Körttifoorumi

Keskustelu => Raamattupiirit => Aiheen aloitti: vn - 25.09.16 - klo:22:18

Otsikko: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: vn - 25.09.16 - klo:22:18
Viikolle 26.9. - 2.10.2016

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joona.html
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 26.09.16 - klo:05:55
Viikonloppuna jo keskityin Joonan kirjaan.
Googletin ja luin kirjan taustaa.
Tässä pari linkkiä:
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt7f.html
http://www.evank.org/sivu12_joona_a00.php

Joonan kirjassa on siis 48 jaetta.
Peltolan mukaan sen lukee läpi ääneen 6 minuutissa. Eilen aamusta luin sen 7 vuotiaalle pojalleni ääneen. Minulta meni aikaa 8 minuuttia.

Lauantaina iltalukemiseksi luin pojalleni mm. Joonan kirjan. Kirja on hänelle tuttu. Poikani kommentoi minulle joitain asioita Joonan kirjaan liittyen samalla, kun sitä hänelle luin. Hän sanoi, että se tuli Joonalle kalliiksi, kun Joona ryhtyi toimimaan vastoin Jumalan tahtoa. Tuli kolme vastoinkäymistä. Joona joutui maksamaan laivamaksun aivan turhaan, hänet heitettiin mereen ja hän joutui olemaan kalan vatsassa kolme päivää.
Sitten hän sanoi jotain siihen suuntaista, että kun Joona vaipui syvyyksiin sinne vuorten perustuksiin asti, että Jeesuksellekin kävi samoin, kun Jeesus kuoli, että Jeesus haudattiin ja joutui näin syvälle. En nyt tuota aivan tarkkaan muista tuota ideaa, mutta jotain tämän suuntaista se oli. Tämä on todella raamatullinen ajatus, Jeesuskin vertasi itseään Joonaan juuri siinä, että samoin, kuin Joona oli kalan vatsassa 3 päivää ja yötä, tulee Hänkin olemaan haudassa 3 päivää ja 3 yötä - tai jotain tällaista.
Pojan kanssa on kyllä ennenkin ollut puhetta varmaan useinkin siitä, että tässä suhteessa Joona on Jeesuksen esikuva, joten tuolta pohjalta on helppo ymmärtää tuo viimeeksi kertomani häneltä tullut kommentti.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 26.09.16 - klo:07:48
Joonan kirjan kohdalla kompastutaan usein siihen, että se ei voi olla kirjaimellisesti totta. (Jeesuskin kertoi sepitettyjä vertauksia.) Siinähän on selviä yhtymäkohtia vaikkapa tuhannen ja yhden yön Sindbad merenkulkijan seikkailuihin tai Kiplingin satuun Kuinka valas sai nielunsa. Mielestäni ne, jotka ryhtyvät väkisin selittämään kalan vatsassa elämistä edes mahdolliseksi, ovat kadottaneet tarinan todellisen viestin. 7 vuotias poika kuuli sen sijaan olennaisia asioita.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 26.09.16 - klo:09:13
Joonan kirjan kohdalla kompastutaan usein siihen, että se ei voi olla kirjaimellisesti totta. (Jeesuskin kertoi sepitettyjä vertauksia.) Siinähän on selviä yhtymäkohtia vaikkapa tuhannen ja yhden yön Sindbad merenkulkijan seikkailuihin tai Kiplingin satuun Kuinka valas sai nielunsa. Mielestäni ne, jotka ryhtyvät väkisin selittämään kalan vatsassa elämistä edes mahdolliseksi, ovat kadottaneet tarinan todellisen viestin. 7 vuotias poika kuuli sen sijaan olennaisia asioita.

Olen samaa mieltä tuosta ydinsanomasta, että se liittyy Kristukseen sekä ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen.

Nielaisiko kala tai joku meripeto Joonan vaiko ei niin, että Joona säilyi hengissä sen vatsassa 3 päivää?
Ehkä on niin, että se ei luonnon lakien mukaan ole mahdollista.
Ei ole mahdollista myöskään se, että kukaan nousee kuolleista.
Raamatussa on paljon asioita, jotka eivät oikeasti ole mitenkään mahdollista.
Kyllä kuolleitten ylösnousemusasiaankin voi kompastua.

Itse lähden siitä, että Joona oli merielämien vatsassa 3 päivää ja 3 yötä ja oksennettiin ulos ja sen jälkeen Joona lähti saarnaamaan Niiniveen kaupunkiin.
Onneksi Joonan kirjaa voi tutkia porukassa riippumatta siitä, miten sen eri yksityiskohdat omaksuu omaan maailmankuvaansa.

Joonan tyyppisiä kertomuksia toki voi olla lukemattomia. Asiaa voi ajatella niin, että Joonan kirja on kopioinut aineksia näistä tarinoista tai sitten niin, että nämä tarinat ovat saaneet aineksia Joonan kirjasta. Lähden siitä, että samankaltaisista eri tarinoista riippumatta Joona oli siellä vatsassa ja pääsi sieltä pois.

Mitä tulee noihin Jeesuksen kertomiin vertauksiin, niin minun mielestäni ne olivat siinä mielessä tosia, että sellaista oikeasti tapahtui, mitä Jeesus kertoi. Kylväjä kylvi peltoa, nainen etsi rahaa, joku pahoinpideltiin ja joku toinen häntä auttoi jne.
Väitän, että vertaukset olivat tosia, vaikka pääpaino oli jossain muussa, kuin vertausten tapahtumissa.

Jumala voi kyllä laittaa vaikka Joonan nielemään meripedon.
Itse lähden siitä, että tuo kertomus Joonasta on myös tuon meripedon ja Joonan sen vatsassaolon suhteen totta.
Ilman Jumalan asiaan puuttumistahan se mitä ilmeisimmin ei voi olla totta.
Sitä en sitten tiedä, että kuoliko Joona kalan vatsassa ja heräsi henkiin, kuten Jeesukselle kävi, vai pitikö Jumala Joonan koko tuon 3 päivän ajan hengissä.

Juutalainen perimätieto kertoo, että Joona oli Sarpatin lesken poika, jonka profeetta Elia herätti kuolleista.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 26.09.16 - klo:10:40
Niniven kääntymys jatkaa samaa iloisen liioittelevaa tarinointia. Kolmen päivämatkan mittainen kapunki katuu ja tekee parannuksen, ennen kuin saarnamies ehtii tallustaa edes sen keskustaan asti.

Minua puhuttelee Joonan kirjassa kertomuksen katkaiseva järkyttävä psalmi: Ahdingossani minä kutsun Herraa avuksi, ...
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 26.09.16 - klo:10:58
Niniven kääntymys jatkaa samaa iloisen liioittelevaa tarinointia. Kolmen päivämatkan mittainen kapunki katuu ja tekee parannuksen, ennen kuin saarnamies ehtii tallustaa edes sen keskustaan asti.

Ehkä se kolme päivänmatkaa tarkoittaa katujen yhteispituutta. En tiedä.
Se lienee kuitenkin selvää, että kaikkia yksityiskohtia ei kerrota. Ei myös kerrota kaikkea siitä, mitä Joona saarnasi.
Se on kuitenkin selvää, että sana lähti varsin tehokkaasti kiertämään. Joona ei ehkä käynyt ollenkaan kuninkaankaan puheilla, mutta sana kiersi ja kuningaskin monen muun ohella sai tiedon siitä, mitä Joona oli saarnannut.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: malla - 26.09.16 - klo:14:36
Joona nousi paetaksensa Tarsiiseen vaikka Jumala pyysi häntä suuntaamaan Niiniveen.
Aika tyypillistä ihmiselle.
Aikoinaan kun Jumala kutsui Moosesta niin hänkin kakisteli, että on sangen kankea puhetaidoiltaan ja että jos joku muu.
Jeremia oli "liemessä" kaivossa jossa ajatteli että "paree jos en ois syntynytkään" vaikka hänet oli Jumala kutsunut jo profeetaksi äitinsä kohdusta.

Sitten taas ihminen valitsisi usein toisin kuin Jumala??
Tulee mieleen kun profeetta öljysarvensa kanssa käyskentelee Daavidin kotiin voidellakseen kuninkaan, niin Daavidin isä esittelee kaikki muut, vanhemmat poikansa.
Profeetta sanoo, ettei näistä kukaan, eikö sinulla ole vielä muita poikia...isä: "No on se nuorin vielä tuolla paimenessa..."
Ja Daavid oli se, joka voideltiin kuninkaaksi.

Jumalan aivoitukset versus ihmisen aivoitukset...
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 26.09.16 - klo:14:56
Joona nousi paetaksensa Tarsiiseen vaikka Jumala pyysi häntä suuntaamaan Niiniveen.
Aika tyypillistä ihmiselle.

Ninive oli idässä ja Tarsis niin kaukana lännessä kuin tuolloin maailmaa tunnettiin.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Riitta-mummi - 26.09.16 - klo:16:02
Minä olin viime yönä ' valaan vatsassa'. Vai oliko se painia enkelin kanssa. Koko rintakehä on kipeänä.
Jumala puhutteli kovasti, mutta puhui myös siitä tehtävästä jonka Hän on antanut minulle.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: vn - 26.09.16 - klo:19:43
Meille ihmisille on varmaan tyypillistä että pyritään pakenemaan Jumalaa.
Syntiemme ja pahuutemme tähden.
Olemme oppineet siihen että Jumala on tuomari, vaatii hyviä tekoja, kiltteyttä.
Emme aina muista sitä että Jumalaa pakoon emme pääse.
Hän vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä, tietää millainen ihminen on.
Kadonneet ja eksyneet etsitään, rakastetaan ja hyväksytään yhteyteen.
Jumala on Rakkaus, Hänen yhteydessään saamme kokea armon ja anteeksiantamuksen.
Meidät kannetaan perille.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 27.09.16 - klo:03:49
Ninive oli idässä ja Tarsis niin kaukana lännessä kuin tuolloin maailmaa tunnettiin.

1:3 kertoo Joonan maksaneen laivamaksun. Matka on ollut todella pitkä, joten laivamaksukin on ollut kallis. Ei ole vielä silmiini, missä Tarsis tarkkaan ottaen sijaitsee, mutta Espanjaa on veikkailtu. Joku taasen kertoi sen olevan Kreikassa.
Jostain sain käsityksen, että oikeastaan ei varmuudella edes tiedetä, että missä tuo tarkkaan ottaen sijaitsee.
Niin tai näin, matka on ollut pitkä ja aivan pienen syyn takia Joona ei tuolle matkalle ole voinut lähteä.
Syitä tuolle matkalle on pohdittu usean henkilön toimesta. Niinive oli suuri kaupunki Assyrian valtakunnassa. Assyria taasen oli Israelin vihollinen. Joona tiesi (4:2), että Jumala on armollinen ja varmaan pelastaa Niiniven tuholta. Joona mahdollisesti on halunnut pahaa Assyrialle ja näinollen ei halunnut, että siellä tehdään parannusta. Jos Niinive tuhotaan, heikentyy vihollinen.

Assyrialaiset suhtautuivat hyvin raakalaismaisesti vihollisiinsa. Ehkä Joona pelkäsi, että pää katkaistaan, jos hän menee sanomaansa sinne julistamaan. Eikös se muuten ollut aika yleistä, että profeetan osa oli joutua kuulijoiden kivittämäksi.

Ehkä Joona pelkäsi väärän profeetan leimaa. Jos Jumala armahtaa Niiniven hänen saarnansa johdosta, niin silloinhan kaupunkia ei hävitetäkään ja näinollen Joonan saarnaama uhkaus ei toteudukaan.

Niin tai näin, aivan pienen syyn tähden ei Tarsisiin lähdetä.
Joona meni Jaafoon (1:3), josta nousi laivaan. Luin jostain, että kyseessä olisi Joppe, jossa Apt:n mukaan mm. nahkuri Siimon asui, jonka luona Pietari oli majoittunut, kun näki näyn, jossa taivaasta laskettiin liinavaatteella epäpuhtaita eläimiä alas.

Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 27.09.16 - klo:04:00
1:1 kertoo, että  Joona on Amittain poika.

2. Kuningasten kirja 14:25
"
Hän kuitenkin palautti Israelille raja-alueen Lebo-Hamatista Kuolleeseenmereen saakka. Näin kävi toteen se, minkä Herra, Israelin Jumala, oli puhunut Gat-Heferistä kotoisin olevan palvelijansa Joonan, Amittain pojan, suulla.
"

Jos kyseessä on sama Joona, Amittain poika, niin tiedämme hänestä, että hän oli profeetta ja kotoisin muutaman kilometrin päästä Nasaretista ja näinollen voidaan suurin piirtein tietää, milloin tämä Joonan saarna Niinivessä saarnattiin. Hän oli myös profeetta, joka oli tuonut oikean profetian ja mitä ilmeisimmin häntä siis pidettiin oikeana profeettana kansankin keskellä.

Joona oli VT:n "menestyksekkäin" profeetta. Joonan kirjasta tulee kuva, että hän ei kauaa saarnannut ja hänen saarnansa johti ennenkuulumattoman laajaan parannukseen. Yleensähän oli niin, että Jumalan profeettoja ei uskottu, vaan heitä kohdeltiin kaltoin. Jotkut profeetat profetoivat vuosi tolkulla, mutta heitä ei uskottu.
Varsin mielenkiintoista: Joonan sanomalla oli valtava menestys ja Joona kuitenkin pettyi perin pohjin Jumalaan siitä, että Hän vaikutti kuulijakunnassa parannuksen soveliaita hedelmiä.

VT:n mahdollisesti menestyksekkäin profeetta ei ainakaan tuon tekstin perusteella näyttänyt kovin tosiuskovaiselta. Vastahakoinen ja perso vihamielisyyteen Jumalaa kohtaan. Luin, että nimi "Joona" tarkoittaisi kyyhkystä. Ehkä häneltä sitten arkielämässä löytyi kyyhkysen lempeyttäkin, mutta syntiin langenneen ihmisen ominaisuuksia ainakin löytyi.
Ei vaikuta kovin pyhältä mieheltä, ja kuitenkin oli kovia kouluja käynyt Jumalan profeetta.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Riitta-mummi - 27.09.16 - klo:06:59
Joonan kirja on inhimillisyyden esikuva, siksi se tulee lähelle monia. Sen huomaa esim. tämän raamattupiirin lukijamääristä. Joonan kirjaa on luettu kaksi kertaa enemmän kuin 1 Kos 2. lukua. Ne avattiin samaan aikaan.

Vertauksin kerrottu on kiehtovampaa luettavaa kuin luennointi tai luettelomainen kerronta. Lapsenmieliselle vertaus aerityisesti ajatelleen lapsenmielisiä näin puhuessaavautuu. Luulen Jeesuksen siksi käyttäneen niitä. Hän rakasti lapsia ja lapsenmielisiä.

Joonan murehtiminen risiinipuun kuoltua on minulle koiran kuoleman kolme kertaa kokeneena tuttu. Silloin ei jaksa olla kovin jumalisissa ajatuksissa.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 27.09.16 - klo:07:00
Korjaus edelliseen tekstiini: Nasaret oli siis lähellä paikkaa,hosta Joona oli kotoisin.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 27.09.16 - klo:08:34
Vertauksin kerrottu on kiehtovampaa luettavaa kuin luennointi tai luettelomainen kerronta. Lapsenmieliselle vertaus aerityisesti ajatelleen lapsenmielisiä näin puhuessaavautuu.

Joonan kertomus kuuluukin niihin lasten kuvaraamattujen peruskertomuksiin.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: malla - 27.09.16 - klo:09:54

Vertauksin kerrottu on kiehtovampaa luettavaa kuin luennointi tai luettelomainen kerronta. Lapsenmieliselle vertaus aerityisesti ajatelleen lapsenmielisiä näin puhuessaavautuu. Luulen Jeesuksen siksi käyttäneen niitä. Hän rakasti lapsia ja lapsenmielisiä.


Minä ajattelen myös näin, että vertaukset ja metaforat, allegorisuus puhuttelee ja saa miettimään.
Jeesus puhui paljon vertauksilla, samoin profeetat esittivät asioita vertauskuvallisesti.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: vn - 27.09.16 - klo:15:33
Joonan oleminen meripedon vatsassa on yksi raamatun ihmeistä, yksi luonnon vastainen
ja ihmisjärjelle käsittämätön asia.
Jumalalle on kuitenkin kaikki mahdollista, niin uskon.
Suurin ihme varmasti on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus, ja se että hän on tällä tavoin
lunastanut ja pelastanut meidät.
Monia luonnon vastaisia ihmeitä on raamatussa.
Esimerkiksi hiljattain olen lukenut israelilaisten vaelluksesta Egyptistä Luvattuun maahan.
Tällä matkalla tapahtui valtavasti ihmeitä, kansa sai nähdä ja kokea. Silti he napisivat ja
olivat tottelemattomia.
Tämä kuvannee ihmisen heikkoutta ja syntisyyttä ja Jumalan Rakkautta ja pitkämielisyyttä,
armahtamista.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 27.09.16 - klo:20:16
Minulla on ollut tämä paikka mielessäni:
4:7. Mutta seuraavana päivänä aamun sarastaessa Jumala lähetti madon kalvamaan risiinipensasta, niin että se kuivettui. (Raamattu Kansalle ry). Tummensin tuon kohdan, joka minulla siinä lähinnä oli mielessäni.

Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Riitta-mummi - 27.09.16 - klo:20:34
Herra antaa, ja ottaa kun parhaakseen näkee. Joonalle kelpasi puun varjo lohdutukseksi, mutta kiitollisuus niiniveläisten kääntymisestä sai hänet suuttumaan.
Ei käynyt Joonan mielen mukaisesti, hän jopa toivoi kuolemaa sen tähden.

Joonan kirjan opetuksia; Tottele, luota, toimi, iloitse, ja kiitä.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 27.09.16 - klo:20:42
… ja laita toivosi Jumalaan, vaikka kaikki toivo onkin mennyt - omasta syystäsi.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 27.09.16 - klo:20:56
Tässä Tarsis nimisestä paikasta vähän monisanaisemmin, minkä Pena jo kyllä kertoi aiemmin muutamilla sanoilla:
Lainaus on otettu täältä:
http://www.evank.org/sivu12_joona_b01-02_joonan_pakomatka.php
"
Tarsis, jonka Joona oli valinnut matkansa määränpääksi, on useiden tutkijoiden mukaan foinikialaisten kauppiaiden perustama kaupunki, jonka nimi nykyisin on Tartessos. Se sijaitsi Välimereltä tultaessa Atlantin rannalla Etelä-Espanjassa Guadalquivir-joen suulla. (Kilikian Tarso ei voi olla Tarsis, vaikka niin on ehdotettu, sillä sinne Joona olisi päässyt rannikkoveneellä, mutta hän matkusti avomerialuksella.)

Tarsis on Raamatussa toistuvasti mainittu kaukaiseksi kaupungiksi. Se on myös äärettömän kaukana olevan paikan vertauskuva. Aluetta kutsuttiin vielä Jeesuksenkin aikana "maan ääreksi", sillä siihen loppui Euroopan manner ja Atlantin aava alkoi. Myös psalmissa 72 Tarsis yhdistetään maan ääriin, Ps. 72:8, 10.
"
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Viisveisaaja - 27.09.16 - klo:22:26
Joonan kertomus kuuluukin niihin lasten kuvaraamattujen peruskertomuksiin.
Hyvin todettu.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 28.09.16 - klo:10:50
Pohdiskelin joku aika sitten syitä Joonan pakenemiseen.

4:2 antaakin siihen valoa:
'
"Voi Herra! Enkö minä sitä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ehätin pakenemaan Tarsiiseen. Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa.
'

Ainut tai ainakin suurin syy taisi olla Joonan toive, että Niineve hävitettäisiin, niin olisi vihollisvaltakunta heikompi.

Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 28.09.16 - klo:10:54
Iloitsemmeko me, jos jostain nykyajan valtakunnasta kuuluu huonoja uutisia? Itse lankean tuollaiseen syntiin usein ja tuosta on vaikea päästä eroon. Vaikka yritän tuota syntiä välttää ja kenties jotenkin kieltää, niin se vain asuu minussa.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: vn - 28.09.16 - klo:11:05
No tuo on mulle kyllä ihan outo iloitsemisen aihe...
Enemmänkin olen välinpitämätön, tai sitten huolestun, muserrun omien ja toisten...
siis jopa valtioiden...taakkojen alle.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 29.09.16 - klo:21:53
Kun laiva joutui myrskyyn, merimiehet alkoivat huutaa avukseen omia jumaliaan.
Joona näytti olevan poikkeus. Kirja ei kerro, että hän olisi rukoillut.
Vaikka laivan kapteeni meni kehottamaan Joonaa rukoukseen, ei kerrota, että Joona olisi noudattanut kehotusta.

Joonan kanssa keskusteltuaan merimiehet kääntyivät Herran puoleen ja rupesivat huutamaan avukseen Raamatun Jumalaa.
Kun myrsky taukosi, merimiehet olivat edelleen kiinnostuneita Herrasta.

Merieläimen vatsa on äärimmäisen raskas kokemus. Minuutit tuntuvat ikuisuuksilta. Jo pehmeni Joonakin ja alkoi huutaa avukseen Herraa. Joonan vaikuttava rukous on ilmeisesti saanut vaikutteita useista eri psalmeista.

Kun kala oli oksentanut Joonan maalle mistähän Joona sai uudet vaatteet?
No, lähinnä kuitenkin ihmetyttää se, että tuollaisten kovien kokemusten jälkeen Joona ei tuntunut muuttuneen kovinkaan inhimilliseen suuntaan. Juuri kukaan ei joudu noin kovia kokemaan. Monia ihmisiä kärsimyskoulu on pehmentänyt, mutta ei näytä Joonaa pehmentäneen.
Joona harmistuu helteestä ja joutuu itsetuhoisten ajatusten valtaan, vaikka helle on lähes juhlaa kalan vatsaan verrattuna.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 29.09.16 - klo:21:59
2:9  "Ne, jotka kunnioittavat turhia jumalia, hylkäävät armon, jota heille tarjotaan." (RK käännös).
Tuo "turhia jumalia" (tai alaviitemerkki on "jumalia" sanan kohdalla) alaviitteen mukaan olisi kirjaimellisesti käännettynä näin: "turhuuden tyhjänpäiväisyyksiä"
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 29.09.16 - klo:22:21
Tässä lainauksia  UT:n puolelta:

Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki. Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas. (Matteus 12:39-41)

 
Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki."  (Matteus 16:4)


Kun kansaa yhä kokoontui, rupesi hän puhumaan: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi: se tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki.  Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle. Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas. (Luukas 11:29-32)
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 30.09.16 - klo:08:15
Evankeliumit antavat siis kaksi eri selitystä 'Joonan merkille'. Jeesushan ei ollut haudassa kolmea päivää ja kolmea yötä vaan oikeastaan vain puolet siitä ajasta. Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, joka silloisen laskutavan mukaan tarkoitti perjantain jälkeistä sunnuntaiaamua.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Janina - 30.09.16 - klo:08:25
Evankeliumit antavat siis kaksi eri selitystä 'Joonan merkille'. Jeesushan ei ollut haudassa kolmea päivää ja kolmea yötä vaan oikeastaan vain puolet siitä ajasta. Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, joka silloisen laskutavan mukaan tarkoitti perjantain jälkeistä sunnuntaiaamua.

Tästä voidaan myös laskea pois kuoleman ja hautaamisen välinen aika, koska näistä ei ole olemassa mitään tyhjentävää näkemystä. Johanneksen ja Paavalin tekstithän eroavat tässä kohtaa jälkimmäisen ollessa sitä mieltä, että Jeesuksen surmaajat osallistuivat hautaukseen ja ensimmäisen sitä mieltä, että Joosef Arimatialainen antoi hänelle hautapaikan ja Nikodemos osallistui hautaamiseen.

Emme siis oikeastaan tiedä oliko Jeesus kolme päivää, puolitoista vuorokautta vai kuinka pitkään haudassaan.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 30.09.16 - klo:09:01
Siitä tosiaankaan ei ole yhtä tulkintaa Jeesuksen haudassaoloajasta. Jeesus on voitu haudata  meidän laskutavan mukaan jo keskiviikkona. Netistä löytyy hyviä perusteluja eri näkemyksille. Tavalla tai toisella katsottuuna kuitenkin niin, että tuo kolme päivää ja kolme yötä voidaan katsoa toteutuneen. Minmissään siis meidän ajattelutavan mukaan tuo noin puolitoista vuorokautta.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Viisveisaaja - 30.09.16 - klo:18:55

 Mua nauratti eniten se kohta, kun Joona hermoili sitä, että ensin hän käännytti koko kaupungin ja teki sitä ja tätä Jumalalle.
Sitten Jumala salli jonkun auringonkukan tai muun kasvin kuivettua hänen päänsä yltäantamasta varjoa.
Siitä Joona sai totaalisen hepulin.

Aika änkyrä väärä kaveri joka asiassa Joona oli.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 01.10.16 - klo:09:11
Joonan kirja on hyvä esimerkki Raamatussa olevasta huumorista. Joillekin sitä on vaikea tunnistaa tai tunnustaa. Miksi pyhän kirjan pitäisi olla tosikkomainen?
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: malla - 01.10.16 - klo:12:17
Muistaakseni on kirja joka on: Pyhä nauru -Jaakko Heinimäki ja muistelisin että olen sen lukenutkin.

Ilo on myös yksi ns Hengen hedelmistä.
Paavali kirjoitti ilon kirjeensä vankeudesta, siinäpä vasta kontrastia.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: vn - 01.10.16 - klo:13:41
Onko se ilon kirje Filippiläiskirje?
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Viisveisaaja - 01.10.16 - klo:16:38
Joonan kirja on hyvä esimerkki Raamatussa olevasta huumorista. Joillekin sitä on vaikea tunnistaa tai tunnustaa. Miksi pyhän kirjan pitäisi olla tosikkomainen?

Ihme että mulla on joku vääristynyt tapa nähdä kaikkea hauskaakin Raamatussa.
Kai väärin sanoa, mutta Jeesuksella oli kyllä paras huumori ikuna ja tilanne komiikka.
Ehkä mulla on vääränlainen Jumalakuva.

Yksi mitä nauroin ja oliko kaveri mukana oli joku Paavalin kirjeestä tehty saarna.
En tiedä oliko edes saarnamies tarkoittanut sen olleen humoristinen selostus, mutta kaverini kanssa, se osui ja upposi meihin.

Paavali oli siinä tapansa mukaan putkassa, kun oli aiheuttanut jonkun kaaoksen tullessaan johki isoon kaupunkiin.
Siellä sitten oli joku karannut orja ja Paavali häntä siinä opasti lopettamaan juopottelun.
Varmaan siellä putkassa Paavali kyseli, et mites sinä nuorimies tänne olet joutunut.
Orja siinä sitten selostanut, että no tulin tänne suureen kaupunkiin ja ei musta oikein ole ollut hyötyä kenellekkään ja masentuneena pikkasen juhlin ja sit noin ja näin ja tässä ollaan.
Tekis mieli takas orjaksi, mut ei kai se isäntä mua enään takasin ota.

No Paavali siinä sitten opetti joitain totuuksia ja sai orjan tekemään muutosta elämässä.
Paavali siinä sitten, mulla on näitä meriittejä, niin kirjoitan sun pomollesi, että ottaa sut takasin.
Ennen niin hyödyttämättömän, nyt hyödyllisen toivoisin minä vanha Paavali että ottaisit takaisin.
Ei ole pakko, mutta pikkasen olet mulle velkaakin, no ei siitä, mutta ota tää entinen hulttio takaisin.

En kyllä muista mistä Raamatussa toi on, mutta jostain sieltä.

Oikeesti se, että Raamattu ei selittele ihmisen huonoutta, vaan käsittelee, niin raiskauksia, aviorikoksia alkoholi ongelmaa ja kaikkea inhimillisyyttä eroittaa Raamatun raadollisuudessaan muista pyhistä kirjoista.
Raamattua vastaan ei voi käydä millään tekosyyllä.
Ainoa tekosyy taitaa olla, että siellä on ristiriitaisuuksia.

Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 01.10.16 - klo:17:05
Paavalin kirje Filemonille. Sentähden, vaikka minulla Kristuksessa on paljon rohkeutta käskeä sinua tekemään, mitä tehdä tulee, niin rakkauden tähden minä kuitenkin mieluummin pyydän, ollen tämmöinen kuin olen, minä vanha Paavali, ja nyt myös Kristuksen Jeesuksen vanki- pyydän sinua poikani puolesta, jonka minä kahleissani synnytin, Onesimuksen puolesta, sinulle ennen hyödyttömän, mutta nyt sekä sinulle että minulle hyödyllisen; hänet minä lähetän sinulle takaisin, hänet, se on: oman sydämeni. Olisin tahtonut pidättää hänet tykönäni, että hän sinun sijassasi olisi palvellut minua, joka olen evankeliumin tähden kahleissa; mutta ilman sinun suostumustasi en tahtonut tehdä mitään, ettei hyvyytesi olisi ikäänkuin pakollinen, vaan vapaaehtoinen. Sillä ehkäpä hän sentähden joutui eroamaan sinusta ajaksi, että saisit hänet takaisin iäksi, ei enää orjana, vaan orjaa enempänä: rakkaana veljenä, ylen rakkaana jo minulle, kuinka paljoa enemmän sitten sinulle, sekä ihmisenä että Herran omana! Jos siis pidät minua toverinasi, niin ota hänet luoksesi niinkuin minut; mutta jos hän on tehnyt sinulle jotakin vääryyttä tai on sinulle jotakin velkaa, niin pane se minun laskuuni. Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Viisveisaaja - 01.10.16 - klo:17:50
 :039:
pena taitaa olla opettaja hautaan asti :)
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Riitta-mummi - 01.10.16 - klo:18:24
Opin saanti on hyvästä, opettaminen arvokasta. Tämä ei ole ' raamatullalyöntiä '.

Minä toivon oppivani hautaan saakka.  :117:
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Mansipaani - 02.10.16 - klo:18:43
Pidän Joonan inhimillisyydestä. Myös evankeliumeissa koen jotain empatiantapaista opetuslapsien ymmärtämättömiä kysymyksiä kohtaan, on jotenkin helpompi samaistua. Ja kokea turvallisuuden tunnetta omien epäonnistumisien keskellä: vain yksi on onnistunut täydellisesti. Yksi joka sanoi ettei muuta merkkiä anneta kuin Joonan merkki. Ja kuitenkaan tämä yksi ei vastustanut Jumalan tahtoa, niin kuin Joona teki.

Vanhassa testamentissa olen vähän ihmetellyt tuota että eläimet otetaan mukaan ihmisten rangaistukseen, esim. kun kansoja on tuhottu, niin myös ihmisten omistama karja piti tuhota. Joonan kirjassa myös eläimet puettiin säkkipukuun.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: PekkaV - 05.02.21 - klo:04:08
Pidän Joonan inhimillisyydestä. Myös evankeliumeissa koen jotain empatiantapaista opetuslapsien ymmärtämättömiä kysymyksiä kohtaan, on jotenkin helpompi samaistua. Ja kokea turvallisuuden tunnetta omien epäonnistumisien keskellä: vain yksi on onnistunut täydellisesti. Yksi joka sanoi ettei muuta merkkiä anneta kuin Joonan merkki. Ja kuitenkaan tämä yksi ei vastustanut Jumalan tahtoa, niin kuin Joona teki.

Vanhassa testamentissa olen vähän ihmetellyt tuota että eläimet otetaan mukaan ihmisten rangaistukseen, esim. kun kansoja on tuhottu, niin myös ihmisten omistama karja piti tuhota. Joonan kirjassa myös eläimet puettiin säkkipukuun.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Thomas McElwain - 05.02.21 - klo:04:26


Jotkut folkloristit painottavat Joonan kertomuksen ja Punahilkan kertomuksen samankaltaisuudet, esim. toinen nousee kalan vatsasta ja toinen suden.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: öppiäinen - 06.02.21 - klo:03:48
Joonan kanssa keskusteltuaan merimiehet kääntyivät Herran puoleen ja rupesivat huutamaan avukseen Raamatun Jumalaa.
Kun myrsky taukosi, merimiehet olivat edelleen kiinnostuneita Herrasta.

Niin, no. Sehän meni niin, että merimiehet tiesivät Joonan lähteneen jumalaansa pakoon, ja että myrsky johtui tästä. He kysyivät Joonalta, mitä meidän pitäisi sinulle tehdä. Joona käski heittää mereen. Merimiehet eivät kuitenkaan halunneet niin kaltoin toista kohdella, vaan yrittivät vielä kerran soutaa rantaan. (Hienosti tehty minun mielestäni.) Vasta kun eivät onnistuneet, totesivat että kai tuo tosiaan on heitettävä yli laidan, ja rukoilivat Joonan jumalaa* pyytäen, ettei tämä vetäisi heitä vastuuseen hänen hengestään. Ja sitten meri tyyntyi, miehiä oli kohdannut armo  :eusa_angel:, minkä takia he "pelkäsivät ja kunnioittivat nyt Herraa, uhrasivat hänelle teurasuhrin ja tekivät pyhiä lupauksia"  :eusa_pray:.

Muistin kyllä tuon, että Joona otti nokkiinsa, kun Niinive tekikin parannuksen eikä hänen ennustamansa hirmuisa tuho toteutunutkaan. Silti pyrskähdin nauruun, kun 4. luvun 1. jakeen luin.

*Kirjoitan pienellä, sillä merimiesten näkökulmasta Joonan jumala oli tässä vaiheessa vain yksi jumala muiden joukossa. Mutta siis eivät kuitenkaan halunneet heittää johonkin vieraaseen jumalaan uskovaa mereen omaa hätäänsä helpottaakseen, se oli hienoa. Tiedä sitten jatkoivatko kukin omien jumaliensa palvontaa Herran ohella, jonka nyt kyllä varmasti tunnustivat merkittäväksi ja mahtavaksi jumalaksi. Yhden jumalan palvontaan pitäytyminen ei tainnut tuolloin vielä olla oikein in noilla seuduilla?

Ja mitä se Joona sinne kaupungin ulkopuolelle jäi kyttäämään, kuinka kaupungin käy? Mitä se enää hänelle kuului, tehtävä suoritettu onnistuneesti!
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 06.02.21 - klo:07:30
Joonan kirjan viesti taitaa mennä suurimmaksi osaksi ohi siltä, joka lukee Raamattua tässäkin kohtaa tosikkomaisesti sananmukasesti totena. Kun ymmärtää tarinan liioittelevaksi karikatyyriksi, sanoma selkenee.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Thomas McElwain - 06.02.21 - klo:08:06
Joonan kirjan viesti taitaa mennä suurimmaksi osaksi ohi siltä, joka lukee Raamattua tässäkin kohtaa tosikkomaisesti sananmukasesti totena. Kun ymmärtää tarinan liioittelevaksi karikatyyriksi, sanoma selkenee.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Raamatussa on monta tyyliä.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 06.02.21 - klo:09:11
Raamatussa on monta tyyliä.

Ihastuin 1992 raamatunkäännökseen sen vuoksi, että siinä on annettu tyylien erottua toisistaan. Ei käytetty kauttaaltaan 'raamatullista tyyliä', joka on melko keinotekoista: Ja katso, tapahtui niin, että monet heidän joukostaan kavahtivat suuresti...
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: öppiäinen - 06.02.21 - klo:15:03
Sehän on kokonainen kirjasto, ja Joona on kaunokirjallisuutta, tarkemmin sanottuna komedia. Hassu itsekeskeinen profeetta. Tiedä sitten mitä juutalaiset hänestä ajattelevat.

Vakavamieliset voinevat ajatella, että Joonakin piti uhrata, mutta ei hän ihan niin puhtoinen uhri ollut. Ja uhraaajatkin haluttomia. Miltähän heidän silmissään vaikutti Herra, joka ihmisuhrista leppyi tyynnytttämään myrskyn?
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Thomas McElwain - 06.02.21 - klo:15:15
Ihastuin 1992 raamatunkäännökseen sen vuoksi, että siinä on annettu tyylien erottua toisistaan. Ei käytetty kauttaaltaan 'raamatullista tyyliä', joka on melko keinotekoista: Ja katso, tapahtui niin, että monet heidän joukostaan kavahtivat suuresti...

Jaa, se onkin hieno huomautus. En ole niin perehtynyt suomalaisiin käännöksiin. Olen huomannut, että ainakin yksi selvä virhe Vanhassa Testamentissa on korjattu uudessa käännöksessä. Vaimoni luki Vulgatan läpi joku vuosi sitten ja vertaili sitä edelliseen kännökseen, ja ihmetteli, että yhdessä paikassa suomenkielellä sanottiin päinvastaista kuin Vulgatassa. Kun katsottin alkutekstiä ja v. 1992 käänöstä, huomattiin korjaus.
Toisaalta, kaikki uudet käännökset poikkeavat vanhoista (kaikissa minun tuntemassani kielissä) 1 Moos. 2:4 kohdalla. Eelle toldot on liitetty edelliseen osaan. Vanhoissa käännöksissä koko neljäs jae on liitetty seuraavaan osaan. Uusissa käännöksissä tämä on selvä virhe, sillä ilmaisu eelle toldot tulee 10 kertaa esille 1 Mooseksenkirjassa, ja kaikissa muissa tapauksissa, se viittaa siihen, mikä seuraa eikä siihen, mikä tule aikaisemmin. Tietysti konteksti on epäselvä 1Moos. 2:4, sillä on olemassa luomiskertomus sekä ennen ja jälkeen. Siksi pitää seurata selvät esimerkit. En tiedä miten kääntäjät puolustavat tätä. Heillä on varmaan joku syy, koska ovat muuttaneet käytännön, joka oli aikaisemmin hallitseva.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Thomas McElwain - 06.02.21 - klo:15:21
Sehän on kokonainen kirjasto, ja Joona on kaunokirjallisuutta, tarkemmin sanottuna komedia. Hassu itsekeskeinen profeetta. Tiedä sitten mitä juutalaiset hänestä ajattelevat.

Vakavamieliset voinevat ajatella, että Joonakin piti uhrata, mutta ei hän ihan niin puhtoinen uhri ollut. Ja uhraaajatkin haluttomia. Miltähän heidän silmissään vaikutti Herra, joka ihmisuhrista leppyi tyynnytttämään myrskyn?

Kertomus on osa laajasta perinteestä, joka esiintyy Daagon kultissa Palestiinassa ja jopa Vedakirjallisuudessa. Vaikka se on Raamatussa lähellä legendamuotoa, siinä on mytologisia aineksia, jotka tulevat esille kun vertaillaan muihin samankaltaisiin kertomuksiin.
Ydin sanoma on mielestäni se, että kirja tuomitsee ahdasta kansallismieltä ja rasismia. Joonahahmo oppii, että Jumalan armo kuuluu muillekin kuin vain israelilaisille, jopa eläimillekin.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: luterilainen - 08.04.21 - klo:15:06
Olen samaa mieltä tuosta ydinsanomasta, että se liittyy Kristukseen sekä ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen.

Nielaisiko kala tai joku meripeto Joonan vaiko ei niin, että Joona säilyi hengissä sen vatsassa 3 päivää?
Ehkä on niin, että se ei luonnon lakien mukaan ole mahdollista.
Ei ole mahdollista myöskään se, että kukaan nousee kuolleista.
Raamatussa on paljon asioita, jotka eivät oikeasti ole mitenkään mahdollista.
Kyllä kuolleitten ylösnousemusasiaankin voi kompastua.

Itse lähden siitä, että Joona oli merielämien vatsassa 3 päivää ja 3 yötä ja oksennettiin ulos ja sen jälkeen Joona lähti saarnaamaan Niiniveen kaupunkiin.
Onneksi Joonan kirjaa voi tutkia porukassa riippumatta siitä, miten sen eri yksityiskohdat omaksuu omaan maailmankuvaansa.

Joonan tyyppisiä kertomuksia toki voi olla lukemattomia. Asiaa voi ajatella niin, että Joonan kirja on kopioinut aineksia näistä tarinoista tai sitten niin, että nämä tarinat ovat saaneet aineksia Joonan kirjasta. Lähden siitä, että samankaltaisista eri tarinoista riippumatta Joona oli siellä vatsassa ja pääsi sieltä pois.

Mitä tulee noihin Jeesuksen kertomiin vertauksiin, niin minun mielestäni ne olivat siinä mielessä tosia, että sellaista oikeasti tapahtui, mitä Jeesus kertoi. Kylväjä kylvi peltoa, nainen etsi rahaa, joku pahoinpideltiin ja joku toinen häntä auttoi jne.
Väitän, että vertaukset olivat tosia, vaikka pääpaino oli jossain muussa, kuin vertausten tapahtumissa.

Jumala voi kyllä laittaa vaikka Joonan nielemään meripedon.
Itse lähden siitä, että tuo kertomus Joonasta on myös tuon meripedon ja Joonan sen vatsassaolon suhteen totta.
Ilman Jumalan asiaan puuttumistahan se mitä ilmeisimmin ei voi olla totta.
Sitä en sitten tiedä, että kuoliko Joona kalan vatsassa ja heräsi henkiin, kuten Jeesukselle kävi, vai pitikö Jumala Joonan koko tuon 3 päivän ajan hengissä.

Juutalainen perimätieto kertoo, että Joona oli Sarpatin lesken poika, jonka profeetta Elia herätti kuolleista.
Aamen! Usko ei olekaan järjen asia, sillä mitä epäuskottavampaa, herännäisyyden Hengen silmin nähtynä sen uskottavampaa.  :109:
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 08.04.21 - klo:15:34
Aamen! Usko ei olekaan järjen asia, sillä mitä epäuskottavampaa, herännäisyyden Hengen silmin nähtynä sen uskottavampaa. 

Usko ei myöskään ole järjenvastaisuutta. Heränneillä on kokemukseni mukaan yleensä järki hyvinkin tallella. "Mitä epäuskottavampaa, sen uskottavampaa" kuvaa mielestäni aivan eri hengellisiä liikkeitä.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: luterilainen - 08.04.21 - klo:17:06
Usko ei myöskään ole järjenvastaisuutta. Heränneillä on kokemukseni mukaan yleensä järki hyvinkin tallella. "Mitä epäuskottavampaa, sen uskottavampaa" kuvaa mielestäni aivan eri hengellisiä liikkeitä.
Ihmisen perisyntisyyden takia järki on vajavainen, ja se tulee alistaa Jumalan sanan ilmoitukselle. Tämä ei tarkoita sitä, että uskovaisten ei tulisi käyttää järkeä, vaan oman järjen sotiessa Raamattua vastaan, on uskottava Jumalan sanaan oman järjen sijasta. Perisyntisyyden takia järkiuskovainen luulee herännäisyyden syntyneen voimakkaasta tuulenpuuskasta, josta järkyttynyt heinäväki voimakkaan järkytyksen johdosta mielen kuohusta näkivät näkyjä ja puhuivat kielillä. Vaikka mielenvoimakin saa ihmeitä aikaan, niin Telppäs-niityllä tapahtui pienoishelluntai, jossa heinäväki täyttyi Pyhällä Hengellä kaatuen maahan puhuen kielillä, profetoiden ja näkivät näkyjä. Herännäisyyden alkuaikoinahan Pyhän Hengen armolahjat toimivat aivan samaan tapaan kuin alkukirkonkin aikana.  :109:
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 08.04.21 - klo:17:51
Ihmisen perisyntisyyden takia järki on vajavainen, ja se tulee alistaa Jumalan sanan ilmoitukselle. Tämä ei tarkoita sitä, että uskovaisten ei tulisi käyttää järkeä, vaan oman järjen sotiessa Raamattua vastaan, on uskottava Jumalan sanaan oman järjen sijasta.

On toki muistettava, että Raamatun kirjoittajienkin järki oli vajavainen. Ennen kaikkea heidän tietonsa ja maailmankuvansa oli meidän omaamme nähden vajavainen. Opimme peruskoulussa enemmän kuin antiikin viisaimmat koko elämässään. Kun järkemme sotii Raamattua vastaan, se liittyy tähän huimaan eroon. Silloin on oikei luottaa saamaamme tietoon. Se, mikä Raamatussa on Jumalan ilmoitusta, ei ole järjenvastaista. Se sotii meidän itsekästä luontoamme vastaan, jonka pohjimmiltaan tiedämme vääräksi.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: luterilainen - 08.04.21 - klo:19:55
On toki muistettava, että Raamatun kirjoittajienkin järki oli vajavainen. Ennen kaikkea heidän tietonsa ja maailmankuvansa oli meidän omaamme nähden vajavainen. Opimme peruskoulussa enemmän kuin antiikin viisaimmat koko elämässään. Kun järkemme sotii Raamattua vastaan, se liittyy tähän huimaan eroon. Silloin on oikei luottaa saamaamme tietoon. Se, mikä Raamatussa on Jumalan ilmoitusta, ei ole järjenvastaista. Se sotii meidän itsekästä luontoamme vastaan, jonka pohjimmiltaan tiedämme vääräksi.
Viime kädessä Jumala kirjoitti Raamatun vaikuttaen kaikkien kirjoittajien taustalla vaikka kukin heistä kirjoitti omalla tyylillään. Jumala ei sanellut Raamattua, mutta Hän ohjasi sen kirjoittamista (2. Tim. 3:16-19). 

Mutta mitä on epäusko? Eikö se ole ihmisviisauteen perustuvaa tiedon puusta syöneiden tieteellistä kriittisyyttä muun muassa Aadamista ja Eevasta, Nooan arkista ja Joonasta?   :017:
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 08.04.21 - klo:21:22
Mutta mitä on epäusko? Eikö se ole ihmisviisauteen perustuvaa tiedon puusta syöneiden tieteellistä kriittisyyttä muun muassa Aadamista ja Eevasta, Nooan arkista ja Joonasta?

Ei ole. Epäusko on sitä, että ihminen luottaa Jumalan sijasta itseensä, ihmisiin, rahaan, valtaan ja muuhun maalliseen ja katoavaan.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 08.04.21 - klo:21:29
Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut. Tässä ei sanota, että jokainen kirjoitus olisi syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta. Ei myöskään sanota, että Hengen vaikutuksesta syntyneitäkään kirjoituksia ei saisi arvioida järkensä avulla. Joonan kirjakin on hyödyllistä opetusta, nuhdetta, ojennusta ja kasvatusta, vaikka sen lukisi sellaiseksi sepitettynä taruna.

2. Timoteuskirjeen 3. luvussa ei muuten ole 18. ja 19. jaetta.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: luterilainen - 08.04.21 - klo:21:36
2. Timoteuskirjeen 3. luvussa ei muuten ole 18. ja 19. jaetta.
Kokeilinkinkin vain oletko hereillä huomaatko ettei siinä ole 18. eikä  19. jaetta  :006:.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: luterilainen - 08.04.21 - klo:22:02
Ei ole. Epäusko on sitä, että ihminen luottaa Jumalan sijasta itseensä, ihmisiin, rahaan, valtaan ja muuhun maalliseen ja katoavaan.
Epäusko on uskon puutetta. Silloin kieltäydytään hyväksymästä Jumalan sanaa niin kuin se on Kirjoitettu. Epäusko hukuttaa tuliseen järveen. :eusa_pray:

KR 1933/-38
Ilm.21:8  Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.

KR 1992
Joh. 20:27 Älä ole epäuskoinen, vaan usko!
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 09.04.21 - klo:07:32
Epäusko on uskon puutetta.

Niin on, mutta usko ei ole kirjaimellista totena pitämistä. Se on jotakin syvempää, uskaltautumista Jumalan hyvyyden varaan.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: luterilainen - 09.04.21 - klo:13:00
Niin on, mutta usko ei ole kirjaimellista totena pitämistä. Se on jotakin syvempää, uskaltautumista Jumalan hyvyyden varaan.
Väitelkööt järkiuskovaiset ovatko Joonan kirjassa kuvatut tapahtumat todellisia vai eivät, sillä alatien madolle riittää lukea Raamattua sellaisena kuin se on Kirjoitettu mitä profeettojen kirjoissa sanotaan, sen minä uskon tällä kaidalla tiellä kilvoitellessani armosta ja levosta käsin kohti voittopalkintoa Joonan kirjan valossa (Apt 24:14).   :109:
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Pena - 09.04.21 - klo:13:10
Riittää lukea Raamattua sellaisena kuin se on kirjoitettu.

Niin riittääkin. Joonan kirjaa ei ole kirjoitetu raporttina todellisista tapahtumista. Se on kirjoitettu mielikuvitusta kiehtovaksi ja monikerroksiseksi opettavaiseksi tarinaksi.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Riitta-mummi - 12.04.21 - klo:15:14
Joonan kirja, luettuna, ei tulkittuna. Avautuu miten kullekin.

https://www.youtube.com/watch?v=U0Z1JpzwsT0
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Thomas McElwain - 12.04.21 - klo:18:10
Kaita tie Joonan kirjan valossa, kirj. Wilhelmi Malmivaara. 1900. Kymmenes painos Herättäjä-Yhdistys 1973.
Otsikko: Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
Kirjoitti: Riitta-mummi - 12.04.21 - klo:19:28
Minullakin oli tuo pieni kirja, mutta paljon varhempi painos. Ostin sen eräiltä Herättäjäjuhlilta kirjapöydässä. Luin sen ja pidin.

Kun tapasin Kalistajan, joka on Malmivaaran sukua, annoin sen hänelle. Nyt vasta luulen ymmärtäväni että niitä hänellä saattaa ollan useita ennestään.

Muistatko Kalistaja tapaamisen Seuratuvalla ? Olimme tavanneet jo aiemmin Lahdessa.