Kirjoittaja Aihe: Räväkkää puhetta, mutta asiaa  (Luettu 7078 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« : 01.11.13 - klo:16:40 »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #1 : 01.11.13 - klo:17:11 »
Kirkolla on jo alkanut taloudellinen huono aika. Kirjoittaa pitää, sanoisin näinpäin, mutta ei toisten olkapäiden takaa. Kaverihan haluaa johtaa edestäpäin. Puskista tulee lunta tupaan ja jäitä porstuaan. Vaikeata on ....

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #2 : 01.11.13 - klo:17:14 »
Kirkolla on jo alkanut taloudellinen huono aika. Kirjoittaa pitää, sanoisin näinpäin, mutta ei toisten olkapäiden takaa. Kaverihan haluaa johtaa edestäpäin. Puskista tulee lunta tupaan ja jäitä porstuaan. Vaikeata on ....

Tunnen kaverin. On kotoisin Etelä-Pohjanmaalta minkä huomaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #3 : 01.11.13 - klo:17:17 »
Lapuanjokivarren ihmisiä menee aina kaksitoista tusinaan. Joten yksilösuoritukset ratkaisevat.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #4 : 01.11.13 - klo:18:18 »
Tätä tähän ihmettelen (perusteena mm. diakonien määrän vähentämiselle):

Lainaus
On teologisesti arveluttavaa, jos opetamme suomalaisia siihen, että maksamalla verot heidän ei tarvitse itse tehdä hyvää ja huolehtia kristillisestä kasvatuksesta. Raamatun mukaan meidän pitää tehdä se itse.

Miksi olisi teologisesti arveluttavaa antaa jokin tehtävä sille, joka sen parhaiten osaa, ja itse hommata tehtävän suorittamiseen rahaa, jos on siinä pätevä? Eikö sama päde kirjoittajan tärkeänä pitämään Jumalasta puhuminen -tehtävään, johon hänen mukaansa pitäisi palkata enemmän pappeja - eikö Raamatun perusteela meidän jokaisen tehtävä olisi tehdä juuri sitä?

Itse en tosiaankaan ole se, joka diakonian nimissä haluaa käydä jututtamassa kaikki alueen yksinäiset mummot, tai avustamassa työttömien toimintatuvan asiakkaita hakemuksien täyttämisessä. Ihan hvyä jos joku näitä tehtäviä mielellään ja taidolla hoitaa, minä kyllä voin osallistua palkkakuluihin. Sama joku kirkon ulkomaanapu, en minä sinne halua katastrofialueille auttamaan, mutta matkatkoon joku (ynnä tavarapaketti) muutaman kilometrin minunkin rahoillani. Eikö se rahan antaminen muka ole auttamista?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #5 : 01.11.13 - klo:20:13 »
Vai että diakoniatyöntekijöitä pitäisi karsia... hmm...diakonia on ainoa asia, mitä kirkossa arvostan...hyvä kuitenkin, että tämä selvästi kokoomuslainen ajatus tuli jo näin marraskuun alussa esille niin joutaa tässä vielä vähän aikaa miettimään omaa kirkkoon kuulumistaan. Jos tuo toteutuu niin eroan satavarmasti.

Rääkkylän pikkuinen seurakunta näyttää mallia ja pistää kirkon kiinni talveksi. Voihan niitä messuja radiostakin kuunnella.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #6 : 01.11.13 - klo:20:23 »
Räväkkää puhetta, siitä olen samaa mieltä. Siitäkin olen samaa mieltä, että kaveri voisi lakkauttaa oman virkansa.

Vähän vaikuttaa, ettei kaveri ymmärrä diakoniasta höykäsen pöläystä. Eikä paljon muustakaan kirkon toiminnasta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #7 : 01.11.13 - klo:21:30 »
Räväkkää puhetta, siitä olen samaa mieltä. Siitäkin olen samaa mieltä, että kaveri voisi lakkauttaa oman virkansa.

Vähän vaikuttaa, ettei kaveri ymmärrä diakoniasta höykäsen pöläystä. Eikä paljon muustakaan kirkon toiminnasta.

Kaveri on nuorisonohjaaja ja teologian maisteri. Hän on myös kirkolliskokouksen jäsen sekä Helsingin kirkkovaltuuston etc. jäsen. Lisäksi hän on toiminut seurakunnan virassa toistakymmentä vuotta ja minusta tuntuu, että tuntee täkäläiset olosuhteet liiankin hyvin. Tekee mieli korostaa, että  diakonia- ym seurakuntatyö on erilaista eripuolilla Suomea.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #8 : 01.11.13 - klo:22:19 »
Siitäkin olen samaa mieltä, että kaveri voisi lakkauttaa oman virkansa.

Siinä on se ongelma, että kaveri tuskin on itse siinä asemassa, että voi yksin päättää, onko oma virka tarpeen. Vaikka lähtisinkin lätkimään työstä, jota pitää todellisuudessa tarpeettomana, siihen vain palkattaisiin joku toinen tilalle. Vaikka voisihan sekin tietysti olla hyvin tehty; kun yksi jää työttömäksi, pääsisi joku muu vuorostaan hetkeksi työelämään.

Lainaus käyttäjältä: seppos
Tekee mieli korostaa, että  diakonia- ym seurakuntatyö on erilaista eripuolilla Suomea.

Myös kirjoittajan niin korostama papin tarve on erilainen eri puolilla Suomea. Itse olen käynyt maaseudulla häissä ja hautajaisissa, joissa pappi siirtyy kirkosta juhlapaikalle väen mukana ja turisee siellä tuntikausia niitä näitä, käydään läpi hirvenmetsästykset ja talvirenkaitten vaihdot. Sekö se on se seurakunnan keskeinen tehtävä?
« Viimeksi muokattu: 01.11.13 - klo:22:24 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #9 : 01.11.13 - klo:22:36 »
Kaveri on nuorisonohjaaja ja teologian maisteri. Hän on myös kirkolliskokouksen jäsen sekä Helsingin kirkkovaltuuston etc. jäsen. Lisäksi hän on toiminut seurakunnan virassa toistakymmentä vuotta ja minusta tuntuu, että tuntee täkäläiset olosuhteet liiankin hyvin. Tekee mieli korostaa, että  diakonia- ym seurakuntatyö on erilaista eripuolilla Suomea.

Tosiaan seurakuntatyö on erilaista eripuolilla Suomea. Täällä en suin surmin lakkauttaisi kanttorin virkaa. Ei tällaisesa pienessä seurakunnassa löydy vapaaehtoista, joka pystyisi säestämään jumalanpalveluksissa, häissä, hautajaisissa ym. Sijaisetkin joudutaan etsimään lähikaupungeista. Niitä saadaan tulemaan vain rahalla. Sitten vielä kun sattuu laulamaton pappi, niin edes hartauskäynnit laitoksissa ei onnistu ilman kanttoria, kinkerikierroksesta puhumattakaan.

Suntio/seurakuntamestari on pienessä seurakunnassa suorastaan ylityöllistetty. Hänelle ei suinkaan kuulu vain ovien aukaisut ja kynttilöiden sytytykset. Jumalanpalvelus on vain pienoinen osa suntion tehtävistä. Suurimmin hän työllistyy hautojen kaivamisesta, peittämisestä, hautajaisista, hautausmaan moninaisista puistotöistä, laitteiden huollosta, kiinteistöjen huollosta jne. Sitä työmäärää ja työn vaativuutta ei voi jättää vapaaehtoispohjalle.

Toki paljon järjestetään tilaisuuksia, piirejä, kerhoja, jotka onnistuu vapaaehtoisilta. Niistä hommista voisi vapauttaa viranhaltijoita. Diakonia on kuitenkin avustuksineen ja ongelma-asiakkaineen vaativaa ja tietosuojan rajaamaa, ettei diakoniatyöntekijöitäkään tykkänään voi hyllyttää.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #10 : 01.11.13 - klo:22:42 »
Tosiaan seurakuntatyö on erilaista eripuolilla Suomea. Täällä en suin surmin lakkauttaisi kanttorin virkaa. Ei tällaisesa pienessä seurakunnassa löydy vapaaehtoista, joka pystyisi säestämään jumalanpalveluksissa, häissä, hautajaisissa ym. Sijaisetkin joudutaan etsimään lähikaupungeista. Niitä saadaan tulemaan vain rahalla. Sitten vielä kun sattuu laulamaton pappi, niin edes hartauskäynnit laitoksissa ei onnistu ilman kanttoria, kinkerikierroksesta puhumattakaan.

Suntio/seurakuntamestari on pienessä seurakunnassa suorastaan ylityöllistetty. Hänelle ei suinkaan kuulu vain ovien aukaisut ja kynttilöiden sytytykset. Jumalanpalvelus on vain pienoinen osa suntion tehtävistä. Suurimmin hän työllistyy hautojen kaivamisesta, peittämisestä, hautajaisista, hautausmaan moninaisista puistotöistä, laitteiden huollosta, kiinteistöjen huollosta jne. Sitä työmäärää ja työn vaativuutta ei voi jättää vapaaehtoispohjalle.

Toki paljon järjestetään tilaisuuksia, piirejä, kerhoja, jotka onnistuu vapaaehtoisilta. Niistä hommista voisi vapauttaa viranhaltijoita. Diakonia on kuitenkin avustuksineen ja ongelma-asiakkaineen vaativaa ja tietosuojan rajaamaa, ettei diakoniatyöntekijöitäkään tykkänään voi hyllyttää.

En usko, että Sami Ojala ajatteli kaikkia noita suntion tehtäviä, kun ne on täällä eriytetty täysin seurakuntalojen vahtimestarien työstä, kuten varmaan hyvin tiedät.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #11 : 02.11.13 - klo:04:58 »


 Itse olen käynyt maaseudulla häissä ja hautajaisissa, joissa pappi siirtyy kirkosta juhlapaikalle väen mukana ja turisee siellä tuntikausia niitä näitä, käydään läpi hirvenmetsästykset ja talvirenkaitten vaihdot. Sekö se on se seurakunnan keskeinen tehtävä?



   Kyse on niinsanotusta seurustelun sakramentista.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #12 : 02.11.13 - klo:09:47 »
   Kyse on niinsanotusta seurustelun sakramentista.



Hyvä, PekkaV, käytän samaa sanontaa mielelläni, kun reissulta palaa tyytyväinen isäntä. Toisin on, jos pitää sanoa "täytyy sanoa, että sillä reissulla ei juuri virkistynyt".

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #13 : 02.11.13 - klo:11:27 »
   Kyse on niinsanotusta seurustelun sakramentista.

Tarvitaanko senkin jakamiseen pappi palkkatyönään sitä tekemään? Eivätkö maallikot osaisi? Ainakin minä ole tavannut ihan päteviä maallikkoseurustelijoita.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Räväkkää puhetta, mutta asiaa
« Vastaus #14 : 02.11.13 - klo:12:34 »
Tarvitaanko senkin jakamiseen pappi palkkatyönään sitä tekemään? Eivätkö maallikot osaisi? Ainakin minä ole tavannut ihan päteviä maallikkoseurustelijoita.

Kai se pappi voi puhua ihan tavallisistakin asioista hautajaisvieraiden kanssa. Riippuu vainajasta ja vainajan omaisista, mitä pappi puhuu muistotilaisuudessa. Minusta olisi aika teennäistä, jos pappi virantoimituksessa puhuisi vain ja ainoastaan Raamatusta, pelastuksesta ja taivaasta. Kun pappi puhuu ihan arkipäiväisistäkin asioista, niin joku arempi saattaa rohkaistua lähestymään pappia vaikkapa oman sielunsa hädässä. Semmoiseen keskusteluun papilla on paremmat edellytykset kuin maallikolla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.