Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sota nelkku 4.  (Luettu 21654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #60 : 31.05.22 - klo:21:06 »
Seppos kirjoitti kivat huomiot.

Ukrainalaiset kertovat, että heidän kansalliseen luonteeseen kuuluu pieni kapinallisuus ja auktoriteeien uhma, kuten oli Maidan kansannousun kohdalla ja heistä se auttaa nyt kolonalistista venäjänkoneistoa vastaan.

Itse kun näin sen Maidanin siis netistä, niin mietin jo silloin, että Venäjä lyä pian isolla koneistollaan takaisin.
Siis Ukrainan kansanousussa venäjää halveksuttiin ja venäläisiä paainettiin alas ja Putin tietysti veti herneen nenään, vaikka hänen pienet vihreätmiehet koko jutun aloitti.

Ikävää kuten venäläinen nuorisokin mietti, että 2000 luvulla joku aloittaa vielä sotia.

kukaan ei tajua, että mitä nyt tapahtuu?

Itse voi jotain ymmärtää, mutta ihmisten pikkusielullisuus ja hulluus ei jätä ihmettelemättä menoa.
https://www.youtube.com/watch?v=Xl-BNTeJXjw
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #61 : 31.05.22 - klo:22:35 »
Mulla työmiehiä ja muita rakkaita molemmilla puolilla sotaa ja jokunen isokenkäinenkin vaikuttaja.

Venäjältä ne isot vaikuttjat ihan pitää miettiä, kun jokunen rikollinen, mutta ihan ystäviä venäjän isoilla paikoilla, mitenköhän, kun ihan pieni körde olen.

Snadi kungi Stadin

Jutskataan kaikki, pitää ihan miettiä venäläisten vaikuttajienmieltä nyt.

En osaa sanoa mitään, mutta sen verrqan tiedän, että Ukrainan salasellapoliisilla joku iso operaatio menossa ja kova lyönti on tulossa,
Ihan mun kördebaarin tietotoimiston mukaan.
Toivottavasti ensi vuonna suurin salaisuus minkä paljastan on onkipaikka.
https://www.youtube.com/watch?v=lDK9QqIzhwk
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #62 : 04.06.22 - klo:06:58 »
YLE tänään:Venäjä varastaa viljaa Ukrainalta ja lähettää sitä nyt Turkkiin.

Turkki sotkee Suomen ja Ruotsin NATO-hakemusta kiitokseksi.

Onko Unkari seuraava jonka Putin ostaa kaveriksi?

Likaista ja rumaa ja ilkeää peliä !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4810
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #63 : 04.06.22 - klo:10:19 »
Björn Wahlroosin mukaan Euroopan unioni on pakotesodassa, jossa sen ei pidä ”ampua itseään jalkaan”. Öljy virratkoon putkessa Venäjältä, eikä maakaasun tuloa Venäjältä pitäisi katkoa ”eettisen perusteluin”.  :eusa_pray:

Lähde

Oliko finanssimies Björn Wahlroosin vastaus tutkija Sinikukka Saarelle ihka aitoa ”mansplainingia”?
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/oliko-finanssimies-bjorn-wahlroosin-vastaus-tutkija-sinikukka-saarelle-ihka-aitoa-mansplainingia/b07dfd90-4814-43a1-ac28-907934327506

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #64 : 04.06.22 - klo:18:02 »
Tämän siis piti tapahtua !

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008862548.html

Miten minusta tämä ei vaikuta oikeistolaiselta meiningiltä: Koti, uskonto, isänmaa.
Tämä on 'Hyvä veli, siulle miulle, siulle-meininkiä'.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #65 : 04.06.22 - klo:18:45 »
Jonkun kerran Unkarissa vierailleena, niin se kansa on kyllä aika vahvasti venäläismielistä, juutalaisvastaista ja muukalaisia vastaan noin muutenkin, siis arabikansoja.

Huomasin sen halveksunnan ja vihan maassa paljon olleisiin kaukasialaisiin ja mustalaisia ne vihaa kovasti, siis senkin huomasin katukuvasta ja jutellessani ja oltua siellä.
Siellä taitaa olla suurin mustalaisyhteisö Euroopassa.

No joka tapauksessa ihmettelen kovasti, sillä kun menin sieltä sitten Puolaan niin asenne venäläisiin ja muihin kuten juutalaisiin oli aivan erilainen.
Slaaavilaisia kansoja molemmat, mutta asenne venäjää vastaan oli voimakas.

Oli kiva kierrellä noita maita nuorempana ja ihmettelen miten ne niin erilailla suhtautuvat länsimaihin ja Venäjään ?

Suomalaiset me suhtaudutaan tavan venäläiseen ihan ystävällisesti ja neutraalisti. Jokunen vihaaja tietysti löytyy, mutta ei niin kuin esimerkiksi Puolassa.

Sodasta noin muuten en tähän hetkeen osaa sanoa mitään, kun ystäväni Vents on poistunut sieltä sotimasta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #66 : 09.06.22 - klo:03:08 »
Jonkun kerran Unkarissa vierailleena, niin se kansa on kyllä aika vahvasti venäläismielistä, juutalaisvastaista ja muukalaisia vastaan noin muutenkin, siis arabikansoja.

Kai unkarilaisiakin on moneksi.

Itse en ole maassa käynyt, mutta joskus katselin YouTube-streamina paikallista telkkaria, ja vähänkö hätkähdin, kun mainostauolla oli unkasilaissyntyisestä upporikkaasta juutalaisesta George Sorosista niin kovin tutunnäköistä kuvastoa, sitä samaa kuin lähemmäs 90 vuotta sitten olen nähnyt (joo en silloisin olemattomin omin silmin) Unkarista luoteeseen käytetyn.

Venäläismielisyys on jännää. Tai siis sitä en tunne itse. Luulisi, ettei Unkarin kansannousun jäljiltä edelleenkään venäläiset olisi suosiossa, mutta enpä uskalla mitään väittää.

Aikoinaan oli tärkeää, että puolustettiin kristittyjä turkkilaisia vastaan; nyt ollaankin turkkilaisten kanssa hyvää pataa ja veljeskansoja, ja jotain suomalaisia väheksytään. Kuulemma. Taaskaan en väitä varmaksi. Mutta jos, niin näin ne kansalliset identiteetit mukautuu kulloisiinkin tarpeisiin. Onkos meillä vielä haluja "idän ja lännen väliseksi sillanrakentajaksi"?

Mustalainen kelpaa muusikoksi. Paikkansa kullakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #67 : 09.06.22 - klo:03:12 »
Ukrainan ortodoksikirkko erosi Venäjän ortodoksikirkosta 28.5.2022. Kirkkoon kuuluvat ovat venäjänkielisiä.

Tuota mietin miten käy jos (ja kun) joku seurakuntalainen tai peräti seurakunta edelleen haluaakin olla Moskovan alainen. Lisää jakaantumista sitten

Ukrainassahan on jo entuudestaan ollut Moskovasta riippumaton oma ortodoksikirkkonsa, ja sitten se Moskovan patriarkaatin alainen, joka nyt on eronnut. Entä nämä, voivatko ne puolestaan yhdistyä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #68 : 09.06.22 - klo:03:21 »
Ukrainalaiset kertovat, että heidän kansalliseen luonteeseen kuuluu pieni kapinallisuus ja auktoriteeien uhma, kuten oli Maidan kansannousun kohdalla ja heistä se auttaa nyt kolonalistista venäjänkoneistoa vastaan.

Itse kun näin sen Maidanin siis netistä, niin mietin jo silloin, että Venäjä lyä pian isolla koneistollaan takaisin.
Siis Ukrainan kansanousussa venäjää halveksuttiin ja venäläisiä paainettiin alas ja Putin tietysti veti herneen nenään, vaikka hänen pienet vihreätmiehet koko jutun aloitti.


Eikös ne vihreät miehet tulleet vasta maidanin jälkeen. Ts. menivät valtaamaan Krimin.

Ukrainassa oli vaaleilla valittu Venäjän-mielinen pressa, siis niin rehellisillä vaaleilla valittu kuin siellä päin maailmaa voi. Ja sitten Kiovan muodikkaat cityjupit ja -nörtit ja -femakot sen syöksivät vallasta.

Vaikka en ko. pressaa itse suuremmin diggaile, niin en nyt kumminkaan voi pitää mielenosoittajienkaan toimintaa täysin oikeana. Suurinta hänen kannatuksensa oli maan itä- ja eteläosissa, joissa on paljon venäjänkielistä väestöä, ja sitten syrjäseuduilla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ukrainan_vallankumous_2014

Olisi ollut viisaampi antaa maan jakautua jo tuolloin. Uskon, että jos Krimillä olisi järjestetty meikäläisen mittapuun mukaan reilu kansanäänestys (eikä Venäjän masinoima), olisivat silti halunneet osaksi Venäjää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #69 : 09.06.22 - klo:03:30 »
No joka tapauksessa ihmettelen kovasti, sillä kun menin sieltä sitten Puolaan niin asenne venäläisiin ja muihin kuten juutalaisiin oli aivan erilainen.
Slaaavilaisia kansoja molemmat, mutta asenne venäjää vastaan oli voimakas.

No eipä se slaavius mitään pyhitä. Onhan nuo germaanitkin keskenään tapelleet. Ja etelä- eli jugoslaavit keskenään.  Ja Ruotsi ja Tanska; siinäpä vasta verisiä sotia keskenään käyneet riitapukarit. (Sitten on nämä mm. Suomen ja Somalian sisällissodat kanssa...)

Uskontohan siinä eroaa, puolalaiset ja heidän ohellaan liettualaiset ovat katolilaisia. Ja Puola-Liettua oli aikansa suurvalta, joka jo Novgorodia vastaan tappeli. Ja sitten oli tsaarin Venäjä Puolaa alistamassa (joku suomalainenkin upseeri mukana). Ja sitten Stalin ja Hitler sulassa sovussa jakoivat mitä maata oli jäljellä. Ja neukkuaikaan pystytettiin senmielinen hallinto. Onko tuo ihme jos ei niin lämpimät välit ole? Ja Puolahan se on Putinin opissa Ukrainankin pilannut, ts. tehnyt kunnon etelävenäläisistä jotain ihme sekakansaa ja kielenkin saastuttanut. Puolahan nyt Ukrainaa diggailee, mutta ehkä ennen muuta Länsi-Ukrainaa, jossa puolalainn vaikutus on voimakkainta ja katolilaisuuttakin esiintyy.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #70 : 10.06.22 - klo:10:46 »
Juu ja Italian kaupunkivaltiot tappelivat keskenään ritariajalla eli taaksepäin katsoessaan ei ehkä opi suuria siitä, millainen toiminta olisi suositeltavaa,  sen sijaan herättää kysymyksen, millaisia uhkia tämän päivän sodat nostavat esille.

.............................

En osaa jumaloida mitään valtiota tai kansaa mutta Ukrainan sodan ikävä piirre on, että Putin (ja ties kuka hänen kaverinsa)  näköjään siirtelisi rajoja ampumalla kaikkea rakennettua, elävää ja liikkuvaa pirstaleiksi. En välitä kuolla kranaatinsirpaleisiin vain siksi, että tämä maapala kuului de facto kerran Venäjään.   

Miksei Putin yhtäläisesti saata funtsailla, ettei tuo Itämerikään ole kovin mukava jos se järkiään on NATOmaitten kehystämä. Ja kun se Suuri Pohjan sota enempi käytiin näillämain, niin onhan täälläkin takaisinotettavaa.

------------

Itseäni kiinnosti jonkun psykologian tutkijan kuvaus absoluuttisen vallan pysyvästä vaikutuksesta mieleen. Usein on kai ajateltu, että psyykkisesti hiukka tasapainottomat henkilöt hakevat absoluuttisinta valtaa jota voivat tavoittaa. Kun olen nähnyt sellaisen ihmisen muuttuvan, joka erikoistumisen alkuvuosina julisti suostuvansa vain kalifiksi kalifin paikalle, pyrki ja pääsi tavoitteeseensa ja kun ylilääkärin valta sentään on aika rajoittunut mutta hän kyllä muuttui mielestäni siinä, niin avautuu aika lailla uutta näkökulmaa diktaattorin tai lähes semmoisen mielen maisemaan.  Rajat minun ja sinun välillä hälvenevät, ja käytös on kuin taaperolla:  Vaikka minulle tarjotaan ihan yhtä hyvää hiekkalapiota kuin Jannelle, on Jannelta saatava lapio pois.

Tsiisus kun kaitsin kolmea tenavaa joskus teini-iässä. 

Nehän piti asettaa istumaan niin etteivät näe toisiaan ja iskeä sitten lelut kännyyn. 

Vaikutelmaksi jää,  että diktaattorit ovat aikuisuudesta taantuneita yksilöitä. Totta siinä myös alttiimmin heittää päästä niin, että todellisuuden tulkinta ei enää vastaa realiteettia.  Jos Pietari Suuri valloitti Pietarin alueen (ynnä muuta)  Ruotsilta 1700-luvulla, niin eihän se käy normista tämän päivän politiikalle --- tuo kuului ennen tähän maahan , otan takaisin ja väkisin, vähät siitä paljonko lapsia kuolee.   >:(

Ehkei edes niin, että mulle kaikki vaan että sinulla ei saa olla, minä tulen ja otan pois.   Ja sadismi on kliffaa, se kuuluu kaksivuotiaan normikehitykjseen mutta siitä pitäisi kasvaa pois koko pysyvästi.

........................

Ortodoksiset kirkkokunnat tuskin koskaan assimiloituvat, heidän keskuudessaan hajaannus on siinä määrin syvää, ehdotonta ja katkeraa.  Moskovan patriarkaatti on aikoja sitten suljettu esimerkiksi Konstantinopolin patriarkaatin alaisten kirkkojen rukousyhteydestä pois mikä on koko paljon.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #71 : 10.06.22 - klo:11:33 »
Putinin logiikalla Amerikat kuuluvat intiaaneille ja ainakin osa Skandinaviaa viikingeille.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #72 : 10.06.22 - klo:14:07 »
Sitä olen miettinyt, kuinka monta maapalloa tarvittaisiin, jos kaikki valtiot ja kansat ja heimot ja rajoista tappelevat naapurukset saisivat sen, mikä heidän mielestään heille oikeutetusti kuuluu.

Länsi- ja Keski-Euroopassa on mennyt ihan kohtalaisen kivasti viime maailmansodan jälkeen. Pohjois-Irlannissakin on ollut kumman rauhallista viime aikoina. Märketin saarella Suomi ja Ruotsi sulassa sovussa siirsivät keskinäistä rajalinjaansa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #73 : 10.06.22 - klo:14:13 »
Itseäni kiinnosti jonkun psykologian tutkijan kuvaus absoluuttisen vallan pysyvästä vaikutuksesta mieleen.

Olisiko se ollut tuo Ian Robertson: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008733708.html

On asiaa tietysti voinut moni muukin tutkia, ja varmaan onkin.

Minua ei ehkä niinkään inspiroi maa-alueen puolustaminen (jos jossakin on asumaton pläntti niin ei sen menetys paljoa haittaa), vaan yhteiskuntajärjestelmän. Siis tämän, jossa voi olla monta oikeasti keskenään erimielistä puoluetta  ja tiedotusvälineet kirjoitella melkein mitä huvittaa, ja valta välillä vaihtuu. Erimielisyys on voimaa!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Tuleeko sota nelkku 4.
« Vastaus #74 : 10.06.22 - klo:18:01 »
Olisiko se ollut tuo Ian Robertson: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008733708.html

On asiaa tietysti voinut moni muukin tutkia, ja varmaan onkin.

Minua ei ehkä niinkään inspiroi maa-alueen puolustaminen (jos jossakin on asumaton pläntti niin ei sen menetys paljoa haittaa), vaan yhteiskuntajärjestelmän. Siis tämän, jossa voi olla monta oikeasti keskenään erimielistä puoluetta  ja tiedotusvälineet kirjoitella melkein mitä huvittaa, ja valta välillä vaihtuu. Erimielisyys on voimaa!

Totta öppiäiseltä, no ainakin toinen puoli, siis minusta.

Kyllä kai sen verran rasisti tai persu olen, kun olen nähnyt mihin hallitsematon maahantunkeutuminen voi johtaa, että minusta isänmäällisuudessa on puolensa.
Syrjinnällä, rasismilla tai muulla halveksunnalla ei kuitenkaan mitään puollustettavaa, ne totaaisesti tuomitsen ja vastustan sen minkä muistan.

Isänmaallisuus, siis kun se näkee kokokuvan, että rikolliset, taloudellista hyäksikäyttää ja turvapaikka shoppailua vastustava politiikka, niin se on minusta ihan isänmaallista, jos on rikoksia tekevä on ne sitten seksuaali juttuja tai varastamisia tai taloudellista kuppaamista, niin ne tuomitsen, mutta nuorten jengirikokset ja nuorten oireilut katson lempeällä silmällä, kun itsekkin nuorena oireillut, mutta vartavasten tänne rikoksia tekemään tulevat ja muut edellämainitut, niin niiden hyysäys ei minusta ole isänmaallisuutta.

Ukrainan ja venäjänsodassa on myös jotenkin sivuten tätä mukana, vaikkakin taitaa olla sen yhden napoleontautisen suuruuden hullun Putinin pakkomielle myös isolta osin.
Kaikki valta tekoälylle!