Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa osa 12.  (Luettu 20823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #45 : 29.03.22 - klo:15:06 »
Naiseuden ja mummottelun arvo on toinen kuin luterilaisuuden, etenkin jos se sisältää tyhmää 'tytöttelyä'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #46 : 30.03.22 - klo:12:14 »
Ihmettelen, kuvittelevatko poliitikot todella, että yhtäaikainen työttömyys ja työvoimapula johtuisivat työttömien laiskuudesta. Että sitä voisi noin vain mennä ja kävellä johonkin avoimeksi ilmoitettuun työpaikkaan täyttämään sen, ihan omalla päätöksellään vain.  :017:
Liian hyvä sosiaaliturva ei aktivoi työtöntä työnhakuun. Siksi Marinin monipuoluehallituksen eläkeputken ja kotihoidontuen poistaminen sekä uusi työnhakuvelvollisuus lisäävät omatoimisuutta työnhakuun. Siinä työnhakijalle asetetaan työnhakuvelvollisuus, joka tarkoittaa sitä, että hänen tulee hakea kuukaudessa 0–4 työpaikkaa, jotta oikeus työttömyysturvaan säilyy. Määrä sovitaan TE-toimiston kanssa. Mallissa otetaan käyttöön muistutukset työnhakijalle, joiden avulla asiakkaan on helpompi noudattaa työnhakijan velvollisuuksia. Jos työtön ei toimi työllistämissuunnitelmansa mukaan ensimmäisestä laiminlyönnistä tulee muistutus, joka ei vaikuta työttömyysetuuden maksamiseen. Jos työnhakija laiminlyö toistuvasti työllistämissuunnitelmansa toteuttamisen seuraamukset kiristyvät.  :eusa_pray:

Lähde

Työttömän työnhakijan asiointi muuttuu toukokuusta 2022 alkaen
 https://www.te-palvelut.fi/-/tyottoman-tyonhakijan-asiointi-muuttuu-toukokuusta-2022-alkaen

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #47 : 30.03.22 - klo:21:05 »
Velvoite hakea työpaikkoja on simputusta silloin, kun sopivia työpaikkoja ei ole.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #48 : 31.03.22 - klo:15:52 »
Velvoite hakea työpaikkoja on simputusta silloin, kun sopivia työpaikkoja ei ole.
Sopivia työpaikkoja on vaikka kuinka paljon, jos on haluja tehdä mitä tahansa työtä tyytyen siihen, mitä työtä tarjotaan. Marinin monipuoluehallituksen hallituskauden keskeisenä talouspolitiikan tavoitteenahan on nimenomaan työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin, ja työllisten määrän vahvistaminen vähintään 60 000 henkilöön vuoden 2023 loppuun mennessä. Työn tarjontaa ja aktivointia tukevilla toimillaan hallitus pyrkii ratkaisemaan maamme julkista taloutta kestävyysvajeessa, taloudellisessa huoltosuhteessa ja työvoimapulassa riutuvassa maassamme.  :eusa_pray:

Lähde

"Ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää talouskasvua, korkeaa työllisyyttä ja kestävää julkista taloutta"
https://valtioneuvosto.fi/marinin-hallitus/hallitusohjelma/kestavan-talouden-suomi

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #49 : 31.03.22 - klo:16:15 »
Sopivia työpaikkoja on vaikka kuinka paljon, jos on haluja tehdä mitä tahansa työtä tyytyen siihen, mitä työtä tarjotaan.

Olen saanut sen kuvan, että ns työvoimapula koskee aloja, joissa edellytetään 'alansa huippuosaamista'. Se ei näytä riittävän, että hakija on valmis kouluttautumaan sellaiseksi.

'Mikä tahansa työ' taas on usein niin huonosti palkattua, että on jaksettava tehdä kahta tai kolmea työtä elättääkseen perheensä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #50 : 31.03.22 - klo:16:33 »
Olen saanut sen kuvan, että ns työvoimapula koskee aloja, joissa edellytetään 'alansa huippuosaamista'. Se ei näytä riittävän, että hakija on valmis kouluttautumaan sellaiseksi.

'Mikä tahansa työ' taas on usein niin huonosti palkattua, että on jaksettava tehdä kahta tai kolmea työtä elättääkseen perheensä.
Työvoimapula koskee kaikkia aloja. Yrittäjien mukaan muun muassa ammattitaitoisia siivoojia on vaikeaa saada. Siksi Marinin monipuoluehallituksen työnhakuvelvollisuus lisää omatoimisuutta työnhakuun.

Lähteet

"Kukaan ei halua ensisijaisesti pestä toisten vessanpönttöjä" – Siivousalalla on työvoimapula, ja etenkin valmiiksi ammattitaitoisia työntekijöitä on vaikeaa löytää
https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/kukaan-ei-halua-ensisijaisesti-pesta-toisten-vessanponttoja-siivousalalla-on-tyovoimapula-ja-etenkin-valmiiksi-ammattitaitoisia-tyontekijoita-on-vaikeaa-loytaa-213553425/

Työvoimapula koskettaa lähes kaikkia aloja – työntekijöitä houkutellaan nyt vihjepalkkioilla ja ilmaisella renkaanvaihdolla
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/4359872

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #51 : 31.03.22 - klo:17:04 »
Työvoimapula koskee kaikkia aloja. Yrittäjien mukaan muun muassa ammattitaitoisia siivoojia on vaikeaa saada. Siksi Marinin monipuoluehallituksen työnhakuvelvollisuus lisää omatoimisuutta työnhakuun.

Lähteet

"Kukaan ei halua ensisijaisesti pestä toisten vessanpönttöjä" – Siivousalalla on työvoimapula, ja etenkin valmiiksi ammattitaitoisia työntekijöitä on vaikeaa löytää
https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/kukaan-ei-halua-ensisijaisesti-pesta-toisten-vessanponttoja-siivousalalla-on-tyovoimapula-ja-etenkin-valmiiksi-ammattitaitoisia-tyontekijoita-on-vaikeaa-loytaa-213553425/

Huomaa korostukset. Siivojaksi ei haluta ketä tahansa.

Oma kokemukseni on, että töihin, joihin "kukaan ei ensisijaisesti halua", ei oteta ihmisiä, joilla on koulutusta ja työkokemusta ihan muulta alalta. Työnantaja ilmeisesti järkeilee, että sellainen ihminen lähtee pois heti kun pääsee, jolloin pitää taas aloittaa rekrytointi alusta. Varmaan useimmissa tapauksissa onkin siinä ihan oikeassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #52 : 31.03.22 - klo:17:21 »
Tässä kun lopetin yritystoiminnan ja tarkoitus olisi treidata ja vaihtaa alaa, niin kuitenkin nyt päätin mennä eristys ja peltitöitä tekemään lämpimikseni ja kun niistä osaajista on iso pula.

En laske itseäni kovin huippuammattilaiseksi, mutta nykynuoria kun tulee työkaveriksi ja ne näkee miten lasketaan ja piirrellään, että saadaan joku osa tehtyä ja asennettuna, niin heille se on suurta mystiikkaa ja ne on ihmeissään, siis siihen asti kun itse oppivat.

Ihmettelin kun menin haastatteluun, että sain työn, niin työnantajat oli ihmeissään, miten noi osaava mies voi olla työtön?
No ihan omasta suuresta syystänihän minä.

- Eli ajatus herää, miksi niitä huippuammattilaisia ei ole tarpeeksi?
Onkohan vika, ettei nuoria ole varaa yrityksillä opettaa ja perehdyttää töihin?

Onhan se tietysti lyhyt näköisesti ajatellen kallista ottaa nuori työhön ja opettaa hänet, siis lisä opettaa, kun jotainhan ne kouluissa on oppinut.
 Pidemmälle ajatellen kyllähän olisi viisasta satsata pieneen perehdykseen, että ei vaan tälläiset vanhukset tee työtä.

Yhden tosi fiksun opetin laskemaan piirrustuksista menekkiä putkiin ja tekemään luetteloa.- Siis eriste määrää.
Hän oppi sen heti pienellä kahvilla käynnillä tai siis kirjastossa opeteltiin.
Nyt katsoin että samaa työtä siis piirrustuksista laskevien henkilöiden koulutus on parivuotinen ja heistä on huutava pula. Ne on ns, tarjouslaskijoita.

Oikeesti jossain on jotain vialla.
Niiden pitäisi, kuten pena täällä kertoi antaa oppilaiden itse oppia ammattiin ja vanhemman työmiehen neuvoa vierestä miten miettiä ja keksiä itse ammatin tarvitsemat taidot.
-
Toinen mikä ihmetyttää, niin peltisepissä on paljon sellaisia, kun ei suostu opettamaan muita vaan pelkäävät, että oma työpaikka menee.
Lääkäreiksi ei kouluteta kun lääkäriliitto tai joku isoveli porukkaa pelkää työpaikkojensa ja palkkojensa puolesta, josko tulee lisää ihmisiä alalle, niin itte kärsii.

Täällä Punkalaidullakin oli yksi ukko kohta jäämässä eläkkeelle ja hän tiesi kaikki kunnan asiat, missä menee vesiputket ja kaivot ja kaikki piirrustukset sillä oli piilossa ja kunnan tekninen johtaja itki mulle, etä on se vaikeaa kun toi Limppu ei jaa tietämystään, et kohta ollaan ihan mutu tuntumalla kunnan vesihuollon kanssa.
Kaikki valta tekoälylle!

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #53 : 31.03.22 - klo:17:37 »
Niiden pitäisi, kuten Pena täällä kertoi antaa oppilaiden itse oppia ammattiin ja vanhemman työmiehen neuvoa vierestä miten miettiä ja keksiä itse ammatin tarvitsemat taidot.

Enhän minä ammattikoulutuksesta noin ole sanonut. Olen toiminut yleissivistävän koulun opettajana. Kotkan näkövinkkelistä tiedän, että ammattikoulutuksen tasoa on säästösyistä laskettu roimasti. Opiskelijat eivät saa haluamiaan taitoja ja opettajat palavat loppuun.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #54 : 31.03.22 - klo:17:41 »
Tarkoitin oppia taitoja, niin että opettaja on vieressä neuvomassa, miten toinen voi etsiä ratkaisut itse.

Mulla on tänään kirjallinen ulosanti tavallistakin vaikeaselkoisempaa. Oottakaas kun selviän körttibaarin puolelle.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #55 : 31.03.22 - klo:18:05 »
Minulla on vähän sama käsitys. Ammattikoulutuksen taso on ns. säästöjen takia romahtanut, ja koulusta valmistuvia itseäänkin nolottaa, kun osaavat niin vähän. Opettajia ei ole ollut varaa palkata, vaan oppilaat on käsketty katsomaan YouTube-videoista, miten hommat tehdään ja kokeilemaan itse. Kyllähän se joissakin hommissa ehkä onnistuu (esim. omani aika pitkälle), mutta ei varmasti kaikissa, ja omasta suoriutumisestaan olisi hyvä saada opettajalta palautetta.

Ja sitten tuo, että firmat haluavat valmiita osaajia, ei sellaisia jotka pitäisi perehdyttää. Mieluiten rekrytoidaan kilpailevasta firmasta. Tietysti jotta sieltä saadaan, pitää tarjota vähän parempaa palkkaa. Tämän yhtä duunia hakiessani haastattelija myönsikin; oli sellaisia finanssisektorin spesiaalihommia, ja kuulemma pankit ja vakuutusyhtiöt kierrättävät osaajia keskenään eikä uusia pääse rundiin mukaan. Jostakin syystä halusi silti haastatella.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #56 : 31.03.22 - klo:21:01 »
Mutta veikkaan että Saarikko on väärässä. Ei kaikkien tinkiä tarvitse. Aina niitä pärjääjiäkin löytyy, niitä joilla menee vähintään yhtä hyvin kuin aiemmin.
Entisestään lihoneen ministeri Annika Saarikon mukaan ”Perusturvan vahvistaminen juuri tämän hallituksen linjan mukaisesti on oikeaa politiikkaa”.  :eusa_pray:

Lähteet

Välttämätön toimeentulo on kaikkien perusoikeus
https://stm.fi/se/-/valttamaton-toimeentulo-on-kaikkein-perusoikeus

Miksi ehdotatte toimeentulotukea sähkölaskuihin, ministeri?
https://www.verkkouutiset.fi/a/miksi-ehdotatte-toimeentulotukea-sahkolaskuihin-ministeri/#0c30bdd7

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #57 : 31.03.22 - klo:21:33 »
Entisestään lihoneen ministeri Annika Saarikon mukaan...

Presidenttien, ministereiden ja kansanedustajien ulkonäön tai puhetavan arviointi ei ole politiikkaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #58 : 31.03.22 - klo:21:42 »
Presidenttien, ministereiden ja kansanedustajien ulkonäön tai puhetavan arviointi ei ole politiikkaa.
Huomattavan ylipainoinen ministeri varoittaa kansalaisia tinkimään elintasostaan.  :003:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Politiikkaa osa 12.
« Vastaus #59 : 31.03.22 - klo:21:49 »
Mäkin siis minäkin olen jonkun verran ylipainoinen, kun menin snadiin stadiin, niin yksi isomman konsernin pomo alko mulle, et hei, tieks, oot vähän tukevoitunut, siis suomeksi läski, jotain mutisin, et elintaso korrektelosoituu ,siis et tulotaso ja paino korrektoloituu.

Kuitenkin, enempi tulisi ajatella oireita mistä asiat tai paino johtuu, kuin tyhmästi todeta, et oot tullut läskiksi.
Kaikki valta tekoälylle!