Kirjoittaja Aihe: Nyt 17.  (Luettu 25781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #135 : 25.10.18 - klo:20:20 »
Taidoin olla liian hyväuskoinen körttejä kohtaan kun uskouduin asioissani teille. Ette varmaan ymmärrä henkistäkään sairautta yhtään sen paremmin kuin muutkaan.
Mietin jo miten minua arvostellaan ja mitä juorutaan.
Elämä on kemiaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #136 : 25.10.18 - klo:21:35 »
Taidoin olla liian hyväuskoinen körttejä kohtaan kun uskouduin asioissani teille. Ette varmaan ymmärrä henkistäkään sairautta yhtään sen paremmin kuin muutkaan.
Mietin jo miten minua arvostellaan ja mitä juorutaan.

Vautsi Aku Ankka! Sie olet rohkea ja esimerkillinen, kun uskallat kertoa ongelmistasi. Mitä enemmän ongelmista vaietaan, sitä enemmän se lisää vaikenemisen kulttuuria ja tuskaa. Kun asioista puhutaan, se lisää tietoa ja helpottaa toisia, jotka luulevat olevansa ongelmiensa kanssa yksi.
Kirjoituksesi oli taas yksi esimerkki, mitä kaikkea pahaa koulukiusaaminen saa aikaan. Kiusaaminen on aina paha juttu, mutta lapsena se on vielä satuttavampaa. Itsetunto ja oma minuus on vasta kehittymässä kouluikäisenä, joten suojautumiskeinot on silloin vähissä.

Ei me körtit varmaankaan ymmärrä yhtään sen paremmin kuin muutkaan ihmiset henkisiä sirauksia, jollei meillä ole ketään ystävää joka kertoisi omakohtaista tarinaansa. Minulla on ollut onni tuntea pari skitsofreenikkoa. Onni siinä mielessä, että olen saanut kokea, että ei sairaus ole ainoa asia, mikä heitä määrittää. Siskoni anoppi esimerkiksi kirjoitti runoja. Hän myös harrasti runonlausuntaa. Paremmassa kunnossa ollessaan, hän oli kuin kuka tahansa mummo. Huonoina hetkinä hän pelkäsi säteilyä ja yritimme häntä rauhoittaa vakuuttamalla, ettei ole mitään hätää.
Sitä vain on niin osaamaton, kun kohtaa jonkun, jolla on jokin henkinen häiriötila. Olen joskus ollut tilanteessa, jossa huomaa toisen olevan kohtuuttoman huolissaan jostain. Huomaa, että huolella ei ole mitään realistista pohjaa. Silloin oivaltaa, että nyt ei kaikki ole hänen kohdallaan hyvin. Mutta mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä. Yritin vain faktoihin pojaten todistaa, että huoli siinä tilanteessa on turhaa. Mutta se oli turhaa. Muuta en osannut, kuin huokailla Herralle ja toivoa, että hänen läheisensä osaisivat etsiä apua.

Oli ilo lukea, että sinulla on pitkään kestänyt suhde poikakaveriisi ja hienoa, että sinulla on sisko ja siskon poika. Nostan sinulle hattua myös huumorin tekemisestä. Huumori on minulle rakas aihe. Olen kasvanut huumorin kyllästämässä perheessä. Niinpä edelleenki käytän huumoria laukaisemaan hankalia tilanteita. Nauraminen on niin mukavaa ja rentouttavaa.

Ei muuta kuin pää pystyyn. Sinä olet upea ihminen.  :023:  :039:

Pyryharakka

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #137 : 25.10.18 - klo:22:45 »
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Menen huomenna KokoA:n keikalle Thl:lään
kertomaan porukkahaastatteluun miten olen selvinnyt
fyysisestä sairaudesta henkisesti ja miten terveydenhuolto on silloin tukenut psyykkistä jaksamista.
Minulla oli n. 30v komea syöpäsairaanhoitaja joka oli toiselta ammatiltaan psykiatrinen hoitaja ja opiskeli terapeutiksi.
Kaiken lisäksi huumorintajuinen. Lisäksi poikaystäväni toimi minun omaishoitajana. Sukulaisten ja ystävien tuen merkitys Syövästä henkisesti jaksavana selviämiseen on suuri. Myös Kallion diakonit tukivat minua. Myös tätini toinen on ent. sairaanhoitaja ja toinen pappi. Toivon luominen syöpäpotilaalle on tärkeää sekä tässä hetkessä eläminen.
Elämä on kemiaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #138 : 27.10.18 - klo:10:38 »
 :023:

Toivo on tärkeä. Mieliala vaikuttaa niin paljon parantumiseen.
Olin eilen kirjoittajapiirimme kokoontumisessa. Piirimme ainoa mies kokeilee nyt yksityisellä puolella kallista uutta syöpähoitoa. Julkisella puolella ei luvattu enää muuta kuin saattohoitoa. Iloitsimme, että hän jaksoi tulla mukaan. Yhdessä yritimme nostattaa mielialaa. Porukassamme on kasi eläkkeellä olevaa sairaanhoitajaa, jotka näyttivät hyvin tetävän mikä on tilanne. Me muut vain ihmettelimme.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #139 : 27.10.18 - klo:10:46 »
Kuulin Leena-ystäväni hautajaisissa erään Kärkölän-tytön kertomuksen puolisonsa 'kuolemantuomiosta'  hänen syöpä-tapauksessaan. Keskussairaala ei antanut enää elinaikaa kuin muutaman kuukauden.

Pariskunta hakeutui helsinkiläiseen yksityussairaalaan ja mies eli sen jälkeen kolmetoista vuotta.
...

Minä otin kolmanneksen lantusta, jonka kuorin hirvisoppaa varten, pureskeltavakseni kun tästä siirryn alppimaisemiin tv;n välityksellä. Sölden kutsuu. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #140 : 27.10.18 - klo:17:24 »
Olemme takaisin Kaanaan maalta onnellisesti Kankaalassa.

Akuankka, kirjoittele vain vointisi mukaan tänne. Sanasi luetaan, kyllä se niin menee. Itse olen kirjoittanut murheeni tänne ja ne ovat samoin luetut. Elämämme menee omaa rataansa - jos kunnia menee, niin mainehan siinä kasvaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #141 : 28.10.18 - klo:11:49 »
Aamuinen ulkoilu alkoi ruoan jälkeen nukuttaa. En kuitenkaan ehdi, sillä Vuokatista alkaa kohta miesten hiihdon lähetys. Viestit on kivaa katsottavaa.
Moccamaster porisee, ehkä kahvikupillinen piristää. Matti tarjoilee.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #142 : 28.10.18 - klo:18:37 »
Lämmitin meille, -9 astetta ulkona, kuuman saunan. Ledivalot hoitavat polulla pysymisen ja kuukin jo nousi paikalleen möllöttämmän, tai oikeammin siirtyilemään.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #143 : 30.10.18 - klo:14:44 »
Kirjoitan vaihteeksi Oulussa. Tulimme muutamaksi tunniksi hoitelemaan rästit pois.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 17.
« Vastaus #144 : 30.10.18 - klo:21:07 »
Siirrytään osaan 18
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi