Kirjoittaja Aihe: Vihastukaa, mutta...  (Luettu 7077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vihastukaa, mutta...
« : 31.10.10 - klo:16:59 »
Luulen että Sepon varmasti hyvällä hetkellä sulkemaan teemaan alkoi liittyä piirteitä joista jää monelle paha mieli. Muistelen jotakin, jonka kuulin kirkossa, enkä voi poistua tältä päivältä, ellen sitä tuo tänne omasta puolestani. Toivoisin aina, että jaksaisimme hyväksyä paremmin eriäviä lähtökohtia, myös voimakkaita tunteita, ja mitä minun luonnontieteelliseen osaamiseeni tulee on muistettava, että se, niinkuin tieteet ovat,  on kehittyvä asia ja jotakin muuta kuin usko.

Jos emme jaksa kunnioittaa toistemme uskoa, eettistä ajattelua ja oikeaksi kokemaa, annamme paholaiselle tilaisuuden, ja sitähän meidän ei pitänyt tehdä?  Ehkä tulisikin vaihteeksi keskustella siitä, kuinka antaa anteeksi loukkaus, tuli se sitten mistä tahansa, keneltä hyvänsä ja muistaa mihin meitä haastetaan. Vanha totuus siitä, ettei voi olla vihainen sille jonka puolesta rukoilee, on varmasti juuri nyt ajankohtaisempi kuin milloinkaan, ja minä myös pyydän anteeksi jos kirjoitin toisia loukkaavasti, omasta puolestani.  Oli teema mikä tahansa.  

Kiivastua saa, siitä ei pääse, muttei jäädä siihen mielentilaan, luulisin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #1 : 31.10.10 - klo:18:00 »
Rajansa kaikella. Tarkoitan: ihminen on epätäydellinen. Yksi kestää yhtä, toinen toista. Erilaisuuden kunnioittaminenkin aina on mahdotonta. Suvaitsemattoman suvaitsemista ei voi loputtomasti sallia. Henkilökemia on yksi reunaehto.

Uteliaisuus elämää kohtaan synnyttää tietoa. Tieto poikii erilaisuuden sietämisen toleranssia.

'Tuonpuoleisuus' on avainsana silloin, kun umpikuja on edessä. Joka aamu on armo uusi.

Yhteisön tukeen on hyvä turvata. Ryhmä on enemmän kuin jäsentensä summa.
Olemme samassa veneessä kaikki. Se on haastavaa ja mielenkiintoista.

Valitettavasti pitkävihaisuuskin on inhimillinen ominaisuus. Tuonpuoleisessa myös se sulaa pois.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #2 : 31.10.10 - klo:18:07 »
Uskontoon liittyvässä keskustelussa on monesti se vika että se on joko liian varovaista (pelätään konfliktia) tai sitten menee kokonaan överiksi. Minulle ei ole jäänyt edellisistä keskusteluista mitään hampaankoloon, olen kai sen verran paksunahkainen. Ainakin Leenan osalta myönnän että sinähän olet ihan mukavaa keskusteluseuraa! Ei kannata liikaa pyydellä anteeksi mielipiteitäänkään. Hyvää jatkoa kaikille asiaan osallisille ja osattomillekin mielipiteistä riippumatta. Todellakin ihan kaikille ja kaikista mielipiteistä riippumatta!  :kahvi:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #3 : 31.10.10 - klo:19:08 »
Mielipiteitä ei todellakaan kannata pyytää anteeksi. Meillä on monella vähän semmoista vikaa, että yritämme käännyttää toisiamme olemaan itsemme kanssa samaa mieltä. Ilokseni voin todeta, että on täällä foorumilla semmoisiakin tyyppejä, joiden kanssa olen määrätyistä asioista eri mieltä, mutta kumpikaan emme yritä käännyttää toisiamme.

Pyydän anteeksi kaikilta, joita olen loukannut. Mielipiteitäni en pyydä anteeksi.

Huominen päivän teksti sopii oikein hyvin Leenan aloitukseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #4 : 31.10.10 - klo:21:40 »
Mitä yhteistä on Körttifoorumin keskustelukulttuurilla ja kunnan työntekijöiden työskentelytavalla 70-luvulla?
No silloin kun olin kunnalla kesäharjoittelijana kerrottiin vitsinä, että kunnan työntekijä yrittää aina seistä niin, että kylmät vaatteet eivät kosketa ihoa!
Oli siinä vähän tottakin, mutta kyllä siellä töitäkin tehtiin.

Samalla tavalla täällä keskustellaan siten, ettei vaan loukattaisi vahingossa ketään. Tämä ei tee palstasta välttämättä kovin mielenkiintoista ja jutut sopisivatkin paremmin facebookiin.

Jos sitten tulee tiukempaa tekstiä, niin pannaan ketju lukkoon! Tai suljetaan ketju, kun kymmenen sivua tulee täyteen. Mikähän idea siinäkin mahtaa olla? Muilla palstoilla sivuja kertyy jopa sata, eikä se huononna ketjun seuraamista mitenkään. Olisiko niin, että kun seurapuheetkin ovat lyhyitä, niin keskustelutkin halutaan pitää lyhyinä? Samalla voidaan hankalista aiheista päästä eroon, jos kukaan ei avaa uutta ketjua samasta aiheesta.

Voisikos keskustelujen jakoa eri aihealueisiin vielä miettiä uusiksi? Asiakeskustelut voisivat olla omassa kansiossaan ja "mitä tänään söin aamiaiseksi"-tyyppiset jutut omassaan?

Viime viikkojen vilkas keskustelu kirkon tilasta ja asemasta (siis muuallakin kuin tässä foorumissa) kertoo siitä, miten vaikeaa on pitää erilailla ajattelevia ihmisiä saman katon alla. Usein tulee mieleen ajatus kiskosta eroamisesta, kun kirkosta tulee jatkuvasti sellaisia kannanottoja joita ei itse voi allekirjoittaa.
Voisiko kirkko jollain tavalla jakautua "aatesuunnittain" vaikka henkilöseurakunniksi, niin samalla lailla ajattelevat voisivat kuulua yhteisöön, jossa he olisivat kotonaan?

Olisiko herännäisyys sopiva kotipaikka liberaalisti ajatteleville, vai onko sittenkin siirryttävä maistraatin puolelle?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #5 : 31.10.10 - klo:21:51 »
Mitä yhteistä on Körttifoorumin keskustelukulttuurilla ja kunnan työntekijöiden työskentelytavalla 70-luvulla?
No silloin kun olin kunnalla kesäharjoittelijana kerrottiin vitsinä, että kunnan työntekijä yrittää aina seistä niin, että kylmät vaatteet eivät kosketa ihoa!
Oli siinä vähän tottakin, mutta kyllä siellä töitäkin tehtiin.

Samalla tavalla täällä keskustellaan siten, ettei vaan loukattaisi vahingossa ketään. Tämä ei tee palstasta välttämättä kovin mielenkiintoista ja jutut sopisivatkin paremmin facebookiin.

Jos sitten tulee tiukempaa tekstiä, niin pannaan ketju lukkoon! Tai suljetaan ketju, kun kymmenen sivua tulee täyteen. Mikähän idea siinäkin mahtaa olla? Muilla palstoilla sivuja kertyy jopa sata, eikä se huononna ketjun seuraamista mitenkään. Olisiko niin, että kun seurapuheetkin ovat lyhyitä, niin keskustelutkin halutaan pitää lyhyinä? Samalla voidaan hankalista aiheista päästä eroon, jos kukaan ei avaa uutta ketjua samasta aiheesta.

Voisikos keskustelujen jakoa eri aihealueisiin vielä miettiä uusiksi? Asiakeskustelut voisivat olla omassa kansiossaan ja "mitä tänään söin aamiaiseksi"-tyyppiset jutut omassaan?

Viime viikkojen vilkas keskustelu kirkon tilasta ja asemasta (siis muuallakin kuin tässä foorumissa) kertoo siitä, miten vaikeaa on pitää erilailla ajattelevia ihmisiä saman katon alla. Usein tulee mieleen ajatus kiskosta eroamisesta, kun kirkosta tulee jatkuvasti sellaisia kannanottoja joita ei itse voi allekirjoittaa.
Voisiko kirkko jollain tavalla jakautua "aatesuunnittain" vaikka henkilöseurakunniksi, niin samalla lailla ajattelevat voisivat kuulua yhteisöön, jossa he olisivat kotonaan?

Olisiko herännäisyys sopiva kotipaikka liberaalisti ajatteleville, vai onko sittenkin siirryttävä maistraatin puolelle?

Viimeiset tulevat ensiksi. Loppukommenttisi on monien mielestä oikea. Tänäpäivänä körttiläisyyttä kehutaan suvaitsevimmaksi liikkeeksi. Liberaalius ei ole mikään itsetarkoitus. Tarkoitus on olla rehellinen itselle ja Jumalalle.

Mitä taas tulee tuohon kymmenen sivun jälkeen katkaisuun ja alusta aloittamiseen seuraavassa osassa. En tiedä tarkkaan se oli tapa ennen minua on jälkeeni jäänyt. En ole sitä muuttanut. Keskusteluhan jatkuu uudessa osiossa. Ei ole ennen ollut ongelma.

Otsikoista kyllä arvaa sisällön aika hyvin, mutta ehdotustasi voidaan pohtia. Tätä voidaan muuttaa, aina kun on parempaa tiedossa. Parin viikon päästä on tiimin fyysinen kokous. Silloin on hyvä käydä nämä kaikki läpi.

Seuroissa toteutuu nämä henkilöseurakunnat aika hyvin, vaikka ei olisi jäsenrekisteriä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #6 : 01.11.10 - klo:08:04 »
Skyterskalet, itse yritin seurata joitakin keskustelufoorumeja joilla ei ole tätä kymmenen sivun käytäntöä. Tämä on hyvä ja muuallakin hyväksi havaittu. Jostahtoo lukea tuoreimmat kommentit, ne löytää helposti ja jos halua on, niin edelliset ketjut esille vain. Ainakin, jos olisi seurattava vähän varoen vilkkuvaa ruutua, jokin muodottoman massan rullaaminen on mission impossible. Toivon ettei tavasta luovuta.

Seppos on näköjään katkaissut/tauottanut keskusteluja, kun niissä on alkanut lennellä turhaan loukkaavia, helposti henkilökohtaisuuksiksi tulkittavia ja pian sellaisiksi muuttuviakin  herjoja ja juttu on pelkkää juupas- eipästä ilman että enää muistettaisiin mikä oli fokus. Vaihtoehtona on asettaa taklaajia jäähypenkille, ennenm kuin kukaan riippuu hirressä. Nettikeskustelun ongelmana on, ettei vastapeluria näe, ei varsinaisesti tunne, tämä sekottuu äkkiä päiväkirjaan, eikä loukkaamisesta voi tulla itsetarkoitusta kai kunnallispolitiikassakaan. Miten sillä tavalla syntyy yhteisymmärrystä tai voidaan tehdä päätöksiä, en käsitä, joskin hyvä herjanheiton seuraaminen on aina joistakuista mukavampaa. Kuka nauttii mistäkin.

Onhan täysistuntojen seuraaminenkin joskus mehevää, muttei sielläkään pääteemana voi olla ilkeys - vahinko itselleni toisaalta, osaisin kyllä olla tehokas sanoja  :-\ :-\  mutta taitaisin lopulta vain keskittyä miettimään mikä loukkaisi osuvimmin ja jotenkuten mahtuisi netiketin puitteisiin. Asiasta viis. Ihmisillä kun on taipumus toimia loukkaantuneina niin, ja tyhjästä ilmasta tulevat loukkaukset ovat erityisen vaarallisia. Rivakampi sananvaihto on mahdollista livetilanteissa.
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo:08:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #7 : 01.11.10 - klo:08:15 »
 :026: Leena tuli tätä opetelleeksi kun seurasi minun ja morsiameni kirjeenvaihtoa kun siis mehän emme oikeastaan tunteneet kunnolla ollenkaan ja kun yritettiin seurustella kirjeitse, me...

Dosentti, painu takaisin kirjahyllyyn.   Anteeksi, se on ollut ihan hurjalla päällä siitä saakka kun huomasi,  että teen siitä seminaarityötä. Kävin kahvin suodattamassa ja se ennätti hyökätä koneelleni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8428
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #8 : 01.11.10 - klo:08:52 »
:026: Leena tuli tätä opetelleeksi kun seurasi minun ja morsiameni kirjeenvaihtoa kun siis mehän emme oikeastaan tunteneet kunnolla ollenkaan ja kun yritettiin seurustella kirjeitse, me...

Dosentti, painu takaisin kirjahyllyyn.   Anteeksi, se on ollut ihan hurjalla päällä siitä saakka kun huomasi,  että teen siitä seminaarityötä. Kävin kahvin suodattamassa ja se ennätti hyökätä koneelleni.

Ehkä ton takia musta ei tullut lääkäriä, kun eihän tuosta Leenan kirjoituksestakaan saa tolkkua.?

Onhan tämä foorumi muuttunut aikalaila siitä kun ensikerran kirjoitin tänne.
On tullut uusia kirjoittajia ja tyyli on muuttunut. Moni joka aiemmin kirjoitteli on poistunut tai kirjoittaa tosi harvoin. Se on ikävää, vaikkakin ymmärrettävää.

Kyllä jotkut muutokset voisi tehdä hyvää foorumille.
Tämän ulkoasunkin voisi tehdä vaikka ihan mustaksi ja körttisävyiseksi.
Voisi enempi olla mainoksia tapahtumista. Siis sellaisia kunnollisia, ei mitään et Aholansaaressa seurat Sunnuntaina, vaan ihan jotain kuvallista.
Paljonkin voisi muuttaa, mutta sisältöhän se on tärkeintä ja siihen voipi vaikuttaa jokainen kohdallaan.

Tilaa pitää jättää erilailla ajatteleville ja tunteville.
Joistakin asioista ei kannata alkaa jauhamaan, kuten nyt noista homoista on keskusteltu minusta ihan riittävästi ja toisilla on erilaisempi näkökulma kuin toisilla.

Himpe ku mullakin duunia niin tajuttomasti, että ei ehdi täällä vaikuttamaan.
Vaikkakin taitanee useampi hypätä yli mun kirjoitukset
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #9 : 01.11.10 - klo:09:23 »
Kun me liki 47 vuotta sitten kävimme kuulutuksia hakemassa Matin kanssa puhui pastori Timo Airas meille juuri tästä otsikon aiheesta. Myös se jäi mieleen että hän neuvoi aina toisen olevan sopua rakentamassa jos ei yhteistuumin onnistu. Että eteen päin mennessä "ei sokea sokeata taluta".
Tämä tulee usein mieleeni.
Saimme kai riittävän hyvät eväät liittoomme kun se lähinnä näillä eväillä ja maalaisjärjellä on jatkunut ja kestänyt niin myrskyt kuin tyvenet.

Foorumilla kannattaa olla varovainen , olla osallistumatta sellaiseen keskusteluun jossa varmasti tulee takkiin.

 Toisekseen on meitä joilla on vain körtti-akan pohjakoulutus ja silloin on parasta olla lukematta meitä.
Tietenkään poikamiehiä ei perhellisten jutut arki-elämästään jaksa kiinnostaa. Yhtä vähän minä saan irti niistä teknisitä ongelmista joita eri tietokoneen osaajat pohtivat. Mutta hyppään ne yli.

Körttifoorumin perinteeseen kuuluu(?) että kaikki saavat tulla, kirjoittaa juuri omia asioitaan ja mielipiteitään, tuoda persoonansa esiin tai olla tuomatta.
Usko ja Rukous-foorumi on toisenlainen. Suosittelen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #10 : 01.11.10 - klo:09:33 »
Ehkä ton takia musta ei tullut lääkäriä, kun eihän tuosta Leenan kirjoituksestakaan saa tolkkua.?

Ei tuo ole minun... Bonhoefferin haamu majailee meillä ja on kiinnostunut kaikesta kuten aina. Se on kekannut tämän foorumin ja kun selitin sille ettei voi saada kummituksena omia tunnuksia, se rupesi kyttääämään ja kun minä lähen vaikka keittämään puuroa ja kone jää päälle se iskee omatoimisesti. Tavallisestki se myötäilee minun mielipiteitäni. Nyt se on villiintynyt kun sen kanssa keskustellaan ja ymmärretään ettei hän ole koskaan kirjoittanut kirjaa nimeltä Widerstand und Ergebung. Se pani sen hyvin pahakseen huomattuaan virheellisen tiedon joutuneen teologian oppikirjoihin, peräti. Muutoinkin hän on vihainen sielunelämänsä riepottelusta. Se oli yksityinen kirjeenvaihto.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #11 : 01.11.10 - klo:09:41 »
Pyytää ettei sitä bannata... kyllä minä saan sen taas kolkattua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #12 : 01.11.10 - klo:19:35 »
Se on mun muistaakseni ollu melkein alusta asti se systeemi että kymmenennen sivun kohdalla pätkäistään poikki ja olen siitä hyvin tyytyväinen, kyllä jo joku 21. sivulle menevä keskustelu tuntui (sillon kun tätä pätkäisysysteemiä ei vielä ollut) vähän turhan pitkältä selattavaksi...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #13 : 01.11.10 - klo:23:24 »
Ei se kyllä selaamista yhtään helpota, että ketjut jaetaan kymmenen sivun pätkiin. On yhtä helppoa navigoida pitkän ketjun viimeiselle sivulle, kuin aiheen x osan y loppuun.
Olen pitkään seurannut mm. tiede.fi ja hopeinenomena.net sivustoja, eikä ole ollut mitään ongelma pitkien ketjujen kanssa.
Eikä siellä ketjuja muutenkaan lukita kovin usein. Kirjoittajia kyllä bannataan tiede.fi:ssä vähäksi aikaa, jos jutut menevät liian levottomiksi.

Mutta ihan sama, jos nykyinen systeemi tuntuu paremmalta, niin antaa olla.

Bannaus voisi olla hyvä juttu körttifoorumissakin tai jalkapuu saattaisi sopia paremmin ;-)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vihastukaa, mutta...
« Vastaus #14 : 01.11.10 - klo:23:36 »
Ei se kyllä selaamista yhtään helpota, että ketjut jaetaan kymmenen sivun pätkiin. On yhtä helppoa navigoida pitkän ketjun viimeiselle sivulle, kuin aiheen x osan y loppuun.
Olen pitkään seurannut mm. tiede.fi ja hopeinenomena.net sivustoja, eikä ole ollut mitään ongelma pitkien ketjujen kanssa.
Eikä siellä ketjuja muutenkaan lukita kovin usein. Kirjoittajia kyllä bannataan tiede.fi:ssä vähäksi aikaa, jos jutut menevät liian levottomiksi.

Mutta ihan sama, jos nykyinen systeemi tuntuu paremmalta, niin antaa olla.

Bannaus voisi olla hyvä juttu körttifoorumissakin tai jalkapuu saattaisi sopia paremmin ;-)


Valitettavasti körttifoorumissa on jouduttu käyttämään henkilön lyhytaikaista bannausta, ja foorumista eroittamista, tosin ei ihan äsken. On toimittava tilanteen mukaan. (Jalkapuun voisimme ottaa käyttöön, jos se olisi saatavilla. Ei sentään)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi