Kirjoittaja Aihe: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?  (Luettu 33339 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #75 : 31.05.09 - klo:03:02 »
Lainaus
Paavali siis opetti, että kristityt ovat kasteessa siirtyneet lain alta armon alle.

Jälleen käyn sivuraiteella.
Olen pohtinut, että mitähän minun pitäisi äsken syntyneen pikkupoikani kanssa tehdä.
Koska kukaan perheestämme ei kuulu kirkkoon, poikaa ei ilmeisesti voi kastaa.
Jotta tämä voisi tapahtua, minun pitäisi liittyä kirkkoon.

Välillä rauhoitun, kun Jeesus eräässä yhteydessä sanoi, että taivasten valtakunta on lasten kaltaisille ja että aikuisten tulisi ottaa taivastenvaltakunta vastaan, kuten lapset sen ovat tehneet.
Ehkäpä oma lapsenikin on taivastenvaltakunnan kansalainen, vaikka hänen isänsä ei olekaan mahdollisesti tehtyt sitä, mikä hänen ehkä pitäisi tehdä, eli liittyä kirkkoon, jossa lapsia kastetaan.

Sitten taasen, kun olen luterilaisen kasteteologian edessä, olen jälleen epäselvässä sekavassa tilanteessa.

Hedberg teoksessaan "Pyhän kasteen puolustus" (muistinkohan nimen oikein) mainitsee, että lapsi on parasta kastaa, jotta varmistettaisiin, että ei joudu helvettiin, mutta jos hänet jätetään kastamatta, armollinen Jumala saattaa joissakin tapauksissa käyttäytyä lasta kohtaan siten, että katsoo hänet kastetuksi eikä passitakaan häntä helvetin tuskiin, jossa on itku ja hammasten kiristys.

Luterilainen kasteteologia toki tuntuu monelta osin soveltuvan hyvin Lutherin vanhurskauttamisteologian raamien sisään: kaste tulee lahjana ilman omaa ansiota. Siitä huolimatta siinä on joitain piirteitä, jotka minua toisesta kulttuurista kotoisin olevana ihmisenä tökkii.
Syy on paljolti se toinen kulttuuri.
Jos voisin olla varma, että lapsen pelastuminen helvetiltä vaatii minun kirkkoon liittymiseni ja sitä kautta avautuvan mahdollisuuden kastattaa lapsi, lähtisin kiireesti jo yönselkään jonottamaan kirkkoherran virastoon, jotta saisin asian hoidettua.
Mutta kun en ole varma, painaa vaa'an toisessa päässä se, että omassa tynnyrissäni lapsikateeseen suhtaudutaan kovin nyreästi.

Ongelmansa kullakin, minulla tällainen.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #76 : 31.05.09 - klo:06:41 »
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #77 : 31.05.09 - klo:09:14 »
Hei!

Lahden herättäjäjuhlilla 7.7.2007 klo 7.00 vihittiin yksi pari avioliittoon. Jo puolen jälkeen olivat seremoniaa aloitelleet, mutta minä oli sanonut papille, että seitsemältä täytyy sitten tulla se apin aamen, koska 7.7.2007 klo 07.07 alkoi juhlakentällä Armon aamu-tapahtuma varhain heränneille. Vihkipari jäi siihenkin tilaisuuteen kuuntlemaan Heikki Hakalaa, Jaakko Heinimäkeä ja Esa Ruuttusta.

Tuli vain mieleen, että Seinäjoen Sallikaa lasten tulla-juhlilla olis varmaan myös mahdollista kastaa ropsauttaa joku ihminen. Minun perhepiirissä ei ole tarvetta, mutta jos joillakin toisilla foorumilaisilla...

Oliisko se herätystä vai tyynyjen pöyhintää?

pohdiskelee Mauno

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #78 : 31.05.09 - klo:10:38 »
Todellisen uskon olemuksen tietää vain Jumala (ja mitä ilmeisimmin ne, joilla se on) ja Hän lahjoittaa sen uskon sitten kelle lahjoittaa.
En tunne sitä mekanismia, jolla Jumala valitsee (tai on valinnut jo ennen maailman perustamista) kohteensa.

.


Eikö usko riitäkään?  Miksi ja millä oikeudella laitat sille määreitä jos et kerran edes pysty noita määreitä tarkasti nimeämään?

Tätä uskon muovailua ja muotoilua esiintyy mielestäni aivan liikaa. Milloin uskon on oltava sitä ja milloin tätä. tavallinen ihminen ei ymmärrä noista uskovaisten ja herätysliikeaktivistien ihmeellisyyksistä mitään. raamatun olen lukenut ja siellä sanotaan että uskokaa evankeliumi. Lutheria olen lukenut riittävän paljon (luullakseni yhtä paljon kuin sinäkin jos en enemmänkin) ja Luther sanoo samaa eli uskokaa evankeliumi.

Miksi uskosta ja uskomisesta pitää tehdä niin vaikea asia? Siksikö että vain herätysliikeihmiset saisivat sen yksinoikeudella omia kun kukaan muu ei ymmärrä noita moninmutkaisuuksia? Onko se sitä vanhemman veljen asennetta että kun itse on mennyt niin ja niin ahtaan portin lävitse ja tehnyt niin ja niin paljon työtä "uskonsa" kanssa niin kukaan muu ei saisi uskoa ilmaiseksi, armosta? Siksikö uskosta pitää tehdä niin pirun vaikea ja monimutkainen asia, että sitä on "elävää ja kuollutta", "todellista ja epätodellista", "oikeaa ja väärää", "palavaa ja ei-palavaa", "uudestisyntynyttä ja ei-uudestisyntynyttä", jne. jne. jne. jne. jne. jne.


Jos sinun pitää sanoa vaikka lapsellesi että huomenna mennään huvipuistoon, niin pitääkö lapsenkin uskoa se "oikealla" tavalla eli elävällä, todellisella, aidolla, uhrautuvalla, uudestisyntyneellä uskolla?  Vai riittääkö että hän vaan yksinkertaisesti uskoo sen?


Eikö uskon määreiden asettaminen loppukädessä ole eräänlaista omavanhurskautta sekin?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #79 : 31.05.09 - klo:10:55 »
Todellisen uskon olemuksen tietää vain Jumala (ja mitä ilmeisimmin ne, joilla se on) ja Hän lahjoittaa sen uskon sitten kelle lahjoittaa.
En tunne sitä mekanismia, jolla Jumala valitsee (tai on valinnut jo ennen maailman perustamista) kohteensa.

Luther kirjoittaa tästä uskosta paljonkin. Jos kiinnostaa, tutustu hänen tuotantoonsa, jos Raamattu tuntuu vastenmielisesltä.

Eikös se mekanismi juuri tuossa tullut? Lutterin käsitys predestinaatio-opista on mun ymmärtääkseni silleen että kastetut, uskovat ihmiset on niitä, jotka ennalta on määrätty pelastumaan, ja muiden kohdalla tilanne on avoin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #80 : 31.05.09 - klo:11:25 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Eikö usko riitäkään?  Miksi ja millä oikeudella laitat sille määreitä jos et kerran edes pysty noita määreitä tarkasti nimeämään?

En oikein nyt pysynyt mukana.
Kyselit minulta, että
"Kiinnostaisi tietää mitä se "todellinen" usko on ja kuka sen pystyy määrittelemään?"
enkä pystynyt kysymykseesi juuri mitään vastaamaan.

Ole siis huoletta, en tiedä oikeasta uskosta (siitä uskosta, joka pelastaa ihmisen) juuri mitään, ehken ollenkaan.
Harras toiveeni on, että saisin siitä joitain tiedonjyväsiä itselleni.
Välillä niitä jopa etsinkin, koska minulla on vahva aavistus, että tuosta "uskosta" voidaan jotain tietää.


Lainaus käyttäjältä: Salis
Lutheria olen lukenut riittävän paljon (luullakseni yhtä paljon kuin sinäkin jos en enemmänkin) ja Luther sanoo samaa eli uskokaa evankeliumi.

Hyppään jälleen sivuraiteelle.
Kovin usein törmään ihmisiin, joilla on jonkinlainen ilmeisen yliluonnollinen kyky toista ihmistä tuntematta tietää ihmisen elämään liittyviä asioita, joista heillä kaiken inhimillisen järjen mukaan ei pitäisi olla mitään tietoa. Välillä turhaudun tuollaisita kyvyistä, kun ne saattavat estää "maanläheisen" keskustelun vaikeista esim. uskontoon liittyvistä aiheista.
Viittaan nyt tuohon tummennettuun kohtaan.
Saatat hyvinkin olla oikeassa luulossasi. Minulta kun tuo yliluonnollisen näkemisen kyky puuttuu, eikä minulla ole mitään keinoja väittää sinun olevan väärässä.

Minua ei siis haittaa ollenkaan se, että joku on lukenut jotain enemmän, kuin minä. Siitä ei ole kyse.
Minua (tai tarkemmin kulloinkin käymääni kesksutelua) lähinnä haittaa se "yliluonnollisen näkemisen" ilmiö, johon varsinkin uskonnollisella puolella usein törmään.
(Kyllä siihen ei-uskonnollisellakin puolella törmää).
Mitä useammassa asiassa keskustelukumppani "näkee lävitseni", sitä hedelmättömämmäksi yleensä keskustelun koen tämän henkilön kanssa koen.



Lainaus
Jos sinun pitää sanoa vaikka lapsellesi että huomenna mennään huvipuistoon, niin pitääkö lapsenkin uskoa se "oikealla" tavalla eli elävällä, todellisella, aidolla, uhrautuvalla, uudestisyntyneellä uskolla?  Vai riittääkö että hän vaan yksinkertaisesti uskoo sen?

Mielestäni riittää.

Kun on kyse Raamatun puhumasta "pelastavasta uskosta", en ole ollenkaan vakuuttunut, että kyseessä olisi edes jokin totena pitäminen.
Voi hyvinkin olla, tai sitten ei.
Kenties siinä on kyse aivan jostain muusta, tai jonkun muun asian liittäminen totena pitämisen kanssa.


Lainaus
Eikö uskon määreiden asettaminen loppukädessä ole eräänlaista omavanhurskautta sekin?

On varmaan,
aivan samaan tapaan, kuin tietoinen uskon määrittelyjen asettamatta jättäminenkin lienee omavanhurskautta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #81 : 31.05.09 - klo:11:55 »
Lainaukset ei olleet Saliksen vaan minun, että sellainen pieni korjaus.




Lainaus
Kyselit minulta, että
"Kiinnostaisi tietää mitä se "todellinen" usko on ja kuka sen pystyy määrittelemään?"
enkä pystynyt kysymykseesi juuri mitään vastaamaan.

Ole siis huoletta, en tiedä oikeasta uskosta (siitä uskosta, joka pelastaa ihmisen) juuri mitään, ehken ollenkaan.
Harras toiveeni on, että saisin siitä joitain tiedonjyväsiä itselleni.
Välillä niitä jopa etsinkin, koska minulla on vahva aavistus, että tuosta "uskosta" voidaan jotain tietää.


Tämä minua juuri tökkii! Ensin sanot ettet tiedä "oikeasta" uskosta mitään mutta jo seuraavassa lauseessa väität sellaisen olevan olemassa ja jopa etsiväsi sitä. Miksi? Oletatko, etti uskominen riitä koska etsit yhä sitä ns. "oikeata" uskoa? Tämä on asia joka istuu herätysliikeläisissä (myös körteissä) ihmeen jääräpäisesti. herätysliikkeet ovat ilmeisesti syntyneet siksi että 1800-luvulla  on ollut tyhjäntoimittajia joilla ei ole ollut mitään tekemistä ja ovat aikansa kuluksi ruvenneet keksimään millaista uskon pitää heidän mukaansa olla. Määreitä riittää. Ei minusta raamatussa edellytetä että uskosi pitää olla sellaista ja tällaista, tuollaista ja millaista, vaan siellä sanotaan että uskokaa evankeliumi ja sillä siisti! Ei siitä sen kummempaa kamppailemista pitäisi syntyä? Uskon yksinkertaisuudesta puhutaan paljon mutta silti julistetaan kaikenlaisia mahdottomuuksia ja mahdollisuuksien rajoissa olevia "tavoitteita" joihin pitäisi kuulemma pyrkiä, etsiä ja penkoa, nähdä vaivaa, kipuilla ja kamppailla, tehdä työtä ja nähdä vaivaa... Missä se paljon puhuttu armo ja yksinkertainen lapsen usko?

Etkö ajattele, että kun julistat etsiväsi sitä "oikeampaa" uskoa, tulet samalla väittäneesi sellaisen olevan olemassa ja antavasi esimerkin muille että usko ei riitä vaan tulee etsiä jotain vieläkin "oikeampaa"?  Erityisen vaarallista tällainen puhe on saarnamielhille ja papeille koska heillä on paljon kuuntelijoita.





 
Lainaus
Välillä turhaudun tuollaisita kyvyistä, kun ne saattavat estää "maanläheisen" keskustelun vaikeista esim. uskontoon liittyvistä aiheista.
Viittaan nyt tuohon tummennettuun kohtaan.



Itsehän käskit minun mennä lukemaan Lutheria jotta minäkin tyhmeliini oppisin jotain!  Olisit edes antanut jonkun tarkemmin määritellyn kirjan ja kohdan siitä niin olisin voinut lukea mitä tarkoitat, mutta tuollainen ylimalkainen heitto tyyliin: "mene lukemaan Lutheria!" kuulostaa siltä että et viitsi itse vaivautua vastaamaan kun olen mielestäsi niin "tyhmä", ettei vastaaminen kannata? Minusta on äärimmäisen tympeää muutenkin jos vastaillaan  raamatunkohdilla tai sanomalla että mene lukemaan sitä ja tätä.






Lainaus
Kun on kyse Raamatun puhumasta "pelastavasta uskosta", en ole ollenkaan vakuuttunut, että kyseessä olisi edes jokin totena pitäminen.


Mikä ihmeen "totena pitäminen"?  Taasko lisää määrittelyitä?  :icon_eek:





Lainaus
aivan samaan tapaan, kuin tietoinen uskon määrittelyjen asettamatta jättäminenkin lienee omavanhurskautta.



Nyt en aivan ymmärrä. Siis sinunko mielestäsi uskon määrittelyjen puuttuminen on omavanhurskautta?  Jo menee vaikeaksi. Pieni lapsi joka uskoo niin yksinkertaisesti kun raamattu käskee, on siis omavanhurskas kun ei määrittele uskoaan tarkemmin?  Tai aikuinen joka tietoisesti jättää uskonsa tarkemmin määrittelemättä?
Nykyäänhän kuulostaa siltä että "pelkkä" uskominen ei riitä vaan lisäksi vaaditaan hengellistä ja henkistä akrobatiaa ja sirkustemppuja. Tämä edellyttää tietysti jonkinlaista kurssitusta oikeissa piireissä että voisi edes ymmärtää mistä puhutaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.09 - klo:12:02 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #82 : 31.05.09 - klo:13:24 »
Lainaus
Lainaukset ei olleet Saliksen vaan minun, että sellainen pieni korjaus.

Nyt kyllä tein kardinaalivirheen.
Pyydän anteeksi Salikselta ja sinulta.
Ikävä kyllä, en taida päästä itse korjaamaan tuota asiaa.
Jaksaisiko joku ylläpidosta korjata tuon, eli edellisen tekstini lainaukset ovat Jampelta (tai vähintäänkin poistaa Saliksen nimi lainauksista).
Korjaus olisi tärkeä tehdä, jotta henkilöiden sanomiset eivät menisi sekaisin.


Lainaus
Itsehän käskit minun mennä lukemaan Lutheria jotta minäkin tyhmeliini oppisin jotain!  Olisit edes antanut jonkun tarkemmin määritellyn kirjan ja kohdan siitä niin olisin voinut lukea mitä tarkoitat, mutta tuollainen ylimalkainen heitto tyyliin: "mene lukemaan Lutheria!" kuulostaa siltä että et viitsi itse vaivautua vastaamaan kun olen mielestäsi niin "tyhmä", ettei vastaaminen kannata? Minusta on äärimmäisen tympeää muutenkin jos vastaillaan  raamatunkohdilla tai sanomalla että mene lukemaan sitä ja tätä.

Vai olet sinä mielestäni tyhmä.
Kaikenlaisia sammakoita minäkin olen sitten mennyt kirjoittamaan.
Liekö mielenhäiriö minuun iskenyt? Ei toista saa sanoa tyhmäksi.

Mitään yksittäistä kirjan kohtaa en täläl erää anna, mutta kirjan nimen/nimiä voisin mainita.
Itselleni tärkein alan opus on lutherin Galatalaiskirjeen selitysopus.
Se on paksu, siinä 700 sivua. Kyseinen kirja ei tule koskaan liian usein luetuksi minunkaltaiselleni ihmiselle.

Uskoisin, että yleensä jos lukee Lutheria, ei voi olla törmäämättä varmoihin näkemyksiin/teorioihin uskosta.
Lutherin Jesaja 53:n selitysteos on mielestäni myös hyvä tässä. Se on kohtalaisen lyhytkin.
Lutherin "Sidottu ratkaisuvalta" (en ole lukenut kokonaan) lienee myös hyvä tässä asiassa.
Aloitin sen lukemisen, mutta se oli jossain määrin minulle aika vaikeatajuinen, joten olen joutunut aloittamaan sen lukemisen uudestaan.
Milloin lienen saavani sen loppuun. useammin luettava kirja tuokin minulle on.


Lainaus
Mikä ihmeen "totena pitäminen"?  Taasko lisää määrittelyitä?

Usko puhekielessä toki on totena pitämistä.
Sallithan sen minulle, että en ole vakuuttunut siitä, että Raamatun termi "pelastava usko" olisi pelkästään tai ollenkaan totena pitämistä?
Minulla on omat perusteluni tälle epäilykselleni, jost amuutama sana myöhemmin.


Lainaus
Siis sinunko mielestäsi uskon määrittelyjen puuttuminen on omavanhurskautta?

Kirjoitin näin (tummennan yhden sanan):
"aivan samaan tapaan, kuin tietoinen uskon määrittelyjen asettamatta jättäminenkin lienee omavanhurskautta."

Edustamani ihmistulkinta on sellainen, että ihmisessä asuu pysyvästi "omavanhurskauden peikko".
Se käyttää uskomukseni mukaan hyväkseen kaikkea ihmisen tietoista toimintaa.
Kun ihminen tiedostaa esim. oman nöyryytensä, on peikko siinä jo vierellä täysissä voimissaan, taikka hyvin hyvin, hyvin lähellä.
Eli uskoisin, että jos tietoisesti tekee jonkun asian toisin (paremmin/huonommin) kuin joku toinen, virkistyy se omavanhurskauden peikko siinä samassa entistä aktiivisemmaksi. Minulla tämä peikko toimii tällä tapaa, ja ymmärtääkseni moni muukin uskoo omalla kohdallaan havainneensa samanlaisen ilmiön suhteessa tuohon peikkoon.

Lainaus
Pieni lapsi joka uskoo niin yksinkertaisesti kun raamattu käskee, on siis omavanhurskas kun ei määrittele uskoaan tarkemmin?

Pieneltä lapselta meidän tietojemme mukaan puuttuu tuo tietoinen uskon valitseminen tai tietoinen määritteleminen, joten en voi mitenkään uskoa, että omavanhurskaus olisi siinä vaarana. Jeesuksen sanat, joihin viittaat, mielestäni antaisi ymmärtää, että siinä ei omavanhurskautta ole ollenkaan, vaan sitä uskoa, joka Jumalankin mielestä on oikeaa pelastavaa uskoa.
Lapsi tuskin osaa pitää mitään asiaa tässä uskonsa tilassa totena. Hänellä vain on pelastava usko, koska hän on osannut ottaa taivasten valtakunnan vastaan oikealla tavalla. En tiedä kuinka, mutta on vain sen ottanut. Tai sitten se on vain annettu.
Tämänkään Raamatun kohdan perusteella en voi allekirjoitta sitä, että Raamatun puhuma pelastava usko olisi jonkin asian totena pitämistä.
Toivottavasti saat kiinni siitä logiikasta, joka minulla tästä uskon tietoisesta/tiedostamattomasta ja minulle täysin selittämättömästä olemuksesta.


Lainaus
Nykyäänhän kuulostaa siltä että "pelkkä" uskominen ei riitä vaan lisäksi vaaditaan hengellistä ja henkistä akrobatiaa ja sirkustemppuja. Tämä edellyttää tietysti jonkinlaista kurssitusta oikeissa piireissä että voisi edes ymmärtää mistä puhutaan.

Pelkkä totena pitäminen ei riitä, vaan oikean uskon syntymiseen vaaditaan se, että Jumala sen synnyttää.
Samalla on yhtäkaikki voimassa se, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.
Näin taitaa luterilainen teologia opettaa.

Seppos taisi joskus tähän (tai vastaavaan) asiaan viitatessaan sanoa, että tämä aukeaa vain tyhmille.
Jos on rehellisesti tyhmä, tai paremminkin sen verran yksinkertainen, kuten lapsi, se varmaan aukeaa.


Lainaus
Tämä minua juuri tökkii! Ensin sanot ettet tiedä "oikeasta" uskosta mitään mutta jo seuraavassa lauseessa väität sellaisen olevan olemassa ja jopa etsiväsi sitä. Miksi? Oletatko, etti uskominen riitä koska etsit yhä sitä ns. "oikeata" uskoa?

Siitä, että ei tiedä asiasta A mitään, ei voi vetää johtopäätöstä, että asiaa A ei ole olemassa.
Minulla on sen verran toivoa itsessäni, että senkin voisi ajatella laittavan minut etsimään vastausta tähän kysymykseen.
Eihän sekään ole kovin harvinaista, että ihminen etsii elämälleen tarkoitusta, sellaisessakin tilassa, jossa hän ei tiedä, että onko sitä tarkoitusta olemassakaan. Hänella kuitenkin on jonkinlainen toivo, joka laittaa hänet liikenteeseen.

Sellainenkin on käynyt mielessäni, että ehkä on asioita, joita Jumala haluaa ihmisen etsivän, vaikka sitä koskaan kukaan ei kovin hyvin voisi löytääkään.
Kenties Jumala haluaakin säilyttää pelastavan uskon mysteerin salassa ihmiseltä loppuun asti ja paljastaa sen vasta tuonpuoleisuudessa.


Lainaus
Etkö ajattele, että kun julistat etsiväsi sitä "oikeampaa" uskoa, tulet samalla väittäneesi sellaisen olevan olemassa ja antavasi esimerkin muille että usko ei riitä vaan tulee etsiä jotain vieläkin "oikeampaa"?

Sinä olet ehkä jo löytänyt sen uskon ja saanut siitä voimakkaan rauhan ja huomannut sen olevan loppujen lopuksi sangen yksinkertainen asia.
Olen optimistinen ja uskoisin, että minäkin pääsen joskus tästä asiasta rauhaan.
Välillä minullakin on sellaisia lyhytaikaisia selvyyden tunteen/tiedon häivähdyksiä tämän pelastavan uskon suhteen, mutta ne ikävä kyllä katovat liian nopeasti. Siksi jatkan etsimistä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #83 : 31.05.09 - klo:15:56 »
Jumala pelastaa... :icon_exclaim:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #84 : 31.05.09 - klo:16:00 »
Lainaus
Jaksaisiko joku ylläpidosta korjata tuon, eli edellisen tekstini lainaukset ovat Jampelta (tai vähintäänkin poistaa Saliksen nimi lainauksista).
Korjaus olisi tärkeä tehdä, jotta henkilöiden sanomiset eivät menisi sekaisin.

Eikös tuon saa ihan itsekin tehtyä "Muokkaa"- toiminnolla?



Lainaus
Mitään yksittäistä kirjan kohtaa en täläl erää anna, mutta kirjan nimen/nimiä voisin mainita.
Itselleni tärkein alan opus on lutherin Galatalaiskirjeen selitysopus.
Se on paksu, siinä 700 sivua. Kyseinen kirja ei tule koskaan liian usein luetuksi minunkaltaiselleni ihmiselle.

Uskoisin, että yleensä jos lukee Lutheria, ei voi olla törmäämättä varmoihin näkemyksiin/teorioihin uskosta.
Lutherin Jesaja 53:n selitysteos on mielestäni myös hyvä tässä. Se on kohtalaisen lyhytkin.
Lutherin "Sidottu ratkaisuvalta" (en ole lukenut kokonaan) lienee myös hyvä tässä asiassa.
Aloitin sen lukemisen, mutta se oli jossain määrin minulle aika vaikeatajuinen, joten olen joutunut aloittamaan sen lukemisen uudestaan.
Milloin lienen saavani sen loppuun. useammin luettava kirja tuokin minulle on.



No niin, tämä oli jo vähän eksaktimpaa viittaamista. Olen lukenut nuo kaikki jotka mainitset. Yksityiskohtia en enää muista mutta kokonaisuutena Lutherin teologiasta voisi sanoa että Luther oli ja esitti varmoja näkemyksiä evankeliumista ja laista. Usko oli hänelle "luja luottamus" kuten raamattukin sanoo. Se ei kuitenkaan ollut luja luottamus siihen että oma uskominen on jotakin tietynlaista, vaan tuo luja luottamus oli niihin asioihin joista raamattu puhuu.  Tässä on nyt suuri ero kun verrataan puhetta yleisesti "elävästä/kuolleesta" uskosta Lutherin puheeseen. Luther ei pitänyt askartelun kohteena omaa uskoa vaan niitä lupauksia joita evankeliumissa annetaan. Usko oli "oikeata" kun se kohdistui niihin ja piti niitä luotettavina. Tällä ei ole mitään tekemistä turhanaikaisen oman uskomisen kimpussa painimisen kanssa!  Pieni lapsikin ymmärtää että jos isä sanoo että nyt on ruoka niin asia on varma!  Ei hän ala pohtimaan, onko hänen uskonsa tarpeeksi elävää/kuollutta/innokasta/uhrautuvaa/herännyttä, jne. Lutherista ei saa millään keppihevosta herätysliikkeiden ylläpitämälle itsevanhurskauden vaalimiselle!  Tai, voihan joku yrittää pitää oman uskon kimpussa painimista heikkouden merkkinäkin...  -sitä se voikin olla sillä kaikkien meidän uskommehan ON heikko kuin haavanlehti.  Mutta uskoakseni yski tärkeimmistä syistä miksi se on niin heikko, johtuu juuri tästä herätysliikkeiden kylvämästä "onkouskonitarpeeksivahvaa"-ideologiasta.  Moni olisi varmaan paljonkin rauhallisemmalla mielellä ilman sitä että ilmassa sinkoilisi jatkuvasti kysymyksenasettelu nimeltä "olenko tarpeeksi aidosti uskossa?".  Olen nhänyt senkin että ihan tuikitavallinen ihminen kiinnostuu raamatusta ja evankeliumista, lukee sitä, omaksuu evankeliumin ja alkaa uskomaan siihen lapsenkaltaisesti... -kunnes tapaa ensimmäisen herätysliikkeen edustajan tai muun "uskovaisen" joka kyselee hänen uskonsa aitouden perään tai vähintään antaa esimerkin siitä miten hän itse epäilee itseään ja sanattomalla viestillään antaa ymmärtää että toisenki ntulisi kyseenalaistaa ja ponnistella vielä syvempiin kokemisiin. Johonkin tulee näiden mielestä aina olla pyrkimässä. Ihminen ei saa olla levossa löydettyään evankeliumin vaan armoa on etsittävä, jos ei lattian raoista niin ainakin hetkellisistä autuuden tuntemisista.  Siinäpä sitten meneekin tavallinen ihminen hämilleen kun hänen uskonsa ei olekaan riittävää, liittyy herätysliikkeeseen ja alkaa imeä "oikeaa" oppia siitä miten koko ajan on taisteltava ja tehtävä töitä uskonsa eteen.



Lainaus
Usko puhekielessä toki on totena pitämistä.
Sallithan sen minulle, että en ole vakuuttunut siitä, että Raamatun termi "pelastava usko" olisi pelkästään tai ollenkaan totena pitämistä?
Minulla on omat perusteluni tälle epäilykselleni, jost amuutama sana myöhemmin.


Usko nimenomaan ON totenapitämistä! Mitä muuta se voisi olla?  Jos ihminen oikeasti pitää jonkin asian totena niin se häneen myöas jollain tavalla vaikuttaa. Totena ei pidä sellainen joka joka ei ojentaudu asian mukaan.  Tässä on nyt tehtävä ero siinäkin että voihan totena pitää jotakin ja olla ojentautumatta sen mukaan, toki! Mutta jos raamatun mukaan ihmisen ainoa keino välttyäkohtaamasta iankaikkisen Jumalan viha, on uskoa evankeliumiin, niin ei ole mahdollista ettäjok usitä pitää totena (oikeasti totena) ja ei ojentaudu sen mukaan mitenkään. Tuollainen henkilö nimenomaan EI pidä sitä totena (oikeasti).  Totenapitäminen on siis uskoa ja usko on totenapitämistä. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Mitään sen "parempia" uskoja ei ole olemassakaan kuin totenapitäminen.





Lainaus
Pelkkä totena pitäminen ei riitä, vaan oikean uskon syntymiseen vaaditaan se, että Jumala sen synnyttää.
Samalla on yhtäkaikki voimassa se, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.
Näin taitaa luterilainen teologia opettaa.


No eikös se juuri se Jumala sen oikean totenapitämisen aikaansaa? Vai omaan lukuunko se lasketaan?  En minä ainakaan!
Totenapitämisestä pääsimme varmaan asiamme ytimeen. Sanana tuo on herätysliikkeiden tabu-sanastossa korkealla sijalla halveksittujen joukossa johtuen umpiluupäisistä maallikkosaarnamiehistä jotka pelkällä kansakoulupohjalla ovat alkaneet opettaa muita hengellisyyteen heittäen samalla roskakoppaan itseltään kaiken hyvän opetuksen ja perinnön mitä kirkossamme on ollut. Kaikki "herätyksethän" ovat olleet alussaan taisteluasemissa kirkkoa vastaan, joka ainoa! On vaadittu syvempää, parempaa, huikeampaa , vaikka kirkolla on aina ollut kaikki tarpeellinen!  Ainakin luterilaisella kirkolla, kunnes se nykyaikana ei enää arvosta juuriaan ja perinteitään ja kaikki on kaupan.



Lainaus
Sellainenkin on käynyt mielessäni, että ehkä on asioita, joita Jumala haluaa ihmisen etsivän, vaikka sitä koskaan kukaan ei kovin hyvin voisi löytääkään.
Kenties Jumala haluaakin säilyttää pelastavan uskon mysteerin salassa ihmiseltä loppuun asti ja paljastaa sen vasta tuonpuoleisuudessa.


Minä en usko tuollaiseen. Tuohan olisi täyttä hulluutta!  Yhtä hyvin olisi voinut koko raamatun kirjoitaa vaikka mokukkirapujen kielellä niin olisi ainakin arvoituksellisuutta riittämiin. Tuo on sitä "usko-mystiikkaa". Ei ole mitään "pelastavaa uskoa"!  Ei usko ketään pelasta, vaan Jumalan armo! Vaikka olisi minkälainen super-uskova niin ei sekään auta!  "Pelastava usko" on mahdoton asia, ei sellaista ole olemassakaan! Jumala pelastaa, uskon merkitys on vain tuoda ihmiselle lohtua ja asiat ymmärrettäväksi ja omakohtaisiksi.  




Lainaus
Sinä olet ehkä jo löytänyt sen uskon ja saanut siitä voimakkaan rauhan ja huomannut sen olevan loppujen lopuksi sangen yksinkertainen asia.


En taatusti ole löytänyt mitään uskoa! En ole etsinytkään enkä haluakaan etsiä.  Siinä kyllä olet oikeassa että usko on niin yksinkertainen asia ettei sitä edes tarvitse etsiä. Juurihan itse sanoit että Jumala sen antaa!  Mitä etsimistä siinä vielä sen jälkeen on?  Sen kun elää vaan todeksi kuulemiaan asioita!  kaikenlaisen turhan mystiikan ja etsimisen voi lopettaa. Eihän lapsikaan etsi kadonnutta leluaan enää sen jälkeen kun isä on sen hänelle antanut vaan leikkii sillä ja iloitsee yksinkertaisesti siitä?


Lainaus
Olen optimistinen ja uskoisin, että minäkin pääsen joskus tästä asiasta rauhaan.



Yksi asia joka auttaa suuresti tuossa pyrkimyksessä, on  tietoinen irtiotto herätysliike-mystiikasta.


Lainaus
Välillä minullakin on sellaisia lyhytaikaisia selvyyden tunteen/tiedon häivähdyksiä tämän pelastavan uskon suhteen, mutta ne ikävä kyllä katovat liian nopeasti.



Tuollaisia ei tarvitsisi edes pohtia jos ei itse varta vasten halua. Eri asia tietenkin jos haluaa ja uskoo siten savuttavansa jotain vielä suurempaa kuin mitä Jumala armossaan ilmaiseksi on jo antanut!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #85 : 31.05.09 - klo:17:33 »
Lainaus
Totenapitäminen on siis uskoa ja usko on totenapitämistä. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Mitään sen "parempia" uskoja ei ole olemassakaan kuin totenapitäminen.

Hivenen toistan itseäni.
Äidithän toivat lapsia Jeesuksen luo.
Mahdollisesti olivat olleet vauvoja, koska alkukielessä kyseisessä Raamatun kohdassa sanan voi kääntää myös "sikiö" (olen itse tarkistanut).
Jeesus sanoi, että kyseiset lapset ovat ottaneet taivasten valtakunnan sillä tapaa vastaan, että aikuistenkin tulisi siitä ottaa mallia.
Luterilaisessa uskossa myös ymmärtääkseni lähdetään siitä, että vauvalla on tarvittava usko.

Sitä olisin kysellyt, että millä tapaa tällaiset lapset pitävät jotain asiaa totena?
Meillä vapaissa suunnissa laajalti opetetaan sillä tappaa, että uskon voi saada vasta sitten, kun pystyy mm. pitämään asioita totena, eli kun aivotoiminta on riittävän kehittynyt. Ennen sitä ei voi olla uskoa.
Jeesuksen sanoista kyllä tuntuisi saavan sellaisen käsityksen, että meidän vapaissa suunnissa oleva tulkinta ei olisi se ainut vaihtoehto.
Järkevin se kyllä on, varsinkin, jos tuo usko, josta tässä  puhutaan on sidottu ihmisen aivotoimintaan.
Raamattu puhuu myös sydämen uskosta.

Nyt joku saa korjata, jos menee väärin seuraavat väittämät:
Luterilainen teologia lähtee siitä, että ihminen pelastuu uskosta Kristukseen. Mitään muuta pelastumisen mahdollisuutta ei ole. TÄmä koskee niin vauvaa, kuin vaariakin.
Vapaissa suunnissa on kaksi erilaista tapaa pelastua. Vauva pelastuu siksi, koska ei ole tehnyt tietoista syntiä. Vauva ei voi uskoa, koska hänen aivotoimintansa ei ole vielä kehittynyt niin, että hän osaa erottaa oikean väärästä (=pitää asioita totena)ja näinollen tehdä tietoista syntiä.
Kun aivotoiminta on siinä tilassa, että hän voi pitää asioita totena, hänen on uskottava Kristukseen pelastuakseen.
« Viimeksi muokattu: 31.05.09 - klo:17:39 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #86 : 31.05.09 - klo:17:45 »
Sitä olisin kysellyt, että millä tapaa tällaiset lapset pitävät jotain asiaa totena?

Sitä en valitettavasti osaa sanoa, mutta sekään ei haittaa sillä et myöskään sinä, eikä kukaan muukaan osaa sitä sanoa, eikä liioin kukaan pysty sanomaan, millä muulla tavalla noin pienet lapset voisivat uskoa. Tarvitseeko sitä edes pohtia?  Joka tapauksessa Jeesus sanoo että senkaltaisten on taivasten valtakunta. Ehkä Hän tarkoitti juuri tuota ettei uskomisella alettaisi tunnelmoimaan ja mystikoimaan kuten yleensä tavataan tehdä. Tuskin Jeesus nyt kuitenkaan sitä tarkoitti että aikuisen olisi ajattelultaan vaivuttava sikiön tasolle. Tämä olisi syytä luullakseni ottaa vaan vastaan hattua nostaen ja viimeinen johtopäätös minkä tuosta voisi tehdä, on että siitä vedetään perusteluita mystiikan viljelyn puolustukseksi, se on kyllä jo liian kaukaa haettua mielestäni.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #87 : 31.05.09 - klo:17:46 »
On siis aivoissa olevaa uskoa ja sydämen uskoa.
Mitä eroa on aivouskolla ja sydämenuskolla?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #88 : 31.05.09 - klo:17:51 »
Lainaus
Sitä en valitettavasti osaa sanoa, mutta sekään ei haittaa sillä et myöskään sinä, eikä kukaan muukaan osaa sitä sanoa, eikä liioin kukaan pysty sanomaan, millä muulla tavalla noin pienet lapset voisivat uskoa.

Niin, tai ehkäpä Jeesus vain tarkoittaa sitä, että kyseessä on "sydämen usko", joka ei ole aivoissa tapahtuvaa toimintaa eikä edellytä tiettyö ÄOta.
Aivotoiminta, jota kutsutaan "uskoksi" on kyllä varmaan minulle yhtä tuttua, kuin sinullekin, ja kelle tahansa.
Tuo sydämen usko on minulle mysteeri. Minun on kovin vaikea uskoa aivoillani, että se on samaa, kuin aivousko.
« Viimeksi muokattu: 31.05.09 - klo:17:58 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herätystä vai tyynyjen pöyhimistä?
« Vastaus #89 : 31.05.09 - klo:17:55 »
Hivenen toistan itseäni.
Äidithän toivat lapsia Jeesuksen luo.
Mahdollisesti olivat olleet vauvoja, koska alkukielessä kyseisessä Raamatun kohdassa sanan voi kääntää myös "sikiö" (olen itse tarkistanut).
Jeesus sanoi, että kyseiset lapset ovat ottaneet taivasten valtakunnan sillä tapaa vastaan, että aikuistenkin tulisi siitä ottaa mallia.
Luterilaisessa uskossa myös ymmärtääkseni lähdetään siitä, että vauvalla on tarvittava usko.

Sitä olisin kysellyt, että millä tapaa tällaiset lapset pitävät jotain asiaa totena?
Meillä vapaissa suunnissa laajalti opetetaan sillä tappaa, että uskon voi saada vasta sitten, kun pystyy mm. pitämään asioita totena, eli kun aivotoiminta on riittävän kehittynyt. Ennen sitä ei voi olla uskoa.

Jeesuksen sanoista kyllä tuntuisi saavan sellaisen käsityksen, että meidän vapaissa suunnissa oleva tulkinta ei olisi se ainut vaihtoehto.
Järkevin se kyllä on, varsinkin, jos tuo usko, josta tässä  puhutaan on sidottu ihmisen aivotoimintaan.
Raamattu puhuu myös sydämen uskosta.

Nyt joku saa korjata, jos menee väärin seuraavat väittämät:
Luterilainen teologia lähtee siitä, että ihminen pelastuu uskosta Kristukseen. Mitään muuta pelastumisen mahdollisuutta ei ole. TÄmä koskee niin vauvaa, kuin vaariakin.
Vapaissa suunnissa on kaksi erilaista tapaa pelastua. Vauva pelastuu siksi, koska ei ole tehnyt tietoista syntiä. Vauva ei voi uskoa, koska hänen aivotoimintansa ei ole vielä kehittynyt niin, että hän osaa erottaa oikean väärästä (=pitää asioita totena)ja näinollen tehdä tietoista syntiä.
Kun aivotoiminta on siinä tilassa, että hän voi pitää asioita totena, hänen on uskottava Kristukseen pelastuakseen.
Minun isäni kertoi aikanaan kahden ihmisen keskustelusta aiheena lapsikaste. Siinä toinen väitti, että lapsi ei ymmärrä, mitä kasteessa tapahtuu. Vastapuoli oli sitä mieltä, että ei sitä ymmärrä aikuinenkaan.

Tunnen itseni usein melko lapseksi, kun luen näitä pitkiä tekstejä. Sinänsä ne ovat hyvin perusteltuja ja viisaasti kirjoitettuja. En moiti enkä halveksi niitä, mutta monta kertaa tuntuu, että minun aivokapasiteettini ei riitä hallitsemaan niitä kokonaisuuksia.
Hirveän hienoja perusteluja en kykene laatimaan, mutta jos Jeesus piti lasta uskon esikuvana aikuisille, niin kyllä sen pitäisi riittää perusteluksi lapsen kyvystä uskoa.

Vauva ei ole tehnyt tietoista syntiä, mutta se perisynti.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.