Kirjoittaja Aihe: Vieras aikojen takaa  (Luettu 4170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Vieras aikojen takaa
« : 21.10.12 - klo:12:11 »
Heippa! Joskus vuosia sitten tänne kirjoittelinkin ja aina välillä körttifoorumi muistuttaa olemassaolostaan sähköpostiin. Päätin nyt tulla katselemaan, että mitäpä tänne kuuluu ja hyvää ilmeisesti kuuluu, kun kuuluu niin vilkasta olevan. Täällä näyttää myös olevan muitakin kuin "puhdasrotuisia" kristittyjä, joten uskallan minäkin sitten olla ainakin hetken :)

Muistelisin, että silloin vuosia sitten olen ollut jonkinlaisessa varovaisessa etsijän tilassa ja vähän arka kristillisyyden suhteen. Ajattelin silloin kuitenkin, että jos olisin kristitty, olisin varmasti körtti. Kristillisyydestä minut oli ajanut pois liian karismaattiseksi ajautunut oma ympäristöni. En nyt jouda mainita, minkä seurakunnan piirissä.. varmaan se vanhoista kirjoituksistani käy ilmi, jos joku viitsii kaivella, mutta minä en haluaisi kaivella vanhoja. En ole niin arka kristillisyyden suhteen, mutta minusta ei tullut enää kristittyä. Pari vuotta sitten tulin siihen tulokseen, että olen bahá'í. Se ei varmasti monellekaan sano yhtään mitään, mutta minusta se on aika paljon samanlainen juttu kuin körttiläisyys kristillisellä kentällä. Avoin, suvaitsevainen ja sanoisinko, että hengellisesti tilava tapa katsella maailmaa ja myös yrittää parantaa sitä pala kerrallaan.

Jumalan katson meillä olevan saman. Eihän ole kuin yksi Jumala, joten väärähän joku jumala olisi, jos se olisi eri.. Jeesus on Jeesus meillekin ja teki sen mitä teki. Vapautti ihmiset synnin taakasta ohjaamalla armon lähteelle. Jeesusta ja Jumalaa on pidettävä samana henkilönä Häntä ohjanneen Hengen vuoksi, vaikka Jeesuksella oli inhimillinen rajoituksensa olla maanpäällisenä elinaikanaan jotakuinkin rajoitettuna omaan ruumiiseensa. Ruumiiseen, jonka hän rohkeasti antoi uhrina Jumalan asialle ihmisten puolesta.

Jeesuksella on erityinen asema Sanansaattajien joukossa.

Oma Sanansaattajani, jota seuraan, on Bahá'u'lláh. Hänen opetuksensa eivät juurikaan eroa Jeesuksen opetuksista, mutta Hän kertoo meille sen, mitä Jeesus ei kertonut. Jeesus puhui vertauksin, Bahá'u'lláh puhuu suoraan, koska tänä aikana ihmiskunta on kehittynyt niin paljon, että voi ymmärtää sen.

Suvaitsevaisuus, ennakkoluulottomuus, miehen ja naisen välinen tasa-arvo, kaikkien oikeus kasvatukseen ja koulutukseen, puolueeton päätösten teko, yhteisöllisyys ja yhteisöjen omavaltainen huolehtiminen hyvinvoinnistaan ja maailman laajuisen rauhan ja hyvinvoinnin aikaansaaminen ovat bahá'í-uskossa asetettuja päämääriä ihmiskunnalle. Jumalan tunteminen tulee kuitenkin näitä ennen ja mikä tahansa uskonto, joka opettaa Jumalaa tuntemaan, on yhtä hyvä. Uskonnosta ei pidä tehdä riitakapulaa, koska ei Jumala riitaa halua vaan rakkautta. Kuulostaa vaalilupauksilta? Onneksi meillä on enemmän aikaa saada kaikki päämäärät saavutettua kuin yksi vaalikausi. Yksi ihminen ei kaikkea voi tehdä, mutta yksi ihmiskunta voi paljon.

Entä sitten taivas ja helvetti? Bahá'ína uskomme, että ne ovat todellisuutta, mutta enemmän mielentiloja sen mukaan, miten lähellä Jumalaa elämme, kuin etäisiä, vain kuoleman jälkeisiä fyysisiä paikkoja. Kukin elää taivasta tai helvettiä omantuntonsa kautta jatkuvasti eikä se ole mitenkään etäinen asia meille kenellekään. Ruumiin kärsimykset ovat maallisia kärsimyksiä, ei pidä automaattisesti ajatella niitä rangaistuksena. Jopa ruumiillisista kärsimyksistä huolimatta sielu voi samanaikaisesti kokea Jumalan läheisyyttä ja sitä on pidettävä paljon merkitsevämpänä kuin ruumiillisia rajoituksia.

Mikä on Jeesuksen Kristuksen merkitys, jos taivas ja helvetti eivät olekaan kirjaimellisesti Häneen uskomisen perusteella jaettavia osia? Jeesuksen merkitys on valtava! Ilman Häntä emme voisi vapautua siitä helvetillisestä omantunnon taakasta, joka painaa miettiessämme menneitä tekojamme Jumalan valtavan hyvyyden rinnalla. Hän juuri vapautti meidät siitä osoittamalla, että voimme pyytää anteeksi ja sitä kautta tehdä parannuksen. Uskoa parempaan huomiseen ja pyrkiä elämään viisaammin.

Jos Kristuksen ristin uhri voi jonkun pelastaa sellaisesta murheiden taakasta, mikä olisi arvokkaampaa? Sellaisen armon saanut ei voi tuomita ryöväriä vierellään ja tietää, että vain Jumalan käsissä on armon tai tuomion antaminen. Hyvä esimerkki on paras armon luo vetävä tuoksu. Jokainen tekee omat päätökset elämästään ja päättää, mitä Kristuksen elämä itselle merkitsee.

Ehkä sitä ei pysty ihminen päättää, että nyt uskon vaikken ennen uskonut. Usko tulee joskus lahjana myöhemmin, joskus se tulee ennemmin, mutta sen voi päättää, että otan avoimin mielin selvää, mitä Jumala lähettämänsä uskonnon kautta opettaa. Jostain löytyy kullekin se tie, joka vastaa omaa henkistä kehitystä. Näin uskon ja uskon myös niin, että ennen bahá'íksi tuloa olin vähän körtti. Koska bahá'íksi tuleminen ei bahá'íden mielestä merkitse entisen uskonnon hylkäämistä, olen ehkä sitten körttibahá'í :) jos niin saa sanoa?

(Nyt vähän jännittää, että millaisen vastaanoton tämmöinen poikkeava näkemys saa. En tullut tänne väittelemään, koska uskon vilpittömästi, että sekä teidän, että minun usko on yhtä arvokas. Toivon, että voisin löytää uskovia ystäviä yli uskontorajojen. En toivo, että käännytte bahá'íksi - vaikka en sitäkään huonona pidä tietenkään, mutta ennemmin toivoisin pystyväni toteuttamaan sitä Bahá'u'lláhin kehoitusta, että "Seurustelkaa kaikkien uskontojen edustajien kanssa". Tämä kehoitushan ei ole vieras kristinuskossakaan! Uskon, että eri uskonnot tarvitsevat keskinäistä yhteistyötä ennemmin kuin keskinäisiä riitoja. Mitä järkeä on ihmiskunnan jakamisessa eri lahkoihin sen sijaan, että voisi puhaltaa yhteen hiileen?)

LeenaSisko, jonka olemassaoloa joku oli ehtinyt ihmetellä, kun nimi vaan on, mutta mitään ei puhu :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #1 : 21.10.12 - klo:14:18 »
Päätimme poikkeksellisesti salli ylläoleva kirjoituksen, vaikka se on sääntöjen vastainen. Se oli kuitenkin kirjoitettu ystävällisellä javsallivalla mielellä
Ylläpito team
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #2 : 21.10.12 - klo:19:15 »
Kiitos Ylläpito teamille ystävällisestä ja sallivasta vastaanotosta.

Luin säännöt nyt jälkeenpäin ja näen mihin sääntöön mahdatte viitata. Tarkoitukseni ei missään nimessä ole käännyttää, vähätellä körttiläisyyden näkemyksiä tai muutenkaan aiheuttaa mielipahaa. Jos ketään yhtään loukkaa kirjoitukseni, se on syytä poistaa. Minun olisi pitänyt lukea säännöt tietenkin ennen kirjoittamista, vaikka luulen, että suunnilleen samalla tavalla olisin kirjoittanut sittenkin, koska en omasta näkökulmastani koe pyrkineeni sääntöjen vastaiseen toimintaan alunperinkään.

Esimerkiksi termi "käännyttäminen" taitaa olla itselleni sen verran epäselvä, että olen monesti vähän hämmentynyt, kun toisinaan silkka uskontonsa piirteistä kertominen saatetaan nähdä käännyttämisenä. Toisaalta vakaumuksenikin piirissä on kyllä varoitettu siitä, joten varmasti on syytä pidättäytyä jatkossa, ellei asiasta nimenomaan kysytä.

Etsiskelin namiskaa, jonka takaa viestiä olisi päässyt itse muokkaamaan, koska olisin nyt halunnut tehdä sen ja jättää jäljelle viestiin sellaisen, mikä ei ole sääntöjen valossa niin tulkinnan varaista. Näemmä kuitenkin tehty mikä tehty. Anteeksi kaikki, jotka tuntevat kirjoitukseni olevan loukkaava tai tunkeileva.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6344
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #3 : 21.10.12 - klo:20:07 »
Lainaus käyttäjältä: LeenaSisko
Toivon, että voisin löytää uskovia ystäviä yli uskontorajojen.

Missähän olisi foorumi, jossa tuota pääsisi toteuttamaan? Tosin joo, en varmaan olisi tarpeeksi uskova, mutta mitäs pienistä.
(Vai olisiko tästä parempi keskustella yksärinä? Ylläpidon mielipide?)
« Viimeksi muokattu: 21.10.12 - klo:20:12 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #4 : 21.10.12 - klo:20:54 »
Missähän olisi foorumi, jossa tuota pääsisi toteuttamaan? Tosin joo, en varmaan olisi tarpeeksi uskova, mutta mitäs pienistä.
(Vai olisiko tästä parempi keskustella yksärinä? Ylläpidon mielipide?)

Minusta tuo valitettavasti kuuluu sarjaan utopiat. Kyllä siitä voi keskustella julkisestikin, mutta olen aika epätoivoinen onnistumisen suhteen. Kun tietää mitä ryhmien välinen keskustelu on niin ehdotan muutamia yöunia ennen kuin jatkaa aiheesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #5 : 21.10.12 - klo:21:23 »
Kaikki riippuu asenteesta. Ehkä kaikista ei ole siihen, mutta minulla kyllä jo on ystäviä eri uskontokunnista ja joidenkin kanssa vertaillaan aivan avoimesti omia näkemyksiä täysin siitä lähtökohdasta, että on mielenkiintoista tutustua toisen ajatusmaailmaan. Sitten on toisia, joiden kanssa puhutaan muusta tai joiden kanssa tyydyn kysymään heidän uskostaan kertomatta omastani.

Ja vähemmän uskovat ystävätkin ovat tervetulleita :) Joskus muuten yritin laittaa foorumia pystyyn ajatuksella, että eri uskontokunnista tulisi edustajia keskustelemaan. Se kaatui lähinnä siihen, että mainitusta keskusteluntasosyystä pidin sen salaisena ja kutsuin sinne henkilöitä, joiden tiesin suhtautuvan tarpeeksi avoimeksi. No yksinpuhelulla aloitettuun foorumiin on vaikea toisten tarttua ja kirjoittaa joten se jäi silloin. Ehdottomasti on totta, että ainakin tässä vaiheessa aihe on arka. Kahden kesken on varmasti rauhallisempaa keskustella erilaisista näkemyksistä.

Uutisista muuten luin, että nyt alkaa ekumeeninen viikko. Vuoropuhelu yli uskontorajojen lienee ekumeniaa laveimmillaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #6 : 21.10.12 - klo:21:29 »
Ikävä kyllä, näin taitaa asia olla,vaikka kuinka ideaalia olisi kristittyjen yhteys. Tänään seurapuhuja joka tilitti "kerettiläisiä" ajatuksiaan valoitti asian todellista laitaa. En tiennyt että ollaan näin huonossa jamassa.

Körttifoorumiin saamme olla erittäin tyytyväisä. Täällä henki on säilynyt hyvänä. Olemmehan sen kuulleet monessakin kirjoituksessa.
Jos joskus ottaa aivoon, se on sitä erilaisuuden rikkautta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #7 : 22.10.12 - klo:08:48 »
Heippa LeenaSisko! Ihan kiihkoilemattahan sinä osaat kirjoittaa, mutta joka tapauksessa rohkenen ilmoittaa, että yhdestä asiasta olen täysin varma.


---Jumalan katson meillä olevan saman. ---


Kristinuskon Jumala ja Bahá'u'lláh ovat niin kaukana toisistaan kuin itä on lännestä. He eivät taatusti ole sama jumala.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #8 : 22.10.12 - klo:10:35 »
Hei vaan Pirska! Niin. No ei Bahaullah varsinaisesti ole bahai-uskossa itse Jumala. Paremmin Jumalan Sanansaattaja. Itse Jumala on niin suuri ja korkealla kaiken paitsi oman käsityskykynsä yläpuolella, että Häntä ei kukaan voi tarpeeksi kunnioittavasti kuvata tai nimetä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #9 : 22.10.12 - klo:16:00 »
Mainittakoon selvyyden vuoksi, että Bahá'u'lláh, syntyjään persialainen Mirza Husain Ali Nuri, oli 1800-luvulla elänyt bahai-uskonnon perustaja ja siten historiallinen henkilö. Lisätietoja ja runsas valikoima kirjallisuuslähteitä löytyy erikielisistä Wikipedioista mm. suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja saksaksi, sekä Uskonnot Suomessa -projektin verkkosivuilta.

Mt

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #10 : 22.10.12 - klo:16:24 »
Kiitos!

Bahaullah todella oli Mirza Husain Ali Nuri ja häntä edelsi Siyyid Ali Muhammad eli Báb.

Uskonnot Suomessa -projektista en ollutkaan kuullut. Aivan asiallinen ja totuudenmukainen tiivistelmä uskostamme historialliselta kantilta.

Löysinpä mielenkiintoista luettevaa sitä kautta myös lisää! En ollut tiennyt, että aiheesta on kaksikin pro gradua kirjoitettu. Toisesta on voinut kirjoittajansa kanssa olla puhetta, mutta toinen oli ihan uusi tuttavuus.

Ainakin suomenkielisessä Wikipediassa on myös aivan hyvä tiivistelmä bahaista. Muilla kielillä en ole lukenut.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #11 : 22.10.12 - klo:17:03 »
Kaikki riippuu asenteesta. Ehkä kaikista ei ole siihen, mutta minulla kyllä jo on ystäviä eri uskontokunnista ja joidenkin kanssa vertaillaan aivan avoimesti omia näkemyksiä täysin siitä lähtökohdasta, että on mielenkiintoista tutustua toisen ajatusmaailmaan. Sitten on toisia, joiden kanssa puhutaan muusta tai joiden kanssa tyydyn kysymään heidän uskostaan kertomatta omastani.

Ja vähemmän uskovat ystävätkin ovat tervetulleita :) Joskus muuten yritin laittaa foorumia pystyyn ajatuksella, että eri uskontokunnista tulisi edustajia keskustelemaan. Se kaatui lähinnä siihen, että mainitusta keskusteluntasosyystä pidin sen salaisena ja kutsuin sinne henkilöitä, joiden tiesin suhtautuvan tarpeeksi avoimeksi. No yksinpuhelulla aloitettuun foorumiin on vaikea toisten tarttua ja kirjoittaa joten se jäi silloin. Ehdottomasti on totta, että ainakin tässä vaiheessa aihe on arka. Kahden kesken on varmasti rauhallisempaa keskustella erilaisista näkemyksistä.

Uutisista muuten luin, että nyt alkaa ekumeeninen viikko. Vuoropuhelu yli uskontorajojen lienee ekumeniaa laveimmillaan.

No joo,,kuinka laveaa tän keskustelun tarvitsee olla?
Sinänsä ihan informationalisessa mielessä ihan kiva tietää uskostanne, mutta jos foorumi on tarkoitettu herännäisyydestä keskusteluun, niin aika kaukana tämä keskustelu kyseisestä uskosta on.

Täällä kyllä kirjoitellaan aika laveasti kaikesta, että sinänsä ihanpa toi sama.
Bahain messias ja muut uudet messiaat ja vanhemmat, muut kuin Jeesus ei saa mun kannatusta, vaikka budhalla ja muilla on hyviä filosofioita ja muuta.

Totuus tekee teidät vapaiksi ja minusta Jeesus on totuus. Kun lukee evankeliumeja, niin vaikka muissa uskonnoissa on samantapaisia kertomuksia ja osittain jopa samoja, niin kyllä kokonaisuutta katsoen Jeesuksen opetukset ja vertaukset on aika ylivertaisia.

Oompas mä paatoksellisella päällä. :icon_confused:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #12 : 22.10.12 - klo:23:31 »
Mulla tulee aina välillä aiheeseen liittyviä laulun sanoja mieleen, niin nytkin, hiukan soveltaen:
Haudassa lepää Lenin, Kennedy ja Martin Luther King (muiden profeettojen ja vaikuttajien ohella)...
"Mutta Jeesus, Hän elää ja vaikuttaa"


Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #13 : 23.10.12 - klo:00:57 »
Ei taida olla soveliasta minun olla täällä pitempään. Kiitos suopeasta vastaanotosta Ylläpito Teamille. Ellen kykene itse poistamaan itseäni körttifoorumin sähköpostilistalta, olisin kiitollinen jos ylläpito tekisi sen puolestani. Samaten tämän keskustelun voisi lukita tai poistaa siitä syystä, ettei minua tarvitsisi muistaa ajattelemattomasta tunkeilustani.

Toivon kaikkea hyvää körttifoorumin väelle. Olen pahoillani mahdollisesti aiheuttamastani mielipahasta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Vieras aikojen takaa
« Vastaus #14 : 23.10.12 - klo:08:49 »
Ei taida olla soveliasta minun olla täällä pitempään. Kiitos suopeasta vastaanotosta Ylläpito Teamille. Ellen kykene itse poistamaan itseäni körttifoorumin sähköpostilistalta, olisin kiitollinen jos ylläpito tekisi sen puolestani. Samaten tämän keskustelun voisi lukita tai poistaa siitä syystä, ettei minua tarvitsisi muistaa ajattelemattomasta tunkeilustani.

Toivon kaikkea hyvää körttifoorumin väelle. Olen pahoillani mahdollisesti aiheuttamastani mielipahasta.

Hei Leena sisko.
Mun takia tai kirjoitukseni takia ei ainakaan kannata lähteä.
Itse kirjoittelen sellaista soopaa, että jos jonkun tulisi lopettaa kirjoittelu, niin mun.

En usko että kukaan on mieltään pahoittanut kirjoituksistasi, en minä ainakaan, kunhan kirjoitin oman näkemykseni Jeesuksen opetusten ylivertaisuudesta.

Kaikkea hyvää toivotellen.
Kaikki valta tekoälylle!