Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: jouni - 21.01.11 - klo:22:38

Otsikko: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: jouni - 21.01.11 - klo:22:38
Täällä näkyy olevan vähän liikkeellä helluntailaisuuden arvostelua.  Minä hieman ihmettelen sitä... ...varsinkin kun arvostelu ei edes kohdistu esim. kasteoppiin tms. selkeästi kirkon tunnustuksesta poikkeavaan.  Jossain sivulauseessa jossain Hengellisen kuukausilehden kolumnissa olin havaitsevinani samaa.

Helluntailaisuushan on yksi ilmentymä, jota herännyt kansa on rukoillut vuosia: ks. ainakin SV 208.  Samoin viidesläisyys kirkon sisällä.  Ja toivottavasti näitä tulee lisää, sellaisessa muodossa, joka ei aivan tyystin lahkoudu.

Voidaanhan sitä haaveilla, että porukka herää ja ilmestyy nimenomaan körttiseuroihin, mutta Jumalahan antaa Suomelle siunauksensa ja henkensä sillä tavalla kuin haluaa, jos haluaa ja milloin haluaa.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pena - 21.01.11 - klo:23:08
Viimeksi on taidettu arvostella helluntailaisia ns menestyksen teologiasta. Se taitaa olla alkujaan reformoitujen oppi siitä, että Jumalan hyväksyntä näkyy myös kristityn aineellisten pyrkimysten edistymisenä. Minulla ei ole tietoa tai kokemusta siitä, onko tämä arvostelu juuri helluntailaisuuden kohdalla oikea. En kuitenkaan koe, että tarkoituksena olisi sanoa helluntailiikkeen olevan tällä perusteella kaikessa väärässä tai harhaoppinen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 22.01.11 - klo:02:42
Lainaus käyttäjältä: Pena
helluntailiikkeen olevan tällä perusteella kaikessa väärässä tai harhaoppinen.

Vaatisi varmaan aikamoista yrittämistä ja vaivannäköä ja älyäkin, jos haluaa onnistua siinä, että olisi aivan kaikessa väärässä.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Mörtti-57 - 22.01.11 - klo:08:45
Arvostelu ja kritiikki on aina ittekullekkin tervehellistä. Enemmän minä kyllä kehunu Helluntalaasyhteesöä, kun heillä on niin palion hyvää kosketuspintaa eläväs elämäs. Oon nähäny, kuinka monta rapajuappoa tms on noussu variosta valohon heirän avullansa.
Meirän oma kirkkokin teköö palion hyvää diakonityätä ym, mutta kosketuspinta tavallisehen ihimisehen elämäs on useen virkamiäsmaista, hajutona ja mautonta.
Kirkon ja körttikokkienkin pitääs laittaa hengellisehen "soppahansa" enemmän sualaa ja pippuria, että sitä lusikootaas hanakammin  :109:.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Riitta-mummi - 22.01.11 - klo:09:24
Muutama aamu sitten sattui korviini Valtter Luodon haastattelun loppu-osa Radio Deissä. Siinä hän puhui ainakin Raamatun tulkinnoista. Sen keskeisin sanoma on Jumalan pelastussuunnitelma ja sen toteutumisen välikappaleeksi hän antoi meille Jeesuksen.
Olin samaa mieltä.

Sitten hän puhui siitä että keskeiset uskonasiat ovat ne tärkeimmät, historialliset paikkansapitävyydet tänä päivänä eivät saa olla uskomisen este.
Olin samaa mieltä.

Ja lopuksi hän oli sitä mieltä että Raamatun tulkinnoista tulisi vain oppineiden raamatuntutkijoiden keskustella.
Olin koko lailla samaa mieltä.

Suunnilleen näin hän muistamani mukaan puhui. Jos joku on eri mieltä, saa olla.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: PekkaV - 22.01.11 - klo:09:38

Meillä nimittäin kun lähdetään tulemaan keskustasta kirkolle puolivälissä on helluntalaisten suht uusi temppeli. Se on myös merenpinnasta puolessavälissä. Sanoinkin hellarinaapurille, että te otatte vastaan kovemmat ja ensimmäiset todellisuuden iskut. Tämän enempää en siinä tilanteessa selvittänyt. Nyt voisin jatkaa, että meidän kirkkomme siunaa sitten lopputuloksen.

Toisaalta kun lähdemme siitä aksioomasta (= aksiooma: perusväittämä aksiomaattisessa päättelyssä [aksiomaattinen: sellainen, joka lähtee pienestä joukosta oletettuja perusväittämiä, aksioomia, ja johtaa niistä väittämiä yksinomaan loogisella päättelyllä. Erityisesti matematiikassa. Aksiooma ei tällöin tarkoita "itsestäänselvyyttä" vaan oletettua lähtökohtaa. Erikseen on tutkittava, mitkä ovat sellaisia tilanteita, joissa aksioomat voimassa eli joihin aksiomaattisen päättelyn tulokset pätevät.]http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanata.html), että rikkaat eivät myöskään saa omaisuutta mukaansa Taivaaseen ja että kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia Jumalan edessä ja että köyhät ovat aina keskuudessamme ja että kuka on lusikalla saanut, häneltä ei voi kauhalla vaatia, hellari-kansankirkko -asetelmassa ei ole mitään problemaattista. Se on elämää.

Mikä rooli sitten on laupeudentyöllä? Mikä osuus armeliaisuudella on? Mitä roolia luterilainen kirkko vetää ja edistää? Roolit pois, sanoisin, ellen kirjoittaisi. Ihminen ihmiselle, kasvoista kasvoihin, lähimmäisen kohtaaminen on haaste ja kipupiste ja mahdollisuus.

Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 22.01.11 - klo:09:57
Kristinusko on ollut olemassa ennen helluntailaisuuttakin. Niin helluntailiike, kuin kaikki muutkin liikkeet suunnilleen ovat saaneet sillä tavalla alkunsa että jollekin ihmiselle ei ole kristinusko enää riittänyt vaan sitä on ruvettu ns. "boostaamaan" kokemuksilla, tuntemuksilla, kätten huitomisella, huutamisella, tunteisiin vaikuttamisella, erikoisilla opinpainotuksilla jne.

Ainoastaan roomalaiskatolinen-, kreikkalaiskatolinen-, ja luterilainen kirkko ovat kristinuskon lähtökohdista käsin katsottuna syntyneet vaalimaan ja ylläpitämään varsinaista kristillisyyttä. Tosin roomalaiskatolinen ja kreikkalaiskatolinen kirkko ovat jo ammoin lähteneet osittain harhapoluille minkä takia luterilaisuus syntyikin. Tosin nykyääm voi sanoa jo luterilaisen kirkonkin ajautuneen jonkunmoisen matkan päähän alkusyystään.

Mutta herätysliikkeet, vapaakirkot ym. "extra"-elämyksiä etsivät yhteisöt ovat syntyneet ihmisten turhamaisuudesta. Ne voisi kaikki lopettaa eikä kukaan menettäisi mitään. Kristinusko riittää. Ja sen puitteissa paras vaihtoehto on ainakin tällä hetkellä evankelisluterilaisuus.

Helluntailiikkeen synnystä mm. olen lukenut, että Los Angelesissa Azusa-kadulla kokoontui muutama ylikierroksilla käyvä baptisti jolle tavallinen rukoilu ei enää riittänyt vaan he lähtivät etsimään yyber-kokemuksia ja saahan niitä kun tarpeeksi boostaa. Suunnilleen samaan tapaan sai kai alkunsa körttiläisyys Telppäsniityllä ihmiskeskeisistä hurmoskokemuksista. Aina näiden liikkeidensyntyyn liittyy joku ihminen tai ihmisryhmä joka "janoaa" ihhhhhhhhhhhhhhhhhmeellisiä, yyyyyyyyyyyyyyliluonnollisia kokemisia. Niin se vaan on, valitettavastio maailmaan mahtuu kaikenlaista ja ihmismassat seuraavat laumoja kuin nautakarja.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: myyrä - 22.01.11 - klo:10:21
Pieni täsmennys Jampen kirjoitukseen.

Kreikkalaiskatolinen kirkko ja ortodoksinen kirkko eivät taida tarkoittaa ihan samaa asiaa. Kreikkalaiskatoliset ovat ortodokseja, jotka noudattavat roomalaiskatolisten menoja. Siis idän room.katolisia. Orientaalikatolisia.

...joukko ylikierroksilla käyviä baptisteja...hehehe...*repeän*
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: myyrä - 22.01.11 - klo:11:36


Kreikkalaiskatolinen kirkko ja ortodoksinen kirkko eivät taida tarkoittaa ihan samaa asiaa. Kreikkalaiskatoliset ovat ortodokseja, jotka noudattavat roomalaiskatolisten menoja. Siis idän room.katolisia. Orientaalikatolisia.


 :017: ortodoksikatolisia...katolilaisortodokseja... :017:
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 22.01.11 - klo:11:44
:017: ortodoksikatolisia...katolilaisortodokseja... :017:


Moneksi on mennyt sekin homma...  -siellä on aina löytynyt joku jolla on ollut jotain vieläkin etevämpää sanottavaa. Näinhän se menee.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: sadetta - 22.01.11 - klo:11:59
Arvostelu ja kritiikki on aina ittekullekkin tervehellistä. Enemmän minä kyllä kehunu Helluntalaasyhteesöä, kun heillä on niin palion hyvää kosketuspintaa eläväs elämäs. Oon nähäny, kuinka monta rapajuappoa tms on noussu variosta valohon heirän avullansa.
Meirän oma kirkkokin teköö palion hyvää diakonityätä ym, mutta kosketuspinta tavallisehen ihimisehen elämäs on useen virkamiäsmaista, hajutona ja mautonta.
Kirkon ja körttikokkienkin pitääs laittaa hengellisehen "soppahansa" enemmän sualaa ja pippuria, että sitä lusikootaas hanakammin  :109:.
Asiaa  :023:

Olen käynyt helluntailaisten tilaisuudessa alle 20-vuotiaana hellunt. kaverin kanssa. Ehkä siksi minulta ei tultu kyselemään mitään. Moni on pelästynyt, kun kuulemma on tultu heti kyselemään uskoa ja "mene tuonne eteen". Ihan erilainen lähestymistapa kuin körteillä. Tosin ujompi saattaa säikähtää sitäkin, jos kukaan ei tule sanomaan mitään ja yksinäisenä tulee ja yksinäisenä lähtee.

Samaa mieltä suolasta ja pippurista. Niitä ei tosin voi soppaan lisätä, jos niitä ei ole. Yhden seurapuheen idea jäi mieleeni viime vuodelta, sisältö on unohtunut. Oikein hätkähdin, kun oli ihan muuta kuin diipa-daapaa. Mutta siitä ideasta tulee mieleen:

SV 156
1. Tie taivaan kaita, ahdas on
ja ohdakkeinen aivan,
vaan matkamiehen voittohon
vie Herra kautta vaivan.
Jos ristin tieltä eksytään,
ei taivaan riemuun päästäkään,
ei tulla kruunatuksi.

4. Ja vaikk' et vastausta saa,
kun huudat ensi kerran,
et virvoitusta tuttavaa,
kun makaat eessä Herran,
ja vaikk' on teräskova maa
ja taivaan viha kauhistaa,
niin kuullaan siellä huutos.

5. Jos Herra näyttää viipyvän
sua koetellessansa,
kuitenkin aina nääntyvän
hän tukee armollansa.
Kun kestät myrskyt maailman,
sä pääset rauhan rantahan,
ja siellä vaivas loppuu.

Arkkivirsi 1790
 
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 22.01.11 - klo:13:15
Kirkon ja körttikokkienkin pitääs laittaa hengellisehen "soppahansa" enemmän sualaa ja pippuria, että sitä lusikootaas hanakammin  :109:.

Yllä mainitulla tavalla asian yleensä tulkitsee ihminen joka ei ole ollut henkilökohtaisesti mukana helluntailiikkeessä ja joka haluaa uskoa siitä kaikkea hyvää ja parhain päin. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen.

nimim. kermakakkuähkyyn kerran melkein tukehtunut
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 22.01.11 - klo:13:51
Helluntalaisuus on ehkä ainut (tai niitä harvoja) uskonnollisia yhteisöjä, joita jopa Jampekin voi katsoa alaspäin.
Voiko sen alhaisemmalle tielle enää joutuakaan, jos joutuu helluntalaisuuden piiriin?
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 22.01.11 - klo:15:23
Helluntalaisuus on ehkä ainut (tai niitä harvoja) uskonnollisia yhteisöjä, joita jopa Jampekin voi katsoa alaspäin.
Voiko sen alhaisemmalle tielle enää joutuakaan, jos joutuu helluntalaisuuden piiriin?


Näinkin sen voi tietysti halutessaan tulkita, mutta riittävän pitkällä kokemuksella ja jälkeenpäinkin asioita seuranneena voin kyllä todeta että helluntailaisuuden vaikutus uskonasialle on ollut enemmän kielteinen kuin myönteinen. Samaa voi sanoa useimmista herätysliikkeistä.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: juhani - 22.01.11 - klo:17:56
Nyt tulee uutispommi... minun äitini muutamia serkkuja ovat hellutailaisia; Lapuan hellanmaasta. He ovat kastettuja lapsikasteen perusteella. Heh-hee. He olivat körttiläisiä. He ovat hauskoja vielä nykyäänkin.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pyryharakka - 22.01.11 - klo:18:44
Minun on vain vähäisiä kokemuksia helluntailaisuudesta, lähinnä helluntailaisten ystävieni kautta koettuja, eri paikkakunnilla eri vuosikymmeninä. Niiden perusteella ajattelen, että aika paljon vaikuttaa ne henkilöt, jotka kussakin helluntaiseurakunnassa on johtamassa ja vanhemmistossa, miten siellä uskoa ja tapoja määritetään. Tietyt yleispiirteet ja opit on ilmeisesti samat, mutta erilaisia korostuksia olen eri paikoissa eri aikoina kokenut.
Meillä täällä maalla, pienellä paikkakunnalla on paljon oman seurakuntamme ja helluntaiseurakunnan yhteistoimintaa. Meillä on ystäviä puolin ja toisin. Käydään tilaisuuksissa. Naapurikaupungin helluntaisaarnaaja hämmästyi tätä kovin, kun hänelle siitä mainitsin.

Meidän pitäjässä on vielä yksi uusi uskonyhteisö, joka on hyvin karismaattinen. Sielä käy vierailijoita ulkomaita myöten huutamassa ja mesoamassa ja torveen soittamassa. Se täällä vähän herättää hämmennystä seurakuntalaisten parissa.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Sanneli - 22.01.11 - klo:21:13
Mää oon kerran käyny helluntaiseurakunnassa nuorten aikuisten raamattupiirissä kun yhteen tehtävään piti selvittää tän alueen kristillistä NA-toimintaa. Siellä oli mukavaa! Tuntui miljoona kertaa luterilaisemmalta kuin kansanlähetyksen NA-ilta jossa kans kävin tuon kurssin merkeissä. Saattaa johtua siitä, että Nivalassa helluntailaisten keski-ikä taitaa lähennellä 75:ttä... Meno vähä rauhottunu sadan vuoden takaisesta...
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pirska - 22.01.11 - klo:21:20
Mää oon kerran käyny helluntaiseurakunnassa nuorten aikuisten raamattupiirissä kun yhteen tehtävään piti selvittää tän alueen kristillistä NA-toimintaa. Siellä oli mukavaa! Tuntui miljoona kertaa luterilaisemmalta kuin kansanlähetyksen NA-ilta jossa kans kävin tuon kurssin merkeissä. Saattaa johtua siitä, että Nivalassa helluntailaisten keski-ikä taitaa lähennellä 75:ttä... Meno vähä rauhottunu sadan vuoden takaisesta...

Onko Nivalan helluntaiseurakunnan nuorten aikuisten raamattupiirissä keski-ikä 75 vee?  :017:
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: amanda - 25.01.11 - klo:11:28
Minun lapseni kävivät helluntaiseurakunnassa pyhäkoulunsa, ja siitä meillä on vain hyvää sanottavaa.
Selkeästi siellä opetettiin uskon perusasioita ja mm.  hyviä, iloisia lasten pyhäkoululauluja.
Lapset oppivat myös arvostamaan kristittyjen yhteyttä ja arkipäivän kristillisyyttä.

Siitä oli minulle kasvattajana paljon tukea, ja olen siitä tavattoman kiitollinen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Sanneli - 25.01.11 - klo:11:42
Onko Nivalan helluntaiseurakunnan nuorten aikuisten raamattupiirissä keski-ikä 75 vee?  :017:

Ei sentäs, siellä keski-ikä tais olla suunnilleen 28 :D
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: seppos - 25.01.11 - klo:13:50
Ei sentäs, siellä keski-ikä tais olla suunnilleen 28 :D

Tosi juttu on kotoisin erään pohjalaispitäjän nuorisoliitosta, jonka keski-ikä oli 72v. Siis alkuperäiset jasenet olivat hyvin tallella ja uusiutuminen hidasta.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vasara - 25.01.11 - klo:14:02
NNKY;N  paikallinen yhdistys lopetettiin, kun viimeinen perustajajäsen kuoli, lienevätkö koskaan edes yrittäneet "ompeluseuransa" uudistamista.

Käyneekö körtti-yhtiölle samoin???? Ainakin samalla paikkakunnalla näyttää keski-ikä olevan yli 70 vuotta.

Mutta aiheeseen.   Helluntailaisuus ei ole kyllä Kristillisyyden ulkopuolelta , kuten ekasivulla väitetään...

Yleensä suomalainen keskustelu sivuuttaa reformoidut ja anabaptistiset liikkeet, vaikka ne olivat samanaikaisia kuin herra Lutherin nimeä kantava opillinen suuntaus..

Sosiaalisessa auttamisessa ja lähetystyössä suomalaiset helluntaiseurakunnat lienevät 10 kertaa aktiivisempia, kuin yksikään luterilaisista liikkeistä, tai muut vapaat kirkot ja seurakunnat..

Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: PekkaV - 25.01.11 - klo:15:43


Sosiaalisessa auttamisessa ja lähetystyössä suomalaiset helluntaiseurakunnat lienevät 10 kertaa aktiivisempia, kuin yksikään luterilaisista liikkeistä, tai muut vapaat kirkot ja seurakunnat..


Sitä tarkoitin, kun kirjoitin:


Meillä nimittäin kun lähdetään tulemaan keskustasta kirkolle puolivälissä on helluntalaisten suht uusi temppeli. Se on myös merenpinnasta puolessavälissä. Sanoinkin hellarinaapurille, että te otatte vastaan kovemmat ja ensimmäiset todellisuuden iskut. Tämän enempää en siinä tilanteessa selvittänyt. Nyt voisin jatkaa, että meidän kirkkomme siunaa sitten lopputuloksen.



Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: onesimus - 30.01.11 - klo:18:50
On aika vaikeaa arvioida helluntailaisuutta, koska siitä ei ole yhtä mallia, vaan seurakunnat voivat poiketa paljonkin toisistaan. Sitäpaitsi ns. helluntailaisuudessa alkaa olla eri haaroja, jotka tulevat huonohkosti toimeen keskenään. Viime aikoina olen yrittänyt pohtia ns. vapaiden suuntien ja luterilaisuuden suhdetta katolisuuteen.

En tiedä, osunko arviossani oikeaan, olen kuitenkin sitä mieltä, että vapaiden suuntien käsitykset uskon peruskysymyksistä ovat aika lähellä katolisuutta (jos jätetään huomioimatta suhtautuminen Mariaan ja muihin "pyhimyksiin" ym. mystiikkaan), kun taas luterilaisuus on kiinni paljolti katolisuuden ulkoisissa muodoissa.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 31.01.11 - klo:17:20
En tiedä, osunko arviossani oikeaan, olen kuitenkin sitä mieltä, että vapaiden suuntien käsitykset uskon peruskysymyksistä ovat aika lähellä katolisuutta (jos jätetään huomioimatta suhtautuminen Mariaan ja muihin "pyhimyksiin" ym. mystiikkaan),


Sikäli olet varmaan oikeassa, että kummassakin mainitsemassasi viiteryhmässä uskotaan että myös ihmisen on tehtävä jotain pelastuakseen. Pelastuminen nähdään Jumalan ja ihmisen yhteistyönä.


Lainaus
kun taas luterilaisuus on kiinni paljolti katolisuuden ulkoisissa muodoissa.

Minusta et osu oikeaan. Luterilaisuus ei ole kiinni missään muodoissa vaan on hyvin vapaata. verrataan esim. jotain afrikkalaista jumalanpalvelusta suomalaiseen niin nähdään aika suuria eroja. Muutenkaan luterilaisuudessa ei ole koskaan korostettu ulkoisia muotoja kuten kirkkorakennuksia, messuvaatteita tms. Kannattaisi tutustua luterilaisuuteen esim. tutkimalla Iso Katekismus.

Järjestyksen kirkko evankelisluterilaisuus kyllä on, ainakin täällä Suomessa. Se on hyvä ja kristillinen asia.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: onesimus - 31.01.11 - klo:19:46
Muutenkaan luterilaisuudessa ei ole koskaan korostettu ulkoisia muotoja kuten kirkkorakennuksia, messuvaatteita tms.

Eikös ukko-Luther sanonut, että vanhat kasukat (tms.) voi käyttää loppuun, mutta uusia ei pidä tehdä? Olen ollut havaitsevinani aika lailla ulkonaista kromeluuria nimenomaan lut. taholla.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 31.01.11 - klo:20:57
Ulkoinen krumeluuri ei tarkoita sitä että sitä korostetaan. krumeluurin puute ei myöskään itsessään todista ettei olla kiinni krumeluurissa.

Tottahan krumeluuri hienoa on ja jos sitä voi olla niin kaikin mokomin, ei siinä mitään pahaakaan ole. haluavathan ihmiset että kirkko on kaunis ja kunnossa. Vai onko mielestäsi suuremman jumalallisuuden/uskovaisuuden merkki jos ollan rähjäisessä mökissä silloin kun voitaisiin olla kunnollisissakin tiloissa? Kirkon arvokkuudelle ja luonteelle sopii oikein hyvin vähän krumeluuriakin.  Luterilaisissa kirkoissa sitä on kuitenkin vielä verraten vähän.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Riitta-mummi - 31.01.11 - klo:21:07
Katolisissa kirkoissa oli ja on. Samoin ortodokseilla.

http://www.travelblog.org/Photos/4088016
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pirska - 31.01.11 - klo:21:17
Eikös ukko-Luther sanonut, että vanhat kasukat (tms.) voi käyttää loppuun, mutta uusia ei pidä tehdä? Olen ollut havaitsevinani aika lailla ulkonaista kromeluuria nimenomaan lut. taholla.

On sitä ulkonaista krumeluuria ollut ennenkin: 

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2.+Moos.+39%3A1&rnd=1296501246944
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 01.02.11 - klo:16:34
On sitä ulkonaista krumeluuria ollut ennenkin: 

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2.+Moos.+39%3A1&rnd=1296501246944

Erittäin hyvä veto!
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vanha lihava mies - 15.02.11 - klo:13:17
En kuitenkaan koe, että tarkoituksena olisi sanoa helluntailiikkeen olevan tällä perusteella kaikessa väärässä tai harhaoppinen.
Siksi en ala arvostelemaan heitä...ainakaan ääneen.
Herämnäinen,heluntalainen... ihminen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: PekkaV - 15.02.11 - klo:13:24
Herämnäinen,heluntalainen... ihminen.

Ihminen on ihmiselle susi. (On susi kyllä sosiaalinen.)
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vanha lihava mies - 15.02.11 - klo:13:34
Ihminen on ihmiselle susi. (On susi kyllä sosiaalinen.)
Kaikki me olemme Hänen luomiaan, ja minä nyt kyllä pitäisin eläinkunnan hieman erillään näissä asioissa.
Vaikka ihmisellä onkin paljon ihmeteltävää eläimistä...kuten niin suosituista linnuista.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Mettiintynyt - 17.02.11 - klo:01:16
Tällä foorumilla ja yleensäkin körttikansan keskuudessa helluntailaisuuden kohtelu on mielestäni varsin maltillista.  Tosin en ehkä kykene arvioimaan asiaa täysin puolueettomasti.  Olen entinen helluntailainen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: juhani - 17.02.11 - klo:07:24
Se on maltillista koska körttiläiset tuntevat itsessään syntisyyden ja perkeleen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: onesimus - 18.02.11 - klo:21:22
Erittäin hyvä veto!

Käsitykseni mukaan Vanhan liiton krumeluuri oli esikuvallista ja varsinkin se, mikä liittyi temppelijumalanpalvelukseen. Nyt ei tarvita esikuvia, koska on tullut Hän, jota esikuvilla piti ilmaista.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pirska - 18.02.11 - klo:22:08
Käsitykseni mukaan Vanhan liiton krumeluuri oli esikuvallista ja varsinkin se, mikä liittyi temppelijumalanpalvelukseen. Nyt ei tarvita esikuvia, koska on tullut Hän, jota esikuvilla piti ilmaista.

Tämä ei taida kyllä liittyä mitenkään helluntailaisuuden arvosteluun, mutta kun menee sivuraiteille niin menköön. Olisin Jampen kanssa samaa mieltä, hänen kommentissaan:

Ulkoinen krumeluuri ei tarkoita sitä että sitä korostetaan. krumeluurin puute ei myöskään itsessään todista ettei olla kiinni krumeluurissa.

Tottahan krumeluuri hienoa on ja jos sitä voi olla niin kaikin mokomin, ei siinä mitään pahaakaan ole. haluavathan ihmiset että kirkko on kaunis ja kunnossa. Vai onko mielestäsi suuremman jumalallisuuden/uskovaisuuden merkki jos ollan rähjäisessä mökissä silloin kun voitaisiin olla kunnollisissakin tiloissa? Kirkon arvokkuudelle ja luonteelle sopii oikein hyvin vähän krumeluuriakin.  Luterilaisissa kirkoissa sitä on kuitenkin vielä verraten vähän.

Itse koin tosi hyvänä mennä kauniiseen kirkkoon erityisesti silloin, kun omat lapset olivat siinä iässä, että vetivät liinat lattialle. Teki hyvää nähdä, että liinat ovat suorassa ja maljakossa on tuoreita kukkia.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 19.02.11 - klo:10:26
Käsitykseni mukaan Vanhan liiton krumeluuri oli esikuvallista ja varsinkin se, mikä liittyi temppelijumalanpalvelukseen. Nyt ei tarvita esikuvia, koska on tullut Hän, jota esikuvilla piti ilmaista.


ja koska on tullut "Hän" niin se tarkoittaa että nyt pitää kokoontua rähjäisessä mökissä jossa on savuiset seinät, niinkö?
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: seppos - 19.02.11 - klo:10:30
Ei tarkoita
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pena - 19.02.11 - klo:10:38

ja koska on tullut "Hän" niin se tarkoittaa että nyt pitää kokoontua rähjäisessä mökissä jossa on savuiset seinät, niinkö?
Se tarkoittaa, että saa kokoontua juuri siinä mökissä, jossa kokoonnutaan. Jos on pakko kokoontua kristallipalatsissa, siihenkin on lupa.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 19.02.11 - klo:11:25
Kun tuossa uudistamisketjussa oli puhetta muodoista niin vedänpä sen tähänkin. Helluntailaisuudessahan usein korostetaan ettei heillä ole "muotoja" ja esim. luterilaisuutta moititaan liiasta "muodollisuudesta".  No, joissain tapauksissa ja aika useinkin itse asiassa voi tuosta "muodottomuudesta" tulla muoto jota on orjallisesti noudatettava.

Esimerkkinä voisin kertoa sellaisen tapauksen kun kerran nuorena poijankloppina menin pitkäperjantaina kirkkoon ja siellä oli mustat liinat sekä muut. Surulliset virret jne.  Minä tästä vaikutuin ja otin vähän selvää että mitäs tämä tämmöinen nyt oikein on... -Minusta se kaikki symboliikka oli hienoa ja vaikuttavaa. Kyllä se sai ajattelemaan asioita ja virittämään mieltäkin oikealle aaltopituudelle.  No, sitten kävin myös helluntaiseurakunnassa samana pyhänä ja siellä oli kovin korutonta. Pitkääperjantaita ei oikein huomioitu paitsi puheessa vähän sivuttiin, muuten kyse oli ihan muusta. No eipä siinäkään valittamista mitään mutta sitten siellä erään veljen kanssa keskusteltiin ja kerroin olleeni kirkossa ja millaista siellä oli ollut että pitkänperjantain sanomaa tuotiin esille.  No siihenpä tämä veli vastasi hyvin paheksuvasti että "kirkossa noita muotoja" aina korostetaan ja viedään "väkisin läpi". Pahana asiana hän sitä piti että oli mustat liinat jne. Pelkkää ulkokohtaisuutta vailla mitään merkitystä.  "Oikeaa" pitkääperjantaita kuului viettää ilman ulospäin näkyviä menoja, -sisäisesti.

Jäin tätä ihmettelemään mutta jälkeenpäin olen tajunnut mistä on kysymys.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: onesimus - 20.02.11 - klo:20:09

ja koska on tullut "Hän" niin se tarkoittaa että nyt pitää kokoontua rähjäisessä mökissä jossa on savuiset seinät, niinkö?

Luin juuri Richard Wurmbrandin kirjan "Kärsimyksistä voittoon". Niissä selleissä ei ollut kromeluuria, mutta siellä oli Hän, joka on sanonut: "missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään." Olipa sielläkin, missä Riku oli yksin.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 21.02.11 - klo:14:21
Olipa sielläkin, missä Riku oli yksin.

No, ei muuta kun onnea hänelle!
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: onesimus - 21.02.11 - klo:15:18
No, ei muuta kun onnea hänelle!

Luultavasti hänellä onneakin on nyt ihan riittämiin. On ilmeisesti jo perillä.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Frank - 08.04.11 - klo:16:17
Täällä näkyy olevan vähän liikkeellä helluntailaisuuden arvostelua.  Minä hieman ihmettelen sitä... ...varsinkin kun arvostelu ei edes kohdistu esim. kasteoppiin tms. selkeästi kirkon tunnustuksesta poikkeavaan.  Jossain sivulauseessa jossain Hengellisen kuukausilehden kolumnissa olin havaitsevinani samaa.

Helluntailaisuushan on yksi ilmentymä, jota herännyt kansa on rukoillut vuosia: ks. ainakin SV 208.  Samoin viidesläisyys kirkon sisällä.  Ja toivottavasti näitä tulee lisää, sellaisessa muodossa, joka ei aivan tyystin lahkoudu.

Voidaanhan sitä haaveilla, että porukka herää ja ilmestyy nimenomaan körttiseuroihin, mutta Jumalahan antaa Suomelle siunauksensa ja henkensä sillä tavalla kuin haluaa, jos haluaa ja milloin haluaa.
Kun helluntailaisuus rantautui Suomeen 1900-luvun alussa, niin se joutui heti ristiriitaan kirkon kanssa kuten körttiläisyys 1800-luvulla. Suomi on maailman luterilaisin kansa ja helluntailaiseen herätysliikekulttuuriin kuului selkeä pesäero luterilaisiin. Helluntailaiseen herätysliikekulttuuriin kuului vastakulttuuri, jolla irtisanouduttiin irti oman ajan luterilaisesta valtakulttuurista.  Helluntailaiseen herätyskristilliseen vastakulttuuriin kuului nimenomaan sanoutua irti oman ajan kulttuurille tyypillisistä piirteistä. Irtisanoutuminen konkretisoi helluntailaisen uskon ja selkeytti helluntaikristityn identiteettiä suhteessa maailman ihmisiin.

Jos vertaamme helluntailaista syntikäsitystä, niin helluntailaisten mielestä vauva syntyy synnittömänä tähän maailmaan, ja hän on synnitön niin kauan, kunnes hän tekee ensimmäisen tekosynnin. Kun helluntailainen puhuu synnistä, niin hän puhuu niistä tavoista, joilla synti ilmenee. Koska helluntailaiset eivät usko perisyntiin, niin  helluntailainen keskittyy synnin ulkoisiin ilmenemismuotoihin, eikä synnin syvimpään olemukseen ihmisessä. Helluntailaisten synnin ulkoisten tekosyntien luettelo vaihtuu sukupolvelta toiselle, mikä kymmenen vuotta sitten oli törkeää tekosyntiä, niin tänään se ei enää olekaan syntiä. Vielä 1970 luvulla parta, viikset, korvakorut, meikkaus, itsetyydytys, moottoripyöräily, urheilu, pop-musiikki, jazz-musiikki ja tanssi olivat syntiä.

 Nykyisin homostelu on edelleen syntiä, ja heteroseksi ennen avioliittoa, tosin nykyisin monet helluntaisinkut sitäkin harrastavat. Kun tutkii Suomen helluntailaisuuden alkuaikojen ja nykyajan opetuksia, käy ero selväksi. Ei tarvitse kuin lukea vanhoja helluntaiseurakuntien vanhimmistojen kokousten pöytäkirjoja, 1920 luvulla seurakunnasta erotettiin naiset, jotka leikkasivat tukkansa polkkatukaksi, nykyisin helluntainaisen lookki on pikkurohkean tuhma.Nykyisin siis helluntailaiset elävät suurin piirtein niin kuin maailman ihmisetkin, paitsi että välillä käydään Saalemissa kuuntelemassa ne samat peruskliseet, ja juhannuksena käydään Keuruulla konferenssissa.

Tietenkään en halua väheksyä helluntailaisia yleensä, koska heidän uskonsa on vilpitöntä ja monet helluntailaiset ovat lähempänä Jumalan Valtakuntaa kuin me penseät luterilaiset.

Vaikka helluntailaisilla on erilainen syntikäsitys ja kastenäkemys, niin siitä huolimatta he ovat kristittyjä. Uudestisyntyneitä kristittyjä on jokaisessa kirkkokunnassa ja herätysliikkeissä. Meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus on täynnä armoa ja totuutta, ja missä ei ole armoa, ei ole totuuttakaan. Eikö niin?

” Hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
(Joh.1:14)
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: juhani - 08.04.11 - klo:16:47
Vuonna 1796 (olikohan se) Pohjois-Savossa körttiläisyys syntyi. Tunnepitoiset ja älämölöhenkiset heränneet koituivat riesaksi kirkolle. Paavo tuli, näki ja voitti puolelleen suurimman heränneistä. Paavo kirkasti kirkkoa. Lahden takana ruattalaiset, jos heillä oli tunteellista ja älämölöhenkistä porukkaa, ne heitettiin ulos Ruotsin kirkosta.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 08.04.11 - klo:16:58
jos heillä oli tunteellista ja älämölöhenkistä porukkaa, ne heitettiin ulos Ruotsin kirkosta.

Niin pitäisi tehdä vieläkin!  :031:
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Salis - 08.04.11 - klo:18:50
Hellareiden kunniaksi on sanottava, että heillä on rokkaavaa palvelusmusiikkia. Samanlaista swingiä odottaisin myös kirkkoon. Sitten on niitä hellareita, jotka ei ossoo päättää, ovat ihan vain luterilaisia vai hellareita. Niinpä olla kummassakin uskonkokunnassa jäsenen. Tunnen tällaisia henkilöitä. ksi kaveri sanoi, että on jäsen hellareissa, koska kokouksissa on aina "hyvä meininki" (viittasi siis musiikkiin), mutta muilta osin taas ei oikein pidä koko hommasta. 
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 08.04.11 - klo:19:50
Suurin osa helluntailaisten hengellisen laulukirjan lauluista on sovitettu valsseiksi vaikka valssi onkin syntinen musiikinlaji. Huomattava osa lauluista on puhtaasti syntistä alkuperää ollen aikansa hittejä ympäri maailmaa, uudelleen sovitettuina.  Minä oon tanssilavoilla tanssahdellut aika montaa hengellistä kappaletta ja kun olen selvitellyt niin uskovaisethan ne on syntis-raukoilta varastaneet ja keksineet niihin uudet hengelliset sanat.  sen jälkeen tietysti alkuperäinen sovitus on demonisoitu paholaisen musiikiksi suoraan helvetistä.

Nykyään hellareilla hevirokki on monesti tykimpää kuin oikeilla heavymiehillä!  Ajat ovat todella muuttuneet... Laulutkin ovat muuttuneet enempi iskelmätyyppisiksi.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: mt - 09.04.11 - klo:07:44
Suurin osa helluntailaisten hengellisen laulukirjan lauluista on sovitettu valsseiksi vaikka valssi onkin syntinen musiikinlaji. Huomattava osa lauluista on puhtaasti syntistä alkuperää ollen aikansa hittejä ympäri maailmaa, uudelleen sovitettuina.  Minä oon tanssilavoilla tanssahdellut aika montaa hengellistä kappaletta ja kun olen selvitellyt niin uskovaisethan ne on syntis-raukoilta varastaneet ja keksineet niihin uudet hengelliset sanat.  sen jälkeen tietysti alkuperäinen sovitus on demonisoitu paholaisen musiikiksi suoraan helvetistä.

Siionin virsissä on kuulemma ainakin yksi sävelmä, jonka alkuperä on samanlainen. "Maallisen" kansansävelmän ovat ottaneet virteensä ranskalaiset protestantit joskus 1500-1600-luvulla ja sieltä se on sitten kulkeutunut Siionin virteen. Erääseen herännäissukuun liittynyt ranskalainen oli sitten seuroissa ihmetellyt, miksi körtit veisaavat ranskalaista kansanlaulua... Valitettavasti en nyt muista, mikä virsi on kyseessä.

Mt
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: myyrä - 09.04.11 - klo:08:17
Siionin virsissä on kuulemma ainakin yksi sävelmä, jonka alkuperä on samanlainen. "Maallisen" kansansävelmän ovat ottaneet virteensä ranskalaiset protestantit joskus 1500-1600-luvulla ja sieltä se on sitten kulkeutunut Siionin virteen. Erääseen herännäissukuun liittynyt ranskalainen oli sitten seuroissa ihmetellyt, miksi körtit veisaavat ranskalaista kansanlaulua... Valitettavasti en nyt muista, mikä virsi on kyseessä.

Mt

Sinuhun turvaan Jumala.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Frank - 09.04.11 - klo:11:58
Suurin osa helluntailaisten hengellisen laulukirjan lauluista on sovitettu valsseiksi vaikka valssi onkin syntinen musiikinlaji. Huomattava osa lauluista on puhtaasti syntistä alkuperää ollen aikansa hittejä ympäri maailmaa, uudelleen sovitettuina.  Minä oon tanssilavoilla tanssahdellut aika montaa hengellistä kappaletta ja kun olen selvitellyt niin uskovaisethan ne on syntis-raukoilta varastaneet ja keksineet niihin uudet hengelliset sanat.  sen jälkeen tietysti alkuperäinen sovitus on demonisoitu paholaisen musiikiksi suoraan helvetistä.

Nykyään hellareilla hevirokki on monesti tykimpää kuin oikeilla heavymiehillä!  Ajat ovat todella muuttuneet... Laulutkin ovat muuttuneet enempi iskelmätyyppisiksi.
Helluntailaisissa on paljon uskoon tulleita entisiä iskelmälaulajia. Helluntailaiset itse kutsuvat musiikkiaan humorisesti ”helluntaihumpaksi”.

Leif Lindeman - Veri Jeesuksen (http://www.youtube.com/watch?v=JXA71dvEPjY)

Eija Merilä- Herraa ylistää tahdon (http://www.youtube.com/watch?v=ajjao_Jkmr4&feature=related)
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Atanasia - 09.04.11 - klo:14:29
Sitä muodostaa käsityksen jostain aatteesta usein
sen ihmisen kautta joka aatetta kannattaa.

Jos on törppö tyyppi ja  ja ja ...vaikka ortodoksi,
niin sitä kokee että sellaisia ne ortodoksit on ja sellaista se ortodoksisuus on - törppöä.

Valitettavasti minulle on tullut usein helluntailaisuudesta sellanen mielikuva
että ovat koko ajan oikaisemassa, käännyttämässä ihmisiä
...että pääpointti on osoittaa muille : "te syntiset!"


Viimeisin on eräs kansakouluaikainen koulukaveri
joka otti yhteyttä, muka vanhoja muistellakseen ja niin poispäin, mutta
kuinka ollakkaan ei kauaa mennyt kun alkoi hengellisen elämäni utelu ja
kaiken sen uskonnollisen elämän arvostelu,
mitä mitä arvostan ja mikä on minulle tärkeää.

Annetaanko hellareille sellaisia tehtäviä, että niiden pitää käännyttä esim. 2 ihmistä/kk tai /vuosi tai jotain.??
Tuntuu, etteivät pysty kohtaamaan ihmistä ihmisenä.
Minusta se oli kyllä aika...ei kun tosi törkeää!
Luulin lapsellisuuttani, että hän halusi yhteyden minuun...

Se soitteli usein, en vastannut enää puhelimeen.
Olin niin loukkaantunut.

Ehkä se ei olisi ollut edes loukkaantumisen arvoista, mutta näin vain pahoitin mieleni
kun kaikki - ammattini, lapseni ym - olivat kuulema Jumalaa vastaan ja VÄÄRIN!

 :icon_sad:
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 09.04.11 - klo:14:54
Annetaanko hellareille sellaisia tehtäviä, että niiden pitää käännyttä esim. 2 ihmistä/kk tai /vuosi tai jotain.??

Siltä usein tuntuu. Minullakin on hellariystävä, jonka yhteydenotot ovat juuri samanlaisia.  Hetken ensin puhutaan kuulumisia normaalien ihmisten tavoin, mutta pian alkaa hillitön paasaaminen siitä mitä "minulle" (hänelle itselleen) Herra on tehnyt.  Tällä tavoin hän ikäänkuin kiertäen ilmaisee asian että minullekin pitäisi tulla nyt sitten synninhätää ja ties mitä. 

Aluksi hänellä oli aika suoria ja törkeitä kannanottoja.  Sitten muutaman kerran olen ihan suoraan sanonut että jos sinä tuolla saarnaamisellasi yrität vaikuttaa minuun niin ei auta. Olen käskenyt suoraan lopettamaan käännyttämisen.  Sen jälkeen se siirtyikin siihen että hän "vain" kertoo mitä hänelle ITSELLEEN on Herra tehnyt...-huoh!


Helluntailaisista kasvatetaan hengellisiä pässejä ja umpiluupäitä ja heidät aivopestään ajattelemaan olevansa maailman parhaita uskovaisia.


Tästä olisi niin paljon sanottavaa mutta en minä viitsi enkä jaksa. Parempi on vaan yrittää olla tekemisissä enemmänkin normaalien ihmisten kanssa.  Pääsee paljon vähemmällä takkuamisella...
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.04.11 - klo:15:01
Lainaus käyttäjältä: Anastasia
Valitettavasti minulle on tullut usein helluntailaisuudesta sellanen mielikuva
että ovat koko ajan oikaisemassa, käännyttämässä ihmisiä
...että pääpointti on osoittaa muille : "te syntiset!"


Kuulun helluntaiseurakuntaankin, ja näinollen minun kait pitäisi sanoa, että "ei pidä yleistää, vaan kaikki me helluntalaiset olemme erilaisia ja että ei ole yhtään mitään sellaista, joka olisi yhteistä meille helluntalaisille".
En kuitenkaan sano näin, koska se ei ole totta minkään yhteisön kohdalla, ei edes helluntalaisten.

Tuon kuvaamasi asian voidaan katsoa olevan tunnusomaista helluntalaisille, joskin se on vain eräs tunnusomainen piirre ja näinollen monesti hautautuu monen muun tunnusomaisen piirteen alle.

Lainaus
Annetaanko hellareille sellaisia tehtäviä, että niiden pitää käännyttä esim. 2 ihmistä/kk tai /vuosi tai jotain.??

Tällainen ei ole tunnusomaista suomalaiselle helluntalaisuudelle.
Saarnoissa tosin joskus olen jonkun kerran kuullut esitettävän laskutoimituksia, että jos jokainen uskovainen saisi käännytettyä vuodessa yhden ihmisen,
niin tietyn ajan kuluttua olisi valtava määrä uskovaisia.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.04.11 - klo:15:04
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Helluntailaisista kasvatetaan hengellisiä pässejä ja umpiluupäitä ja heidät aivopestään ajattelemaan olevansa maailman parhaita uskovaisia.


Ja tämä tehdään vielä niin ovelasti, että me helluntiseurakuntiin kuuluvat emme sitä edes itse huomaa.

Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 09.04.11 - klo:15:06

Viimeisin on eräs kansakouluaikainen koulukaveri
joka otti yhteyttä, muka vanhoja muistellakseen ja niin poispäin, mutta
kuinka ollakkaan ei kauaa mennyt kun alkoi hengellisen elämäni utelu ja
kaiken sen uskonnollisen elämän arvostelu,
mitä mitä arvostan ja mikä on minulle tärkeää.


ne rukoilevat yötä päivää polvillaan ja mumisevat:


"Oiiiiii Herrrrra, [oooohalleluuujaaa]  :eusa_pray: anna minulle suuuuuuuuuuuri hengellllllinen voitttttto, annnnna minun olla sieeeeeeelujen voitttttttaja...... [ooo la laaa aporakrookesaaaaadesssh] ooooo herra kenelle min ä soittaisin... kenet minä voittaisin... [umorkerede jourdakuuuuuuuurish] Hallelyyyyyyyyyyjjja!  :109:  Ammmmnen!!!! Ammmen!!! [Uaaaaaaaaaaaa....]



-Sitten yhtäkkiä kun ne käyvät kuumimmillaan, niiden päähän pistää joku vanha luokkakaveri tms. ja ne ovat 100% varmoja että huolimatta oman pään kuumuusasteesta se oli Jumalan antama käsky alkaa käännyttämään sitä ihmisparkaa.  

Soitettuaan ne sitten alkavat saman sirkuksen uudelleen ja muistavat meitä vielä iltarukouksessaankin joka ei ole yhtään hillittömämpi edellisiin verrattuna vaan jos mahdollista, vieläkin kiihkeämpi.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 09.04.11 - klo:15:10


Ja tämä tehdään vielä niin ovelasti, että me helluntiseurakuntiin kuuluvat emme sitä edes itse huomaa.




Niin koska päänupin ylikuumenminen Helluntaiseurakunnissa ei ole hävettävä asia vaan tila jota tavoitellaan.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.04.11 - klo:15:16

Niin koska päänupin ylikuumenminen Helluntaiseurakunnissa ei ole hävettävä asia vaan tila jota tavoitellaan.

Totta.
Toivottavastipääsisin tänään kokemaan tuon ylikuumenemisen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 09.04.11 - klo:15:17
Totta.
Toivottavastipääsisin tänään kokemaan tuon ylikuumenemisen.

 :003:
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: anonyymivalvoja - 09.04.11 - klo:19:15
:opettaa:Anonyymivalvoja muistuttaa keskustelijoita foorumin sääntöjen toisesta paragraafista, jossa todetaan muun muassa:

"Körttifoorumin keskustelijoiden toivotaan kunnioittavan teksteissään myös muita uskonliikkeitä."

Eri suuntausten, myös herännäisyyden, kriittinen arviointi on sallittu, mutta tyylilajin tulisi olla asiallinen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: tim1965 - 11.04.11 - klo:11:38
Minulla on positiivisia kokemuksia helluntailaisuudesta kun olen käynyt syksyllä ja talvella (en enää viime viikkoina kun on ev-lut. seurakunnan tilaisuuksia ollut samaan aikaan) heidän rukousillassaan. Minua ei ole yritetty käännyttää helluntailaiseksi, eikä ole alettu vänkäämään oppikysymyksistä kuten kasteesta, vaan minut on hyväksytty sellaisena kuin olen ja tunnustettu kristityksi (kun pidin pyynnöstä pienen todistuspuheenvuoron heti ensimmäisellä käynnillä heidän rukousillassaan). On tuntunut hyvältä rukoilla helluntailaisten kanssa. Monena kertana on myös heidän kokouksessaan luettu Lutherin tekstejäkin ääneen. He ovat rukoilleet myös ev-lut. seurakunnan puolesta.

Muutenkin meidän paikkakunnalla on hyvät välit ev-lut. seurakunnan ja helluntaiseurakunnan välillä. Ev-lut. seurakunta antoi tilojaan helluntailaisille jumalanpalveluksen pitämistä varten sinä aikana kun heidän rukoushuoneensa tuhopoltettiin ja sitä kunnostettiin. Lisäksi alfakurssin vetäjätiimissä on yksi helluntailainen ja hän vastaa myös alfakurssien musiikista.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vasara - 11.04.11 - klo:19:46
 Onneksi noin 60- vuoden tutustuminen  helluntailaisiin ystäviin ei ole ollut yhteneväinen nimimerkki Jampen saaman kuvan kanssa.
 En myöskään pidä häntä parhaiten herännäisyyttä kuvaavana henkilönä.

 Älä' anna väärää todistusta lähimmäisestäsi käsky ei kyllä ole kovinkaan noudatettu, kuvattaessa muita "hengellisiä" liikkeitä laidasta laitaan...
 
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: mt - 11.04.11 - klo:20:24
Onneksi noin 60- vuoden tutustuminen  helluntailaisiin ystäviin ei ole ollut yhteneväinen nimimerkki Jampen saaman kuvan kanssa.
 En myöskään pidä häntä parhaiten herännäisyyttä kuvaavana henkilönä.

 Älä' anna väärää todistusta lähimmäisestäsi käsky ei kyllä ole kovinkaan noudatettu, kuvattaessa muita "hengellisiä" liikkeitä laidasta laitaan...
 

Älä vaan hauku Jampea körtiksi, suuttuu vielä!

Mt
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 12.04.11 - klo:16:22
Niin, minä en kylläkään ole körtti, kortti enkä edes nortti, vaikkei se minusta nyt mikään haukkumanimi ole. Ihan kelpo körttejähän nämä körtit ovat.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pena - 12.04.11 - klo:16:57
Niin, minä en kylläkään ole körtti, kortti enkä edes nortti, vaikkei se minusta nyt mikään haukkumanimi ole. Ihan kelpo körttejähän nämä körtit ovat.

Mikä jäi puuttumaan ja miksi? No tietenkin nörtti.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.11 - klo:19:39
Nortti vois olla kiva kokeilla.
Sillä tais mennä poikuus, niinku tupakan polttamisen suhteen.
Potkas kyllä aika lailla sen polttio, et meinas jäädä koko röökin poltto.

Helluntailaiset on enempi jäykkiä ku luterilaiset, niin armolahjojen ku muunkin, ns, helluntailaisuuden suhteen.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: juhani - 25.04.11 - klo:08:39
Olen ihmetellyt samaa asiaa kuin viisveisaajakin. Kaavoja täynnä oleva helluntailaisryhmä on paljon ahtaampi kuin luterilaiset. Juteltiin muista asioista ja yksi helluntailainen sanoi äkkiä, että vuonna 1796 savonmaalla oli ihan samankaltainen tilanne. Laitoskirkkko ei hyväksynyt karismaattisuutta. Karismaattisuudesta tuli körttiläisyys. Mielestäni tämä pitää paikkansa, mutta siihen se jääkin. Paavo kirkollisti tunnepitoisen älämölön. Körttiläisillä on kaavoja, mutta helluntailaisilla pikkasen enemmän. Tämä ei ole muuten helluntailaisten haukkumakirje körttiläisiltä vaan tämä on minun subjektiivisen ajattelun tulos parilla aivosolulla. Ei ole yhtään paria lisää.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: seppos - 25.04.11 - klo:09:13
Olen ihmetellyt samaa asiaa kuin viisveisaajakin. Kaavoja täynnä oleva helluntailaisryhmä on paljon ahtaampi kuin luterilaiset. Juteltiin muista asioista ja yksi helluntailainen sanoi äkkiä, että vuonna 1796 savonmaalla oli ihan samankaltainen tilanne. Laitoskirkkko ei hyväksynyt karismaattisuutta. Karismaattisuudesta tuli körttiläisyys. Mielestäni tämä pitää paikkansa, mutta siihen se jääkin. Paavo kirkollisti tunnepitoisen älämölön. Körttiläisillä on kaavoja, mutta helluntailaisilla pikkasen enemmän. Tämä ei ole muuten helluntailaisten haukkumakirje körttiläisiltä vaan tämä on minun subjektiivisen ajattelun tulos parilla aivosolulla. Ei ole yhtään paria lisää.

Paavo muuten rauhoitti vauhdikkaat emännät painostamalla heitä kysymyksellä. "se on Jumalasta niin jatkakaa jos ei niin lopettakaa" Lopun tiedättekin.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vasara - 25.04.11 - klo:11:19
 Kerrotko SeppoS lisää!    Herännäisyyden nousu ja tuho kirjasta, kun en noin ykskantaista toteamusta tavoita, enkä oikeastaan muistakaan
 herännäisyyttä k'sittelevistä kirjoista. Ainakin kolmeen eri suuntaan se ryhmä jakautui jo Paavon aikana.

 Helluntailaisuuden historiasta ei kovin monia paksuja kirjoja olekaan tehty...

 Brofeltin muistelma 20-ensimmäisestä vuodesta helluntailaisuutta Suomessa, tuossa hyllyssä on, vaan ei ole järin paksu teos....
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: seppos - 25.04.11 - klo:11:28
Tuo pätkä on Rosendahlin Herännäisyyden historiasta. Teos taitaa olla sata vuotta vanha, kolme osaa ja noin 1500 sivua.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Sanneli - 25.04.11 - klo:15:07
kolme osaa

Nelijäpä :)
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: seppos - 25.04.11 - klo:16:20
Nelijäpä :)

Voit olla oikeassa. Minulla ei ole sitä kotona. Luin aikoinaan kirjaston kappaleen. Hyvä kun korjasit. Siis yksi vähemmän kuin Kareksella.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vasara - 26.04.11 - klo:10:12
Tuota histriateosta en siis minäkään ole lukenut, jos ei teillä muillakaan ole..
 Kaksisataa vuotta sitten olleiden hengenliikkeiden tutkiminen ja ymmärtäminen, onko Jumalasta vai ihmisestä on kyllä vähintään vaikeaa, hedelmätkin kun on jo nautittu moneen kertaan...

Helluntailaisen tai heränneen liikkeen vaikutuksia yksilöiden tai jopa kansojen elämässä 2000-luvulla voidaan tietysti tarkastella, myös hedelmien perusteella.

Laulutaidottoman, ujon ja hiljaisen puurtajan on varmaan helpompi istahtaa körttien seurapenkkiin veisuuta kuuntelemaan, kuin helluntairukoushuoneen penkkiin osallistumaan käden heilutuksiiin ja liikuntaan...

Lähetystilastot sitten kertovat aktiivisuuden asteesta ja uhritulojen määrästä vertailukelpoista tietoa. :icon_wink:
Ystäviäni on joka ryhmässä, vihamiehet eivät ole ilmoittautuneet. :icon_eek:
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Jampe - 26.04.11 - klo:11:49
Minusta on vähän turhankin mahtipontisesti ajateltu että me tavalliset ihmiset tutkisimme, "onko jokin liike Jumalasta" vai ei.
Siihen meillä tuskin riittää eväitä ja ymmärrystä. Harva tajuaa edes katekismuksen perusasioita kuten oppia armosta ilman tekoja, kasteesta tms. Saati sitten tutkia josko jokin liikehdintä "on Jumalasta"...

Ainoa mitä mielestäni voi tehdä koetellakseen, on tutkia oppia. Onko oppi sama kuin esim. evankelisluterilaisella kirkolla?  Jos ei, sellaisen voi hyvällä omallatunnolla jättää käymättä.


Hedelmien tutkimisessa on se vaikeus, että pahatkin tekevät hyviä tekoja. Ei pelkaästään tekoja tutkimalla pääse mihinkään luotettavaan tulokseen.  Sen sijaan oppia tutkimalla pystyy rajaamaan kaikki muut pois paitsi sen mikä on meidän luterilaisen, kristillisen oppimme mukaista.  Muissakin liikkeissä on epäilemättä aitoja kristittyjä mutta tulkoon he usko(i)llaan autuaaksi jos taitavat. Olemme iloisia heidänkin puolestaan. Minä en tunnusta ketään kristityksi enkä todista ketään ei-kristityksi. Se on yksin Jumalan asia.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: seppos - 26.04.11 - klo:11:57
Tässä keskustelussa on sääntöjenvastainen otsikko, joka ärsyttää minua, mutta en voi sitä muuttaa. Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vanha lihava mies - 26.04.11 - klo:12:25
Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:
Niin periaatteessa...mutta lueppahan vähän omia viestejäsi....periaatteessa :icon_wink:...kiellettyä,mutta ei kielettyä,on se ilmoja pidelly. :icon_wink:

ps. minä muuten teen sitä hyvin harvoin oletteko huomanneet :icon_wink:. Taitaa olla helluntalaisuus,körttiläisyys jne. vain sopan sekottajia, niin että pienen ihmisen "kuuppa" menee vain sekaisin.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: Pena - 26.04.11 - klo:16:17
Tässä keskustelussa on sääntöjenvastainen otsikko, joka ärsyttää minua, mutta en voi sitä muuttaa. Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:

Eihän tuo otsikko kehota arvostelemaan ketään tai mitään; se haastaa keskustelemaan arvostelusta.

Muuten olen sitä mieltä, että opettajan hankalimpia hommia on oppilaiden arvostelu. Onhan sekin toki tehtävä.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: jouni - 26.04.11 - klo:19:13
Tässä keskustelussa on sääntöjenvastainen otsikko, joka ärsyttää minua, mutta en voi sitä muuttaa. Toisten arvostelu on periaatteessa kiellettyä huvia. :018:

Valitsin otsikon siksi, kun täällä tuntuu olevan monessa ketjussa ollut tapana arvostella helluntailaisia.  Se ärsytti minua, joten halusin ottaa sen esiin.  Otsikko on siis (keskustelua) "helluntailaisten arvostelusta", ei siis "helluntailaisia arvostelevaa" (keskustelua).


Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: seppos - 26.04.11 - klo:21:10
Hyvä näin.
Otsikko: Vs: helluntailaisuuden arvostelusta
Kirjoitti: vasara - 26.04.11 - klo:22:55
 Oppeja on kyllä monia 1500-luvultakin ainakin 4 hieman toisistaan "uskonpuhdistusta"  luterilaiset, calvinistiset, reformoidut, ja baptistiset(anabaptismi, joka on virheellinen nimitys)
 Mikä sitten tekisi luterilaisen tunnustuksen ylivertaiseksi muihin nähden, varsinkaan kun kirkon herätysliikkeet ovat hyvinkin erimielisiä opista, myös lutherin kirjoitusten käytännön sovellutuksista.

Helluntailainen seurakuntakäsitys ainakin on lähempänä uuden testamentin mallia, kuin luterilainen.

Helluntailaisuudessa ja muissakin vapaissa suunnissa on omat perinteensä ja omat "sukukuntansa", ei tarvitse puhua käännyttämisistä tai "uudelleen kastamisista".
Kohtahan ollaan siinä tilanteessa, että luterilainenkin kaste suoritetaan rippikoulussa, tai joskus kirkkohäitä edeltävänä ja edellyttävänä toimena.