Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 7  (Luettu 20808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #60 : 04.03.22 - klo:20:10 »

Opetuslapset kysyivät häneltä: »Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?» Jeesus vastasi: »Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki.


Meitä on foorumillakin terveitä ja sairaita. Älkää tuomitko !

Ei tuomita
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #61 : 09.03.22 - klo:09:03 »
Ei oma sairauteni, mutta äitini. Viimeksi kun puhuttiin puhelimessa, hän kertoi saaneensa kotisairaanhoidosta kirjeen, jossa olisi sanottu että hänelle täytyy hommata edunvalvoja. Se kirje vain on päässyt katoamaan.

Ihmettelen, lähetetäänkö tuollaisia oikeasti? Vai onko esim. heikkenevä näkö nyt tehnyt tepposensa? Kun minusta hän nyt kyllä vielä vaikuttaisi olevan suunnilleen asiansa hoitamaan pystyvässä kunnossa.

Ja minun nyt pitäisi sinne kotisairaanhoitoon koettaa soittaa ja selvittää asiaa. Ihmettelen vain, mitä minulle kertoisivat, kun en ole hoidettava itse.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #62 : 09.03.22 - klo:10:39 »
Meillä se on ollut ainakin toistakymmentä vuotta. Ensin otin vain netistä kaavakkeen, allekirjoitimme sen ja naapurit todistivat oikeaksi. Pankin juristi uudisti sen asiallisemmaksi ja rajatummaksi muiden lakiasioiden yhteydessä.

Tytär meille sen tahtoi kun heidän naapurin emäntä kuoli ja halvaantunut puoliso jäi yksin eikä asianajovaltakirjaa oltu tehty kenellekään. Kunnallinen edunvalvoja määrättiin, eikä se ole aina mukavin ratkaisu.

Jotain tällaista se oli. En ole lakiasiaoiden osaaja muuta kuin jotakin entisessä työssä jouduin perunkirjoitusasioita oppimaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #63 : 09.03.22 - klo:11:17 »
Sain soitettua kotisairaanhoidon toimistoon, sanoivat etteivät ole mitään tuonsisältöistä kirjettä lähettäneet, minkä uskon kyllä.

Edunvalvontavaltuutus saattaisi olla hyvä. Senhän tosiaan voi tehdä etukäteen, ei tarvitse heti ottaa käyttöön. Joitakin asioita voi silti olla hankala hoitaa etänä. Pankissa neuvottaneen (rahaa vastaan, mutta ehkä se on sen arvoista).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #64 : 09.03.22 - klo:15:09 »
Sain soitettua kotisairaanhoidon toimistoon, sanoivat etteivät ole mitään tuonsisältöistä kirjettä lähettäneet, minkä uskon kyllä.

Edunvalvontavaltuutus saattaisi olla hyvä. Senhän tosiaan voi tehdä etukäteen, ei tarvitse heti ottaa käyttöön. Joitakin asioita voi silti olla hankala hoitaa etänä. Pankissa neuvottaneen (rahaa vastaan, mutta ehkä se on sen arvoista).

KVG katso vanhus googlesta sieltä löytyy valmis kirjepohja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #65 : 09.03.22 - klo:16:38 »
^ Löysin aiheesta kyllä useita linkkejä. Edunvalvontavaltuutusta varten pitäisi harkita kerralla aika monta asiaa, miten haluaa ne järjestettäväksi. Huh, tuleekohan tuosta ikinä mitään? Ehkä koetan löytää jonkun, jolla olisi käytännön kokemusta etäedunvalvontavaltuutetun toimesta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #66 : 09.03.22 - klo:18:35 »
Tottakai sinä osaat. Olethan taituri netin kanssa. Ensin hankit allekirjoituksen valtakirjaan. Sitten eteenpäin asia kerrallaan. Ei kai palvelukodissa ( ? ) asuvalla ole moniakaan laskuttajia.  :102:

Kysy oikeusaputoimistosta lisää.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #67 : 09.03.22 - klo:19:13 »
Tottakai sinä osaat. Olethan taituri netin kanssa. Ensin hankit allekirjoituksen valtakirjaan. Sitten eteenpäin asia kerrallaan. Ei kai palvelukodissa ( ? ) asuvalla ole moniakaan laskuttajia.  :102:

Kysy oikeusaputoimistosta lisää.   :039:

Äitini asuu ainakin vielä omassa asunnossaan. Minä en tiedä, mitä kaikkia asioita hänellä on. Luulen, että niiden selvittämisestä hänen kanssaan voi tulla aika kaoottista ja rönsyävää.

Digi- ja väestötietovirastolla taitaa olla joku chatti, jossa aiheesta ehkä voi keskustella.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #68 : 09.03.22 - klo:19:32 »
Olen ymmärtänyt vääein. Hän taisi olla 'vain' sairaalassa kun kerran kerroit.

Nyt on kaunopuheisuutesi ja diplomatiasi kovalla koetuksella.
Tyvestä puuhun, hiljaa hyvä tulee, jne. Helppo sanoa kun en tunne tapausta.
Olisiko ensin kirjallinen lähestyminen parempi ? Faktoja kehiin, ei pelottelua.

Uskon että löydän netistä useita avun lähteitä. Nappasin yhden jossa on linkki yhteydenottoon:

Pikaopas: Vanhuksen raha-asioiden hoito


Vinkkejä ikääntyneen talousasioiden ja päivittäisen rahankäytön hoitamiseen
Pankkiasioiden hoitamisesta voi tulla ylivoimaisen hankalaa ikääntyville ihmisille. Sähköinen asiointi voi olla hankalaa, pankkikonttorit vaikeasti tavoiteltavissa tai pankkikortin PIN-koodi ei aina enää muistu mieleen. Samalla rahan arvon ymmärtäminen saattaa hämärtyä ja rahankäyttö lisääntyä. Toiset taas saattavat tulla entistä säästäväisemmiksi. Kuka silloin hoitaa vanhuksen raha-asioita?


Onneksi vanhus voi monella tavalla valtuuttaa lähiomaisia auttamaan asioinnissa ja löytyy tiettyjä niksejä, joilla päivittäiset talousasiat saadaan helpommin haltuun. Mikäli sopivia lähiomaisia ei ole, voi maistraatilta myös saada julkisen edunvalvojan tueksi.


Helppy tarjoaa ilmaista opastusta omaisille vanhuksen arjen ratkaisujen löytämisessä. Tässä pikaoppaassa käsittelemme seuraavia asioita:

Muistilista omaisille – muista tärkeimmät asiat

Mistä aloittaa, kun vanhus ei enää kykene hoitamaan raha-asioitaan?

3 tapaa valtuuttaa: valtakirjavaltuutus, edunvalvontavaltuutus ja edunvalvonta

Mitä valtuutusta kannattaa vanhukselle hakea?

Päivittäiset käyttörahat


Kirjaudu ilmaiseen valtakunnalliseen omaisportaaliin  https://app.helppy.com/

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #69 : 10.03.22 - klo:13:57 »
Olen ymmärtänyt vääein. Hän taisi olla 'vain' sairaalassa kun kerran kerroit.

Nyt on kaunopuheisuutesi ja diplomatiasi kovalla koetuksella.
Tyvestä puuhun, hiljaa hyvä tulee, jne. Helppo sanoa kun en tunne tapausta.
Olisiko ensin kirjallinen lähestyminen parempi ? Faktoja kehiin, ei pelottelua.


Niin siis äitini itse on ajatellut, että pitäisi jotenkin hoitaa jonkinlainen edunvalvoja tms. itselleen niin kauan kuin järki edes jonkin verran juoksee. Minä en ole ollut sitä ehdottamassa, mutta katson velvollisuudekseni suostua. Onhan minuakin aikoinaan hoidettu.

Mutta se kaikkien mahdollisten asioiden etsiminen ja setviminen voi olla työlästä.

Äitini asuu edelleen kotonaan, kotihoitaja käy pari kertaa viikossa. Sellaista palvelua oikein tyrkytetään mitä ei koe tarvitsevansa, mm. peseytymisapua, kun taas asiointireissuja ei saa niin paljon kuin haluaisi. Ja kotihoidossa kuulemma tehty älyttömiä kirjauksia hänen tilastaan.

Omaisportaali voisikin olla sopiva paikka tutustua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #70 : 10.03.22 - klo:18:38 »
Kaihileikkaus on tehty. Kirjoittaminen ei ole helppoa kun on muovikuplalla silmä suojattu.

Ilmeisesti leikkaus onnistui kun kaukonäkö on jo heti parempi. Lukulasit tarvitsen jatkossakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #71 : 11.03.22 - klo:08:25 »
Aamulla kun sain suojakilven pois ja silmän hoidettua, avautuivat minulle uudet kirkkaat näkymät. Näen tv n ilman laseja, lehden luku helpottui huomattavasti. Jopa liikkuminen on helpompaa kun hämäryys ei vaivaa enää.

Se mitä luulin eteneväksi glaukooman aiheuttamaksi , olikin kaihin kasvua.
Tarkastus osoitti että vanhat 'rotan hampaan puremat' pystyviivoissa ovat jäljellä, mutta valkoinen pilbi on poissa.

Egyptiläinen lääkäri leikkasi, sama joka syyskuussa sen kontrollissa määräsi.

Hauska yhteensattuma on että henk.tunnuksen numeroiden jälkeen sanon aina kirjaimeksi Faarao . :icon_eek:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #72 : 11.03.22 - klo:08:47 »
Aamulla kun sain suojakilven pois ja silmän hoidettua, avautuivat minulle uudet kirkkaat näkymät. Näen tv n ilman laseja, lehden luku helpottui huomattavasti. Jopa liikkuminen on helpompaa kun hämäryys ei vaivaa enää.

Se mitä luulin eteneväksi glaukooman aiheuttamaksi , olikin kaihin kasvua.
Tarkastus osoitti että vanhat 'rotan hampaan puremat' pystyviivoissa ovat jäljellä, mutta valkoinen pilbi on poissa.

Egyptiläinen lääkäri leikkasi, sama joka syyskuussa sen kontrollissa määräsi.

Hauska yhteensattuma on että henk.tunnuksen numeroiden jälkeen sanon aina kirjaimeksi Faarao . :icon_eek:

En tiedä, voiko luottaa egyptiläiseen lääkäriin. Tietysti, jos se on maahanmuuttajamaskotti, niin se on eri asia. Mutta me tavalliset maahanmuuttajat olemme ei toivottuja joka paikassa. Olen itse pyrkinyt välttää epäsuosiota menemälle teille, joissa ei ole tungosta. Ei ollut ketään koko viime vuosisadalla, joka käänsi Siionin virret kokonaan, niin ajattelin, ettei kukaan sitten paheksu sitä, että siinä liikun, kun en varasta suomalaisten leipää eikä ole kilpailijoita. Mutta turhaan. Kudos egyptiläiselle, joka saa kiitosta, vaikka toimii alalla, joista suomalaiset voisivat olla kateellisia.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33736
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #73 : 11.03.22 - klo:10:03 »
Minua ovat sairauksieni aikana, vuosikymmenien kuluessa, hoitaneet ja auttaneet hyvin kaikki lääkärit joita olemme maahanmuuttajina tänne saaneet. On ollut venäläisiä silmälääkäreitä, virolaisia urologeja ja vatsaelinsairauksien erikoislääkäreitä. Joku saksalainenkin on ollut.

Silmäklinikalla on oikein kansallisuuksien kirjo, myös muslimilääkäreitä, naiset huiveineen. Kaikki erinomaisia ammattilaisia.

Myöskään ruokapaikkojamme emme valitse sen mukaan missä henkilökunta on syntyisin. Missä saa hyvää ruokaa, se kelpaa meille. Kurdit ovat erinomaisia.

Kaikki ovat osanneet myös hyvät tavat ja kohteliaan käytöksen.  :023:

Tässä taas yksi suomalainen sanonta: Niin metsä vastaa kuinka sinne huudetaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #74 : 11.03.22 - klo:11:20 »
Viikkokausia v. 2020 pyysin armoa, ja olin KOHTELIAS kun te haukuitte minua. Viikkokausia. Silloin kun minua haukuttiin perseennuolijaksi, en vastannut vihaisella sanallakaan. Odotin, että ylläpito hoitaa asian. Odotin, että minua puolustellaan, KOSKA minua haukuttiin Siionin virsien kääntämisestä. Nyt sanot että kaikille muilla ulkomaisilla on hyvät tavat ja minä kärsin siitä, että on huonot tavat. Sinulla on varsin huono muisti, tai valikoit mitä muistat, tai olet yksinkertaisesti perkeleen lapsi. Viikkokausia rukoilin teitä, eikö voidaan olla edes kohteliaita. Ei voitu. Älä nyt puhu minulle tavoista, perkele. Körttien vittuilu on loputon ja sen sanon loputtomasti.

Ja intiaaniviha, jota on harrastettu täällä vuodesta 2020 on huomattu ja on muistissa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.