"Olen nähnyt körttiläisyyden heijastuvan niin omalla paikkakunnallani liikkeeseen sitoutuneiden kuin Herätäjä-Yhdistyksen työntekijöiden työssä, haluna palvella. Rakkaus Kristukseen tulee esiin käytännössä, esimerkiksi tarjota seuraväelle kahvit omalla kustannuksella, pitää omassa kodissa lähetyspiiriä ja kerätä uhri lähetykselle, keittää hernesoppaa lähetysmyyjäisiin ja ja ja...jne.
______
Ps. Kun Sinulla tuntuu olevan noin vaiketa tämän herätysliikkeen keskuudessa, niin mikset vaihda "puulaakia". Niitä on kyllä tarjolla.
Enpä ole ennen nähnyt noin mahtavaa ansiolistaa, en pärjää puoleen väliinkään. En kehdannut ottaa kaikkea mukaan, löytyyhän ne sieltä kirjoituksestasi! Olet Lars Mikael todella lahja körttiläisyydelle.
Toisekseen, ei minulla ole vaikeata olla tämän herätysliikkeen kanssa, teitä muita vähän epäilen.
Nyt kun olette kertoneet itsestänne ja olen oppinut tuntemaan teitä jonkin verran voin siirtyä asiaan - evankeliumiin. Se on sitä vanhaa Paavon ja Lutherin perintöä, ei se ole käännytystä, ellet ole menossa johonkin toiseen suuntaan. Jampe onkin jo useamman kerran pyytänyt kirkastamaan Kristusta, ymmärrän kyllä hyvin hänen tapeensa, onhan hän sen kertonut kaikkien kuullen.
Jeesuksen, siis Kristuksen, lähtiessä Getsemanesta, hän lähti voittajana. Hän oli juuri taistellut itsensä voittoon. Muutamat pahan hengen valtaamat ylipapit ja kansan vanhimmat olivat tulleet sotaväki mukanaan vangitsemaan hänet. Jeesus vietiin Ylimmäisen papin taloon ja sittemmin oikeuden käyntiin ja tuomittiin lopuksi kuolemaan. Tuttua eikö vain?
Ylipapit halusivat kateudesta tappaa Jeesuksen, mutta se ei tietenkään ollut mikään syy Pilatukselle, joka edusti Roomaa. Siksi he syyttivät hänelle Jeesusta kapinasta ja valtiopetoksesta, koska Pilatuksella oli niistä syistä oikeus antaa kuolemantuomio. Pilatus antoi tietensä väärän tuomion, se oli hänen syntinsä - oikeusmurha.
Saadakseen kansan puolelleen, ylipapit syyttivät Jeesusta Jumalanpilkasta, koska kansa oli erittäin herkkä temppelinsä ja jumalanpalveluksensa puolesta. Vaikka he toisaalta tunsivat Jeesuksen ja tiesivät hänen hyvät tekonsa, jopa tunnustaen hänen jumaluutensa, mutta heidän johtajiensa manipulointi petti heidät. Antaessaan pettää itsensä, myös kansa syyllistyi väärään tuomioon.
Kun Jeesus oli saanut kuolemantuomion, oli hän niin sanotusti vapaata riistaa perkeleelle ja hänen joukoilleen. Siitä alkoi Via Dolorosa, joka johti Golgatalle. Häntä ruoskittiin, ei enää inhimillisellä tavalla vaan demonisella vihalla. Jeesus ristiinnaulittiin alastomana ja verisenä, siis ilman rihmankiertämää, mikä oli ristiinnaulitsemisessa häpäisylisä. Pahuuden henkiolennot tanssivat voitontanssiaan hänen ristinsä ympärillä. Ja kun Jeesus huusi. -Jumalani, Jumalani miksi minut hylkäsit, syöksyi tuhansien riivaajien lauma hänen kimppuunsa. Jumalan hylkäämä on perkeleen omaisuutta. Lopulta Jeesus loppuun näännytettynä antoi henkensä.
Tämä kuva Jeesuksesta tulee aina olla sydämessämme syntiä vastaan. Paavali sanoi Korinttolaisille 1. kirjeessään, että "olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna". Mutta yhtä tärkeää on usko ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen, koska hänen ylösnousemuksensa on meidän uudestisyntymisen ehto. Paavali sanoi tästäkin asiasta, että "jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne".
Olkoon tämä lyhyt kuvaus muistutus meille jokaiselle Jeesuksen kärsimyksestä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta.
Miksi tämän kaiken kerron? Eräs aamuhartauden puhuja kertoi kysyneensä 6-vuotiaalta pojalta, mitä tämä tiesi Raamatusta. Poika mietti vähän ja vastasi: - en mitään, mutta Jeesuksen minä tunnen. Paavali kirjoitti:
"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella; tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta, jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista." Fil 3:8-11.
Jumalan siunausta toivottaen