Kirjoittaja Aihe: Mistä körtin tunnistaa?  (Luettu 10002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Oivavoivoi
« Vastaus #15 : 27.04.08 - klo:22:12 »
No puhhuijaa.
Juu erimieltä saa olla, mutta kun tuntuu, että jokasessa asiassa. Se pikkasen tuntuu oudolta, ei nyt pahana asiana.
Anteeksi purkautumiseni.

Toisalta luulisi, että samanmielisyys olisi hyvä jos kerran kaikki saman körttiläisyyden kohdallaan tunnustavat.
Ettei olisi kuin juutalaisuudessa. Voi olla ateistijuutalainen tai vaikka mikä kunhan ei kristittyjuutalainen.

Tänään olin körttiseuroissa ja Eleniuksen poika sanoi, että Paavo oli ensimmäinen katuevankelista ja kierteli pitkin markkinapaikkoja saarnailemassa.
 Otin sellaisen ison julisteen herättäjäjuhlasta ja sanoin, että törttöilen kylläkin liikenteessä, että tiedä sitten laitanko autoon sen.
 Täällä taas olen saanut kuvan, että evankeliointi on jotenkin ei körttiläistä?

Äh poikkes aiheesta, pitänee aloittaa uus tosta voi minua jos en julistele.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Oivavoivoi
« Vastaus #16 : 28.04.08 - klo:00:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Tänään olin körttiseuroissa ja Eleniuksen poika sanoi, että Paavo oli ensimmäinen katuevankelista ja kierteli pitkin markkinapaikkoja saarnailemassa.
 Otin sellaisen ison julisteen herättäjäjuhlasta ja sanoin, että törttöilen kylläkin liikenteessä, että tiedä sitten laitanko autoon sen.
 Täällä taas olen saanut kuvan, että evankeliointi on jotenkin ei körttiläistä?

Evankeliointi-sanaan liittyy Suomessa nykyisin vahvasti evankeliumin levittämisen tietyt käytännön muodot, jotka tuntuvat monesta herännäisyyteen tottuneesta hieman vieraita. Tämä ilmiö lienee syynä saamaasi kuvaan. Sanan saarnaaminen ei sinänsä ole ei-körttiläistä, minkä esimerkiksi juuri herättäjäjuhlat sekä kirkkopyhät ja seurat yleensäkin osoittavat. Nehän ovat avoimia tilaisuuksia, joihin toivotaan runsasta osallistumista.

Heränäisyydelle pidetään tyypillisenä sitä, ettei kysellä, ei tuputeta eikä painosteta uskonratkaisuun. Monelle ihmiselle juuri tämä saattaa olla oikeantyylistä evankeliointia. Meitä ihmisiä kun on niin erilaisia.

Mt

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Oivavoivoi
« Vastaus #17 : 28.04.08 - klo:08:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
No puhhuijaa.
Juu erimieltä saa olla, mutta kun tuntuu, että jokasessa asiassa. Se pikkasen tuntuu oudolta, ei nyt pahana asiana.
Anteeksi purkautumiseni.

Parahin Viisveisaaja! Ei kai nyt sentään ihan jokaisessa asiassa. "Särmää" ja kyseenalaistamista löytyy Sinunkin kirjoituksissasi, eikä se ole ollenkaan paha asia. Asioista pitää voida keskustella monin eri tavoin. Jos loukkasin Sinua, pyydän anteeksi!
Lars Mikael

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22067
Mistä körtin tunnistaa?
« Vastaus #18 : 28.04.08 - klo:09:48 »
Voihan se olla niinkin, että kokemus toisten olemisesta kaikessa eri mieltä onkin sitä, että onkin itse kaikessa eri mieltä toisten kanssa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Mistä körtin tunnistaa?
« Vastaus #19 : 28.04.08 - klo:14:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Voihan se olla niinkin, että kokemus toisten olemisesta kaikessa eri mieltä onkin sitä, että onkin itse kaikessa eri mieltä toisten kanssa.

Kirjoitit kiitettävästi.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Benkku

  • Vieras
Pata körtti.
« Vastaus #20 : 14.05.08 - klo:13:18 »
http://www.kirkkojakaupunki.fi/

Körttiläinen hilpeys piiloutuu alakuloon (13.5.2008)

"Jaakko Löytty on patakörtti, ja sen kyllä huomaa. Silti on vaikea sanoa, mistä sen aistii; hänhän ei enää edes polta tupakkaa."

ps.Olenkohan, minä sitten pohjaan palannut körtti. 8-[

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Mistä körtin tunnistaa?
« Vastaus #21 : 14.05.08 - klo:16:54 »
Olipa mukava juttu ja hyviä tuntomerkkejä.
Jahka tämä linkki toimiis:   http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid=8279&deptid=127&languageid=3&NEWS=1
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Mistä körtin tunnistaa?
« Vastaus #22 : 15.05.08 - klo:22:39 »
Vantaalaisena luen Vantaan Lauria. Kuten jo täällä sanottu: körteistä ja körttiläisistä oli tuoreimmassa Laurissa tosi paljon. Sitä vaan mietin, että oliko tuo eräänlainen juhlaennakko juhlien kannalta liian aikaisin!?

  Ainakaan kukaan ei voi näillä main etteikö juhlista ole kerrottu!? Posti tuo Vantaan Laurin jokaiseen kotiin, ja koteja Vantaalla on paljon, asukkaitakin 193.000.

  Eri asia sitten moniko vantaalaisista kokee aiheeksi ja asiakseen lähteä herättäjäjuhlille!?

 Jatkakaamme körttien ja körttiläisyyden pohtimista tällä foorumilla. Eivät nämä ketjujen sanat turhia ole. :P