Kirjoittaja Aihe: se on niinku sori  (Luettu 1888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
se on niinku sori
« : 19.07.14 - klo:17:25 »
Eikö ketään muuta mietytä kirkkomme pääpaimenen anteekspyyntö homoilta, kirkon puolesta? (Ja juuri sopivasti ruokolahdenleijonakuussa, jolloin uutiskynnys on matala.)

Minua mietityttää. Ei homoasia vaan anteeksipyyntö. Minusta siinä on jotakin kiusaanuttavan farisealaista, "en minä mutku noi publikaanit (=suvaitsemattomat)". Ja hiukan jesseilyä: "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät."

En ehkä hahmota asiaa oikein. Ehkä pääpaimen on juuri oikea henkilö pyytämään anteeksi koleektiivin puolesta, saamansa mandaatin vuoksi, vaikka ei kai paavi olekaan.
Minusta anteeksipyyntö on aina henkilökohtainen. Jos pääpaimen olisi kertonut, miten hän on loukannut homoja, viesti olisi tullut paremmin perille --tai jos hän olisi kertonut, miten aikoo asiaan tarttua, konkrettisesti. 

PS. Olen pridet taapertanut ja tutut homot halinut. Kallion srk:n pomppukirkossa en tosin pomppinut ihan homona, koska se oli kai tarkoitettu lapsille.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: se on niinku sori
« Vastaus #1 : 19.07.14 - klo:17:38 »
Eikös tämmöinen anteeksipyyntö ole tänään "maan tapa", monessa muussakin asiassa. Kyllä luin asiasta toisaalla, mutta en osannut sitä tänne tuoda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: se on niinku sori
« Vastaus #2 : 19.07.14 - klo:17:40 »
Arvostan arkkipiispaamme pappina ja ihmisenä. Hän on ymmärtänyt mikä on kirkon tie totuuteen.
              Kun me hyväksymme afrikkalaisten värin arvon, siihen maanosaan kuuluvana, emmekä nimittele heitä Nigeriasta lähteneiden orjien mukaan
             .Jos emme nimittele romaaneja tumman intialaistaustaisen olemuksen mukaan, niin miksi kohtelemme ihmisiä jotka eivät voi suuntautua sukupuolisesti samoin kuin useimmat kanssaihmiset , nimellä  h o m o , ilman sapiens-liitettä.

Oli jo aika kirkon ( arkkipiispan aloitteesta ) näyttää tietä jota toivon myös lainlaatijoiden pian kulkevan.
Ihmisarvo on itseisarvo, sitä ei voi rajoittaa eikä muuttaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: se on niinku sori
« Vastaus #3 : 19.07.14 - klo:18:35 »
Eikö ketään muuta mietytä kirkkomme pääpaimenen anteekspyyntö homoilta, kirkon puolesta? (Ja juuri sopivasti ruokolahdenleijonakuussa, jolloin uutiskynnys on matala.)

Minua mietityttää. Ei homoasia vaan anteeksipyyntö. Minusta siinä on jotakin kiusaanuttavan farisealaista, "en minä mutku noi publikaanit (=suvaitsemattomat)". Ja hiukan jesseilyä: "Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät."

En ehkä hahmota asiaa oikein. Ehkä pääpaimen on juuri oikea henkilö pyytämään anteeksi koleektiivin puolesta, saamansa mandaatin vuoksi, vaikka ei kai paavi olekaan.
Minusta anteeksipyyntö on aina henkilökohtainen. Jos pääpaimen olisi kertonut, miten hän on loukannut homoja, viesti olisi tullut paremmin perille --tai jos hän olisi kertonut, miten aikoo asiaan tarttua, konkrettisesti. 

PS. Olen pridet taapertanut ja tutut homot halinut. Kallion srk:n pomppukirkossa en tosin pomppinut ihan homona, koska se oli kai tarkoitettu lapsille.

Tuo ajoitus ei ollut todellakaan tarkoitettu uutispulakuukauteen, kuten itse tein töissä aikonaan, vaan tämä johtui Suomi Areenasta ja sen ajoituksesta.

Minusta oli korkea aika pyytää kohtelua anteeksi ja sen voi tehdä vain kirkon pää eli arkkipiispa ja heterona arvostan häntä (olen ollut saman vaimon kanssa naimisissa 44v 11kk ja tuloksena neljä lasta)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: se on niinku sori
« Vastaus #4 : 20.07.14 - klo:08:23 »
Ilahduttavia kommentteja täällä arkkipiispan anteeksipyyntöön liittyen, kun vertaa joihinkin Kotimaa24:n kommentteihin. Seurakuntalaisesta puhumattakaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: se on niinku sori
« Vastaus #5 : 20.07.14 - klo:08:32 »
Minua ilahdutti paikkakuntamme tämän aamun lehdessä myös päätoimittajan (ja kenttäpiispan)  samoin ajatellut näkemykset. Yksittäisten kirkonmiesten, piispojenjaan mielipiteet eivät "kirkkolaivaa" käännä helposti.  Samoin lakien säätäjien on otettava monenlaista mielipidettä huomioon ennen kuin uusi laki on valmis.

Heikki Hakala:
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/07/15/paakirjoitus-tarkea-anteeksipyynto?ref=uutiset-section-teaser-mostCommentedCurrent-sidebarSmallPictureTitle

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)