Kirjoittaja Aihe: Oikea ja väärä kilvoittelu ?  (Luettu 6484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« : 09.07.08 - klo:11:22 »
Että olen pettynyt itseeni ja myös teihin, ihmiset. Olemme näköjään lähteneet ”kilvoittelemaan” toistemme kustannuksella,henkilökohtaisesta uskomme suuruudesta, vertailemalla toisiamme. Nyt olisi häpeä paalun paikka vähän jokaiselle .
Miten sitten koen että näin on. No ei tarvitse kuin lukea seuraavat aiheet:

Yleinen keskustelu: Uskovaisuutesi mittaaminen asteikolla 1 - 8.
Seuratupa
:Usko Jumalaan / Onko matkapassisi/matkalippusi taivaaseen kunnossa? / Uskonnonsyöttö 2 / Uskonnonsyöttö.
Minä häpeän itseäni.

Vanha sanonta:" että kyllä Siperia opettaa". Pitää paikkansa ja siihen ei oppikirjoja tarvita.

Siionin virsi 73. 1-3.
1. Kaipaan, Jeesus, sua ristiinnaulittua minun tähteni
Väinö Malmivaara
Sävelmä Johann Crüger

Mahjong

  • Vieras
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #1 : 09.07.08 - klo:11:32 »
Lainaus
Että olen pettynyt itseeni ja myös teihin, ihmiset.

Mistä täällä sitten tyhmä saa puhua?

Benkku

  • Vieras
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #2 : 09.07.08 - klo:11:55 »
Mahjong kirjoitti: 09.07.2008 11:32    
" Mistä täällä sitten tyhmä saa puhua? "

Voisitko valaista mitä sana tyhmä tarkoittaa , ihminen?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #3 : 09.07.08 - klo:12:15 »
Lainaus
Yleinen keskustelu: Uskovaisuutesi mittaaminen asteikolla 1 - 8.


Tuo on minun aloittamani keskustelu.
Ihminen, joka on tarpeeksi syvällä ollut tuossa kuvasarjan esittämässä 'uskonkilvoittelussa', katkerasti on saanut kokea juuri sen, mitä kuvasarjassa kerrotaan, kuin myös sitä vapautta, mitä Kristuksen tarjoama armo lopulta saa aikaan, kun oma yrittäminen loppuu.
Kyseisellä kuvasarjalla on myös kyseisenlaisissa ongelmissa olleille ihmisille sangen terapeuttinen merkitys.

Lainaus
Seuratupa :Usko Jumalaan / Onko matkapassisi/matkalippusi taivaaseen kunnossa?


Tuokin on minun aloittamani keskustelu.
Körttiläisyyteen kuuluu kyseenalaistaminen - tämä ei ole aivan jokaisen ryhmittymän piirre. Halusin tuossa hivenen kyseenalaistaa tiettyjä körttiläisyyteen kuuluvia päähänpinttymiä.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että myös kyseenalaistaminen ei saa olla vapaatata kyseenalaistamiselta. KAikkea pitää koetella,
edes körttiläisyys ei saa olla koettelemisen yläpuolella.

Lainaus
/ Uskonnonsyöttö 2 / Uskonnonsyöttö.


Tuo käsittelee aihetta, jossa körttiseurat pyritään tuomaan sinne, missä ihmiset liikkuvat. Nähdäkseni ainut oikea tapa ei ole se, että ihmisten tulee tulla meidän luoksemme seuroihin, vaan myös me voimme mennä ihmisten luokse sen sanoman ja virsien kanssa, jossa ihmisetkin ovat.

Lainaus
Minä häpeän itseäni.


Jos näitä äsken mainitsemiani asioita vastustat, niin on ehkä syytäkin hivenen hävetä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #4 : 09.07.08 - klo:12:26 »
Tuosta ensimmäisestä kuvasarjasta vielä sellainen seikka.
Eräässä elämäni vaiheessa olin jo sellaisessa tilanteessa, että kaikki tiet tuntuivat viemään helvettiin. Helvetin liekit ikäänkuin kuvannollisesti paloivat jo jalkojeni läheisyydessä.
Ajattelin, että jotain on tehtävä, kohta normaali elämä vaarantuu liikaa.
Kävin jonkin aikaa terapiassa.
Tuon kuvasarjan sain terapeutiltani.

Minun mielestäni minun ongelmani eräs syy oli se, että kukaan körttiseuraihminen ei ollut ajoissa julistanut minulle evankeliumia Kristuksesta sekä Jumalan kovaa lakia, eikä laulanut minulle siionin virsiä.
Miten minulta olisi voinut vaatia, että olisin osannut körttiseuroihin mennä?

Kuinkahan moni muu vaivattu sielu on tälläkin hetkellä juuri samassa tilassa, kuin minä olen ollut? Ilman mitään toivoa, kuitenkin toivovansa, että jotain löytyy, ennen kuin lähtö täältä tulee.

Ehkäpä tuolla Mannerheimintien ikkunalla onnistumme julistamaan tämänkaltaisille vaivatuille sieluille sitä evankeliumia (Raamatun ja virsien avulla), jota he eivät itse osaa mennä mihinkään kuuntelemaan.
Mannerheimintien vilinässä aika todennäköisesti kulkee monia etsivässä tilassa olevia ihmisiä.
Kuka heitä auttaisi?
Körttiseuran virret kirkon seinien sisäpuolella ei heitä voi auttaa, kukaan kirkossa olija ei jaksa niin kovaa laulaa.
Virret ehkä auttavat kirkossa olijoita, ei niitä, jotka niiden snomaa eivät kuule eivätkä osaa tulla kuulemaan, kun kukaan ei pyydä.

Kun olen lukenut Lutherin ja Paavon elämästä, huomaan heidänkin olleen samassa tilassa kuin minä (ja moni moni muu), että jotain soisi löytyvän, mutta kukaan ei tule ja kerro sitä evankeliumia.

Evankeliumin saarnaa ei pitäisi estää. Estoporukassa on ja tarpeeksi väkeä. Ennemminkin tarvitaan niitä, jotka saarnaavat Kristusta uskonpuhdistuksen mielellä. Siitä jos mistä on hyötyä. Vastustamisesta on vain haittaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #5 : 09.07.08 - klo:12:31 »
Lainaus
Siionin virsi 73. 1-3.
1. Kaipaan, Jeesus, sua ristiinnaulittua minun tähteni…
Väinö Malmivaara
Sävelmä Johann Crüger


Mikä on sinun vastauksesi tällaiselle ihmiselle, joka tätä kaipaa?
Kuinka tällaisen ihmisen löydät, että voit hänta auttaa?
Ja jos löydät, kuinka autat?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #6 : 09.07.08 - klo:12:52 »
Minun mielestäni Benkku olisi juuri oikeanlainen mies tähän Mannerheimintien ikkunatoimintaan.
Mikäli joskus muutat mielesi tämän toiminnan suhteen, niin tervetuloa tiimiin mukaan (joka ainakin tällä hetkellä on vielä aivan liian pieni).

Benkku

  • Vieras
Minä häpeän.
« Vastaus #7 : 09.07.08 - klo:12:59 »
No näköjään täytyy äijän vastata takaisin. Ensinnäkin  minä todella häpeän itseni puolesta ja myös teidän puolesta.
Siksi väitän että jos ihminen ”paukuttaa” koko ajan uskonkäsitteistä ja omasta hyvyydestään, kuinka uskossa  hän on  Jumalaan ja kaiken lisäksi alkaa tekemään mittareita ihmisen ja Jumalan väliin.
Niin kyllä minulla ainakin alkaa vastustuksen ”herätyskellot” soimaan.  Siksi minä häpeän että olen myös itse sortunut samaan , uskoakseni olevani viisaampi ja kaiken lisäksi muka etuoikeutettu Hänen valtakuntaansa.
On ilo olla tyhmä ja saada hävetä.

ps. karjalaisenkyösti  kirjoitti.: 09.07.2008 12:31
Mikä on sinun vastauksesi tällaiselle ihmiselle, joka tätä kaipaa? Kuinka tällaisen ihmisen löydät, että voit hänta auttaa? Ja jos löydät, kuinka autat?

Melkein päivittäin, varsinkin työssäni kohtaan ihmisiä kun elämänkaaren sivu kääntyy viimeiselle luvulle. Mutta sitä en Sinulle kerro mitä vastaan ja mitä teen, pahoittelen.
Ei muuta kuin aurinkoista päivän jatkoa . Niin ehkä olisi myös hyvä jos kääntäisit syyttävän sormesi pois minusta. Kiitos. :smt083

Benkku

  • Vieras
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #8 : 09.07.08 - klo:16:39 »
Kalistaja avasi aiheen: 16.02.2007 12:13. Mitä Elenius sanoikaan...!? (Malmivaarojen aika)

llwyd kirjoitti :17.02.2007 18:44. Ehkäpä tyypillistä herännäisyyttä on olla kauheasti huolehtimatta: nämä ovat sen verran suuremmassa kädessä, että mitä sitä kauheasti pätemään. Väittäisin että kaikessa olennaisessa herännäisyys on pysynyt itsepintaisen uskollisena ydinnäylleen. Mutta Herra pitää huolen omistaan tai kukaan ei pidä. Tätä konservatiivi-kristittyjen on niin mahdotonta ymmärtää: pitää pinnistellä, pitää hallita, pitää olla "oikeassa". Ihmisen kädessä kaikki.

uskova kirjoitti : 17.02.2007 20:50.  Lainaus / llwyd kirjoitti: Ehkäpä tyypillistä herännäisyyttä on olla kauheasti huolehtimatta: nämä ovat sen verran suuremmassa kädessä, että mitä sitä kauheasti pätemään. Väittäisin että kaikessa olennaisessa herännäisyys on pysynyt itsepintaisen uskollisena ydinnäylleen. Mutta Herra pitää huolen omistaan tai kukaan ei pidä. Tätä konservatiivi-kristittyjen on niin mahdotonta ymmärtää: pitää pinnistellä, pitää hallita, pitää olla "oikeassa". Ihmisen kädessä kaikki.

Mitä tuo konservatiivinen tarkoittikaan? Olen oppimaton, en hallitse noita sivistyssanoja. Väärin kuitenkin on pinnistellä, hallita ja niin edelleen. Oikeassa oleminen on tärkeää, muttei siihen pääse kuin olemalla samaa mieltä Isin kanssa.  Emmehän halua kuitenkaan olla väärässä? En ainakaan minä halua, sillä väärässä oleminen tuottaa vaikeuksia paljon, kun taas nöyrtyminen Jumalan tahtoon eli olemalla samaa mieltä Hänen kanssansa kaikessa, aiheuttaa sen, että olemme oikeassa ja voimme elää vailla muita kärsimyksiä kuin vainot. Niissäkin voimme iloita, koska Jumala antaa ilon.  Jumalan kädessähän nämä asiat ovat, eivätkä ihmisen. On kuitenkin otettava huomioon, ettei ihminen ole Jumalan shakkinappula tai sätkynukke, vaan ihmisellä on vapaa tahto, vapaa valinta. Jumala tarjoaa yhtä asiaa, maailma ja sielunvihollinen toista. Voimme niistä valita, kumman otamme. Jumalan antamaa emme kuitenkaan voi ansaita, Jumala myöskin kertoo, että Hänen antamansa on ainoa oikea, kannattava valinta, ettei tule epäselvyyksiä.
Mitä mieltä olette? Onko se noin?

tosikkoko kirjotti: 14.04.2007 01:39. Lainaus / llwyd kirjoitti:
Mutta Herra pitää huolen omistaan tai kukaan ei pidä. Tätä konservatiivi-kristittyjen on niin mahdotonta ymmärtää: pitää pinnistellä, pitää hallita, pitää olla "oikeassa". Ihmisen kädessä kaikki.

Varmaan itsekin tuohon syyllistyn, olenko konservatiivikörtti?  Mutta siitä huolimatta (tai sen vuoksi), tuossa jälkimmäisessä WM-linkissä  kolahti erityisesti tämä kohta:                                                                      Lainaus: Että siinä tilassa oleva ihminen tekee Jumalan sanan kalliista totuuksista lain, kuulee siitä, että hän muillekin teroittaa: »Pitää mennä Jeesuksen luo, pitää uskoa, pitää rukoilla, pitää sellainen ja sellainen olla». Tämä on lakia; kaikki, mikä vaatii ja pakottaa eli sanoo: Sinun pitää, on lakia. Ja kaikki tällainen jumalisuus, jossa luullaan jotenkuten saavansa sen eli tämän vaarinottamisen, sen eli tämän tekemisen kautta Jumalan sana täytetyksi, on farisealaisuutta, fariseusten ja kirjanoppineiden vanhurskautta. Siinä on,perustipa sitten parannukseensa tahi synnin tunnustukseensa tahi uskoonsa tahi rukoukseensa tahi johonkuhun muuhun, se suuri vika, että se on lukenut sanan kirjaimen pääsemättä sen henkeen. Sentähden siitä kasvaakin jumalisuutta, jonka puolesta ollaan nykyaikana yhtä kiivaita, kuin fariseukset aikanansa jumalisuutensa puolesta olivat. ... 2. Salattu tie, vain yksinkertaisille se aukeaa, ei itsetietoisille. (SV 101:2) [/i]

Pena kirjoitti : 14.04.2007 07:53. Sitähän se konservatiivisuus on, säilömistä. Laitetaan Elämän leipä tiiviiseen tölkkiin, ettei se pilaantuisi. Etiketissä lukee perinteinen, klassinen tai historiallinen. Minusta se on sukua leiviskän kaivamiselle talteen maahan, että se löytyisi sieltä ankaran Herran sitä takaisin tivatessa. Kristus on kuitenkin elävä ja Sana on tarkoitettu jaettavaksi. Elämä on muutosta ja monimuotoisuutta. Jakaminen on vapauttamista.

Mörtti-57 kirjoitti : 14.04.2007 09:47.Olipa hianosti tiivistetty. Paree on vaa nostaa leipä orrelle, ajan armoolle ja järsiä sitä kovana tai vaikka kastaa, jos hampahat on vähän huanonlaaset. Leivän makuhan säilyy ikuusesti samana, jos vaan leipäjuuri säilytetähän.

karjalaisenkyösti kirjoitti: 09.07.2008 12:52.   Minun mielestäni Benkku olisi juuri oikeanlainen mies tähän Mannerheimintien ikkunatoimintaan.

Ei pidä pinnistellä, ei pidä  hallita, ei pidä  olla "oikeassa". Jumalan kädessä kaikki on. Näin minä saan lyödä vaikka tekohampaat pöydälle ja koittaa  jollain tavalla päästä leivän makuun.
Benkku ei ole ,se henkilö joka tulisi teidän ikkunatoimintaan mukaan. Sen verran dorka se on ja iloinen, että bastuun hän saa nyt taivaltaa. :smt083

Mahjong

  • Vieras
-ruotu-
« Vastaus #9 : 09.07.08 - klo:17:45 »
Mahjong kirjoitti:
Lainaus
Että olen pettynyt itseeni ja myös teihin, ihmiset

           Mistä täällä sitten tyhmä saa puhua?

Itseäni tietysti tarkoitin. Oon tyhmän sorttinen näissä asioissa; pitää välillä kysyä, onko pysynyt "ruodussa".

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #10 : 09.07.08 - klo:21:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Benkku sanoo:
Lainaus
Voisitko valaista mitä sana tyhmä tarkoittaa , ihminen

Itseäni tietysti tarkoitin. Oon tyhmän sorttinen näissä asioissa; pitää välillä kysyä, onko pysynyt "ruodussa". :wink:


Sanoisin sinulle, että ei huolta.

Körttiläisittäin "ruodussa" pysyminen alkanee olla siinä ja siinä, kun aletaan voimakkaasti totuuksia julistamaan, muille parannuksentekoa saarnaamaan, uskon määrää mittaamaan ja siitä johtopäätöksiä tekemään (Benkun kanssa tässä samoilla linjoilla). En ole vielä karjalaisenkyöstin mainitsemaa kuvasarja-aihetta ehtinyt lukea, mutta kyllä otsikko on sellainen, että nostaa vähän niskavilloja pystyyn.

edit. Nyt se on luettu. Niskavilloja nostattavaa siinä oli onneksi vain otsikko.

Katriina

  • Vieras
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #11 : 12.07.08 - klo:13:34 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Tuosta ensimmäisestä kuvasarjasta vielä sellainen seikka.
Eräässä elämäni vaiheessa olin jo sellaisessa tilanteessa, että kaikki tiet tuntuivat viemään helvettiin. Helvetin liekit ikäänkuin kuvannollisesti paloivat jo jalkojeni läheisyydessä.
Ajattelin, että jotain on tehtävä, kohta normaali elämä vaarantuu liikaa.
Kävin jonkin aikaa terapiassa.
Tuon kuvasarjan sain terapeutiltani.

Minun mielestäni minun ongelmani eräs syy oli se, että kukaan körttiseuraihminen ei ollut ajoissa julistanut minulle evankeliumia Kristuksesta sekä Jumalan kovaa lakia, eikä laulanut minulle siionin virsiä.
Miten minulta olisi voinut vaatia, että olisin osannut körttiseuroihin mennä?

Kuinkahan moni muu vaivattu sielu on tälläkin hetkellä juuri samassa tilassa, kuin minä olen ollut? Ilman mitään toivoa, kuitenkin toivovansa, että jotain löytyy, ennen kuin lähtö täältä tulee.

Ehkäpä tuolla Mannerheimintien ikkunalla onnistumme julistamaan tämänkaltaisille vaivatuille sieluille sitä evankeliumia (Raamatun ja virsien avulla), jota he eivät itse osaa mennä mihinkään kuuntelemaan.
Mannerheimintien vilinässä aika todennäköisesti kulkee monia etsivässä tilassa olevia ihmisiä.
Kuka heitä auttaisi?
Körttiseuran virret kirkon seinien sisäpuolella ei heitä voi auttaa, kukaan kirkossa olija ei jaksa niin kovaa laulaa.
Virret ehkä auttavat kirkossa olijoita, ei niitä, jotka niiden snomaa eivät kuule eivätkä osaa tulla kuulemaan, kun kukaan ei pyydä.

Kun olen lukenut Lutherin ja Paavon elämästä, huomaan heidänkin olleen samassa tilassa kuin minä (ja moni moni muu), että jotain soisi löytyvän, mutta kukaan ei tule ja kerro sitä evankeliumia.

Evankeliumin saarnaa ei pitäisi estää. Estoporukassa on ja tarpeeksi väkeä. Ennemminkin tarvitaan niitä, jotka saarnaavat Kristusta uskonpuhdistuksen mielellä. Siitä jos mistä on hyötyä. Vastustamisesta on vain haittaa.


No jaa. Minä pyysin Jumalalta, että löytyis jokin paikka.... eikä ollut edes tarpeen ruinuta pitkään. Toinen juttu on sitten tämä: Taidan nykyään enempi puhua ihmisistä Jumalalle kuin Jumalasta ihmisille.... jos kysyvät niin totta ihmeessä.... mutta en enää pysäyttele kadulla kansaa joilla selvästi on polvet ristissä (kiire veskiin), kaksi kauppakassia kädessä ja pari tenavaa ronkkumassa takinliepeissä.....

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Oikea ja väärä kilvoittelu ?
« Vastaus #12 : 12.07.08 - klo:13:42 »
Lainaus
No jaa. Minä pyysin Jumalalta, että löytyis jokin paikka.... eikä ollut edes tarpeen ruinuta pitkään. Toinen juttu on sitten tämä: Taidan nykyään enempi puhua ihmisistä Jumalalle kuin Jumalasta ihmisille.... jos kysyvät niin totta ihmeessä.... mutta en enää pysäyttele kadulla kansaa joilla selvästi on polvet ristissä (kiire veskiin), kaksi kauppakassia kädessä ja pari tenavaa ronkkumassa takinliepeissä.....


Poistin viestini ja laitan sen kokonaan uusiksi.
Jos kadulla edustaa luterilaista vanhurskauttamisteologiaa, mielestäni se on ok.
Jos ei edusta, on parempi, että puhuu ihmisistä vain Jumalalle.

Minusta tuntuu, että minulla on samanlaisia kokemuksia omassa elämässäni, kuin Katariinallakin.
Hienoa, että löysit tiesi tänne.

Mahjong

  • Vieras
-eksynyt oon-
« Vastaus #13 : 01.08.08 - klo:14:02 »
Taidan olla vähän eksyksissä tämän Körttifoorumin sokkeloissa, mutta jospa tämä tästä selkiintyy. En ole enää varma "ruodussa" pysymisestäni. Mutt´ans kattoo ny, onko tässä poistuttava takavasemmalle vai pyöriskelenkö vielä kuvioissa. Tuppaa vain olemaan hiukan hutera olo välillä. :-?

Ylläpito kirjoitti ruodussa pysymisestä:
Lainaus
Körttiläisittäin "ruodussa" pysyminen alkanee olla siinä ja siinä, kun aletaan voimakkaasti totuuksia julistamaan, muille parannuksentekoa saarnaamaan, uskon määrää mittaamaan ja siitä johtopäätöksiä tekemään

Totuuksia tulee toisinaan julistetuksi kyllä... :-?