Kirjoittaja Aihe: Onko taide syntiä?  (Luettu 12513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #30 : 07.10.22 - klo:20:26 »
Minä en ole soittanut sen enempää bassokitaraa kuin bassoviulua, mutta olen silittänyt Bassoa, omaa rakasta spanieli-koiraani 13 vuotta. Se oli kooltaan spanielien sello-kokoa. Säkäkorkeus yli 60 cm ja paino yli 35 kg.

Kun taiteesta on puhe, on kirja jota kuuntelen täydellisesti eläinrakkaan ihmisen lempilukemista. Rosa Liksom kuvaa lehmät, linnut, jopa rotan kuin ihmisen.
Kirjan nimi on Väylä.

Ihminen on minulle rakas. Rakkaampi kuin taidekaan. Musiikki on taiteista ensimmäinen, sitten tasaveroisesti kirjat ja kuvat. Rakennuksetkin on rakkaita, etenkin vanhat, ja ensinnä kirkot.
Tanssitaide, eikä enää kaikki teatteritaidekaan ole listani kärjessä. Runot ovat parempia luettuina, ja joidenkin harvojen taitajien esittäminä.

Ihminen luo Jumalan antamin lahjoin ja voimin taiteita, mutta ihminen on Jumalan suurin taideteos.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #31 : 07.10.22 - klo:21:29 »
Minulla on ollut ilo ja kunnia tavata Basso. Seurakoiramme Kertun ja Terrin taitavat muutamat muistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #32 : 08.10.22 - klo:17:10 »
Jumalan kunniaksi tehty taide ei ole syntiä.  :eusa_pray: 

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #33 : 10.10.22 - klo:06:42 »
Fa on se äffä, neljäs.

Onko kauneus koristeellisuutta?  No, kukin määrittelee tavallaan.


Joskus ei saanut käyttää sävellyksissä tritonusta eli ylinousevaa kvarttia kun se oli paholainen musiikissa.

Kontrapunkti oli hyvin kiinnostavaa, kun vaikka piti vääntää Palestrinan ajan tehtävä.  Siuinä oli hyvin kireät säännöt, mutta kun sai sen pelittämäänm se kuulosti ihan oikealta eli jokaisella samalta.Olisi voinut huijata että katsos kun opin uuden vanhan biisin.  Aito Palestrina

Yhdellä kurssilla oli yks metsuri joka harrati, ja kirjoitti kahdeksanäänistä Palestrinaa.  Oltiin kyllä mykkiä sen miehen edessä.  SE ei kuul,ostanut samalta.

Se tritonushan sopii johkin kohtaan ja riippuu mistä siihen tultiin ja miten se jatkuu.....  Mutten minä oleta että sillä sohitaan Jumalaa silmään.

Joku kuulija saattaa kokea että sohitaan korvaan kuten aina jos teos koostuu semmoisista joita voi sanoa riitasoinnuiksi.  Mutta voihan niillä kuvata vaikka sitä, mitä kuuluu ruuhka-aikaan maestron ikkunan alta   :icon_cool:

« Viimeksi muokattu: 10.10.22 - klo:06:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #34 : 10.10.22 - klo:06:52 »
Jumalan kunniaksi tehty taide ei ole syntiä.  :eusa_pray:

Kyllä minä teen paljon ihan ajankuluksi ja omaksi huviksi.  Heikosti menee tuomiolla.   :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #35 : 10.10.22 - klo:09:49 »
Luulen että hän joka foorumilla tuomitsi taiteen synniksi tarkoitti niin, että kaikki siihen käytetty aika on poissa Raamatun opiskelulta.

En tiedä, mutta luulen että se hashidi-juutalaisten mielipide myöskin. Toisaalta on loistavia  juutalaisia säveltäjiä, viulistiteja, pianisteja ja jokusen taidemaalarikin.

Minulle Jumala on aina läsnä, kaikissa maallisissa askareissanikin. Muutoin ne ei sujuisi kunnolla.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #36 : 10.10.22 - klo:11:31 »
'Jokunen juutalainen taidemaalari' Marc Chagall on suosikkejani. Hän on tehnyt hyvin raamatullistakin taidetta.

https://fi.pinterest.com/maaritjarho/marc-chagall/

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #37 : 10.10.22 - klo:13:55 »
Myös minä olen kauan pitänyt Marc Chagalista. Ehkä se alkoi erään runon ansiosta , joka alkaa
näin: Mies lentää ylitse kaupungin, sen on nähnyt Marc Chagal...

Tutkin, ja ihastuin.

Tällainen Pinterest kokoelma minulla on hänestä:

https://fi.pinterest.com/pankkirouva/silm%C3%A4-lep%C3%A4%C3%A4-the-eye-rests/mark-chagall/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #38 : 12.10.22 - klo:04:18 »
Luulen että hän joka foorumilla tuomitsi taiteen synniksi tarkoitti niin, että kaikki siihen käytetty aika on poissa Raamatun opiskelulta.

Niinhän se on kaikki muukin. Perhe-elämä nyt varsinkin! Ilmankos varhaisessa kristillisyydessä suosittiin sitä, että mennään jonnekin erämaahan rukoilemaan ja paastoamaan. Siis lopullisesti. Tosin Raamattua siellä ei voinut opiskella kuin korkeintaan Vanhaa Testamenttia, kun uutta ei vielä ollut kirjoissa ja kansissa. Mutta rukoilla tietenkin saattoi.

Parempi se olisi ettei olisi perhettä vaivoinaan, ja siksi arvioinkin (muistaakseni), että taide on suunnilleen yhtä syntiä kuin se perhe-elämä. Parempi olla ilman, mutta sallittakoon, jollei muuten pysty ja jos tekee enemmän syntiä yrittämällä pidättäytyä.

Naimaton mies kantaa huolta siitä, mikä koskee Herraa, siitä, miten olisi Herralle mieliksi. Naimisissa oleva taas huolehtii maallisista asioista, siitä, miten olisi vaimolleen mieliksi. Niinhän Paavali opetti. Eiköhän sama päde taiteeseenkin? Ei silti sitä vaimoa kieltänyt, joten...  :icon_biggrin:  (Olettekos avioituneet koskaan tuumineet, että olisi ehkä ollut parempi pysytellä naimattomana, jotta enemmän ehtisi olla Herralle mieliksi? No, tehty mikä tehty, eikä sitä saa purkaa, mutta tietysti yhteisestä sopimuksesta puolison kanssa voisitte taas alkaa elää kuin olisitte naimattomia.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #39 : 12.10.22 - klo:04:26 »
Onko sleyläinen opetus tällä foorumilla syntiä?  :018:

https://mediakirjasto.sley.fi/mediakirjasto/26116/mielensapahoittaja-haajuhlissa   :003:

Kai se oli, koska linkki on hajonnut.  :102:  Koko mediakirjasto on hävinnyt jonnekin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #40 : 13.10.22 - klo:17:17 »
Olen ottanut evankeelisten opista sen verran, että avara armo on meidän päällämme. Kyllä voi sanoa, että körttiliikekin edustaa. Mutta ei se historiassa ollut niin. Vielä 1960-luvussa veisattiin Siionin virsiä ja puhuttiin pietistisiä puheita. Mutta tässä olikin loistava veisuuhetki. En tykännyt näistä puheista, mutta veisuu vei.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #41 : 14.10.22 - klo:17:46 »
Jumalan kunniaksi tehty taide ei ole syntiä.  :eusa_pray:

Minusta John Sebastian Bach teki kaiken musiikkinsa Jumalan kunniaksi.
Johnilta en tiedä muuta biisiä, kun sen ota Olvi positiivisisti ja sitten tuli Bach aari Air?

No vähän enempi tunen, oli kyllä niin outoja ja monimutkaisia sävelkuvioita Sebastianilta, että joskus yrittänyt soittaan, niitä, mutta liian monimotkaisia ainäkin tuhannen kännissä niitä soittaa.
Tik toc.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #42 : 23.10.22 - klo:10:05 »
Ainakin minulla on kolme Beetä ykkösenä. Bach, Beethoven ja Bruce Springsteen. Ei taide ole syntiä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #43 : 23.10.22 - klo:21:43 »
Ihan hyvät B:t   :023:

Jos mä lykkään tähän jatkoksi kolme A:ta...Amstrong, Anki ja Adele

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko taide syntiä?
« Vastaus #44 : 24.10.22 - klo:06:42 »
Seuraavaksi C: Chopin, Carola, Cohen. Carola tietysti Standertsjöld eikä Häggkvist.