Kirjoittaja Aihe: Viimeiset kiusaukset  (Luettu 5719 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Viimeiset kiusaukset
« : 23.03.06 - klo:09:32 »
Tunnettekos tätä Joonas Kokkosen Paavo Ruotsalaisesta säveltämää oopperaa? Mitä pidätte? Itse en voi muuta sanoa kuin että eihän siihen koskaan kyllästy. Aivan ihmeellisen ihanaa musiikkia. Libretto on hieno myös, mutta en tiedä kuinka totuudenmukainen näytelmätekstin antama Paavo-kuva on.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #1 : 23.03.06 - klo:10:12 »
Ohjaajasta, lavastajasta, esittäjistä ja muusta riippuen oopperan antama kuva Paavosta on aina erilainen. Mikä sitten on totta miltäkin kannalta ajatellen? Yleisö on toisinaan veisannut esityksen lopuksi Herraa hyvää kiittäkää ikään kuin herättäjäjuhlien päätokseksi. Mikäs ettei?

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #2 : 23.03.06 - klo:10:35 »
Oopperaa en ole nähnyt mutta näytelmän luin viikonloppuna. Oli varsin mainio, joskin varmasti aika erilainen kuin ooppera sitten. Ja loppui aika lyhyeen. Missä oopperan mahtaisi voida nähdä?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #3 : 23.03.06 - klo:16:57 »
Meille puhuttiin tästä palijo toissavuonna ko olin Yleisen Musiikkitiedon kurssilla musiikkiopistossa että saisin perusasteen päättötodistuksen. Koe oli semmonen että soitettiin jotain kolokkytä kappaletta meille ja meiän piti niistö kirijottaa että mikä kappale, kuka säveltäjä, mikä aikakausi ja mikä tyyli. Ja siinä kokeessa soitettiin Sinuhun turvaan, Jumala mikä oli pihistetty siitä oopperasta.

P.s. Oliko Ruuttunen siinä? Mää en nyt yhtäkkiä muista.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #4 : 23.03.06 - klo:17:26 »
Kyllä Ruutunenkin on ollut siinä. Alunperin Joonas Kokkosella oli mahtava basso Martti Talvela mielessään kun hän sävelsi oopperan serkkunsa Lauri Kokkosen kirjaan.  Aivan ensimmäisissä esityksissä Talvela olikin pääosassa ja se on tietääkseni myös levytetty.  

Kerran kuuntelin autoa ajaessani radiota  ja siinä haastateltiin Jaakko Ryhästä. Haastattelija esitti kysymyksen, mikä on suuri elämyksesi. Ryhänen kertoi, että hänen suurin elämyksensä oli Viimeisten kiusausten Paavon osan laulaminen vanhalla oopperatalolla. Silloin esityksen jälkeen tuli syvä hiljaisuus, sitten joku alkoi veisata Herraa Hyvää kiittäkää ja koko yleisö nousi seisomaan ja yhtyi virteen. Virren jälkeen tuli lähes loppumattomat aplodit. Satuin olemaan silloin itse paikalla ja täytyy sanoa, että se oli todella elämys. Kyseessä oli hyväntekeväisyysnäytös Aholansaaren hyväksi ja vuosi oli kauan sitten.

Olin myöhemmin uudella oopperatalolla katsomassa sitä Herättäjän erikoisnäytöksessä, kun Esa Ruuttunen oli Paavona. Täytyy sanoa, että Esa oli hyvä, mutta ohjaus ja lavastus paljon huonommat kuin aiemmassa esityksessä. Silloinkin esitys päättyi yleisön seisaaltaan veisaamaan Herraa hyvää kiittäkää virteen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #5 : 23.03.06 - klo:20:19 »
Viimeisistä kiusauksista on olemassa yksi Savonlinnan oopperajuhlilla äänitetty levytys, jossa Paavon osan laulaa Martti Talvela (parempaa miestä siihen rooliin ei voisi kuvitellakaan - upeaa). Levy on löydettävissä kirjastosta, ja itse ostin sen muutama päivä sitten levykaupasta hintaan vähän päälle kolmekymppiä. Tää on aivan ihmeellinen - olisi tuskin selvinnyt ylioppilaskirjoituksistakaan pää koossa ilman Kokkostani. :) Suosittelen! Teillä on maailman taivaallisin elämys edessänne!!

Oopperaa on usein esitetty myös Aholansaaressa. Olisipa mahtavaa nähdä se siellä.

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #6 : 23.03.06 - klo:20:24 »
juu käytiin jokunen vuosi sitten oopperassa helsingissä katsomassa ja Paavon osan lauloi  Martti Talvela. Oli se kyllä hyvä ja kosketava esitys. Varsinkin se missä seppä sanoo Paavolle.Yksi sinulta puutuu ja sen mukan kaikki, Herramme Jeesuksen Kristuksen tunteminen. Voike sen enää paremmin kiteyttää!
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #7 : 23.03.06 - klo:20:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Michelle"
juu käytiin jokunen vuosi sitten oopperassa helsingissä katsomassa ja Paavon osan lauloi juuri Martti Talvela. Oli se kyllä hyvä ja kosketava esitys. Varsinkin se missä seppä sanoo Paavolle.Yksi sinulta puutuu ja sen mukan kaikki, Herramme Jeesuksen Kristuksen tunteminen. Voike sen enää paremmin kiteyttää!


Martti Talvela se tuskin oli sillä hänen kuolemastaan on jo useampi vuosi. Häne kuolinpäivänsä oli 22.7. 1989 ja hän kuoli tyttärensä häissä. Luulen, että kysessä oli Jaakko Ryhänen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #8 : 24.03.06 - klo:16:04 »
kiitos korjauksesta, jaakkoa ajattelin, mutta kun tossa ketjussa martista luin, niin tottakai tuli kirjoitettua martti eikä jaakko....
onkohan tollasella ajatusvirheelle joku hieno nimitys?
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #9 : 24.03.06 - klo:21:00 »
Eikös tuo ole se mitä freudilaiseksi lipsahdukseksi sanotaan?

(Esimerkki:

Nälkäinen basisti bänditreeneissä kyllästyy rullailuun ja tokaisee:
"No niin, eiköhän syödä jo!")

Poissa shuichi

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 154
Viimeiset kiusaukset
« Vastaus #10 : 31.03.06 - klo:20:54 »
jo otulihan se kaottua sillon ennen riparia tree talossa^^ se oli IHANA
teach me how to breathe how to live without any pain, because I´m still bleeding in my heart and I want it to stop

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Körttiooppera on yleispätevä
« Vastaus #11 : 04.02.09 - klo:07:58 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
Oopperaa en ole nähnyt mutta näytelmän luin viikonloppuna. Oli varsin mainio, joskin varmasti aika erilainen kuin ooppera sitten. Ja loppui aika lyhyeen. Missä oopperan mahtaisi voida nähdä?

11.-16.6. Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset Nivalassa (lisätietoja: www.musiikkisaatio.fi)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024