Kirjoittaja Aihe: Eleniusten matkassa  (Luettu 12794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #15 : 15.11.21 - klo:09:58 »
'Pride-uskonto' on homofoobikkojen seinälle maalaama mörkö. Varsinkaan juridiikan kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä.

On surullista, että maailmassa homofoobikoiksi leimataan monia sellaisia ihmisiä, jotka eivät sitä ole.

Miltä kuulostaisi vaikkapa kd-foobikko, tai ps-foobikko, sdp-foobikko, viherfoobikko, kokoomusfoobikko, ilmastofoobikko...….

Mitä fobioihin ja foobikkoihin tulee, niin onko väärin olla foobikko jonkun asian suhteen vaiko oikein?
Jos ihminen on foobikko jonkun asian suhteen, mitä pitäisi tehdä?
Ehkä mennä johonkin eheyttämishoitoon, jossa fobia katoaa?
Vai ehkä potkia foobikkoa päähän? Auttaisiko se?
Jos ei auta, pitäiskö foobikko leimata tai munata julkisesti, koska se ehkä parantaa hänet?

Fobiaan erikoistunut eheyttämishoito varmaan auttaa fobiaa kärsivää, mikäli foobikko fobiansa tunnistaa itsessään.

Minulla ei ole fobia-alan koulutusta, joten puhun tässä täysin maallikkona ja erehtyväisenä ihmisenä, asiaa kärjistäen ja vääriä termejäkin viljellen.


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #16 : 15.11.21 - klo:10:11 »
Fobia on aina virhe ja vääryys sillä se on hallitsematon tunne. Minulle opetettiin poikasena, että jos menetät malttisi menetät pelin ja tämä pätee myös fobioihin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #17 : 15.11.21 - klo:10:27 »
Fobia on aina virhe ja vääryys sillä se on hallitsematon tunne. Minulle opetettiin poikasena, että jos menetät malttisi menetät pelin ja tämä pätee myös fobioihin.

Itse haluan myös mieltää asian juuri tuolla samalla tavalla.

Esim. jos ei pidä KD:stä ja toivoo yksityisesti tai julkisesti hillityllä ja asiallisella tyylillä  KD:n lakkauttamista, ei sitä pidä leimata kd-fobiaksi.
Ja sama muidenkin ryhmien ja asioiden suhteen.
Olisi kaiketikin hyvien tapojen mukaista, että "fobia" sanaa käytettäisiin mahdollisimman vähän julkisissa tiloissa kuvaamaan jonkun tai joidenkuiden ominaisuutta. Ensinnäkin se saattaa olla loukkaavaa ja mikä pahinta: se saattaa olla väärä analyysi.

Mitä sitten sananvapauteen tulee, 'fobia'-sanan käyttöä ei pidä rajoittaa millään säännöillä. Tuon sanan käyttörajoutus pitää tulla itsekunkin ihmisen omasta päätöksestä.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #18 : 15.11.21 - klo:11:02 »
Entä sanojen kammoinen, pelkoinen, käyttäminen ? Onko parempi sanoa että minulla on käärme-kammo ja korkeanpaikan kammo, kuin fobia ?
 Myösskin uskolla hekumointi aiheuttaa minulle kammoa.

 Hurmio ja turmio ovat lähes synonyymejä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #19 : 15.11.21 - klo:11:24 »
Entä sanojen kammoinen, pelkoinen, käyttäminen ? Onko parempi sanoa että minulla on käärme-kammo ja korkeanpaikan kammo, kuin fobia ?
 Myösskin uskolla hekumointi aiheuttaa minulle kammoa.

Olisi tosiaankin monesti parempi puhua peloista / kammosta.
Osa peloista on sellaisia, jotka eivät näy, eli joita voi hallita, osa sellaisia, joiden hallitseminen on vaikeampaa.

Esim. minä pystyn halutessani peittämään kiusaantuneen olon, jos joku ilmaisee kristillistä uskoaan tavalla, jonka koen itselleni vieraaksi.
Eli tuota 'pelkoani' pystyn hallitsemaan hyvin ja yleensä sen teenkin. Körttifoorumilla varmaan välillä joustan tästä hyveestä, eli hallintakyvystä.
Minulla on jonkinlainen korkean paikan kammo. Sen hallitseminen on jo vaikeaampaa ja joissain tilanteissa täysin mahdotonta.
Kullakin on omat pelkonsa ja kammonsa. Kun tiedostaa, että minun omat pelkoni ja kammoni eivät ole ne ainoat oikea ja mahdolliset, pystyy paremmin olemaan hyvissä väleissä ihmisten kanssa.

Joskus olen tosin joutunut tilanteisiin, jossa aiheuttaa suuttumusta se, että ei vain pysty omien pelkojensa/kammojensa johdosta tekemään jotain asiaa, minkä joku muu pystyy tekemään. Ja tällöin  tuntuu, että on vaikea toiselle selittää, että en pysty tuota tekemään, koska minulla on tällainen ongelma. Joskus luullaan, että joku tahallaan kammoaa/pelkää jotain. Minusta tuntuu siltä, että kovin harva pelkkää pahuuttaan kammoaa/pelkää jotakin.
« Viimeksi muokattu: 15.11.21 - klo:11:32 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #20 : 15.11.21 - klo:11:47 »
'Pride-uskonto' on homofoobikkojen seinälle maalaama mörkö. Varsinkaan juridiikan kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä.
En tiedä noista fobioista, mutta enää ei heränneen tumman körttikansan tarvitse mennä Eleniusten matkassa pride-uskontoon, jos uskomme, mitä tuomiorovasti Olli Hallikainen ja Outi Lehtipuu sanovat, etteivät körtit ole enää tiukkapipoisia ja vanhoillisia. Enemmänkin he ovat luterilaisen kirkon valtavirtaa tai liberaalia siipeä.

– Herännäisyys on kirkollinen liike. Kirkko pienoiskoossa. Ilmapiiri on salliva ja kyselevä. Herättäjäjuhlilla käy paljon seksuaalivähemmistöjen ihmisiä tästä syystä, Outi Lehtipuu kuvaa.

Lehtipuu ja Hallikainen kannattavat tasa-arvoista avioliittoa. He uskovat, että ennen pitkää kirkossa vihitään myös homopareja.

– Jos kaksi aikuista ihmistä haluaa rakastaa ja sitoutua toisiinsa, en näe, miksi kirkko ei voi antaa siunausta, Hallikainen sanoo.

Lähde

"Iltaseuroista ei tarvitse mennä terassille salaa" – Tampereelle kokoontuneet körtit edustavat kirkon liberaalia siipeä
https://yle.fi/uutiset/3-10291440

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #21 : 15.11.21 - klo:11:55 »
En tiedä noista fobioista, mutta...

Otapa siis selvää! Varsinkin omat kammonsa on hyvä tiedostaa. Silloin niitä pystyy myös hallitsemaan, vaikka ei eroon pääsisikään.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #22 : 15.11.21 - klo:12:13 »
Körtithän eivät periaatteessa arvioi toisten uskoa.
Aamen! Körtti ei arvostele toisten uskoa, paitsi Päivi Räsäsen.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #23 : 15.11.21 - klo:12:58 »
Jaakon alku oli vauhdikas. Hän piti radiossa aamuhartauden, jossa hän sanoi lipun olevan sodan symboli ja päivä sattui olemaan kesäkuun neljäs eli puolustusvoimien lippujuhlan päiävä. Hän sai niputtain rauhaarakastavien tosiuskovien ihmisten tekemiä tappouhkauksia. Myöhemmin syksyllä Herättäjä-yhdistys irtisanoutui mielipiteestä, tosin yksi päätoimikunnan jäsen esitti eriävän mielipiteensä.
Kiitos Herralle, ettei herännyt tumma körttikansa ole niin kuin nuo tosiuskovat!  :109:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #24 : 15.11.21 - klo:13:05 »
Ehkä emme kuitenkaan arvostele toisten uskoa, edes Päivi Räsäsen, vaan lähinnä
toimintaa tai toimimattomuutta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #25 : 15.11.21 - klo:13:23 »
Nimenomaan.  Enhän tiedä Päivin uskosta sen enmpää kuin kenenkään muun. Se on sisällinen tunto Kristuksen yhteydessä.

Vaan nimenomaan arvosteken kun olen nähnyt, kuullut ja lukenut Päivin tapaa käyttää uskonasioita vallanpidossa. Tarkoituksellisen vallankäyttö eduskunnassa, seurakunnassa, puolueessa Raamattu kädessä on ainakin minulle ollut vastenmielistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #26 : 15.11.21 - klo:15:32 »
Aamen! Körtti ei arvostele toisten uskoa, paitsi Päivi Räsäsen.  :eusa_pray:

On p-puhetta tuo. Kukaan ei ole uskoa arvostellut vaan politiikkaa. Tarkista tietosi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #27 : 15.11.21 - klo:17:00 »
On p-puhetta tuo. Kukaan ei ole uskoa arvostellut vaan politiikkaa. Tarkista tietosi.
Eikö todella kukaan ole arvostellut Päivi Räsäsen uskoa?  :017:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #28 : 15.11.21 - klo:17:22 »
Eikö todella kukaan ole arvostellut Päivi Räsäsen uskoa?

Havaintoni mukaan sinä olet ainoa, joka on täällä arvionut toisten uskoa. Viimeksi väitit körttejä pride-uskoviksi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #29 : 15.11.21 - klo:18:07 »
Havaintoni mukaan sinä olet ainoa, joka on täällä arvionut toisten uskoa. Viimeksi väitit körttejä pride-uskoviksi.
Havaintoni mukaan yksi körttiläisyyden tunnusomainen piirre on valtaapitävien piirien ja aatteiden mielistely. Körttiläisyyden uusin suuntaus on islamin mielistely. Tämä jos mikä osoittaa erinomaisen lahjakasta tilannesilmää ja taipuisaa selkärankaa.  :eusa_clap: