Kirjoittaja Aihe: Kävin kirkossa 25  (Luettu 20364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #75 : 16.04.22 - klo:22:32 »
Onko luterilainen homofoobikko? :icon_wink:

Tuskin.

En välttämättä edes kovin paljoa yllättyisi, vaikka hänenkin ystävä/tuttavapiiriinsä kuuluisi ns. sukupuolivähemmistöjen edustajia.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #76 : 17.04.22 - klo:11:12 »
Olisi asiallista antaa hänen vastata itseään koskeviin kysymyksiin. Sitä tässä odotellaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #77 : 17.04.22 - klo:11:56 »
Olin onnellisten saaren eli Lauttasaaren kirkon uudelleen vihkimys messussa television kautta. Remontti kesti kaksi vuotta ja kaksi kuukautta. Olipa messu kaksi piispaa kaksi kirkkoherraa ja kaksi avustavaa pappia sekä 12 ehtoollisavustaja eikä tässä vielä kaikki vaan myös ortodoksien, katolisten ja vapaakirkon pappiedustajat Tämän lisäksi pari kuoroa ja parikymmentä musikanttia

https://areena.yle.fi/1-50846319?autoplay=true.


Lauttasaari on erikoinen seurakunta sillä se todettiin tutkimuksessa onnellisimmaksi Helsingissä ja sen seurakunnan väkimäärä kasvaa. Ylivoimaisesti suurin puolue on kokoomus ja vielä tämä lainaus Wikipediasta Kristiina Susanna Kokko (s. 16. tammikuuta 1978) on suomalainen poliitikko. Hän on toiminut Kokoomuksen puoluesihteerinä elokuusta 2019 lähtien. Ennen valintaansa puoluesihteeriksi, Kokko työskenteli päätoimisesti Akavan kehityspäällikkönä.[1] Puoluesihteerin toimen ohessa Kokko työskentelee vapaa-aikanaan pappina Lauttasaaren seurakunnassa.[2].

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #78 : 17.04.22 - klo:12:11 »
Eipä tullunna poikettua.  Yhä vaan tulee esteekseni että eikös se ole paremmin semmosta uskovaisille kuuluvaa juttua.  Että ei kai se oikein sovi tavallisille ihmisille.  Ei sinne sovi mennä.

On vissiin uskovaiset olleet niin epätavallisia aina.  Eikä minusta ollut miksikään niin hyväksi ja tämä on totta.  Mieluummin älkää tähän vastatko, kun en oikein tiennyt saisko tän kumminkin kirjottaa. 

Odotan meniskö tää ohitte ennen kuolemaani.  Saattaa käydä niin ettei mene.  Mistä sen tietää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #79 : 17.04.22 - klo:12:15 »
Laitoin tuon loppukappaleen viestissäni terveisiksi Sivulliselle, mistä onni löytyy.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #80 : 17.04.22 - klo:12:16 »
Siellä mekin oltiin.

Lisäksi piispa Laajasalo kertoi että kirkossa oli ennen 16 ovea, nyt on kaksi uutta tehty, eli 18 on nyt ja kaikki ovet ovat avoinna.

Toissapäivänä ja eilen on ollut tv:ssä hyviä Pääsiäis-aikaan sopivia ohjelmia.
Kari Jolkkonen on esitellyt Paavo Ruotsalaisen ja Paavi Franciscus assisilaisen. Siinä vilahti Pauli Annalakin.
Sitten oli mielenkiintoinen ohjelma Vatikaanin valmistautumisesta Pääsiäiseen.

Myös kirkonmenot jotka katsoimme, olivat hyvät. Niin Oulunkylän Nojatuolikirkko kuin Lauttasaaren kirkon  uudelleenvihkiminen.

Ukrainan sota oli esillä vahvasti ja rohkeasti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #81 : 17.04.22 - klo:14:59 »
Olisi asiallista antaa hänen vastata itseään koskeviin kysymyksiin. Sitä tässä odotellaan.

Samaa mieltä. Liekö joku estänyt häntä vastaamasta?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #82 : 24.04.22 - klo:17:47 »
Kävin kirkossa ihan fyysisesti. Ensimmäinen fyysinen messu minulle tänävuonna. Oli Herättäjän kirkkopyhä ja kaikki hyvin. Hämmästys suuri kun papit saatuaan ensimmäisen pöydän jaettua ryntäsivät jonon läpi tuomaan ehtoollista minulla penkkiin. Totta että odotin ehtoollista penkkiin , mutta vasta viimeiseksi.  Toinen mihin kiinnitin huomiota oli virret Raittilaa ja Kaskista lähes kaikki. Huomautin siitä kanttorille, joka totesi valinneensa virret tietämättä mitään erityspyhästä. Saarnaajalla ei kuulemma ollut virsitoiveita. Olisi saarnaajaoletettu voinut edes vihjaista, että on körttien kirkkopyhä jne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #83 : 28.04.22 - klo:21:41 »
Kävin kirkossa ihan fyysisesti. Ensimmäinen fyysinen messu minulle tänävuonna. Oli Herättäjän kirkkopyhä ja kaikki hyvin. Hämmästys suuri kun papit saatuaan ensimmäisen pöydän jaettua ryntäsivät jonon läpi tuomaan ehtoollista minulla penkkiin. Totta että odotin ehtoollista penkkiin , mutta vasta viimeiseksi.  Toinen mihin kiinnitin huomiota oli virret Raittilaa ja Kaskista lähes kaikki. Huomautin siitä kanttorille, joka totesi valinneensa virret tietämättä mitään erityspyhästä. Saarnaajalla ei kuulemma ollut virsitoiveita. Olisi saarnaajaoletettu voinut edes vihjaista, että on körttien kirkkopyhä jne.

Seppos on kokoaan suurempi ja sydän paikalla.
Kiitos myös ärähdyksiltä minulle.

Aika vapaasti olen saanut sekoilla, mutta aina välillä joku ärähtelee ja joskus yakaisinkin, mutta minulle Jeesuksen opettama rukous kohdallemme, Jeesus tietysti tiesi, että parempi opettaa tää vain rukouksena, siis, niinku et josko näin.
Siis, et anna anteeksi niille kun meitä vastaan rikkovat, siis, niinku  et hulluille hulluus.
No, Anna anteeksi öö meitä rikkoneille, siis et ei meist' tulisi pahoja, katkeri, kaunausia, muita arvostelivia tai jotenin, vaan et olisimme anteeksi antavaisia ja suurempia ja osaisimme tajuta, et anna anteeksi on anteeksiantajlle suurempi juttu, kun toinen oireille, kumpa oppisin tän ja antaisin anteeksi ja olisin iloinen ja anteeksiantava ja en provosoituisi.

Paras körttivirsi on aina ja ikuisesti minulle 100.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #84 : 12.06.22 - klo:09:36 »
TV1 lähettää Jumalanpalveluksen Jyväskylän Lounaispuistosta klo. 10.

Jyväskylässäon vietetty SULASOLn laulujuhlaa 9. -12.6.

Jumalanpalveluksessa saarnaa Samuli Korkalainen.


Jumalanpalvelus, Lounaispuisto 12.6.2022
Aulis Raitala, sov. E. Kosonen: Laulu synnyinseudulle
johtaa Rita Varonen

Pyhän kolminaisuuden päivän psalmi
johtaa Tommi Niskala

Kyrie + kunnia
Sävelmäsarjan b-sävelmä, jälkimmäinen vaihtoehto
johtaa Hanna Remes

Sirpa Lampinen, sov. Ilpo Vuorenoja: Virsi 730 Me ylistämme sinua
johtaa Hanna Remes

sov. Arto Turpela: Virsi 901 Luoja, Isä, sinulle
johtaa Rita Varonen

Fintan O’Carroll ja Christopher Walker, sov. Inna Vintturi: Kelttiläinen halleluja
johtaa Rita Varonen

sov. Pekka Kostiainen: Virsi 332 Herraa hyvää kiittäkää
johtaa Tommi Niskala

Me julistamme
johtaa Tommi Niskala

Oscar Ahfelt: Virsi 338 Päivä vain ja hetki kerrallansa
johtaa Hanna Remes

P. J. Hannikainen, sov. Vesa Erkkilä: Suojelusenkeli
johtaa Rita Varonen

Taneli Kuusisto: Suomalainen rukous (G-duuri)
johtaa Tommi Niskala

Virsi 960 Maksettu on velkani mun
johtaa Tommi Niskala

Jean Sibelius: Soi kunniaksi Luojan (f-molli)
johtaa Hanna Remes

Yksiääniset virret
232 Taas kutsut meidät pöytääsi
279 Minua, Jeesus, auta
571 Suvivirsi
916 Maailman kaikki rukoukset poimit
958 Leipä syö, viini juo ja Nälkäinen syödä saa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #85 : 28.06.22 - klo:16:42 »


  Kolkuttelin Mikael Agricolan kirkon ovea sunnuntaina 26. kesäkuuta  - 2022 - kello 12. 04. Ei avattu. Ei minulle, eikä muille. Siitä muistinkin, että olin toukokuun lopussa/kesäkuun alussa kyseisessä kirkossa kirkkokahveilla, ja silloin kahvittelijoille sanottiin, että kirkko on jatkossa jumalanpalvelusasiassa ( messu-sanaa taidettiin kyllä käyttää) auki joka toinen sunnuntai. Nyt oli sitten kai se "joka ensimmäinen" sunnuntai. Kirkko siis pysyi suljettuna. Kolkuttaneelle ei avattu. :kahvi:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #86 : 02.07.22 - klo:16:02 »
Kävin kirkossa ihan fyysisesti. Ensimmäinen fyysinen messu minulle tänävuonna. Oli Herättäjän kirkkopyhä ja kaikki hyvin. Hämmästys suuri kun papit saatuaan ensimmäisen pöydän jaettua ryntäsivät jonon läpi tuomaan ehtoollista minulla penkkiin. Totta että odotin ehtoollista penkkiin , mutta vasta viimeiseksi.  Toinen mihin kiinnitin huomiota oli virret Raittilaa ja Kaskista lähes kaikki. Huomautin siitä kanttorille, joka totesi valinneensa virret tietämättä mitään erityspyhästä. Saarnaajalla ei kuulemma ollut virsitoiveita. Olisi saarnaajaoletettu voinut edes vihjaista, että on körttien kirkkopyhä jne.

Rakas seppos, voimia sinulle.

Hyvä sydämesi olkoon siunattu.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #87 : 03.07.22 - klo:22:42 »
SRO:lla Kauniaisissa tänään.
Poikani striimasi tilaisuuden nettiin, kuten pari viikkoa sitten. Minä henkisenä tukena.
Puhuja kehotti ihmisiä elämän tielle, koska se toinen tie vie helvettiin.
Tästä samasta asiasta puhui saarnaaja edelliselläkin kerralla, kun olimme striimaamassa.

Pidän sellaisista saarnoista, jotka iskevät kohti ja laittavat pohtimaan oman tien suuntaa.
Ennen muinoin kerrotaan tällaisia saarnaajia olleen enemmän.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #88 : 03.07.22 - klo:23:01 »
Onko luterilainen homofoobikko? :icon_wink:

Tuli mieleeni ajatus, että jos ihminen sattuisi olemaan homofoobikko, pitäisikö tällaista ihmistä rangaista?
Vai pitäisikö tyytyä vain paheksumaan hänen tilannettaan?

Urbaani sanakirja
https://urbaanisanakirja.com/word/homofoobikko/
kertoo termin "homofoobikko" historiasta ja merkityksestä seuraavaa:
"
Alunperin homoliikkeen luoma, puhekieleen yleistynyt provosoiva, leimaava ja halventava nimitys henkilöstä, joka ei hyväksy homoseksuaalisuuden harjoittamista tai pidä sitä suotavana, vastustaa homojen avioliittoa tms.
"

Termin "homofoobikko" käytöstä voisi olla hyvä pidättäytyä ja käyttää vain silloin, kun oikeasti on tarvetta.
Ja tällaista tarvetta luultavasti ei juuri koskaan ole.

On myös hyvä ymmärtää, että jonkinlainen homovastaisuus on luonteenomaista ainakin heteromiehille ja tästä ominaosuudesta ei pääse eroon, eikä kait pidäkään päästä.
Tämä normaali ominaisuus on kuitenkin väärässä käytössä silloin, jos sitä käytetään keppihevosena jonkun toisen kanssakulkijan nolaamiseen.





« Viimeksi muokattu: 03.07.22 - klo:23:12 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kävin kirkossa 25
« Vastaus #89 : 03.07.22 - klo:23:14 »
Edellisen jatkoa.
Viestiäni ei pidä pitää Juhanin kritisoimisena.
Juhanin viestistä sain aasinsillan tuohon hurskastelevaan tekstiini.
Juhani on varmaan kirjoittanut viestinsä pilke silmäkulmassa - siksi kirjoitin tämän lisäyksen tähän.