Kirjoittaja Aihe: Viikko Pääsiäiseen  (Luettu 6037 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rauski

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Viikko Pääsiäiseen
« : 27.03.10 - klo:04:40 »
Viimeikin pääsen kirjoittamaan. Kone oli yli kuukauden huollossa ja korjattavana. Mutta mikä parasta kohta, on pääsiäinen kristikunnan yksi tärkeimistä juhlista. Ylösnousemuksellaan Jeesus voitti kuoleman ja pahan vallan. Nyt meillä on iankaikkisenelämän mahdollisuus ja armon avara tilaisuus. Näin Jumalan rakkaus kosketti meitä Pojassaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #1 : 27.03.10 - klo:14:18 »
  Hyvää Palmusunnuntaita huomiseksi!


  Virtuuaalivirvonta:

                         Virvon varvon vitsasil,
                          kopsin koivun oksasil.

                          Isännäl itra suur,
                          emännäl perä levvii.

                          Tyttärel punaset posket,
                           pojalle iloset silmät...



                          Luppaat sie, luppat sie viikon päähän velkaa?


                            :061: :voiei:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #2 : 27.03.10 - klo:14:47 »
Pääsiäinen on suuri juhla etenkin ortodoxeille. Suurempi kuin joulu!  Oikeastaan tähän on erinomaiset perusteetkin, kyllähän pääsiäinen on jouluakin merkittävämpi juhla kristilliseltä kannalta katsottuna.
« Viimeksi muokattu: 27.03.10 - klo:15:02 kirjoittanut seppos »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Lauri

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #3 : 27.03.10 - klo:16:05 »
Pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla. Niin se pitäisi olla meillä luterilaisillakin.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #4 : 27.03.10 - klo:17:04 »
Tervetuloa palstoille, Lauri!

Minua jänskättää pääsiäinen. Poltin just oikean käden sormet kokatessa ja olen luvannut muonittaa 30 partiolaista eräleirillä Inarin takana pääsiäisen aikaan. Nyt liottelen sormia vesiämpärissä ja kirjoitan vasurilla.

Partiolippukuntamme on yli 30 vuoden ajan pitänyt talvileirin Rovajärven kämpällä Otsamotunturin takana Inarissa. Iltaisin on nuotiotulilla joskus tsekattu, missä mennään nyt kärsimysviikon ja pääsiäisen tapahtumissa - viime vuosina on palatessä vielä syöty poronkäry Tievatuvalla pidetty leirikirkko Tievakappelissa.

Sormia kirvelee. Onneksi kukaan ei sylje silmille, lyö eikä naura pilkaten, niinkuin tekivät Vapahtajalle. Jos minä olisin elänyt silloin, olisin ollut uskollinen - porukalle!

Poissa Lauri

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #5 : 27.03.10 - klo:17:24 »
Tervetuloa palstoille, Lauri!

Kiitos.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #6 : 27.03.10 - klo:17:35 »
Onneksi kukaan ei sylje silmille, lyö eikä naura pilkaten, niinkuin tekivät Vapahtajalle. Jos minä olisin elänyt silloin, olisin ollut uskollinen - porukalle!
En tiedä Mauno mutta , jos minä olisin elännyt silloin tai nyt ja tässä ... kolahtaa aina Pietari ja kukko.

En ikinä sinua kiellä
 
"Pietari keskeytti hänet ja sanoi: 'Vaikka kaikki muut luopuisivat sinusta, minä en koskaan luovu.' Jeesus vastasi: 'Totisesti: tänä yönä, ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.' Pietari sanoi: 'Vaikka minun pitäisi kuolla kanssasi, minä en ikinä sinua kiellä.' Samaa vakuuttivat muutkin opetuslapset.

Mutta hetken kuluttua hänen luokseen tuli muita, jotka siellä seisoskelivat, ja he sanoivat: 'Sinä olet varmasti samaa joukkoa, senhän kuulee jo puheestasi.' Silloin Pietari alkoi sadatella ja vannoi: 'Minä en tunne sitä miestä.'

Samassa kukko lauloi. Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: 'Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.' Hän meni ulos ja puhkesi katkeraan itkuun
." 
Matt. 26:33-35,73-75


Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #7 : 27.03.10 - klo:18:04 »
Kun Ukko-Soini kanakoulussa kertoi uskontotunnilla näitä piinaviikon kertomuksia, minä pohdiskelin pulpetissani vakaasti:
- minä en olisi kavaltanut
- minä en olisi kieltänyt
- minä en olisi nukahtanut
- minä en olisi epäillyt
- minä en olisi ristiinnaulinnut
jne...

Jatkon arvaattekin!

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #8 : 28.03.10 - klo:20:21 »
Maaliskuu on ollut yhtä hulinaa, mutta nyt alkaa rauhoittuminen pääsiäiseen. Kerroinkin juuri ruualla, että ensi viikolla on sitten perheellemme poikkeuksellisesti tiedossa kala- kasvisviikko ainakin lauantaihin asti. Pojat oli ihmeissään, muttei suurempaa purnausta kuulunut. Tiedossa siis kalaa eri muodossa, kiisseliä, puuroa ja salaattia.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #9 : 29.03.10 - klo:19:17 »
Pääsiäinen on kristikunnan suurin juhla. Niin se pitäisi olla meillä luterilaisillakin.
Adventti on iso juttu.

Olen miettinyt itsekseni, minkä tähden pääsiäiseen valmistautuminen ei voisi olla yhtä lailla. No, olen tottunut muuhun, se kai vaikuttaa. Mutta miten olisi jos harjoittelisi uudet tavat.

Ei se nyt taas toiminut...ja äkkiähän sitä menee sen taakse, että kun kuitenkin kysytään että  mitäs omavanhurskautta tuo on...

entä jos se ei olisikaan sitä? Ja mitäs sille lupia pyytämään. Sisältäisi sitten mitä sisältääkin, sitä suurta juhlaa voisi ennakoida oma "adventtinsa", vaikka paasto,  ja samalla kun söisi säästeliäämmin, voisi vaikka sopia vanhat riitansa. Ehkä jotakin vois ilahduttaa maili tyyliä tuli joskus ihan joutavaa rähinää joutavuuksista, ei ole tavattu sen jälkeen, toivon että olet jaksanut antaa anteeksi, hyvää pääsiäistä. Tai joillekin voisi riittää se "hyvää pääsiäistä".

Sitten se juhla...kunnon kemut.Huomaisi juhlivansa ja muistaisi ehkä miksi...no jos ensi vuonna....

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #10 : 29.03.10 - klo:19:30 »
 Adventti ja Hoosianna. Palmusunnuntai ja Hoosianna. "Herra auta, Herra pelasta!".

 Kohta syntymänsä jälkeen Jeesus joutui pakolaiseksi Egyptiin. Kohta riemukulku Jesusalemiin muuttui ristin tieksi Golgatalle. Tämän ihmiset sallivat hänelle.

"Se on täytetty", ristillä. Meidän edestämme täytetty. Hänen elämänsä täällä, että meillä olisi mahdollisuus iänkaikkiseen elämään Siellä.


linkitän tähän pienen ilontuottajan, 1-vuotiaan virpojan.

http://www.ess.fi/?article=276376#19
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #11 : 29.03.10 - klo:19:36 »
Kohta syntymänsä jälkeen Jeesus joutui pakolaiseksi Egyptiin. Kohta riemukulku Jesusalemiin muuttui ristin tieksi Golgatalle. Tämän ihmiset sallivat hänelle.

"Se on täytetty", ristillä. Meidän edestämme täytetty. Hänen elämänsä täällä, että meillä olisi mahdollisuus iänkaikkiseen elämään Siellä.

Sitä ei kai ihminen ikinä kykene tajuumaan...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #12 : 29.03.10 - klo:19:47 »
Herra armahda.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #13 : 30.03.10 - klo:18:48 »
Hyvä että edes Pääsiäinen on ees pikkasen kristillinen juhla.

Pitkäperjantain suruluonteinen sävel tekee hyvää ja pysäyttää ajattelemaan, että ei elämä aina ole kiirettä ja menoa. Tuskaakin ja kuolemaa kuuluu elämään.

Pitkäperjantai on ihan hyväksi, kun se ei onneksi ole kuin kerran vuodessa.
Mutta onhan niitä jokunen muukin surupäivä kalenterissa, mutta Pääsiäisen aika on vaikuttavin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Viikko Pääsiäiseen
« Vastaus #14 : 30.03.10 - klo:20:18 »
Kun Ukko-Soini kanakoulussa kertoi uskontotunnilla näitä piinaviikon kertomuksia, minä pohdiskelin pulpetissani vakaasti:
- minä en olisi kavaltanut
- minä en olisi kieltänyt
- minä en olisi nukahtanut
- minä en olisi epäillyt
- minä en olisi ristiinnaulinnut
jne...

Jatkon arvaattekin!

On siis joku muukin ajatellut, niinkuin minä ajattelin. Suoraan sanottuna on vieläkin kiusausta ajatella noin, kun ei ole synnintuntoa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.