Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sota nelkku 4.  (Luettu 21815 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #75 : 11.06.22 - klo:08:26 »
En ole koskaan ymmärtänyt isänmaan puolustamista jonkin maapalan puolustamiseksi niinkään, ja kummastelen koko tältä pohjalta nousevaa keskustelua --- sitä maapalaa vain hallitaan joko demokraattisesti tai sitten ei --- sillä asuva ihmisjoukko saa ilmaista mielipiteensä joutumatta kymmeniksi vuosiksi vankilaan tai menettämättä henkeään, joutumatta pelkäämään omaistensa puolesta tai miettimättä uskaltaisiko tuon teen nyt juoda vai saanko samalla kuolettavan myrkytyksen.

Maaseudulla asuvalla saattaa olla avarampi käsitys myös sen maapalan omistamisesta ja käytöstä, sen suojelemisesta.

Totta kyllä,  kaupungissa kasvanut ja elämänsä elänyt kai toisinaan ajattelee, kuinka myös itse maapalaa suojellaan biodiversiteetin ja ilmastonmuutoksen, vesistöjen rehevöitymisen ja kalakannan kuolemisen osalfa, sillä demokraattisestikiun hallinnoitu ihmisjoukko tarvitsee ruokaa syödäkseen --- ja naapurin omaa on hankala suojella muuten kuin koettamalla pyytää että voisitteks te kanssa...

...................

Täällä on joskus kirjoiteltu ettei Suomen merkitys ilmastonmuutoksen torjumisessa ole kuin nolla null, kun on Intiat ja Australiat eikä sen Yhdysvaltojenkaan tilanne ole kai niin häävi eikä olekaan.  Täällä meillä on oikeus tehdä osuutemme ja velvollisuus myös, roskien lajittelusta lähtien ja vaatteiden kierrätyksestä, ja toivohan elää että täällä luodut innovaatiot ---myös sillä maapalalla jossa ei asu ketään --- ovat joskus vientikelpoisia ja paitsi koko maailmaa myös meitä itseämme auttavia.

...................

Tuttu sairaanhoitaja lähti Sveitsiin ja sai parempaa liksaa, mutta palasi tänne, ihan tälle maapalalle.  No mikä tuli?  Kuulemma koti-ikävä, mutta myös kaipaus saada asua täällä --- kun tällä ns maapalalla pitää majaa yks viitisen miljoonaa ihmistä, jotka puhuu samaa kieltä kuin hän. 

Vaikka osasikin saksaa, näin kävi.  :icon_cool:  (Ja tietty ranskan italian ja retoromanian laita oli kehnommin, mutta saksankielisestä kantonista siis oli kysymys)

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #76 : 11.06.22 - klo:13:38 »
En ole koskaan ymmärtänyt isänmaan puolustamista jonkin maapalan puolustamiseksi niinkään, ja kummastelen koko tältä pohjalta nousevaa keskustelua --- sitä maapalaa vain hallitaan joko demokraattisesti tai sitten ei --- sillä asuva ihmisjoukko saa ilmaista mielipiteensä joutumatta kymmeniksi vuosiksi vankilaan tai menettämättä henkeään, joutumatta pelkäämään omaistensa puolesta tai miettimättä uskaltaisiko tuon teen nyt juoda vai saanko samalla kuolettavan myrkytyksen.

Maaseudulla asuvalla saattaa olla avarampi käsitys myös sen maapalan omistamisesta ja käytöstä, sen suojelemisesta.

Totta kyllä,  kaupungissa kasvanut ja elämänsä elänyt kai toisinaan ajattelee, kuinka myös itse maapalaa suojellaan biodiversiteetin ja ilmastonmuutoksen, vesistöjen rehevöitymisen ja kalakannan kuolemisen osalfa, sillä demokraattisestikiun hallinnoitu ihmisjoukko tarvitsee ruokaa syödäkseen --- ja naapurin omaa on hankala suojella muuten kuin koettamalla pyytää että voisitteks te kanssa...

...................

Täällä on joskus kirjoiteltu ettei Suomen merkitys ilmastonmuutoksen torjumisessa ole kuin nolla null, kun on Intiat ja Australiat eikä sen Yhdysvaltojenkaan tilanne ole kai niin häävi eikä olekaan.  Täällä meillä on oikeus tehdä osuutemme ja velvollisuus myös, roskien lajittelusta lähtien ja vaatteiden kierrätyksestä, ja toivohan elää että täällä luodut innovaatiot ---myös sillä maapalalla jossa ei asu ketään --- ovat joskus vientikelpoisia ja paitsi koko maailmaa myös meitä itseämme auttavia.

...................

Tuttu sairaanhoitaja lähti Sveitsiin ja sai parempaa liksaa, mutta palasi tänne, ihan tälle maapalalle.  No mikä tuli?  Kuulemma koti-ikävä, mutta myös kaipaus saada asua täällä --- kun tällä ns maapalalla pitää majaa yks viitisen miljoonaa ihmistä, jotka puhuu samaa kieltä kuin hän. 

Vaikka osasikin saksaa, näin kävi.  :icon_cool:  (Ja tietty ranskan italian ja retoromanian laita oli kehnommin, mutta saksankielisestä kantonista siis oli kysymys)

Leena kirjoittelee fiksuja.
Hällä tuo lääkärien ammattitauti ehkä ettäpaljon tietoa ja sen purkaminen on selkokielelle joskus vaikea selkoista.
No jos ihan nörtitkin puhelee, niin en tajua niiden puheista sen vertaa.

No lääkärille sen verran, että olen samaa ajatellut, että ei se ole vain sen maapalan takia kun taistellaan isänmaan sotia tai kuten kirjoitit puollustetaan maapalaa.
Minusta näin jengeissäkin vähän aikaa olleena, niin kyllä siinä on joku yhteisöllisyys takana.

Meidän kortteli oli jo lapsena se mitä puollustettiin, vaikka enempi kai se oli kaveriporukkaamme, että meillä on meidän jutut ja älkää tulko tänne sekoittamaan ja ollaan jaettu kipeitä asioita yhdessä ja puollustusreaktiot jyllää.

Kulttuuriantropologia olisi mielenkiintoinen aihe tutustua, kunhan ihan kohta olen eläkeiässä, niin pitääpä siihenkin aikaa kuluttaa.

Fiksuja ajatuksia leenalla.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #77 : 12.06.22 - klo:00:54 »
Kiitos, olen paljon ajatellut etenkin kunliityttiin Euroopan unioniin, jotta kuinka käy isänmaanrakkauden.  Ej kuinkaan.

Tänään muistelin mistä terve isänmaanrakkaus taas kehittyikään.  Nyt väsyttää. ja tämä käsitetään liian usei  väärin. Me synnymmed ns primaarinarsisn´min vallassa, me emme ,.uuhun vielä kykene.  Vähitellen se missä kasvaa, yllätys yllätys, isänmaanrakkaudeksi.

Jos tahdottye lukea tästä hyvän kirjan, suosiuttelen Vesa Manisen kirjaa Kohti napaa.  Se kertoo Fritjof Nansenista jA hänen  tutkimusretkestään Pohjoisnavalle.  olin aika ihastunut niin että ostin lisäksi Nansenin omN päiväkirjan Fram, kun sen antivariaatista sain hirmuhunnalla 800 markkaa, 
l

Siitä saa selvästi eron isänmaanrakkauden jha natsismi taiu fasismin tai mikä se hompötys onkaan, välil,le,  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #78 : 12.06.22 - klo:06:22 »
Isänmaallisuuden ja kansalliskiihkon voisi kai asettaa vastakohdikseen sillä perusteella, että edellinen nousee rakkaudesta ja jälkimmäinen vihasta. Viha syntyy pelosta; rakkaudessa ei ole pelkoa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #79 : 14.06.22 - klo:07:15 »
Isänmaallisuuden ja kansalliskiihkon voisi kai asettaa vastakohdikseen sillä perusteella, että edellinen nousee rakkaudesta ja jälkimmäinen vihasta. Viha syntyy pelosta; rakkaudessa ei ole pelkoa.
Miksi ei. 

Isänmaa/ kotimaa on tärkeä rakkausojekti, rakkauden kohde, joka lisää ihmisen autonomiaa ja myös kykyä olla yksin, ja yksin omatuntonsa edessä.

  Joskus olen miettinyt missä määrin ääriliikkeet tarjoavat mahdollisuuden kuulua ryhmään, johon omatunto liuklenee. Ryhmä sanelee normit ja arvot ja ne ovat usein vihamielisiä erilaista/vierasta/kohtaan --- ja ryhmä antaa luvan tehdä ihan tasan mitä tahansa viholliseksi määritellylle. 

Ja jos sanot, ei saa hakata sitä vierauden perusteella niin sinut hakataan  etkä enä i-ki-nä pääse ryhmään, eli on pakko sietää yksinäisyyttä.  Sitäkin saattaa moni pelätä.


Jos osuu käteen J Chassequet- Smirgelin kirja The Ego Ideal,  neljännen luvun puurtaminen oli valaisevaa tästä.   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #80 : 15.06.22 - klo:11:54 »
Putinin logiikalla Amerikat kuuluvat intiaaneille ja ainakin osa Skandinaviaa viikingeille.  :003:
Venäläisen Ren Tv:n sivuston mukaan Venäjällä on historiallinen oikeutus suojella gotlantilaisia Ruotsin viranomaisten syrjinnältä. Tekstissä viitattiin muun muassa Venäjän keisarikunnan Ruotsia vastaan käymiin sotiin, joilla kyseistä oikeutusta rakennettiin, sekä siihen, miten Gotlannin asukkaat vannoivat yli 200 vuotta sitten uskollisuudenvalan Venäjän keisarille. Vala on kirjoituksen mukaan edelleen voimassa, mistä johdetaan suojelua koskeva väite.   :003:

Vastaavaa Venäjän harjoittamaa ”suojelua” on käytetty myös muissa tapauksissa, joista kenties pahamaineisin on vuoden 2014 Krimin niemimaan miehitys.

Lähde

Rysk tv-kanal: Rätt försvara ryska ättlingar på Gotland
https://www.dn.se/sverige/ryska-medier-ratt-forsvara-ryska-attlingar-pa-gotland/


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #81 : 15.06.22 - klo:12:05 »
Nyt kiitän viitteestä ja linkistä ja ----   :repee2: :repee2: :repee2:  saas näkee koska ne ottaa tuon jutun ihan tosissaan   :repee2:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #82 : 15.06.22 - klo:15:55 »
Venäjää on viimeksi hallinnutt tsaari maaliskuussa 1917. Neuvostoliiton ajan jälkeen sen päämies on ollut - ainkin muodollisesti vaaleilla valittu - presidentti. Tahoa, jolle mahdollinen uskollisuudenvala on vannottu, ei siis yksinkertaisesti ole.

Eihän Suomikaan muuten kuulunut Venäjään, vaikka oli Venäjän tsaarien alamainen. He olivat autonomisen Suomen suuriruhtinaita.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #83 : 15.06.22 - klo:19:48 »
Venäjää on viimeksi hallinnutt tsaari maaliskuussa 1917. Neuvostoliiton ajan jälkeen sen päämies on ollut - ainkin muodollisesti vaaleilla valittu - presidentti. Tahoa, jolle mahdollinen uskollisuudenvala on vannottu, ei siis yksinkertaisesti ole.

Eihän Suomikaan muuten kuulunut Venäjään, vaikka oli Venäjän tsaarien alamainen. He olivat autonomisen Suomen suuriruhtinaita.

Neuvostoliiton päämies oli kommunistisen puolueen puheenjohtaja pääsihteeri tai mikä hän nyt olikaan,  Tämän minä opin koulussa Neuvostoliitto-viikoilla. Saatettiinhan se tietysti opettaa väärin, se kuului historian-yhteiskuntaopin oppijaksoon. 

Suomi on ollut 1200-luvulta saakka osa Ruotsia ja osa Venäjää, raja ei ole noudattanut nykyistä eikä aivan suuriruhtinaskunnankaan rajaa, muttei siis kulkenut myöskään pitkin Torniojokea.  Siinä ennätti tulla ja mennä useampi tsaari.  Suuriruhtinaskunnan aika löytyy sellaisenaan wikistä, katsoin nyt,  mutta siellä ei kerrota kaukaisemmasta menneisyydestä häävisti mitään.

Jos tahtoo lukea asiasta, Das Geschichte Russlands on aika pätevä, joskin vanha eli Putingradiaa ei mainita. Suokaamme että mies jää historiaan kun sitä niin suuresti toivoo, Uustsaari Putin Suuri

« Viimeksi muokattu: 15.06.22 - klo:19:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #84 : 15.06.22 - klo:20:01 »
Voi kun nämä suurmiehet pääsisivät historiankirjoihin nihan niin että saisivat esittää toivomuksen, ja sivumäärä kanssa, ihan sotimatta ja tappamatta.  Vaikka maksamalla Unicefille 1uhat dollaria sivulta. 

Tuholainenkin on tyytyväisempi kuin se, joka unohtuu  tai saa kaksi riviä.   :icon_cool:   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #85 : 18.06.22 - klo:15:54 »
Tapasin ystäväni Ventsin taas pikkuisen ajan jälkeen.
Hänhän oli sotimassa Ukrainassa.
Ehkä sota tehnyt hyvää miehelle, kun on paljon vakaampi kuin ennen.
Oli aiemmin synkkä kuin kuolema ja jutteli välillä levottomia asioista joista vaikenen, kun kait sielunhoidon piiriin kuuluvia, vaikka en sellainen olekkaan, mutta vähän on mussa katolilaisen papin vikaa, eli sen verran, kun joku avautuu, niin niitä asioita ei vuodeta, mutta toisia asioita joista hän noin muutenkin yleisesti kertoo, niin niistä voinee jakaa.

No ei me mitään sen kummempia sodasta juteltu enemmän teknisistä asioista, kuten hänen Kalashnokovista, kun sanoin sen olevan aika museo kamaa nykyään.
Hän kertoi sen hyvin pelanneen ja kaksi vihollista sai päiviltä. No tietysti kysyi, että tuliko traumaa tai muuta, niin ei. Kertoi nukkuneensa kuin vauva sen jälkeen, mut ei siitä kuin aseista.
Niin sen kalashnikovin siis suomalaisen runnäkkökiväärin piipu oli muutetta oliko 5,2mm kokoiseksi, kun ne on NATO kaliiberiä.
Suomalaisilla ja venäläislää taitaa olla 4,75mm se piipun halkaisija?

Kovasti mietittiin josko menisi uudestaan ja mietin mennäkö mukaan, mutta olen liian vnha ja mun ikäisiä on käännytetty rajalta, mutta hän vakuutti, että jos sairastarkistus menee hyvin, niin pääsen.
pitää miettiä, mutta kun olen enempi tekniikan mies, niin funtsittiin avustamista muin keinoin..

Sodasta taitaa tulla pitkä ja venäläisille tai Putinille taitaa olla enempi arvokysymys tai kunnia asiaa enempi.

Pysäyttäähän se suuuruudenhullu pitää.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #86 : 23.06.22 - klo:20:44 »
Mitenköhän ei pop musiikki ja muu viihdeteollisuus ole jo sota tantereilla.?

Kun oli Vietnamin sota jota lapsena seurasin ja fiksu kun olin matemaattisesti, niin laskin ties mitä ja olin ihan ulkona kaikesta , pihalla kuin vain lapsi voi olla itseään isompien asioiden keskellä.

Nyt kun tää Ukrainan sota, niin olen taas ihan töpinöissäni, kun ihan lapsuus lyö silmille taas.

Elämme mielenkiintoisia lopunaikoja.
 Ei ihan lopun Raamatun ja Leanorh Vincyn, Nostradamuksen ja muiden profeettojen mukaan, mutta loppu on lähellä!!!

https://www.youtube.com/watch?v=qV4Q-RSQCq0

On olemassa lopunajan kulttteja joihin itsekkin haluaisin mukaan, kun kammioissaan laskee lopunaikaan. Kiehtova syndrooma.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #87 : 30.06.22 - klo:08:20 »
Luin hauskan ( viisaan ) lausahduksen Boris Johnsonilta:  Jos Putin olisi nainen, sotaa ei olisi tullut.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #88 : 02.07.22 - klo:17:13 »
Nykyään viihdeteollisuus nukkuu.

Missä viipyy megakionsertit Ukrainan tai Venäjän puolesta. Joku voisi vaikka Bob Gelfaold järjestää.
Itte järjestäsin, mut liian vaikea persoona mihinkään,
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Kaikki valta tekoälylle!