Kirjoittaja Aihe: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)  (Luettu 27574 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #60 : 22.11.09 - klo:21:04 »
Ylen ykkösellä on nyt marraskuussa ollut tämä "Virsistä viisi" -ohjelma. Viikon päästä on viimeinen jakso. Joka jaksossa on esitetty viisi virttä, esittäjät ja tulkinnat ovat olleet keskenään kovinkin erilaisia. Suurimmalle osaa tulkinnoista en ole oikein lämmennyt. Minulle virsi on (lähes) aina parhaimmillaan seuraveisuun tapaan esitettynä. Vierastan uutta ja outoa, hätäisesti saatan leimata vain erikoisuudentavoitteluksi.

Olen kuitenkin huomannut pitäväni varsinkin kansanmusiikkisävytteisistä virsitulkinnoista. Sinikka Kontio on tulkitsijana mainio. Hän esitti viime viikolla Virsistä viisi -ohjelmassa virren Ei mikään niin voi virvoittaa). Muitakin (ohjelmassa esiintymättömiä) "etnoveisaajia", joista olen innostunut, löytyy useita. Markus Asunta (levy Kuin unta ja varjoa) onnistui Siionin virsien ja irlantilaisen kansanmusiikin yhdistämisessä. Minulle uusi löytö (vaikka vanhempi kappale) on MeNaiset etnoryhmän esittämä vanhan virsikirjan virsi Juur hartaast.

Vähiten olen välittänyt jotenkin iskelmä- tai pop-henkisistä virsisovituksista. Mutta joskus löytyy odottamaton yhdistelmä - oikea tilanne, oikea esittäjä, oikea virsi - jolloin joku normaalisti vierastamani virren esitystapa onkin äkkiä hyvin puhutteleva. Esimerkiksi Hevinkeliumin Tiellä ken vaeltaa -sovituksesta pidin, vaikka metallimusiikki ja virret ei heti tuntunut erityisen luontevalta kombinaatiolta. Iskelmäsovituksena voisin pitää esimerkiksi virrestä Käy yrttitarhassa polku...

Virsistä viisi -ohjelmaa olen tykännyt katsoa juuri sillä mielellä, että annan totutusta poikkeavalle virsitulkinnalle mahdollisuuden puhutella.

Mutta tänäänkin ohjelmassa ihastuin eniten vanhaan virteen ja tuttuun esittäjään. Esa Ruuttunen esitti virren 598.
Millaista on hurskaus? Heikko ihmissuoritus. Se on turva kelvoton alkaessa tuomion.
En ennestään tuntenut tuota virttä ollenkaan. Innostuin siitä heti!

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #61 : 22.11.09 - klo:21:59 »
Kyllä, virressä 598 oli hätkähdyttävät sanat. En muista kuulleeni sitä ennen.

Tässä ohjelmassa tykkäsin eniten Osmo Ikosen tulkinnasta, vaikka jonkun mielestä se saattoi olla liian .. jotain.. ei se minusta iskelmääkään ollut, vaan Stevie Wonder -tyyppistä tunnelmointia.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #62 : 22.11.09 - klo:23:31 »
Mukana olleilta kuulin, että Virsistä viis -ohjelma kuvattiin aika lailla kiirehtien. Keskusteluosuuksien teennäisestä haparoinnista sen kuulikin. Laulukin olisi ollut vielä tasokkaampaa, jos sitä olisi voinut kunnolla harjoitella ja äänityslaitteet olisivat palvelleet esiintyjiäkin paremmin. Harmi, jos hyvä idea jäi puolitiehen hosumisen takia.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #63 : 26.11.09 - klo:01:43 »
Ylen ykkösellä on nyt marraskuussa ollut tämä "Virsistä viisi" -ohjelma. Viikon päästä on viimeinen jakso.

Virsistä viisi -ohjelmaa olen tykännyt katsoa juuri sillä mielellä, että annan totutusta poikkeavalle virsitulkinnalle mahdollisuuden puhutella.
tämä on hyvä asenne, kaikesta ei tarvitse pitää mutta voi olla avoimin silmin ja korvin.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #64 : 26.11.09 - klo:17:32 »

...ohjelmassa ihastuin eniten vanhaan virteen ja tuttuun esittäjään. Esa Ruuttunen esitti virren 598.
Millaista on hurskaus? Heikko ihmissuoritus. Se on turva kelvoton alkaessa tuomion.


Minäkin pidin Ruuttusesta, tulee vielä huomisaamuna klo 5.55, ajattelin tallentaa Ruuttusen osuuden.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #65 : 28.11.09 - klo:21:34 »
Pitkän harkinnan jälkeen äänestin virttä 307. En usko, että se päätyy 10 parhaimman joukkoon. Siellä on varmaan Maa on niin kaunis, Soi kunniaksi Luojan, suvivirsi ym.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #66 : 29.11.09 - klo:01:55 »
Mukana olleilta kuulin, että Virsistä viis -ohjelma kuvattiin aika lailla kiirehtien. Keskusteluosuuksien teennäisestä haparoinnista sen kuulikin.

Se oli varmaan sitä rosoista tuoreutta  :003:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #67 : 29.11.09 - klo:20:18 »
Pitkän harkinnan jälkeen äänestin virttä 307. En usko, että se päätyy 10 parhaimman joukkoon. Siellä on varmaan Maa on niin kaunis, Soi kunniaksi Luojan, suvivirsi ym.

Kuten arvelin hymistelyvirret voitti.Yhtään väkevämpää ei ollut voittajissa, mutta ääniä saaneiden listalla näkyi 631

Youtubessa hakusanalla maissikasvi löytyy hyvää musiikkia. Tämä ilmeisesti rukoilevaisiin lukeutuva on laittanut sinne runsaasti Siionin virsiä kuten tämä http://www.youtube.com/watch?v=rxbi7WSbXXY Eiköhän ole Herättäjän levyltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi