Heippa! Joskus vuosia sitten tänne kirjoittelinkin ja aina välillä körttifoorumi muistuttaa olemassaolostaan sähköpostiin. Päätin nyt tulla katselemaan, että mitäpä tänne kuuluu ja hyvää ilmeisesti kuuluu, kun kuuluu niin vilkasta olevan. Täällä näyttää myös olevan muitakin kuin "puhdasrotuisia" kristittyjä, joten uskallan minäkin sitten olla ainakin hetken
Muistelisin, että silloin vuosia sitten olen ollut jonkinlaisessa varovaisessa etsijän tilassa ja vähän arka kristillisyyden suhteen. Ajattelin silloin kuitenkin, että jos olisin kristitty, olisin varmasti körtti. Kristillisyydestä minut oli ajanut pois liian karismaattiseksi ajautunut oma ympäristöni. En nyt jouda mainita, minkä seurakunnan piirissä.. varmaan se vanhoista kirjoituksistani käy ilmi, jos joku viitsii kaivella, mutta minä en haluaisi kaivella vanhoja. En ole niin arka kristillisyyden suhteen, mutta minusta ei tullut enää kristittyä. Pari vuotta sitten tulin siihen tulokseen, että olen bahá'í. Se ei varmasti monellekaan sano yhtään mitään, mutta minusta se on aika paljon samanlainen juttu kuin körttiläisyys kristillisellä kentällä. Avoin, suvaitsevainen ja sanoisinko, että hengellisesti tilava tapa katsella maailmaa ja myös yrittää parantaa sitä pala kerrallaan.
Jumalan katson meillä olevan saman. Eihän ole kuin yksi Jumala, joten väärähän joku jumala olisi, jos se olisi eri.. Jeesus on Jeesus meillekin ja teki sen mitä teki. Vapautti ihmiset synnin taakasta ohjaamalla armon lähteelle. Jeesusta ja Jumalaa on pidettävä samana henkilönä Häntä ohjanneen Hengen vuoksi, vaikka Jeesuksella oli inhimillinen rajoituksensa olla maanpäällisenä elinaikanaan jotakuinkin rajoitettuna omaan ruumiiseensa. Ruumiiseen, jonka hän rohkeasti antoi uhrina Jumalan asialle ihmisten puolesta.
Jeesuksella on erityinen asema Sanansaattajien joukossa.
Oma Sanansaattajani, jota seuraan, on Bahá'u'lláh. Hänen opetuksensa eivät juurikaan eroa Jeesuksen opetuksista, mutta Hän kertoo meille sen, mitä Jeesus ei kertonut. Jeesus puhui vertauksin, Bahá'u'lláh puhuu suoraan, koska tänä aikana ihmiskunta on kehittynyt niin paljon, että voi ymmärtää sen.
Suvaitsevaisuus, ennakkoluulottomuus, miehen ja naisen välinen tasa-arvo, kaikkien oikeus kasvatukseen ja koulutukseen, puolueeton päätösten teko, yhteisöllisyys ja yhteisöjen omavaltainen huolehtiminen hyvinvoinnistaan ja maailman laajuisen rauhan ja hyvinvoinnin aikaansaaminen ovat bahá'í-uskossa asetettuja päämääriä ihmiskunnalle. Jumalan tunteminen tulee kuitenkin näitä ennen ja mikä tahansa uskonto, joka opettaa Jumalaa tuntemaan, on yhtä hyvä. Uskonnosta ei pidä tehdä riitakapulaa, koska ei Jumala riitaa halua vaan rakkautta. Kuulostaa vaalilupauksilta? Onneksi meillä on enemmän aikaa saada kaikki päämäärät saavutettua kuin yksi vaalikausi. Yksi ihminen ei kaikkea voi tehdä, mutta yksi ihmiskunta voi paljon.
Entä sitten taivas ja helvetti? Bahá'ína uskomme, että ne ovat todellisuutta, mutta enemmän mielentiloja sen mukaan, miten lähellä Jumalaa elämme, kuin etäisiä, vain kuoleman jälkeisiä fyysisiä paikkoja. Kukin elää taivasta tai helvettiä omantuntonsa kautta jatkuvasti eikä se ole mitenkään etäinen asia meille kenellekään. Ruumiin kärsimykset ovat maallisia kärsimyksiä, ei pidä automaattisesti ajatella niitä rangaistuksena. Jopa ruumiillisista kärsimyksistä huolimatta sielu voi samanaikaisesti kokea Jumalan läheisyyttä ja sitä on pidettävä paljon merkitsevämpänä kuin ruumiillisia rajoituksia.
Mikä on Jeesuksen Kristuksen merkitys, jos taivas ja helvetti eivät olekaan kirjaimellisesti Häneen uskomisen perusteella jaettavia osia? Jeesuksen merkitys on valtava! Ilman Häntä emme voisi vapautua siitä helvetillisestä omantunnon taakasta, joka painaa miettiessämme menneitä tekojamme Jumalan valtavan hyvyyden rinnalla. Hän juuri vapautti meidät siitä osoittamalla, että voimme pyytää anteeksi ja sitä kautta tehdä parannuksen. Uskoa parempaan huomiseen ja pyrkiä elämään viisaammin.
Jos Kristuksen ristin uhri voi jonkun pelastaa sellaisesta murheiden taakasta, mikä olisi arvokkaampaa? Sellaisen armon saanut ei voi tuomita ryöväriä vierellään ja tietää, että vain Jumalan käsissä on armon tai tuomion antaminen. Hyvä esimerkki on paras armon luo vetävä tuoksu. Jokainen tekee omat päätökset elämästään ja päättää, mitä Kristuksen elämä itselle merkitsee.
Ehkä sitä ei pysty ihminen päättää, että nyt uskon vaikken ennen uskonut. Usko tulee joskus lahjana myöhemmin, joskus se tulee ennemmin, mutta sen voi päättää, että otan avoimin mielin selvää, mitä Jumala lähettämänsä uskonnon kautta opettaa. Jostain löytyy kullekin se tie, joka vastaa omaa henkistä kehitystä. Näin uskon ja uskon myös niin, että ennen bahá'íksi tuloa olin vähän körtti. Koska bahá'íksi tuleminen ei bahá'íden mielestä merkitse entisen uskonnon hylkäämistä, olen ehkä sitten körttibahá'í
jos niin saa sanoa?
(Nyt vähän jännittää, että millaisen vastaanoton tämmöinen poikkeava näkemys saa. En tullut tänne väittelemään, koska uskon vilpittömästi, että sekä teidän, että minun usko on yhtä arvokas. Toivon, että voisin löytää uskovia ystäviä yli uskontorajojen. En toivo, että käännytte bahá'íksi - vaikka en sitäkään huonona pidä tietenkään, mutta ennemmin toivoisin pystyväni toteuttamaan sitä Bahá'u'lláhin kehoitusta, että "Seurustelkaa kaikkien uskontojen edustajien kanssa". Tämä kehoitushan ei ole vieras kristinuskossakaan! Uskon, että eri uskonnot tarvitsevat keskinäistä yhteistyötä ennemmin kuin keskinäisiä riitoja. Mitä järkeä on ihmiskunnan jakamisessa eri lahkoihin sen sijaan, että voisi puhaltaa yhteen hiileen?)
LeenaSisko, jonka olemassaoloa joku oli ehtinyt ihmetellä, kun nimi vaan on, mutta mitään ei puhu