Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 7  (Luettu 18741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Sairauteni 7
« : 15.12.20 - klo:17:34 »

    Missä mennään? Kuinka voidaan? Miten sairaita ollaan, miten terveitä? Mikä on terveyden määrä? Mikä on sairauden määrä?                                                                   
Mistä särkee? Mikä toimii?
Minä syön kolesteroliin ja diabetekseen lääkettä. Vasemman jalan päkiä kipuilee kävellessä. Ylipainoa on lievästi. Uni on pätkittäistä, koska täytyy käydä vessassa 2-3 tunnin välein. Yöunta tulee 4-5, aamulla 1-2, päivällä 1-2 tuntia.
Olen päättänyt elää 111-vuotiaaksi. Jumala säätää. Amen.

         
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #1 : 15.12.20 - klo:18:54 »
Mitä minulla ei ole sitä ei todellakaan tarvita. Viimenen on selkärangan murtuma ja kanavan ahtautuma. Homma on leikkauksella osittain paranettu, mutta nyt pystyn liikkumaan ja kotoa pääsen nettiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #2 : 15.12.20 - klo:20:13 »
Minullakin on paljon saatuja perintöjä molemmilta vanhemmilta.

Isältä astma ja keuhkoahtauman tyyppinen lisävaiva keuhkoissa. Allergiaa myös tikkalaisilta.

Hämäläisiltä on peritynyt verenpainetta ja diabetesta josta selviän Janumet-tableteilla. Äidin isällä, Papalla, oli viherkaihi ja minulla sen nimi on glaukooma. Siihen saan Avastin pistoksia 12 viikon välein ja kahta tippaa aamuin-illoin.

Verenpaineeseen on kolme lääkettä, ja Primaspan kai myös siihen.

Ilkein käytännössä on nivelrikko, sekin äidin puolella tuttu juttu. Paramax 1000 särkyyn, max 3x vrk. Kävelen kepin avulla ties monettako vuotta. Rollaattori on seuraava apu, toivottavasti ei ennen 80-vuotispäivää.

Olen myös ahdistuva, mutta saan sen kuriin hengittelemällä, paitsi jos pitää pitää maskia. Se vie loputkin voimat jaloista ja alkaa huipata.

Nukun Melatoninilla mutta heräilen virtsavaivan takia kolmekin kertaa yössä.
Virtsaputkesta poistettiin 1970-luvulla veriluomi, ja sen jälkeen on ollut inha vaiva , kuin piikkinä lihassani.

Tyydyn olemaan näin, kunhan en saa infektiota, se käy hengen päälle, ehkä lopullisesti.

Nämä pitävät pienellä paikalla, alatiellä, ja kiitän näistäkin. Olen ollut kovassa koulussa , ja onhan sitä ollut paljon muutakin. En viitsi ruveta kuitenkaan elämänkertaa kirjoittamaan.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #3 : 15.12.20 - klo:23:31 »
Olen ruvennut havahtumaan siihen, että taidan olla aika terve ikäisekseni (olen 57-vuotias). Mitä nyt närästelee. Mutta siis tuntuu kummalliselta, ettei ole mitään isompaa vaivaa. No, sellainen voi tulla vaikka huomenna, joka huominen alkaa puolen tunnin päästä. Tai ennen sitä. Elämäntavoissa olisi kyllä parantamisen varaa.

Minulla oli isä ja veli, ja on vielä äiti, ja taidan olla porukan tervein.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #4 : 16.12.20 - klo:04:22 »


 Olen myös ahdistuva, mutta saan sen kuriin hengittelemällä,


   Sama täällä. Tietoinen hengittäminen on ihmeen hyvä keino poistaa kuona mielestä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #5 : 16.12.20 - klo:06:59 »
Minullakin on paljon saatuja perintöjä molemmilta vanhemmilta.

Isältä astma ja keuhkoahtauman tyyppinen lisävaiva keuhkoissa. Allergiaa myös tikkalaisilta.

Hämäläisiltä on peritynyt verenpainetta ja diabetesta josta selviän Janumet-tableteilla. Äidin isällä, Papalla, oli viherkaihi ja minulla sen nimi on glaukooma. Siihen saan Avastin pistoksia 12 viikon välein ja kahta tippaa aamuin-illoin.

Verenpaineeseen on kolme lääkettä, ja Primaspan kai myös siihen.

Ilkein käytännössä on nivelrikko, sekin äidin puolella tuttu juttu. Paramax 1000 särkyyn, max 3x vrk. Kävelen kepin avulla ties monettako vuotta. Rollaattori on seuraava apu, toivottavasti ei ennen 80-vuotispäivää.

Olen myös ahdistuva, mutta saan sen kuriin hengittelemällä, paitsi jos pitää pitää maskia. Se vie loputkin voimat jaloista ja alkaa huipata.

Nukun Melatoninilla mutta heräilen virtsavaivan takia kolmekin kertaa yössä.
Virtsaputkesta poistettiin 1970-luvulla veriluomi, ja sen jälkeen on ollut inha vaiva , kuin piikkinä lihassani.

Tyydyn olemaan näin, kunhan en saa infektiota, se käy hengen päälle, ehkä lopullisesti.

Nämä pitävät pienellä paikalla, alatiellä, ja kiitän näistäkin. Olen ollut kovassa koulussa , ja onhan sitä ollut paljon muutakin. En viitsi ruveta kuitenkaan elämänkertaa kirjoittamaan.  :003:

Mutta sielu näyttää olevan Jumalan armosta täysin terve.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #6 : 16.12.20 - klo:08:24 »
Kiitos kauniista sanoista !  Sielu on Jumalan, mieli on omatekoinen, ja sen kanssa kipuilen aina välillä. Joskus taistelu on kova, mutta apu tulee ajallaan !

 :eusa_pray: rukous on paras apuni ja lääkkeeni
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #7 : 09.01.21 - klo:12:40 »
Vietin viime yönä parisen tuntia tutkimuksissa Päijät-Hämeen keskussairaalan Akuutti-osastolla.

Iltapäivällä n. klo 16 alkoi tuntua tykytyksiä rinnassa. Kun ne olivat jatkuneet viisi tuntia ne vielä pahenivat kun menin nukkumaan.

Oli niin kamala olo, pelotti, että mitä tämä on, koronaako , että soitin ensin talossamme asuvalle sairaanhoitajalle. Hän kehoitti soittamaan 116 117, minkä teinkin. Kuvailuni johdosta minut kehotettiin Akuuttiin. Lapsenlapsi lähti viemään ja odotti koleassa aulassa koko ajan.

Ilmottautumisessa kerroin oireet ja vastasin yskiväni, kun siitä kysyttiin. Kerroin astmasta ja COPD:stä. Ja näkyväthän ne kaikki tietokoneelta.

Minut laitettiin korona-osastolle. Hoitaja laitatti sairaala-paidan ja kytki laitteiseen.
Ensin seurattiin rytmiä, sitten tehtiin EKG  ja otettiin CRP. Vihdoin tuli lääkäri, virolainen aksentista päätellen. Hän kyseli tapahtumat ja lääkkeet, mm. Somac´n.

Kaikki oli kunnossa sydämessä, ja pääsin kotiin. Käskettiin ottamaan beta-salpaajaa.

Kun kävin makuulle, muljahtelu ja pompotus alkoi entistä voimakkaampana. Kun uskoin että sydän on kunnossa nousin ylös ja kävin läppärille tutkimaan , googlettamaan.
Ensin katsoin rytmiäiröt. Ei sopinut oikein minuun.

Jostakin syystä katsoin myös refluksin, johon olin saanut lääkkeen pari vuotta sitten samantyylisiin pumputuksiin.
Kun luin, löysin vaivani oireet. Minulla ei ole polttavaa kipua vaan muljahtelua. Ääni oli mennyt käheäksi, astma pahentunut ja röyhtäilyttänyt. Kaikki sopi !

Laitoin sänkyni jalkojen alle korotuksen, ja vointi koheni. Oma diagnoosi on refluksi, kuten Mehiläisen lääkärikin aikanaan löysi, vaikka minulla on rytmihäiriö-oireet.

Olipa kokemus !  Leena, onko näin, että jos potilas sanoo epäilevänsä rytmihäiriötä, niin vain sitä tutkitaan ?

Eikö  se että kerroin oireen loppuvan seisoessa, yskä, käheys, antaneet muita impulsseja kuin sydän- tai korona-oireet ? :017:


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #8 : 09.01.21 - klo:12:57 »
Lisäys:

Eniten minua kai rasitti viime-aikainen lisääntynyt särkylääkkeen käyttö kaatumisesta johtuvasta polvivammasta johtuen. Ertyisesti kai tulehduskipulääke on syypää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #9 : 09.01.21 - klo:17:44 »
Tilanne nyt 4. viikoa kotiutuksen jälkeen.
Liikun kotona sauvoilla ja rollaattorilla sujuvasti, mutta en lähde niillä lumeen. Pyörätuoli on silloin ainoa ajoneuvo. Kipuja on omaksi tarpeeksi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #10 : 10.01.21 - klo:12:19 »
Tilanne nyt 4. viikoa kotiutuksen jälkeen.
Liikun kotona sauvoilla ja rollaattorilla sujuvasti, mutta en lähde niillä lumeen. Pyörätuoli on silloin ainoa ajoneuvo. Kipuja on omaksi tarpeeksi

Minua itkettää. Jospa olisin kovempi rukoilemaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #11 : 10.01.21 - klo:21:12 »
 :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #12 : 10.01.21 - klo:21:21 »
Minua itkettää. Jospa olisin kovempi rukoilemaan.

Teen parhaani tehostetun kotikuntoutuksen tuella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #13 : 10.01.21 - klo:21:58 »
Tsemppiä sepposille, toivottavasti pian voit jo paremmin!

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #14 : 11.01.21 - klo:13:14 »
Minua itkettää. Jospa olisin kovempi rukoilemaan.
Aamen! Rukoillaankin yhdessä sairaille parantumista, juopoille raitistumista ja ikävöivää toivoa suursyntisille.  :eusa_pray:

"Oi, mua seuraa, vainoo synninvalta,
Se valon riistää taivahalta,
Se kauheana minuun tuijottaa,
Jos minne käyn, en siltä rauhaa saa."