Kirjoittaja Aihe: helluntailaisuuden arvostelusta  (Luettu 24802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #45 : 08.04.11 - klo:16:47 »
Vuonna 1796 (olikohan se) Pohjois-Savossa körttiläisyys syntyi. Tunnepitoiset ja älämölöhenkiset heränneet koituivat riesaksi kirkolle. Paavo tuli, näki ja voitti puolelleen suurimman heränneistä. Paavo kirkasti kirkkoa. Lahden takana ruattalaiset, jos heillä oli tunteellista ja älämölöhenkistä porukkaa, ne heitettiin ulos Ruotsin kirkosta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #46 : 08.04.11 - klo:16:58 »
jos heillä oli tunteellista ja älämölöhenkistä porukkaa, ne heitettiin ulos Ruotsin kirkosta.

Niin pitäisi tehdä vieläkin!  :031:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #47 : 08.04.11 - klo:18:50 »
Hellareiden kunniaksi on sanottava, että heillä on rokkaavaa palvelusmusiikkia. Samanlaista swingiä odottaisin myös kirkkoon. Sitten on niitä hellareita, jotka ei ossoo päättää, ovat ihan vain luterilaisia vai hellareita. Niinpä olla kummassakin uskonkokunnassa jäsenen. Tunnen tällaisia henkilöitä. ksi kaveri sanoi, että on jäsen hellareissa, koska kokouksissa on aina "hyvä meininki" (viittasi siis musiikkiin), mutta muilta osin taas ei oikein pidä koko hommasta. 
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #48 : 08.04.11 - klo:19:50 »
Suurin osa helluntailaisten hengellisen laulukirjan lauluista on sovitettu valsseiksi vaikka valssi onkin syntinen musiikinlaji. Huomattava osa lauluista on puhtaasti syntistä alkuperää ollen aikansa hittejä ympäri maailmaa, uudelleen sovitettuina.  Minä oon tanssilavoilla tanssahdellut aika montaa hengellistä kappaletta ja kun olen selvitellyt niin uskovaisethan ne on syntis-raukoilta varastaneet ja keksineet niihin uudet hengelliset sanat.  sen jälkeen tietysti alkuperäinen sovitus on demonisoitu paholaisen musiikiksi suoraan helvetistä.

Nykyään hellareilla hevirokki on monesti tykimpää kuin oikeilla heavymiehillä!  Ajat ovat todella muuttuneet... Laulutkin ovat muuttuneet enempi iskelmätyyppisiksi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #49 : 09.04.11 - klo:07:44 »
Suurin osa helluntailaisten hengellisen laulukirjan lauluista on sovitettu valsseiksi vaikka valssi onkin syntinen musiikinlaji. Huomattava osa lauluista on puhtaasti syntistä alkuperää ollen aikansa hittejä ympäri maailmaa, uudelleen sovitettuina.  Minä oon tanssilavoilla tanssahdellut aika montaa hengellistä kappaletta ja kun olen selvitellyt niin uskovaisethan ne on syntis-raukoilta varastaneet ja keksineet niihin uudet hengelliset sanat.  sen jälkeen tietysti alkuperäinen sovitus on demonisoitu paholaisen musiikiksi suoraan helvetistä.

Siionin virsissä on kuulemma ainakin yksi sävelmä, jonka alkuperä on samanlainen. "Maallisen" kansansävelmän ovat ottaneet virteensä ranskalaiset protestantit joskus 1500-1600-luvulla ja sieltä se on sitten kulkeutunut Siionin virteen. Erääseen herännäissukuun liittynyt ranskalainen oli sitten seuroissa ihmetellyt, miksi körtit veisaavat ranskalaista kansanlaulua... Valitettavasti en nyt muista, mikä virsi on kyseessä.

Mt

myyrä

  • Vieras
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #50 : 09.04.11 - klo:08:17 »
Siionin virsissä on kuulemma ainakin yksi sävelmä, jonka alkuperä on samanlainen. "Maallisen" kansansävelmän ovat ottaneet virteensä ranskalaiset protestantit joskus 1500-1600-luvulla ja sieltä se on sitten kulkeutunut Siionin virteen. Erääseen herännäissukuun liittynyt ranskalainen oli sitten seuroissa ihmetellyt, miksi körtit veisaavat ranskalaista kansanlaulua... Valitettavasti en nyt muista, mikä virsi on kyseessä.

Mt

Sinuhun turvaan Jumala.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #51 : 09.04.11 - klo:11:58 »
Suurin osa helluntailaisten hengellisen laulukirjan lauluista on sovitettu valsseiksi vaikka valssi onkin syntinen musiikinlaji. Huomattava osa lauluista on puhtaasti syntistä alkuperää ollen aikansa hittejä ympäri maailmaa, uudelleen sovitettuina.  Minä oon tanssilavoilla tanssahdellut aika montaa hengellistä kappaletta ja kun olen selvitellyt niin uskovaisethan ne on syntis-raukoilta varastaneet ja keksineet niihin uudet hengelliset sanat.  sen jälkeen tietysti alkuperäinen sovitus on demonisoitu paholaisen musiikiksi suoraan helvetistä.

Nykyään hellareilla hevirokki on monesti tykimpää kuin oikeilla heavymiehillä!  Ajat ovat todella muuttuneet... Laulutkin ovat muuttuneet enempi iskelmätyyppisiksi.
Helluntailaisissa on paljon uskoon tulleita entisiä iskelmälaulajia. Helluntailaiset itse kutsuvat musiikkiaan humorisesti ”helluntaihumpaksi”.

Leif Lindeman - Veri Jeesuksen

Eija Merilä- Herraa ylistää tahdon

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #52 : 09.04.11 - klo:14:29 »
Sitä muodostaa käsityksen jostain aatteesta usein
sen ihmisen kautta joka aatetta kannattaa.

Jos on törppö tyyppi ja  ja ja ...vaikka ortodoksi,
niin sitä kokee että sellaisia ne ortodoksit on ja sellaista se ortodoksisuus on - törppöä.

Valitettavasti minulle on tullut usein helluntailaisuudesta sellanen mielikuva
että ovat koko ajan oikaisemassa, käännyttämässä ihmisiä
...että pääpointti on osoittaa muille : "te syntiset!"


Viimeisin on eräs kansakouluaikainen koulukaveri
joka otti yhteyttä, muka vanhoja muistellakseen ja niin poispäin, mutta
kuinka ollakkaan ei kauaa mennyt kun alkoi hengellisen elämäni utelu ja
kaiken sen uskonnollisen elämän arvostelu,
mitä mitä arvostan ja mikä on minulle tärkeää.

Annetaanko hellareille sellaisia tehtäviä, että niiden pitää käännyttä esim. 2 ihmistä/kk tai /vuosi tai jotain.??
Tuntuu, etteivät pysty kohtaamaan ihmistä ihmisenä.
Minusta se oli kyllä aika...ei kun tosi törkeää!
Luulin lapsellisuuttani, että hän halusi yhteyden minuun...

Se soitteli usein, en vastannut enää puhelimeen.
Olin niin loukkaantunut.

Ehkä se ei olisi ollut edes loukkaantumisen arvoista, mutta näin vain pahoitin mieleni
kun kaikki - ammattini, lapseni ym - olivat kuulema Jumalaa vastaan ja VÄÄRIN!

 :icon_sad:
Herra armahda.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #53 : 09.04.11 - klo:14:54 »
Annetaanko hellareille sellaisia tehtäviä, että niiden pitää käännyttä esim. 2 ihmistä/kk tai /vuosi tai jotain.??

Siltä usein tuntuu. Minullakin on hellariystävä, jonka yhteydenotot ovat juuri samanlaisia.  Hetken ensin puhutaan kuulumisia normaalien ihmisten tavoin, mutta pian alkaa hillitön paasaaminen siitä mitä "minulle" (hänelle itselleen) Herra on tehnyt.  Tällä tavoin hän ikäänkuin kiertäen ilmaisee asian että minullekin pitäisi tulla nyt sitten synninhätää ja ties mitä. 

Aluksi hänellä oli aika suoria ja törkeitä kannanottoja.  Sitten muutaman kerran olen ihan suoraan sanonut että jos sinä tuolla saarnaamisellasi yrität vaikuttaa minuun niin ei auta. Olen käskenyt suoraan lopettamaan käännyttämisen.  Sen jälkeen se siirtyikin siihen että hän "vain" kertoo mitä hänelle ITSELLEEN on Herra tehnyt...-huoh!


Helluntailaisista kasvatetaan hengellisiä pässejä ja umpiluupäitä ja heidät aivopestään ajattelemaan olevansa maailman parhaita uskovaisia.


Tästä olisi niin paljon sanottavaa mutta en minä viitsi enkä jaksa. Parempi on vaan yrittää olla tekemisissä enemmänkin normaalien ihmisten kanssa.  Pääsee paljon vähemmällä takkuamisella...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #54 : 09.04.11 - klo:15:01 »
Lainaus käyttäjältä: Anastasia
Valitettavasti minulle on tullut usein helluntailaisuudesta sellanen mielikuva
että ovat koko ajan oikaisemassa, käännyttämässä ihmisiä
...että pääpointti on osoittaa muille : "te syntiset!"


Kuulun helluntaiseurakuntaankin, ja näinollen minun kait pitäisi sanoa, että "ei pidä yleistää, vaan kaikki me helluntalaiset olemme erilaisia ja että ei ole yhtään mitään sellaista, joka olisi yhteistä meille helluntalaisille".
En kuitenkaan sano näin, koska se ei ole totta minkään yhteisön kohdalla, ei edes helluntalaisten.

Tuon kuvaamasi asian voidaan katsoa olevan tunnusomaista helluntalaisille, joskin se on vain eräs tunnusomainen piirre ja näinollen monesti hautautuu monen muun tunnusomaisen piirteen alle.

Lainaus
Annetaanko hellareille sellaisia tehtäviä, että niiden pitää käännyttä esim. 2 ihmistä/kk tai /vuosi tai jotain.??

Tällainen ei ole tunnusomaista suomalaiselle helluntalaisuudelle.
Saarnoissa tosin joskus olen jonkun kerran kuullut esitettävän laskutoimituksia, että jos jokainen uskovainen saisi käännytettyä vuodessa yhden ihmisen,
niin tietyn ajan kuluttua olisi valtava määrä uskovaisia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #55 : 09.04.11 - klo:15:04 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Helluntailaisista kasvatetaan hengellisiä pässejä ja umpiluupäitä ja heidät aivopestään ajattelemaan olevansa maailman parhaita uskovaisia.


Ja tämä tehdään vielä niin ovelasti, että me helluntiseurakuntiin kuuluvat emme sitä edes itse huomaa.


Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #56 : 09.04.11 - klo:15:06 »

Viimeisin on eräs kansakouluaikainen koulukaveri
joka otti yhteyttä, muka vanhoja muistellakseen ja niin poispäin, mutta
kuinka ollakkaan ei kauaa mennyt kun alkoi hengellisen elämäni utelu ja
kaiken sen uskonnollisen elämän arvostelu,
mitä mitä arvostan ja mikä on minulle tärkeää.


ne rukoilevat yötä päivää polvillaan ja mumisevat:


"Oiiiiii Herrrrra, [oooohalleluuujaaa]  :eusa_pray: anna minulle suuuuuuuuuuuri hengellllllinen voitttttto, annnnna minun olla sieeeeeeelujen voitttttttaja...... [ooo la laaa aporakrookesaaaaadesssh] ooooo herra kenelle min ä soittaisin... kenet minä voittaisin... [umorkerede jourdakuuuuuuuurish] Hallelyyyyyyyyyyjjja!  :109:  Ammmmnen!!!! Ammmen!!! [Uaaaaaaaaaaaa....]



-Sitten yhtäkkiä kun ne käyvät kuumimmillaan, niiden päähän pistää joku vanha luokkakaveri tms. ja ne ovat 100% varmoja että huolimatta oman pään kuumuusasteesta se oli Jumalan antama käsky alkaa käännyttämään sitä ihmisparkaa.  

Soitettuaan ne sitten alkavat saman sirkuksen uudelleen ja muistavat meitä vielä iltarukouksessaankin joka ei ole yhtään hillittömämpi edellisiin verrattuna vaan jos mahdollista, vieläkin kiihkeämpi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #57 : 09.04.11 - klo:15:10 »


Ja tämä tehdään vielä niin ovelasti, että me helluntiseurakuntiin kuuluvat emme sitä edes itse huomaa.




Niin koska päänupin ylikuumenminen Helluntaiseurakunnissa ei ole hävettävä asia vaan tila jota tavoitellaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #58 : 09.04.11 - klo:15:16 »

Niin koska päänupin ylikuumenminen Helluntaiseurakunnissa ei ole hävettävä asia vaan tila jota tavoitellaan.

Totta.
Toivottavastipääsisin tänään kokemaan tuon ylikuumenemisen.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
« Vastaus #59 : 09.04.11 - klo:15:17 »
Totta.
Toivottavastipääsisin tänään kokemaan tuon ylikuumenemisen.

 :003:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-