Kirjoittaja Aihe: Terveyteni  (Luettu 22167 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #45 : 13.09.19 - klo:09:18 »
Sivulliselta olisin tuosta kivun sietämisestä kysynyt, heitä vaikka YV jos tahdot, tai ei tietty tarvitse, ellet halua kertoa tai käsitellä ikävää asiaa tuota enempää. Kuulisin halusta oletko saanut fysioterapiasta apua, miten saat nukuttua?

Kipulääkkeitä oli toisaalla eli aivan eri sivustolla keskustelu, joka päätyi kai jonnekin.  Se on niin monihaaraisessa sivustossa ketjustoineen,  etten jossain vaiheessa näillä taidoilla enää löytänyt hännänpäätä, eli jäi minulta pää sekä häntä..... Mutta olen tyyppiä ei- älykännykkää,  koska en saa sitä pois päältä... Alkaa olla pakko opetella vaan. 


Parasta on, jos itse sairaus saadaan hallintaan. Nuo osteoporoosimurtumat ovat ikäviä!!  Toivon apua siitä biologisesta lääkkeestä, todella.

Täällä hinautuu paino alaspäin, mutta kukaan ei kerro mihin katosi karppaus. Syön nyt kuukauden ajan niin kuin nälkä on eli illalla. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #46 : 14.09.19 - klo:11:51 »
 >:( Nukkuminen hatuttaa.  Tai nukkumattomuus.  Se on epäterveellistä, nostaa painoa lisäksi kahdella tapaa, toinen on vallan inhimillinen:  itse kehitin joskus vuosia sitten ajatuksen, että pimeässä mikään ei lihota, tai oli kai minulla jokin järkevämpi selitys, yöllä kaikki vain tuntui vähän luvalliselta, kun kerran valvoin tai jotain.

Toinen on sitten ihmisen elimistön toimintaan liittyvää, eli tuommoinen jatkuva valvominen nostaa stressihormonitasoa ja ne keräilevät rasvaa....  Juuri nämä mekanismit minä tahtoisin kerrata, eli tietty rasvan imeytyminen itsessään voi lisääntyä kuten kaiken syötävän, mutta kuinka niistä pilkotuista ravintopalasista valmistetaan varastoja.   

Näitä huvittavia saan minä syödä - juttuja kerättiin duunissa sen terveyskohtauksen aikaan.  Saan minä syödä kun syön tuoreen posson ja tuoreen kahvin kapakan terassilla aamuvarhaisella yhdessä paikallisten sotaveteraanien kanssa ja kuuntelen niiden juttuja ja luen lehden..... Koska kapakkaan mennään muista syistä anniskeluaikaan.  Mitä kukakin. Mutta tuo oli hyvin sosiaalinen aamiainen.

Ei saisi päästää iltayöstä sitä unisuushetkeä ohi, se ei palaa. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Terveyteni
« Vastaus #47 : 14.09.19 - klo:13:21 »
Huono uni on hyvin yleinen ja yhä lisääntyvä ongelma maailmassa. Syytä voi arvailla.

Omani tiedän, ja painajaisina ne yhä näkyvät.

Olen kuitenkin löytänyt keinot ja rytmin jota pyrin noudattamaan.

Normaali lautasmalli lounaalla, hedelmiä välipalaksi, kevennetty päivällinen.Sänkyyn klo 21, kuunnellen Norvantoa nukahdan ennen 21.30.
Yöllisiä heräämisiä vessatarpeille  2- 3 kertaa, joskus enemmänkin sillä minullahan on sitäkin vaivaa.

Olen päässyt unilääkkeistä, paitsi että 1 tai 2 tbl. 3mg Melatoniinia n. klo 20.

Aamulla herään n. 6.30 - 7 aikoihin.

Tämä on minun säännöllinen rytmini ja se o minullee OK.

En ole koskaan intoillut minkään dieetin kanssa, en karpannut en käyttänyt Atkinsiä  tai Nutrilettiä. Kaikki suvun karjalaisnaiset ovat lihavia, se on geeneissämme. Minunkin kilot johtuvat metabolisesta oireyhtymästä, siitä johtuu myös diabetes ja verenpaineen heittely.

Eräs läheinen on lihavuusleikattu, olen sitä seuraillut muutamia vuosia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #48 : 14.09.19 - klo:20:54 »
Kiitos sillä jokainen voitettu taistelu otetaan täällä vastaan.  Saahan näitä lukea viisastelevista viisauskirjoista, mutta minuun menee parhaiten koetut asiat. 

Minua niin kiinnosti niitten karppaajien veriarvot, aina välistä törmään juttuun ketogeenisen ruokavalion kokeilemisen epilepsian hoidossa, se vain taitaa olla niin historiaa että tuloksia ei enää löydy. 

Tuo kuunteleminen on hyvä juttu. Lapsi 4 joka oli levoton sielu, nukkui aina sellomusiikilla.  Täytyy hommata vihdoin se millä kuuntelevat ja kuulokkeet onneksi on jonkun nettikurssin jäljiltä, luulen että minulle sopis joku kirja. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #49 : 16.09.19 - klo:22:47 »



Jos jättää pois sokerin, vaalean viljan, perunan, riisin, niin kyllä silkkaa ruista sisältävällä leivällä ja kaurapuurolla edelleen pysyy tuhdissa kunnossa ja lihoo lisääkin.



En siis tunne herkästi nälkää, mutta en kai myöskään kylläisyyttä.

Tuosta ensimmäisestä en voi kuin todeta, että toki, jos niitä vetää kohtuuttomasti niin varmasti lihoo.  Jos vaihtaa järjelliset annokset terveellisempiin,  niin sopii koettaa.  Näillä mitä syömme on vaikutusta siihen, mitä suolistobakteerimme saavat ravinnokseen ja millainen porukka siellä pärjää. 

Tuosta toisesta, että ei limuja, sipsejä, karkkeja tai edes niiiiin  terveellisiä pähkinöitä tarvita lihomiseen.  Tosin moni laihtuu kun jättää ne pois mutta silloin siis niitä on nautittu.  Moni aivan oikein ja totta pitää syömisestä ja kerran keksitään takuulla perintötekijä joka säätelee ruokahalua. Eli asiaan on yhden helpompi vaikuttaa kuin toisen. 

......................

Jos on tarpeen vähentää painoa niin kyllä se on korvien välistä pohjimmiltaan kiinni.  Oman suhtautumisensa siihen ruokanautintoon voi ajatella moneen kertaan, sillä toisinaan asiat ovat niin yksinkertaisesti että lihoohan sitä, jos syö enemmän kuin kuluttaa.

...............


Itse rupesin tästä ns avautumaan, kun itselläni tilanne oli mennyt niin torveksi etten enää syönyt enkä silti laihtunut.  Ihmettelin kuinka ne keskitysleireillä laihtui mutta eihän niitten annettu istua tai makoilla tai liikkua vain silloin kun ei sada vettä.  Nehän raatoi pakkotyössä. 

............................

Tämä toinen vaihtoehto, jossa ruokahalu katoaa, ei ole niinkään harvinainen ohjatun painonpudotuksen komplikaatio, mutta vaarallinen se on.  Kun tästä alkaa vielä pudottaa painoa, saattaa menettää lihaksensa, ja sen tähden liikunta olisi se avain jolla tämä lukko aukeaa. 

............

Mietin suuresti, ja epäilen kokemuksen ja muistojen tähden, että olisi ihmisiä joilla ne kilot karisee kun. he liikkuvat ja semmoinen olisi heillä se tyyli ollut kautta elämän kulun.  Eli eivät nämä ole yksinkertaisia asioita. 

Sen takia mietin, miten siistiä olisi nyt saada duunata terkkarissa, tehdä vaikka valikoidusti näitä ruokavaliojuttuja vähän niin, että mitä potilas toivoo, mikä on hänen historiansa, ja juuri päästä jumputuksesta kokonaan eroon:  Joo mutta kun mulla on kyllä ja kun minä en koskaan.  Ja kai minä tiedän parhaiten kun minulla aina.  Niin, niin, mutta jätetäänkö tähän vai toivotko jotain?  Ellet, niin sitten kai voidaan katsoa, että terveys säilyy juuri sinun ehdoillasi? 

Kun mikään ei jokaisen kohdalla toimi niin kuin. ”minulla aina”.

...........................

Ja vielä niinkin, että voisko, siis päästäiskö kerran asiasta puhumaan ilman varautunutta ” ei tämä ole minun syytäni” suhtautumista yhtään mihinkään.  Kai tässä on nähty ja koettu itsekin kaikki, koko värisuora, mutta kun se on niin turhaa.  Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja niin monin tavoin, ja  vissiin se muutoshalukkuuskin on peritttyä. 


.............

Kun käytiin sitä skabaa, kokeilin itse voinko ajatuksella vaikuttaa ruokahaluun ja mielitekoihin. 

Kyllä voin.  Eihän tämä nyt ole kuin yksi ajatus yhdestä pienestä teemasta jolla ehkä on terveysvaikutuksia, eikä tätä nyt hyödytä ottaa niin tärkeästi.  Minun täytyy kumminkin laihtua. 

Siis liikkua, ettei lihakset mene menojansa aivan vielä. 
« Viimeksi muokattu: 16.09.19 - klo:22:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Terveyteni
« Vastaus #50 : 17.09.19 - klo:12:19 »
Kävin eilen lääkärissä ja se kesti 50min. Kaikki muu nimelliasrvoissa paitsi lääkärin vikuuttama munuainen. Oli vaarä diagnoosi ja väärä munuista tuhova lääke Indometin yli kaksi vuotta. Käynti johtui siitä, että Vitaepro nosti munuaisarvot rivoiksi, mutta ehdin lopettaa sen ja nyt oli taas ok. Älkää siis kajotko siihen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #51 : 17.09.19 - klo:14:24 »
 :018:Indometasiini aiheuttaa munuaistoksisuutta ( yleisyys alle mitattavan tason, siis harvemmin kuin yhdelle alle 10 000 käyttäjää) kuivuneelle henkilölle, eli tässä mietin, missä tilanteessa sitä mahdoit saada, ja koska kyseessä on ensisijaisesti kipulääke, mikä oli väärä diagnoosi. Tulehdusten hoidossa, siis kaikissa repeämisestä missä valkosolujen hyökkäävät paikalle pahentamaan tilannetta,   ns tulehduskipulääkkeet tulivat vasta paljon myöhemmin.

Ettei sitä juuri käytetä, johtuu siitä että uudemmilla valmisteilla ei ole tunnetumpia haittoja, niitä joiden yleisyys on tasoa yhdelle kymmenestä, tai tutkimuksesta riippuen joka toiselle.  Psyykkiset haitat, masennus, väsymys ja neurologiseltä puolelta motoriikan haparointi ajoivat sen aika marginaaliin jo 1970-1980- luvulla. Se pahentaa parkinsonismia ja epileptikolle on aika luokaton. Nämä onneksi palautuvat käytön päättyessä.

Käytön lopettamisen jälkeen munuaisfunktio palaa normaaliksi eli jos sinulla ei, kertoisitko. Ilmoittaisin lääkevalmistajalle, uusista haittavaikutusilmoituksista saa aina sulan hattuunsa :icon_biggrin:.  Tai ainakin tuntee tehneensä hyvän teon  :icon_biggrin: :icon_biggrin:  :icon_biggrin:  mikä on muutoin peräti harvinaista, siksi minä siitä hommasta halusin pois.

Ei niin ettenkö olisi vilpittömästi pahoillani, mutta kun tietämäni mukaan ei ole siitä onneksi dialyysiin jouduttu. 

Vitaepro on tuntematon aine, mihin sitä käytetään?  Tai voinhan minä googlettaa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.19 - klo:14:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #52 : 17.09.19 - klo:14:41 »
No niinpä.  Vaikuttaa ainoastaan hyväätekevästi, ei mitään haittavaikutuksia.  Kannattaa miettiä kaksi kertaa, kiitos Seppos.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Terveyteni
« Vastaus #53 : 17.09.19 - klo:14:45 »
Vitaepro on nrjalaisten bisnes. Sitä käytetään mainoksiin. TV:ssä milloin kukain julkkis sitä kehuu.

https://www.vitaepro.fi/tarjous/?gclid=EAIaIQobChMIl8-JhePX5AIVRdiyCh3H9QCDEAAYASAAEgIW2vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Silloin kun Liisa-neiti eli hänkin tarttui täkyyn, kuten myös monien lehtien puhelinmyynteihin, sitten hän olikin pääsemättömissä. Se on kytkykauppaa.

juttua haitoista:  https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2015122620877141

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/yhteiskayton_vaarat

Firma: https://fi.wikipedia.org/wiki/VitaePro
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyten
« Vastaus #54 : 17.09.19 - klo:15:31 »
Kiitos Riitta- mummille. Ikävintä näissä on varmaan, ettei niistä tahdo päästä eroon, olen minäkin haksahtanut johonkin laihduttavaan juomaan jossa välittäjä tuli peräti kotikäynnille, luvattiin kuvia ennen ja jälkeen, ja taas kerran ylettömän ylikilttinä ( suoraan sanoen se ei ole muuta kuin pelkoa, älkää suuttuko mulle, älkää,). ja vissiin vähän arkana livetilanteessa selvitettiin, että onhan se nyt varmaa, pääsenhän mie tästä varmasti ensimmäisen erän jälkeen irti kun vaan en erityisesti tee  jatkotilausta. 

Luettiin papereita, ja laitoin nimen alle, kun näytti etteihän nämä lähde, ennen kun saa sen nimen. Selitä siinä sitten että ajatus on hyvä ja varmasti tarpeen, mutta nyt on budjetti vähän....   Että nämä ei oikein nyt vasn sovi, kiitos ei. 

Mietin mikä neuvoks.  Suuttuako olis pitänyt, näyttää ovea ja sanoa., en osta! Ulos!

Enpäs vain päässyt.  Piti soittaa vihainen puhelu, sitten kyllä.  Mutta ikävä olo jäi.  Miksi aina pitää tilanne päästää siihen saakka, että suuttuu! Sitten ne purkit lopetti vaelluksensa tänne.  Vasta silloin.  Enkä kyllä niitä maksanut kun en ostanutkaan. 


Oli yhdenlainen harmi.  Kuin ne tänne löysi tien, sitä en muista.
« Viimeksi muokattu: 17.09.19 - klo:15:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Terveyteni
« Vastaus #55 : 17.09.19 - klo:16:11 »
Vuonna 1963 minulla diagnostisoitiin nivelreuma oireiden perusteella. Verikokeet eivät koskaan vahvistaneet sitä ja lääkäri sanoi, ettei niiden tule niin tehdäkään, ilmeisesti se oli vallitseva hoitokäytäntö. 1977 leikattiin nielurisat ja oireet alkoivat vähetä. Viimeisenä lääkkeenä oli Indometin 1980-1982 ja se aiheutti myös lievää depressiota, sen jälkeen en ole syönyt reuman mitään ja hoitosuhde päättyi. 2005 lääkäri Heliövaara sanoi, että sinulla on ollut 20v väärä diagnoosi, taudin oikea nimi on nielun krooninen streptokokkitulehdus. Heliövaara tutki asian, kun olin tarjoutunut verenpainelääketestiin ja oli tonkinut kaikki löytyneet paperit. Nykyään verenpaineeni on 115/65 mikä pikkuisen huolestutti nefrologia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Terveyteni
« Vastaus #56 : 17.09.19 - klo:16:26 »
Minä lopetin omin päin yhden verenpainelääkkeen.

Sen lääkkeen lopetin joka viimeeksi määrättiin kun arvo nousi kolme vuotta sitten n. 220 / 120 pitkittyneen flunssan jälkeen. Olin niin huonossa kunnossa että noilla arvoilla olisi pitänyt tilata ambuanssi, mutta omalla autolla mentiin Akuuttiin jossa tarkkailussa makasin puoli päivää. Sillon määrättiin Amlodibin jota olen tnäihin aikoihin asti käyttänyt .

Nyt ovat olleet lähes yhtä matalat lukemat kuin seppos´lla ja kun muistin että m y y r ä jo vuosia sitten  ohjeisti että vanhoilla pitäisi löytyä hiukan korkeammat luvut, niin lopetin ja nyt on ollut jo sopivat 130 /80, eikä huimaa alipaineet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Terveyteni
« Vastaus #57 : 17.09.19 - klo:22:06 »
nielun krooninen streptokokkitulehdus

Voi kun pääsis nielurisoistaan eroon. Oireiliko tuo myös siellä nielussa jotenkin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Terveyteni
« Vastaus #58 : 17.09.19 - klo:22:37 »
Voi kun pääsis nielurisoistaan eroon. Oireiliko tuo myös siellä nielussa jotenkin?

Muutama angiina ei oikeastaan muuten. Nykyisin oikeasttan jo pitkän aikaa olen menettänyt ääneni jos jalkohin tulee vetoa. Niin viini kuin suklaa ärsyttävät nieluani ja aiheuttavat pärskintää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #59 : 18.09.19 - klo:08:24 »
Sepposin verenpaineesta en voi todeta kuin torettavan, että matala verenpaine tietää pitkää ikää.  Kysyhän vielä kertaalleen siltä mainiolta Heliövaaralta, olisiko väärinkäsitys.  Tai jos on lääkitys siihen, olisiko aiheellista vähennetä annosta.

Jos sormien keskinivelissä esiintyy pysyvää turvotusta ja kipua, mutta reumatekijä pysyy negatiivisena eli se verikoe ei kerro mitään, nivelreumaa  joko epäillään tai sitten epäillään, näin se on edelleen.  Se diagnoosi on ns kliininen.


Eikö se ole streptokokkitaudin komplikaatio niin kuin sydämen sisäkalvon tulehdus ja sitä myöten ainakin mitraaliläpän vikaantuminen. 

Se bakteeri puolestaan saattaa jäädä asumaan arpeutuneisiin nielurisoihin, ja niiden poisto on ihan oikea toimenpide. Sen arpeutumisen joko näkee silmällä tai voihan sieltä kaivella viljelyn. Risat leikattiin melkein rutiinisti penskalta kuin penskalta mutta se tapahtui ennen Sepposin ikää. Itseltäni poistettiin, koska uusi tulehdus vaani heti edellisen mentyä siinä 15-vuotiaana. Se rutiinileikkely päättyi koska niillä näytti olevan aihetta olla paikallaan, estivät tulehdusta leviämästä syvemmälle ja toimivat porttina semmoisille yleensä.  Kun niistä itsestään oli enemmän riesaa ja rasitusta, pääsihän niistä. 

Munuaisperäinen hyvin korkea verenpaine on harvinainen mutta nähdään välistä, tuohan on varsin matala.

Indometasiinia käytettiin kipuun, mutta ei se mikään reumalääke ole.  Tosin käytettiin vuonna kirves ja  kalkku  myös  reuman tyyppisiin kipuihin.  Niitä saa, kun kertoo olevansa hyvin kipeä. 

..................


Penalla on ilmaisukykyinen vaimo, sen minä sanon.....   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.