Hölkänen kiinnittää huomion tärkeään asiaan. Toisista asioista sanotaan: Raamatussa kielletään monessa kohdassa... Toisista asioista julistetaan: Raamattu kieltää... Kenellä on oikeus jälkimmäisen tuomion tekemiseen?
Sikaa syömme Herran syntymäpäivänä sen kummemmin ahdistumatta, vaikka sen saastaisuutta ei ole tietääkseni missään jakeessa edes kyseenalaistettu.
Niinpä, TIETÄÄKSESI. Mutta kun sen saastaisuus onkin UT:ssa kumottu:
Apostolien teot, luku 10:
9. Ja seuraavana päivänä, kun he olivat matkalla ja lähestyivät
kaupunkia, nousi Pietari noin kuudennen hetken vaiheilla katolle
rukoilemaan.
10. Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä
valmistettaessa hän joutui hurmoksiin.
11. Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren
liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
12. Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja
taivaan lintuja.
13. Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
14. Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä
syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
15. Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen:
"Minkä Jumala on
puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
16. Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös
taivaaseen.
Tämän jälkeen ei opetuslapsilla ollut enää velvoitetta noudattaa VT:n ruokien puhtaus/saastaisuusnormeja. Saivat tietenkin elää niiden mukaan, jos niin halusivat, mutta velvollisuutta ei ollut. Oli uuden liiton aika.