Äänestys

Olen lukenut Rolf Arnkil: Etsijä

Kyllä
4 (23.5%)
En
10 (58.8%)
Ehkä
3 (17.6%)
Ei tule mieleen
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 16

Äänestys päättynyt: 09.01.09 - klo:11:53

Kirjoittaja Aihe: Olen lukenut  (Luettu 8219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Olen lukenut
« : 09.01.09 - klo:11:53 »
Rolf Arnkil: Etsijä
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

hm

  • Vieras
Olen lukenut
« Vastaus #1 : 09.01.09 - klo:12:03 »
Kyllä. Metsänhoitaja Rolf Arnkil oli joitain kertoja meillä kotona yötä.

Poissa Seeker

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Olen lukenut
« Vastaus #2 : 09.01.09 - klo:13:04 »
Ja minun jos kenen pitäisi tuo lukea... :)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Kirjoitin kirjeen Rolf Arnkilille murrosikäisenä ja kysyin, onko tanssi syntiä. Hän vastasi kieltävästi ja lisäsi, että syntiä on erossaolo Jumalasta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Olen lukenut
« Vastaus #4 : 09.01.09 - klo:15:29 »
Mökillä on kirja Arnkilin kirjeenvaihdosta jonkun kanssa, en muista kenen. Lukemisesta on jo paljon aikaa. Muistan hämärästi kirjan viisaana ja puhuttelevana. Pitänee kesällä etsiä käsiin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Olen lukenut
« Vastaus #5 : 09.01.09 - klo:15:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mökillä on kirja Arnkilin kirjeenvaihdosta jonkun kanssa, en muista kenen.

Sigfrid Selim Sigismund Sirenius (15. heinäkuuta 1877 Oripää – 25. syyskuuta 1961 Helsinki) oli suomalainen pappi, teologian kunniatohtori ja setlementtiliikkeen perustajia ja sen pitkäaikainen pääsihteeri. (Wikipedia)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Olen lukenut
« Vastaus #6 : 09.01.09 - klo:20:46 »
Kiitos! Sireniushan se.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Olen lukenut
« Vastaus #7 : 09.01.09 - klo:21:33 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mökillä on kirja Arnkilin kirjeenvaihdosta jonkun kanssa, en muista kenen.

Sigfrid Selim Sigismund Sirenius (15. heinäkuuta 1877 Oripää – 25. syyskuuta 1961 Helsinki) oli suomalainen pappi, teologian kunniatohtori ja setlementtiliikkeen perustajia ja sen pitkäaikainen pääsihteeri. (Wikipedia)

Ja kirjahan on todennäköisesti myyntimenestys Perimmäisten kysymysten ääressä –  kirjeenvaihtoa ja kirjoitelmia sairaskammion hiljaisuudessa, jossa on Rolf Arnkilin kirjoituksia ja kirjeenvaihtoa Sigfrid Sireniuksen ja geologi Pentti Eskolan kanssa. 1961–1964 yksitoista painosta, lähes 50.000 kappaletta. Myöhempiäkin painoksia taitaa olla. Nykyisin saa divareista noin vitosella, joten edullinen investointi myös taantuman oloissa.

Arnkil julkaisi 1963 myös toisen samantapaisen teoksen,    Ihmisestä on kysymys. Kirjeenvaihtoa Pentti Eskolan, Elis Gulinin, Matti Luoman, Martti Paloheimon, Topi Tarkan ja Osmo Tiililän kanssa sekä tutkielmia ja haastatteluja, jota painettiin muutamassa vuodessa 55.000 kappaletta.

Kumpikin kirja on käännetty myös ruotsiksi, kuten myös Etsijä. Painosmäärät kertovat, että 60-luvun henkiseen ilmapiiriin tutustuvalle nämä ovat välttämätöntä lukemista.

Niin, en ole lukenut, vaikka Perimmäiset kysymykset oli muistaakseni mummovainaan kirjahyllyssä...

Mt

hm

  • Vieras
Olen lukenut
« Vastaus #8 : 09.01.09 - klo:21:39 »
Nuo kaikki kirjat olivat kotonani.

Täytyy selvittää, kenellä lapsista ne nyt ovat.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Olen lukenut
« Vastaus #9 : 10.01.09 - klo:08:21 »
60-luvulla tuli aina katseltua kirjakauppojen ikkunoita ja muistelen että
Arnkillìn kirjassa oli harmaat irtokannet ja musta teksti.Muistanenko väärin.
Anopilla oli tuo Perimmäisten kysymysten äärellä ja lueskelin sitä jonkiverran
Missä kirja nyt lienee.Jos se vielä löyty taidanpa lukea.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Olen lukenut
« Vastaus #10 : 10.01.09 - klo:18:39 »
Omistan kirjan; Perimmäisten kysymysten äärellä, ja joskus lukenutkin sitä. Sivuhuomautuksena, piispamme Wille Riekkinen on asunut heillä opiskeluaikoina Kuopiossa. Tämä on tälläinen "heikko" muistitieto, mutta kokemukset perheessä ovat kai olleet syvälliset, ajatellen W.R.:n valintoja opiskelujensa suhteen. Ei faktatietoja, mutta....
Taruhan voi olla todellista tietoa - ainakin erikoisempi.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Olen lukenut
« Vastaus #11 : 12.01.09 - klo:01:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
60-luvulla tuli aina katseltua kirjakauppojen ikkunoita ja muistelen että
Arnkillìn kirjassa oli harmaat irtokannet ja musta teksti.Muistanenko väärin.
Anopilla oli tuo Perimmäisten kysymysten äärellä ja lueskelin sitä jonkiverran
Missä kirja nyt lienee.Jos se vielä löyty taidanpa lukea.

Muistelen että toisessa kirjassa oli vaaleahkon väriset paperikannet :)

Itse en liiemmin muista miltä 60-luvun maailma näyttii, mutta ymmärtääkseni ne ovat herättäneet hyvässä mielessä paljonkin kohua. Itselläkin Arnkil:n trio kirjeenvaihto oli ensimmäisiä pohtimaan herättäneitä kirjoja. Tekisi hyvää lukea toistekin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Kirjoitin kirjeen Rolf Arnkilille murrosikäisenä ja kysyin, onko tanssi syntiä. Hän vastasi kieltävästi ja lisäsi, että syntiä on erossaolo Jumalasta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #13 : 02.05.22 - klo:21:58 »
Mökillä on kirja Arnkilin kirjeenvaihdosta jonkun kanssa, en muista kenen. Lukemisesta on jo paljon aikaa. Muistan hämärästi kirjan viisaana ja puhuttelevana. Pitänee kesällä etsiä käsiin.

Arnkil, Eskola, Sirenius,  Perimmäisten kysymysten äärellä  Todella hieno, sen lukee mielellään moneen kertaan.  Vohkin sen kotoa  :icon_cool:  Ajattelin että  kai ne on jo lukeneet sen   :icon_cool:

Ne halusi lukea uudestaan sen että tulihan siitä vähän sanomista se jotenkin jäi minulle  :icon_cool:

Minulla on myös Ei murheella vaan ilolla, jonka on kirjoittanut Joan Arnkil, Rolfin puoliso, muistaakseni Elina Karjalaisen avustamana.  Sekin on aivan lukemisen arvoinen. 
« Viimeksi muokattu: 02.05.22 - klo:22:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olen lukenut
« Vastaus #14 : 02.05.22 - klo:22:05 »
Ai niin, on minulla jossain myös tuo ihmisestä on kysymys, joka on hieno kirja mutta jotenkin pidin Perimmäisistä enemmän.   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.