Tietysti liikennekuolemat ovat siitä vähentyneet, ja onnettomuudetkin, kun talvinopeusrajoitukset otettiin käyttöön. Pitää vaan samalla ottaa lisäksi huomioon, että aika hurjasti on samaan aikaan kehittyneet autot ja niiden turvavarusteet, renkaista puhumattakaan. Tietysti jos halutaan, niin tehdään tutkimus liikenteessä loukkaantuneista ja kuolleista loka-maaliskuun välisinä aikoina v. 1990- (silloin otettiin talvinopeusrajoitukset käyttöön,vai oliko 1989). Tietysti tilasto näyttää, että liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrä on tasaisesti laskenut noina vuosina. On aika banaalia väittää, että liikenteessä kuolee vähemmän ihmisiä pelkästään sen ansiosta että ajetaan talvisin hiljempaa - no tietysti. Jos ajettaisiin ympärivuoden vaikka kuuttakymppiä, niin harvoin edes kuolisi liikenneonnettomuukssa muita kuin jalankulkijoita. Ja kuinka paljon onnettomuuksia aiheuttavatkaan sitten rattijuopot, piittaamattomat kaaharit jne. joihin ei millään tavalla vaikuta, mitä tieliikennelaissa säädetään ja kuinka noita säädöksiä valvotaan...
On kuitenkin hyvä, että Liikenneturvan työ on kantanut hedelmää, ja näin moni uskoo todella talvinopeusrajoitusten kaikkivoipaisuuteen. Täytyy nyt vielä sen verran tähän lisätä, että vaikka minusta jotkut liikennesäännöt, mm. talvinopeusrajoitukset, hölmöltä tuntuvatkin, noudatan kuitenkin myös niitä sääntöjä ja rajoituksia. Kyllä tuolla tien päällä aivan liikaa näkee sellaisia, jotka kuvittelevat että voivat ajaa säännöistä piittaamatta. Heillä jää se tärkein hoksaamatta - nimittäin liikenne on yhteispeliä, ja perustuu ennenkaikkea siihen että muiden toiminta on ennalta arvattavissa.