Kirjoittaja Aihe: Esivalta epäjumalana?  (Luettu 7593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #15 : 02.07.19 - klo:16:11 »
Ristiriitoja alkaa tulemaan, kun joku on fanaattisesti ja vilpittömästi jostain asiasta ainoaa oikeaa mieltä.

Minä ja Jumala ollaan ehdottomasti sitä mieltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #16 : 02.07.19 - klo:18:26 »
Viisveisaaja kirjoittaa viisaasti.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #17 : 03.07.19 - klo:06:26 »
Ristiriitoja alkaa tulemaan, kun joku on fanaattisesti ja vilpittömästi jostain asiasta ainoaa oikeaa mieltä.

Tämä on totta.
Mitä tulee kristillisen seurakunnan asiaan, niin ristiriidat taisivat alkaa jo heti seurakunnan synnyttyä.
"Ongelma" ei ilmeisesti ollut usko Raamatun Jumalaan, vaan se, että seurakunta vilpittömästi ja ilman jouston varaa uskoi, että Raamatun Jumala on ainut oikea Jumala ja kaikki muut Jumalat ovat epäjumalia.
Kristityt eivät suostuneet palvomaan keisaria.

Kristittyjä otettiinkin tästä johtuen kiinni ja annettiin välillä useitakin mahdollisuuksia luopua käsityksestään.
Jos eivät luopuneet, heidät saatettiin tappaa.
Pyhien tekstien omistamisestakin saattoi seurata kuolemantuomio.

Ristiriidat todellisen seurakunnan ja itsensä seurakunnaksi kuvittelevan ryhmän, eli maailman välillä jatkuvat aivan loppuun asti. Raamatun mukaan joku ryhmä kuvittelee tekevänsä jopa uhripalvelusta Jumalalle tappaessaan seurakuntalaisia.

Muita esimerkkejä "ainoan oikean mielipiteen omaavista", jotka joutuivat esivallan hampaisiin: J. Hus (eräs Lutherin 'oppi-isä'), Luther itse, Paavo Ruotsalainen ja kumpp., H. Renqvist, noh, lista voisi jatkaa varsin pitkälle. Suurinta osaa nimistä ei historia edes tunne: tavallisia ihmisiä jumlalattomien esivaltojen hampaissa seurakunnan perustamisesta lähtien (ja tietysti ajalta ennen sitä).

Täältä saa tietoa nykyajan räikeimmistä tapauksista, jossa "minä ja Jumala olemme oikeassa":
https://opendoors.fi/

SeppoSin lauseesta "Minä ja Jumala ollaan ehdottomasti sitä mieltä" tulee mieleen Elia Karmelvuorella  tai kun Israelin ja Juudan kuningas olivat lähdössä sotaan ja yksi profeetta julisti Herran asioita ja koko suuri muu porukka julisti valhetta, luullen sitä oikeaksi.

Toki on mahdollista, että ihminen voi myös hairahtua joissain asioissa, vaikka lukee paljon ja sinnikkäästi Raamattua ja muodostaa lukemastaan mielipiteen, mutta selvää lienee, että hairahtumisen todennäköisyys lähentelee 100% jos ei lue Raamattua ollenkaan tai lukee sitä vain vähän ja muodostaa lukemattomuutensa perusteella mielipiteensä.

Aina on turvallisempaa muodostaa mielipiteensä lukemansa perusteella, kuin lukemattomuutensa perusteella.
Samalla on hyvä tutkia jo edesmenneiden pyhien tulkintoja raamatunteksteistä.

Ensisijaisesti Raamattuun ja toissijaisesti siihen perustuvien tunnettujen opettajien tekstien lukeminen ja omaan elämäänsä soveltaminen on viisautta,
näiden tekstien ulkopuolella oleva viisastelu on tyhmyyttä.
« Viimeksi muokattu: 03.07.19 - klo:06:32 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #18 : 03.07.19 - klo:07:43 »
Kaikki todelliset kristityt eivät joudu esivallan hampaisiin eivätkä kaikki niihin joutuvat ole kristittyjä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #19 : 03.07.19 - klo:07:56 »
... niin, ja yleensä esivallan  hampaisiin joutuu aivan omaa syytään, esim. tekemällä myymälävarkauden tai rikkomalla liikennesääntöjä, näin käy riippumatta siitä, onko tekijä kristitty vaiko ei ..... tai jää jäämättä, koska esivalta ei syystä tai toisesta saa liikennerikkojaa tai myymälävarasta kiinni .....

ps. On sellainen olo, että tuo minun tässä yllä oleva lyhyt kommenttinit oli turha, mutta annan sen nyt kuitenkin olla tuossa.
« Viimeksi muokattu: 03.07.19 - klo:08:02 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #20 : 03.07.19 - klo:09:54 »
Minun korvaansärähtää sana  p a l v o m i n e n. Jotekin maistuu pakanalliselta.

Jumalanpalvelus ei ole palvomista, vaan yhteyttä Herraan. Esivallan palvominen on turhaa. Nuoret pavoo idoleitaan, suotta enimmäkseen. Ajan oloon paljastuu inhimillinen raadollisuus.

Rakastetaan ja kunnioitetaan Herraa  Kristusta ja Taivaan Isää!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #21 : 03.07.19 - klo:10:53 »
Hyvänä uutisena Riitalle: ainakaan tässä ketjussa tuota "palvoa" termiä ei ole käytetty Raamatun Jumalan yhteydessä, vaan ainoastaan pakanallisessa yhteydessä.
Olikohan tuo Riitan kommentti tarkoitettu jonkun toisen keskustelun yhteyteen?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #22 : 03.07.19 - klo:11:29 »
Kyösti tänään 6:26 tässä ketjussa:

Kristityt eivät suostuneet palvomaan keisaria.
...
Tästä ajatus palvomisista, esivallan tai muun.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #23 : 03.07.19 - klo:14:01 »
Mitä tulee kristillisen seurakunnan asiaan, niin ristiriidat taisivat alkaa jo heti seurakunnan synnyttyä.
"Ongelma" ei ilmeisesti ollut usko Raamatun Jumalaan, vaan se, että seurakunta vilpittömästi ja ilman jouston varaa uskoi, että Raamatun Jumala on ainut oikea Jumala ja kaikki muut Jumalat ovat epäjumalia.
Kristityt eivät suostuneet palvomaan keisaria.

Keisaria tai valtion jumalia; kaikki keisarit eivät oitis julistaneet itseään jumaliksi. Ehkä se oli vähän kuin valan vannomista, uskollisuuden lupaus? Yleisesti ottaen Rooman valtakunta oli uskonnollisesti sangen suvaitsevainen, mutta keisareita oli monenlaisia. Samoin paikallisviranomaisista löytyi lepsumpia ja ankarampia. Kristittyjä myös päätyi ihan hyviin asemiin yhteiskunnassa.

Jotkut historioitsijat ovat esittäneet, että kristittyjä alkuun pidettiin juutalaisuuden lahkona, ja juutalaisia koski erivapaus valtiollisten jumalien palvonnasta (voitko kuvitella, että joku tiukasti lakia noudattamaan pyrkivä fariseus sellaiseen osallistuisi?) Jerusalemin temppelin jälkeen määrättiin ns. juutalaisvero, jolla saattoi ostaa itsensä palvonnasta vapaaksi, ja jota ilmeisesti myös monet kristityt maksoivat. Kristitythän olivat vain niitä juutalaisia, jotka uskoivat, että luvattu Messias on nyt tullut  :eusa_pray:.

Muuten tuo roomalainen "valtionuskonto" oli kai aika erilaista kuin mitä uskonnoksi miellämme, eli ehkä sitä voisi kuvata lähinnä tapauskonnollisuudeksi. Piti noudattaa tiettyjä riittejä, se kuului asiaan ja oli osa kunnon elämää, ihan kuin tapakristityn häät ja hautajaiset, tai vaikkapa valtiolipulle osoitettu kunnioitus. Kristittyjen uskonnosta puuttuivat tuollaiset elementit, sitä pidettiin siksi outona tai ei uskontona laisinkaan, ja kristittyjä suorastaan ateisteina. Ehkä se oli vähän kuin joku 70-luvun kapinoiva teini, joka eroaa kirkosta kun ei usko sen satuihin, eikä taatusti mene armeijaan  :icon_cool:. Tai avoliitot vähän aiemmin. 
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #24 : 03.07.19 - klo:14:35 »
Muita esimerkkejä "ainoan oikean mielipiteen omaavista", jotka joutuivat esivallan hampaisiin: J. Hus (eräs Lutherin 'oppi-isä'), Luther itse, Paavo Ruotsalainen ja kumpp., H. Renqvist, noh, lista voisi jatkaa varsin pitkälle.

Minä haluaisin lisätä tähän uskonpuhdistuksen ajan anabaptistit, jotka joutuivat luterilaisen esivallan hampaisiin. Tai vaikka samaisiin hampaisiin joutunut Thomas Müntzer. Osa Müntzerin oikeaa uskovien seurakuntaa koskevista ajatuksista on melkein kuin meidän nykyisten ns. viidesläisten suusta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #25 : 09.07.19 - klo:03:35 »
Pilatuksen luona yhtenä pääsiäisenä:

»Etkö puhu, vaikka minä kysyn?» Pilatus sanoi. »Etkö tiedä, että minulla on valta päästää sinut vapaaksi ja valta ristiinnaulita sinut?»
Jeesus vastasi: »Sinulla ei olisi minuun mitään valtaa, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä.»
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #26 : 09.07.19 - klo:08:57 »
Ja teksti jatkuu näin:
"Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi. Tämän tähden Pilatus koetti päästää hänet irti."

Tässä on esimerkki siitä, kuinka esivallan edustaja käsittääkseni toimi vastoin valtakunnan lakeja. Hän taipui painostuksen alla.

Esivalta on Jumalan asettama ja näin ollen sen tulee noudattaa Jumalan tahtoa. Jos se rikkoo sitä, se tekee syntiä.
Työnantaja on asettanut työläisen tiettyyn tehtävään. Jos hän kuitenkin ryhtyy työskentelemään jonkun kilpailijan piikkiin, toimii hän väärin, siitäkin huolimatta, että toimi on työnantajan asettama. Hänellä ei ole valtuuksia toimia kilpailijan asiamiehenä eikä itse ruveta määrittelemään ohi työnantajan tahdon sitä, mikä kuuluu hänen tehtäviinsä ja mikä ei.
Esivallallakaan ei ole valtuuksia toimia vastoin esivallan asettajan tahtoa. Esivalta valitettavasti kuitenkin joskus ylittää valtuutensa.
« Viimeksi muokattu: 09.07.19 - klo:09:03 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #27 : 09.07.19 - klo:09:03 »
Minulle tulee joskus sellainen tunne, että  joskus kristillisissäkin piireissä on sellainen käsitys, että Jumala olisi asettanut esivallan sellaiseen asemaan, että se ei olisi vastuussa Jumalalle ja että esivallan käskyt menisivät Jumalan käskyjen edelle.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #28 : 09.07.19 - klo:14:34 »
Esivalta ei ole yksilö, vaan koneisto, joten se on niin hyvä/huono kuin on sen yksilö omassa tehtävässään. Olen jossain kirjoittanut, että esivalta ei sorra, vaan esivallan tehtäväänsä valitsema yksilö siinä alkaa toimia ensimmäisenä.
Näin Suomessa, mutta totalitäärisesti hallittujen maiden esivalta on jo rakentunut sortamaan, että yksilö on tahdoton partikkeli ko maassa. Näin esim Pohjois-Koreassa. Venezuela on taas erilainen. Ne, jotka ovat valinneet poliittisen esivallan hallinnon kautta, saavat kansan keittiöistä ruokansa, kunhan hurraavat ja kulkevat presidentin perässä suosiotaan osoittamassa. Toinen puoli joutuu tekemään työtä ravintonsa eteen ja siltä saatetaan saada verojakin. Yhteisenä kärsimyksenä on esim lääkintähuollon puutteet.
« Viimeksi muokattu: 09.07.19 - klo:14:41 kirjoittanut 1944 »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Esivalta epäjumalana?
« Vastaus #29 : 09.02.20 - klo:19:27 »
Lähtökohtahan on se, että Jumala on koko maailmankaikkeuden luonut ja on myös esivallankin asettanut ja on sen yläpuolella. Esivallan ja sen edustajien tulee kunnioittaa Jumalaa.

Kaikkien kansalaisten tulee kunnioittaa esivaltaa. Kansalaiset yleensä muodostavat perheitä. Lasten tulee kunnioittaa ja totella vanhempiaan.

Eräs tunnettu kauan sitten elänyt kristillinen vaikuttaja totesi eräälle hallitsijalle esivallan oikeuksista keskustellessaan, että vaikka lasten tuleekin totella vanhempiaan, ei lasten kuitenkaan pidä olla toimettomina, jos esim perheen isä hyökkää lastensa kimppuun ja aikoo heidät tappaa. Lasten on yhteistuumin estettävä tuo aikomus. Hänen mukaansa samoin myös eivaltaa ei tule totella, jos esivalta pakottaa toimimaan vastoin Jumalaa. Jumalahan on esivallankin yläpuolella.
Lutherin kahden regimentin opilla tarkoitetaan luterilaisuuden käsitystä Jumalan kahdesta tavasta hallita luomaansa maailmaa ja huolehtia siitä.

Toisaalta Jumala hallitsee ”vasemmalla kädellään” eli laillisen esivallan, yhteiskunnan lakien ja oikeusjärjestyksen sekä erilaisten virkojen ja tehtävien välityksellä. Tätä kaikkea kutsutaan maalliseksi regimentiksi. Pitäessään järjestystä ja laillisuutta voimassa esivalta suojelee elämää ja edistää oikeuden tapahtumista. Tarvittaessa sillä on myös oikeus rangaista niitä, jotka rikkovat lähimmäisenrakkauden periaatetta vastaan sekä käyttää pakkokeinoja. Tällöinkin esivalta on Jumalan palveluksessa. Esivallan on kuitenkin kyettävä perustelemaan toimintansa järjellä ja pidettävä kiinni oikeudenmukaisuudesta.

Toisaalta Jumala käyttää hallintavaltaansa ”oikealla kädellään” eli kirkon kautta. Näin tapahtuu silloin, kun kirkko huolehtii Jumalan sanan julistamisesta jasakramenteista. Näiden tarkoitus on synnyttää ja vahvistaa uskoa sekä auttaa kristittyä elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Tätä puolta Jumalan hallintavallasta kutsutaan hengelliseksi regimentiksi. Se tähtää samaan päämäärään kuin maallinen regimentti, mutta keinot ovat erilaiset. Hengelliseen regimenttiin eivät kuulu pakko, rangaistukset eivätkä vaatimukset. Kun ihminen uskoo ja haluaa elää Jumalan tahdon mukaisesti, myös lähimmäisenrakkaus ja oikeudenmukaisuus voivat toteutua.

Lähde

Regimenttioppi              https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Regimenttioppi#b3c61070