Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 7  (Luettu 18799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #135 : 11.11.22 - klo:09:33 »
On hyvä, että lisäksesi on täti sillä äitisi ei enää voi kotiutua ja viisainta olisi jo sairaalapaikoista päätettäessä se hyväksytään.  Jatkuva pyöröovisyndrooma kaiken päälle ei muuta nvaikuta, kuin kuormitusta, ja vaikka potilaan lisääntyvää hämmentyneisyyttä  ja omaisten huollta ja jossain vaiheessa ihan oikeutettua väsymistä ja tyytymättömyyttä (lue: raivostumista ja reklamointia) ei välitettäisi ottaa huomioon,   se kuormittaa terrveydenhuoltojärjestelmää.  Sairaalaan -- kotiin--- ambulanssi --- sairaalaan --- kotiin --- moneen kertaan maksaa yksistään jo monen hoitopäivän verran kevyemmässä yksikössä kuin akuuttivuodeosastolla.

Jos äitisi hoito edes nytkähdellen etenee, ja sosiaalityöntekijä auttaa selvittämään laskuasioita, ollaan voiton puolelola.  Onneksi kokemukseni mukaan monelle taholle riittää yksi puhelu ja selvitys miksi laskua ei ole maksettu, siis työstä saatujen kokemuksien.

...................................

Sisareni järjesti laskut joskus kolmeen pinoon vaikka kumpikin kävi työssä ja oli aivan selväpäinen:  Maksetaan /  harkitaan  /  ei makseta.  Miehen työttömyysaikana hän soitti sitten näille ei-makseta-tahoille ja ilmoitti, näin nyt on.  Ei, laskussa ei ole moitittavaa.  Maksuaikaa ?  Mutta kun meillä ei silloinkaan ole varaa, minä olen laskenut sen jo.  En ymmärrä miten mutta sekin pelitti.  Kuusi henkeä, korjaustarpeessa oleva rintamamiestalo, mies koettaa ansaita katusoittajana ja vaimo ansaitsee 1700 euroa nykyrahassa /kk.  Yritin siirtää rahaa salaa, mutta kun ei saanut ja hän hoksasi sen kuitenkin.  Älä hakkaa tähän konkurssipesään, kun me ei ikinä pystytä ,maksamaan takaisin.  Se oli kamalaa.

Uh, ja tämä oli tarkoitettu loppukevennykseksi!



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #136 : 11.11.22 - klo:15:20 »
Tätejä on toinenkin. :109: Eivät ole äitini sisaria, vaan isäni. Vaikka vanhempani erosivat, ovat jatkaneet yhteydenpitoa. Toinen on vielä koulutukseltaan hallintonotaari, eli periaatteessa tietää jotain lakipykälistäkin, ja joutui tappelemaan oman miehensä hoitopaikan edestä taannoin.

Juuri soitin (=pääsin puhelimella läpi) johonkin vanhuspalvelujen neuvontaan, ja ainakin lupasivat jättää sosiaalityöntekijälle yhteydenottopyynnön.

Laskujen kanssa ei tällä kertaa taida olla ongelma rahanpuute, vaan maksajan, ts. kenellä ne olisi valtuudet maksaa. Ehkä onneksi niin päin. Ehkäpä laskuttajat uskovat mahdollisen viivästyksen syyn.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #137 : 11.11.22 - klo:15:31 »

Juuri soitin (=pääsin puhelimella läpi) johonkin vanhuspalvelujen neuvontaan, ja ainakin lupasivat jättää sosiaalityöntekijälle yhteydenottopyynnön.

Tässä talossa on kroonikkovanhusten kotihoidon tukikohta tuolla ykköskerroksessa, josta hoitajat lähtevät aamulla kierroksilleen. Lisäksi kakkoskerroksessa on kaksi jokapäiväistä apua tarvitsevien (esim. lääkkeitten anto) huoneita, joissa jotkut asukkaat on kohtalaisessa kunnossa kun käyvät mm. itse kaupassa. Kaupungilta heille kyllä tulee ruoka muuten. On näissä varsinaisissa asunnoissakin sellaisia, joille tulee ruoka valmiiksi. Tässä talossa on kahden kokoisia yksiöitä ja samoin kahden kokoisia kaksioita. Inva-asuntoja on kaksi, joissa toisessa asun minä.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #138 : 11.11.22 - klo:15:39 »
Toissapäivänä otettiin kipsi pois kämmenestä, kun ulkona rymytessäni murtui peukalo. Vähän on vielä turvoksissa. Huomasin, että kaksi peukaloa on ihmiselle kyllä tärkeitä; esim. suihkussa käymiseen piti keksiä jotain jippoja. Ohjeissa sanottiin, että ensin pyyhe käden ympärille ja sitten kämmen muovipusiin ja teipillä kiinni. Niin teinkin. Kipsiin ei saa päästä vettä. Lääkäri sanoi, että peukalo on kuvattu myös 15 vuotta sitten ja kyseli syytä, mutta en enää muista. Kai se näitä nivelvaurioita oli. Minulla on erittäin huonot nivelet; nivelrikkoa vähän joka paikassa ja osteoporoosi lisäksi. Sitten selkäranka on täysin onneton sen reuman takia.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #139 : 11.11.22 - klo:15:48 »
Jouluviikolla vuotuinen reumalääkärin tarkastus. Kokeet ennen sitä. Testataan myös biologisen lääkkeen teho ja vasta-aineet. Minusta Simponi ei enää tehoa, koska syyskuun loppupuolella alkoi oikea polvi taas pullistua. Se on sen merkki, että nivelnestettä alkaa kertyä ja se on taas poistettava. 1.11 huomasin vasemman polven kipeytyvän kävellessä. Suurin nestemäärä polvessa oli yli 200ml, jota lääkärikin ihmetteli.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #140 : 11.11.22 - klo:16:07 »
Lisäksi kakkoskerroksessa on kaksi jokapäiväistä apua tarvitsevien (esim. lääkkeitten anto) huoneita,

Ei huoneita vaan osastoja, joissa kummassakin taitaa olla 7 huonetta ja sitten yhteinen olohuone.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #141 : 11.11.22 - klo:18:31 »
Tässä talossa on kroonikkovanhusten kotihoidon tukikohta tuolla ykköskerroksessa, josta hoitajat lähtevät aamulla kierroksilleen. Lisäksi kakkoskerroksessa on kaksi jokapäiväistä apua tarvitsevien (esim. lääkkeitten anto) huoneita, joissa jotkut asukkaat on kohtalaisessa kunnossa kun käyvät mm. itse kaupassa. Kaupungilta heille kyllä tulee ruoka muuten. On näissä varsinaisissa asunnoissakin sellaisia, joille tulee ruoka valmiiksi. Tässä talossa on kahden kokoisia yksiöitä ja samoin kahden kokoisia kaksioita. Inva-asuntoja on kaksi, joissa toisessa asun minä.

Jossain tuollaisessa voisin haluta asua sitten itse joskus vanhana (minähän olen vielä nuori...) Parikymmenen neliön oma huone + vessa ja suihku, ei hellaa mutta ehkä kahvinkeitin/vedenkeitin. Ei tarvitse makuuhuonetta erikseen. Voisi syödä yhdessä, tai joku toisi aterian.

Ja sitten jos olisi sellainen osasto tai kerros tai mikälie, jossa voisi olla kissa yhteiseksi iloksi.  Tietysti siitä tulisi kauheita mustasukkaisuuskohtauksia ja pahaa mieltä, kun ei rontti kaikista tykkäisi saman verran. Toinen kerros sitten allergiakerros, ja koiraihmisille omansa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #142 : 12.11.22 - klo:07:50 »
Kuin myös, lääkäriliiton sivustolla käytiin jotais jorinaa polyamoriasta ja kannustin polya ihan ilman amoriaa jossa voisi joukkue aloittaa kolmannen nuoruutensa jokseenkin noin ja joka tahtoo, hommatkoon piha-alueelle rakennusoikeuden mukaan minitalon.  Tyhjilleen päätyvästä opiskelija-asuntolasta saisi valmiita soluasuntoja joita voisi korjailla, eli niitähän on jo eikä ne tahdo enää kelvata opiskelijoille kun nämä tahtoo yksiöitä Töölöstä ainakin täällämain.

Kaikissa soluissa ei tarvitsisi olla sitä keittiötä vaan avarampi oleskelutila ja niitä voisi yhdistellä ja rakennuttaa saunat jos ei vielä ole tosin monissa on, pesuruvat ja fisioterapeuttiset kuntoutushuoneet tarvitseville, lääkärin ja sairaaanhoitajan vastaanotto, reseptien uusinta. Yksi kerros voisi remppauttaa muistisairaille. Tai siipi,  tiommoisessa laajalle levinneessä 2-kerroksisisessa.  Asuin yhtenä kesänä ja ihastuin.- sinä aikana kun poikkesin täälllä vain kesätyössä.  Siksi osittain tunnen niitä niin paljon. Koskelassa samoin on mukava muta siitä taisi olla liian helppo jo trhdä opiskelijoille perheasuntoja --- oli 2hengen solu.   Kaikki hloitojutut olisi helpompi toteuttaa kumn kotihoidon ei tarvitisisi laukata pitkin kaupunkia näitten osalta. 

  Suotta pUrkaa niitä poiskaan.  Kellarikerrokseen yhteinen kirjasto, kotiteatteri ja seuratupa joka voitaisiin vihkiä kirkkokäyttöön.  Omaisia varten vaiks yksi solu, jossa voisi yyöpyä pitkämatkalaisia perheitä. Eihän ollenkaan Hesaan, on niitä Rovaniemeä myöten mutta täältä tiedän joks kaikki monista syistä, Suutarilan takamailla on mukavia, pihaan saisi vielä kiinnostuneille kasvimaata.  HITAS on hankaluuksissa, ovat 3 hengen soluja ja talohen tyhjäkäyttö on kallista mutta rakennusten kunnossa ei ole vikaa.  Perustetaan säätiö ja lunastetaan omaksi.

Ehditään tehdä rakennusten käyttösuunnitelma juuri ja juuri ennen kuin vanhenemme.  Perheille, pareille sekä yksilöille.   :109: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:


Kotkan Puistolanniemessä myyvät välistä vanhoja hyviä puurakennuksia mammuttiperheisille, ovat joskus olleet monen perheen ja nekään ei mene enää kaupaksi, hintaa liikaa. 
« Viimeksi muokattu: 12.11.22 - klo:08:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #143 : 12.11.22 - klo:08:11 »
Tämä on josta olen uneksinut pitkään, jos en kuole niin vanhenen, jne.

Toki seuratuvan seurat olisi avoimia kaikille ja penkkejä ei tarvitsisi koota välillä pois.  Voitaisiin hyödyntää kimpassa vaikka avoimen yliopiston kielikursseja ja piirustusta joku voisi opettaa tai joku ikonimaalari, ja kissa otettaisiin, allergiahenkilöt voivat asua toisessa solussa. Oma rauha kaikille, seurustelua varten se yhteistila ja suuryhteistila kirjastoineen, viedään kaikkien omat ja DVDt ja cd-levyistä liiat ja haetaan starttiraha, onhan se yritys, sillä sitten korjuukustannuksiet ja yhteiskunta tietty tulee vastaan --huh --- se säästää pitkän päälle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #144 : 12.11.22 - klo:11:01 »
jatkuu osassa 8
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi