Kirjoittaja Aihe: Suomalainen verkkokeskustelu ennen ja nyt -kysely  (Luettu 2064 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Turun yliopisto kyselee kokemuksia ja muistoja verkkokeskustelusta. Pistänpä linkin tännekin, siltä varalta että muisteluhalukkaita on: https://www.webropolsurveys.com/Answer/SurveyParticipation.aspx?SDID=Fin1006818&SID=e914cc2e-2ae6-4f6c-adc9-9cb892fe1ec8&dy=650048434

Itse olen jopa soitellut purkkeihin joskus muinoin, sitten keskustellut nyysseissä ja irkannut. Minusta on hassua, että niitä ja foorumeita ei kutsuta sosiaaliseksi mediaksi yhtä lailla kuin jotain Facebookia.
« Viimeksi muokattu: 21.01.16 - klo:03:56 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Suomalainen verkkokeskustelu ennen ja nyt -kysely
« Vastaus #1 : 21.01.16 - klo:09:19 »
Kyllä ne minusta ovat sosiaalista mediaa. Tarkoititko purkeilla näitä missä kukatahansa voi puhua kenen kanssa tahansa, jotka alkoivat 1980 luvun alussa, kun Suomen puhelinliikenne oli saatu automatisoitua? Minulla ei tule niistä purkki mieleen, kun tiedän niihin syyllisenä niiden teknisen toteutuksen ja ajattelen asiaa operaattorin puolelta. Olen myös keskustellut nyysseissä (news), joten voisin oikeastaan vastata kyselyyn.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suomalainen verkkokeskustelu ennen ja nyt -kysely
« Vastaus #2 : 21.01.16 - klo:12:54 »
En tarkoita niitä, joissa puhua kälätettiin suullisesti, vaan vähän samantapaisia kuin nykyiset yhdistysten verkkosaitit, joissa saattoi olla tietoa ja sitten usein jokin keskustelufoorumin tapainen. Ne olivat merkkipohjaisia tietenkin, ja niihin otettiin yhteyttä modeemilla soittamalla. Jokaisella purkilla oli oma numeronsa.

Siitä tulikin mieleeni, milloin viimeksi olen mahtanut soittaa modeemilla. Kuulla sen kohinan ja piippauksen, joita ne pitivät yhteyttä ottaessaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Suomalainen verkkokeskustelu ennen ja nyt -kysely
« Vastaus #3 : 21.01.16 - klo:13:01 »
En tarkoita niitä, joissa puhua kälätettiin suullisesti, vaan vähän samantapaisia kuin nykyiset yhdistysten verkkosaitit, joissa saattoi olla tietoa ja sitten usein jokin keskustelufoorumin tapainen. Ne olivat merkkipohjaisia tietenkin, ja niihin otettiin yhteyttä modeemilla soittamalla. Jokaisella purkilla oli oma numeronsa.

Siitä tulikin mieleeni, milloin viimeksi olen mahtanut soittaa modeemilla. Kuulla sen kohinan ja piippauksen, joita ne pitivät yhteyttä ottaessaan.

Nyt palaa mieleeni. En koskaan ehtinyt käymään niissä, siksi en niitä heti muistanutkaan. Modeemit kyllä muistan ja erityisesti huippunopean 14,4kt/s modeemin. Ensimmäinen oli Commodore 64:n modeemi 0,3kt/s
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Suomalainen verkkokeskustelu ennen ja nyt -kysely
« Vastaus #4 : 21.01.16 - klo:21:36 »
Olihan noita noin vuodesta 1985 lähtien. Ensimmäiset olivat noita BBS-purkkeja (Bulletin Board System), yhteystekniikkana sarjakaapelilla kovan taistelun (modeemi piti initialisoida eli alustaa oikealla AT-komentomerkkijonolla) jälkeen liitetty 300 bit/s modeemi. Jos yhteysohjelmassa oli oikea komentostringi, modeemi avasi puhelinlinjan ja soitti annettuun numeroon. Sitten jännittävää odotusta, onko linja vapaa vai varattu. Jos vapaa, Kaypro-tietokoneen 9 tuuman näyttöön tuli kirjautumiskysely. Se kun vielä onnistui, niin purkin sisältö oli avoinna.

Ensimmäinen aktiivikäytössäni ollut purkki oli Suomen Kaypro Users Groupin purkki SuoKUG BBS. Keskustelua oli sekä tietokoneista että kaikista mahdollisista aiheista. Toinen aktiivisesti käyttämäni purkki oli vain Tietokone-lehden julkaisijan väelle ja avustajille tarkoitettu BBS. Siellä keskusteltiin sekä työn alla olevista jutuista että kaikesta maan ja taivaan välillä. Mukana oli mm. R. Linturi. MikroPC-lehdellä oli myös oma purkkinsa, jonka käyttäjäkuntaan myös kuuluin. Mikrobitin purkki jäi minulle vieraammaksi. Sitten oli tietysti satunnaisempia yhteydenottoja erilaisiin, usein yksityishenkilöiden ylläpitämiin purkkeihin.

Telellä oli Telesamponsa, jossa oli myös kaikenlaisia keskusteluja. Niitä en seurannut.

90-luvulla internet avautui yliopistoväen lisäksi myös rahvaalle, ja pääsin siirtymään news-ryhmien eli nyyssien ihmeelliseen maailmaan. Suomalaisten sfnet-ryhmien lisäksi seurasin joitakin englanninkielisiä ja kirjoittelinkin jonkin verran. Nyyssit ovat käytännössä jo historiaa, vaikka seurasin sieltä joitakin juttuja vielä vuosi sitten, kunnes tarvittava ohjelma lakkasi Macin käyttöjärjestelmäpäivityksen jälkeen toimimasta.

Mt