Kirjoittaja Aihe: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)  (Luettu 27570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Olipa mahtava kuunnella ja katsella televisiosta nyt marraskuisena sunnuntaina, pyhäinpäivän jälkeen, kun Samuli Edelmann mustassa paidassaan veisasi ymmärryksellisesti ja tyylikkäästi iki-ihania virsiä. Parilla sanalla sanoen: hyvää teki! Ja samaan aikaan jossain lähellä, onneksi toisaalla, irvokkaat kurpitsanaamat juoksevat pimeässä illassa. Asioilla on totisesti eroa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #1 : 04.11.07 - klo:20:57 »
Minä en konsertista kamalasti innostunut. Sovitukset olivat niin outoja. Hyvin lauloi kuitenkin, ei siinä mitään.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #2 : 05.11.07 - klo:07:40 »
Minä taas pidin sovituksista enemmän kuin Samuli Edelmanin tavasta laulaa. Luulisi noin ison miehen soivan komeammin.

jUHOMA4

  • Vieras
Virsiä
« Vastaus #3 : 05.11.07 - klo:14:03 »
Hienoja sovituksia. Toivottavasti Samuli voi niitä esittää myöskin siellä Maltalla, jossa Hän nykyään asuu. :!:

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #4 : 05.11.07 - klo:20:25 »
Valamon kvartettia (siis Laatokan Valamon -lauloivat luonnollisesti venäjäksi) olin kuuntelemassa pari viikkoa sitten. Voi että se oli mahtavaa kuunnella. Ne pojat osasivat laulaa! Ihan kylmät väreet kulkivat selkäpiissä, kun oli niin mahtava laulutaito.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Re: Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #5 : 15.11.07 - klo:00:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Olipa mahtava kuunnella ja katsella televisiosta nyt marraskuisena sunnuntaina, pyhäinpäivän jälkeen, kun Samuli Edelmann mustassa paidassaan veisasi ymmärryksellisesti ja tyylikkäästi iki-ihania virsiä. Parilla sanalla sanoen: hyvää teki!

Vaikuttavia oli. Ja mukava ettei vain "läpiveisannut". Jonkun virren kohdalla kaipasimme että kuva siirtyisi Simbergin vaikuttavaan "Kuoleman puutarha" seinämaalaukseen mutta haluttiin kai tuoda silti esille enemmän itse laulajaa kuin yhdistää tekstiä ja kirkon maalauksia. Mutta kuvaajilta oli hieno idea näyttää virren numero jossain taustalla.

Poissa tuomenkukka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #6 : 18.11.07 - klo:20:06 »
Ostin Samuli Edelmanin levyn, kun hän oli sitä esittelemässä Kirja Kotimaassa/Sacrumissa Helsingissä. Olikohan lokakuussa, koska silloin levy ilmestyi.

Odotin levyltä enemmän, mutta ei se huonokaan ole. Erityisesti pidän siitä, että hän tulkitsee virret ja laulut eikä vain laula. Minua koskettaa nuorten virsi 509 Herra elämääni valvo. Olin vähän pettynyt lempivirteni 631 Oi Herra, jos mä matkamies maan sovitukseen, kun se oli sellaista kilinää, kolinaa ja kolsketta, mutta olen oppinut pitämään siitäkin.

Olisin kaivannut muitakin virsiä levylle kuin vain näitä samoja vanhoja tuttuja, mutta ehkä sillä on oma tarkoituksensa. Henki kulkee levyllä (2002) oli aika samoja virsiä kuin Edelmanilla nyt. Sillä levyllä oli suuri joukko tuttuja esittäjiä.

Poissa Cinnamon

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #7 : 18.11.07 - klo:22:04 »
Minä taas olin jossain määrin pettynyt Samuli Edelmanin laahustavaan tyyliin laulaa lempivirsiäni. Ehkä olen tottunut vaan erilaiseen laulantaan?

Poissa hiljan herännyt

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Samulista vielä
« Vastaus #8 : 20.11.07 - klo:21:46 »
Mielestäni levy on hyvä, siinä on aina jotain koskettavaa, kun iso mies veisaa. Katsoin Edelmanin haastattelun, missä hän pohti suhdettaan kirkkoon ja Jumalaan. Tuntui kovin tutulta ajatus siitä, että hän oli vasta aikuisiällä herännyt syvällisemmin asioita ajattelemaan. Olisi hienoa kuulla enemmän hänen ajatuksiaan ja arvostan kovasti että hän julkituo esim. liittymistään kirkkoon. Toivottavasti hän esimerkillään herättelee muita ihmisiä. Uskon asiat kun tuntuvat olevan julkisuudessa valitettavasti kovin vaiettuja.
Se, jolla on aina kiire- myöhästyy elämästä.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #9 : 12.12.07 - klo:13:11 »
Saatiin Rheespun anopilta kyseinen levy muutama päivä sitten. Enemmän ja enemmän alan siitä pitää, vaikka alkuun epäilinkin. Hieno levy se on.

hm

  • Vieras
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #10 : 15.12.07 - klo:08:50 »
Minä en tykkää. Se ei taas tarkoita sitä, etteikö ne vois olla hyviäkin. En tykkää edes noista virsistä, en sovituksista enkä laulajan äänestä. Kuuntelen virsiä Martti Talvelan ja Jorma Hynnisen esittäminä. Ruisleipä ravitsee enemmän kuin vehnäpulla.

julle

  • Vieras
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #11 : 15.12.07 - klo:14:53 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Minä en tykkää. Se ei taas tarkoita sitä, etteikö ne vois olla hyviäkin. En tykkää edes noista virsistä, en sovituksista enkä laulajan äänestä. Kuuntelen virsiä Martti Talvelan ja Jorma Hynnisen esittäminä. Ruisleipä ravitsee enemmän kuin vehnäpulla.


Viimeisestä lauseesta olen täsmälleen samaa mieltä .Mutta olen myös hämilläni vertauksesta. Mielestäni laulamisessa oopperalaulaminen on ennemminkin koketeerausta eli verrattavissa enemmän johonkin marenkileivokseen kuin ruisleipään. Sen sijaan Samulin trubaduuriääni on hyvin lähellä ruisleipää, ehkä moniviljasämpylä. Oikeata ruisleipää kuulee seuraväen veisuussa.

hm

  • Vieras
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #12 : 15.12.07 - klo:17:21 »
Ehkä vertaukseni oli huono. Minulla on taipumusta epäillä ihmisten motiiveja tekemisissään ja näen siten varmaan mörköjä sielläkin, missä niitä ei ole.

Näissä poppareiden virsilevyissä tietenkin epäilen, millä motiivilla kukakin on niitä alkanut tekemään. Onko kyseessä vain pelkkä viihde, vai jotain syvällisempää. Vaikka nyt onkin meneillään jonkinlainen virsiboomi, Edelmannin levyn suosio yllätti. Se pani taas epäilemään, miksi ihmiset levyä niin innokkaasti ostaa - kaikkiko on tulleet niin sanotusti "uskoon". Aika näyttää, löytyykö levyjä ale-hyllyiltä ja kirppareilta kohta suuria määriä.

Noiden kahden mainitsemani ooppera- ym. laulajan kohdalta tiedän ainakin Talvelalla olleen pitkän synnytysprosessin Siioninvirsi-levyjensä suhteen. Tähän voikin lainata sisävihkon tekstiä Talvelan Nyt ylös, sieluni levyltä. T. kirjoittaa säestäjälleen Pentti Savolaiselle: "Hyvä veli, olen lukenut viime päivinä Siionin virsiä, joista olen saanut samaa, mitä Brahmsin Neljästä hartaasta laulusta. Näyttää siltä, että voimme levyn tehdä, sillä minulla on sen kautta sanottavaa..."

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #13 : 15.12.07 - klo:17:38 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Ehkä vertaukseni oli huono. Minulla on taipumusta epäillä ihmisten motiiveja tekemisissään ja näen siten varmaan mörköjä sielläkin, missä niitä ei ole.

Näissä poppareiden virsilevyissä tietenkin epäilen, millä motiivilla kukakin on niitä alkanut tekemään. Onko kyseessä vain pelkkä viihde, vai jotain syvällisempää. Vaikka nyt onkin meneillään jonkinlainen virsiboomi, Edelmannin levyn suosio yllätti. Se pani taas epäilemään, miksi ihmiset levyä niin innokkaasti ostaa - kaikkiko on tulleet niin sanotusti "uskoon". Aika näyttää, löytyykö levyjä ale-hyllyiltä ja kirppareilta kohta suuria määriä.


Minulla on ollut samanlaisia mietteitä Tilkkutäkki-levyistä, joita en tosin ole itse kuullut. Minulla on epäilys, että niiden tapauksessa suosion taustalla on ainakin osittain nostalgia. Ihmiset haluavat kuulla rippikoulusta tuttuja lauluja muistellakseen kavereiden kanssa vietettyä aikaa;  laulujen sisältö on sivuseikka - tai ehkä välttämätön paha.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Virsiä... (Samuli Edelmann ja erilaiset sovitukset)
« Vastaus #14 : 20.12.07 - klo:12:54 »
Foorumin käyttökatkoksen ja varmuuskopiopalautuksen vuoksi kahden edellisen päivän viestit ovat kadonneet. Siksi liitän näitä tuona aikana kirjoitettuja nyt manuaalisesti. Eli:

Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Lähetetty: 20.12.2007 01:51

Lainaus käyttäjältä: "hm"
Minä en tykkää. Se ei taas tarkoita sitä, etteikö ne vois olla hyviäkin. En tykkää edes noista virsistä, en sovituksista enkä laulajan äänestä. Kuuntelen virsiä Martti Talvelan ja Jorma Hynnisen esittäminä. Ruisleipä ravitsee enemmän kuin vehnäpulla.


Ei ole minunkaan makuuni, mutta kansalle kelpaa tuplaplatinan edestä eli 60000 on jo myyty. Hyvä näin. On paljon tärkeämpää, että muut ostavat ja kuuntelevat sitä kuin, että minä joka muutenkin kuuntelen paljon virsiä tekisin sitä. Toivotaan, että joku saa siitä levystä antia ja lohtua elämäänsä. Silloin se on tehnyt tehtävänsä. Tienasi sillä joku tai ei on toisarvoista.