja tuntuu olevan vain muille tarkoitettua. Usko Jumalan hyvyyteen on ohentunut, usko kirkon opetukseen avioliitosta on mennyt, usko ja luottamus omaan arvostelukykyyn, ihmissuhdetaitoihin tai omien tunteiden tunnistamiseen kadonnut. Avioero on julkinen epäonnistuminen, vaikka siihen johtaneet asiat ovat syvästi intiimejä ja siten äärettömän haavoittavia toisten repostelemina. Jumalan kiitos eroaminen on nykyisin niin helppoa juridisesti, koska se on niin hirveää kokemuksena jo muuten.

Jos minua pyydettäisiin kertomaan, millä tavoin pidän omaa rakkauselämääni esikuvana seurakunnalle, vastaisin tähän tapaan: Jokaiselle, joka on ollut samanlaisessa tilanteessa kuin minä ja entinen puolisoni olimme (ja jota kukaan ulkopuolinen ei voi tuntea tai ymmärtää), voin suositella sydämensä kuuntelemista, järjen käyttöä ja kaikkien vaihtoehtojen pohtimista. Koska jokainen on erilainen, tehköön jokainen itselleen ja toisilleen parhaat (eli vähiten huonot) johtopäätökset ja kantakoon niistä vastuun. Tämä vastuu on vastuuta itselle, vastuuta puolisolle ja mahdollisille lapsille. Seurakunnalle se ei kuulu. Jumalalle taas ihminen ei voi olla vastuussa, koska Jumala näkee kaiken, eikä hänelle voi teeskennellä tai suorittaa mitään esikuvallisen liiton kiiltokuvaa. Hän ei tarvitse meiltä mitään tässä asiassa, päin vastoin rakkaat ihmiset ovat hänen lahjojaan elämässämme ja hän näkee sen, ettemme osaa aina elää yhdessä, koska olemme niin rikki ja kesken.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
...hyvä...  :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Minusta tässä ketjussa on nyt ohitettu se kysymys, mitä tekemistä kahden ihmisen keskinäisellä liitolla on yleisen moraalitajun kanssa.

Yleistä teoriaa:
Yhteisö on säätänyt itselleen tietyt normit, joiden mukaan eletään.
Jos yteisessä liitossa ei rikota näitä normeja, tällöin yhteisöllä ei ole saiaan sanomista.
Jos yhteisessä liitossa rikotaan yhteisön asettamia normeja (esim. lainsäädäntöä, kun on kyse yhteisöstä nimeltä suomen kansa), tällöin yhteisö katsoo oikeudekseen puuttua asioihin, jotka se on määritellyt sopimattomiksi.

Yhteisöjä on myös yhteisöjen sisällä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Suomen laissa ei ole kohtaa, jolloinka mm. papilla olisi toiset säännöt kuin yleisen pappeuden edustajilla (kaikki ihmiset). Kirjoittamattomia säännöksiä on paljon. Olen funteerannut sitä, että onko nämä säännökset Jumalasta vai sitten isästä perkeleestä. :017:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: Juhani
Suomen laissa ei ole kohtaa, jolloinka mm. papilla olisi toiset säännöt kuin yleisen pappeuden edustajilla


Juhani,
olet mitä ilmeisimmin oikeassa.
En ainakaan itse tunne Suomen lainsäädäntöä niin hyvin, että pystyisin muuta tuosta toteamaan.


Kyse ymmärtääxeni ei kuitenkaan ole nyt Suomen lainsäädännöstä, kun keskustellaan papin kelpoisuusvaatimuksista.
Suomen lainsäädäntöä ei voi soveltaa suoraan moniin moniin eri uskonnollisten yhteisöjen omiin paperille kirjoitettuihin sääntökokoelmiin.

Otan pari esimerkkiä:
Suomen lainsäädännöstä löytyy varmaan tuhoton määrä miehen ja naisen tasa-arvoisuutta määrittelevää pykälää.
Näillä pykälillä ei kuitenkaan voi puuttua esim. room.kat taikka kreik.kat kirkkojen Suomessa (ja maailmalla) olevaan pappiskäsitykseen, kesitykseen papin sukupuolesta.

Suomen lainsäädäntö ei mahdollisesti estä sitä, että kastamaton islamilaisen seurakunnan toimiva aktiivinen imaami voisi hoitaa luterilaisen kirkon piispan virkaa. Luterilaisen kirkon oma säännöskokoelma sen mahdollisesti kuitenkin estää.

Eli siis: Suomen lainsäädäntö on eri säännöskokoelma, kuin vaikkapa luterilaisen kirkon oma säännöskokoelmansa.
Ne ovat 2 eri yhteisöä.
Yksi henkilö voi kuulua moniin moniin eri yhteisöihin, joilla kaikilla voi olla omat kirjoitetut lakinsa.


Lainaus
Kirjoittamattomia säännöksiä on paljon. Olen funteerannut sitä, että onko nämä säännökset Jumalasta vai sitten isästä perkeleestä.

Kirjoitetunkaan säännön alkuperästä ei voi aina olla varma.
« Viimeksi muokattu: 20.07.09 - klo:09:04 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Jos yteisessä liitossa ei rikota näitä normeja, tällöin yhteisöllä ei ole saiaan sanomista.

Tarkoitan tällä sitä, että vaikka omassa makuuhuoneesa rikotaan yhteisön (esim. kyseisen valtakunnan taikka uskonnollisen yhteisön lakeja), yhteisö puuttuu asiaan, mikäli saa siitä tietää.

Jossain yhteisössä laki ehkjä kieltää toisen osapuolen fyysisen vahingoittamisen, tapahtui se sitten makuuhuoneessa taikka muualla.
Tällaisessa tapauksessa pahoinpitelijä saa rangaistuksen, mikäli jää kiinni.
Jossain toisessa yhteisössä makuuhuoneessa tapahtuvaa mustelmille hakkaamsita ei ehkä ole kriminalisoitu, jolloin teosta ei tule tuomiotakaan.

Jossain yhteisössä syrjähypyt ovat mahdollisesti kiellettyjä niin makuuhuoneessa, kuin niiden ulkopuolellakin.
Jos yhteisön jäsen jää asiasta kiinni, yhteisö asettaa teolle oman tuomionsa.

Josain yhteisössä syrjähypyt eivät ehkä ole kiellettyjä, jolloin niistä ei aseteta vastuuseen, oli ne sitten tehty makuuhuoneessa taikka muualla.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja

 Vihkimiseen ei tarvita pappia eikä minusta siihen tarvittaisi kirkkoakaan sotkemaan. Ihan turhaan vain vahvistuu sellainen mielikuva, että pappi jollain maagisella riitillä loitsii kaksi ihmistä yhdeksi.

Tuota, mitä siinä vihkikaavassa oikein sanotaankaan? :017:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja




Kirkollisten toimitusten kirjaan tarvittaisiin ehdottomasti avioeron kaava. Tilaisuuteen voisi kutsua kaikki häissä olleet ihmiset. Siellä luettaisiin raamatunkohtia, jotka kertovat surusta ja luopumisesta -  ja armosta, Jumalan salatusta siunauksesta ja uutta luovasta voimasta. Lausuttaisiin jotkut sanat toisilleen julkisesti, kiitettäisiin yhteisestä hyvästä, pyydettäisiin anteeksi. Ja luvattaisiin yrittää myös antaa anteeksi. Pappi voisi parin yksityisyyttä kunnioittaen käsitellä puheessaan heidän kipupisteitään ja antaa viisaita sanoja matkalle. Sitten pappi siunaisi entiset puolisot uuteen elämään, omille teilleen.


Kyllä minustakin on härskiä, että iltapäivälehdet repostelevat pappien tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja kansa lukee niitä kieli pitkällä. En silti voi ymmärtää, miksi avioliittoon siunaamisessa ei tarvittaisi kirkkoa ja eroamisessa sitä yhtäkkiä tarvittaisiinkin.

 Kaikissa epäonnistumisissa minusta olisi olennaisinta se, että kukaan ei riemuitsisi toisen epäonnistumisesta ja siitä puhuttaisiin samalla vakavuudella kuin sellaisen henkilön erosta, jota me rakastamme. Ts. kukaan ei taatusti puhu omasta, lapsensa tai vanhempiensa erosta tyytyväisesti hykerrellen ja vahingoniloisesti nauttien.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Erojuhlan ajatus on mielenkiintoinen. Olisi avioliiton päättyessäkin yhteinen kokoontuminen samaan tapaan kuin ristiäiset ja hautajaiset juhlistavat ihmisen elämänkaaren päätepisteitä. Luulenpa vain, että useimmat avioerot tehdään tunnelmissa, joissa ei ole helppo löytää yhteisen juhlan - surujuhlankaan - aiheita.