Kirjoittaja Aihe: Tietoinen uskonratkaisu  (Luettu 9547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #15 : 10.12.21 - klo:20:56 »
On hiukan itsekeskeistä tulkita ihmisten sanomisia itseensä kohdistuvina, joko hyvää tai pahaa tarkoittavina. On väitetty, että se olisi erityisesti meidän suomalaisten tapa suhtautua.

Vanha elefanttivitsi kuvaa tätä: Englantilainen kirja aiheesta on 100 tapaa käyttää elefanttia. Ranskalainen teos on Elefantista valmistetut ruokalajit, saksalainen julkaisu on Elefeantologian alkeet I-IV ja suomalainen Mitä elefantit meistä ajattelevat.

Saksalaiset miettii miten toi toimii.
Insinööri kansaa.

En tiedä onko sellaista kuin uskoon tulo.
Siis mulla se oli, että tulin tuntoon, että Jumala on ja se on totta.
Onkohan Raamatussa sellaista kohtaa kun joku olisi tullut uskoon?
Minusta he ovat tulleet tietoiseksi, että Jumala on.

En voi kieltää ettei mulle olisi tullut myös hengellisiä kokemuksia ja parantuminen ns, kielillä puhuminen ja ties mitä näkyjä ja muuta.
Minulle tää kaikki tapahtui putkassa, kun olin pitkään rukouksessa ja pidätettynä. Eipä siellä voinut paljoa muuta kuin rukoilla ja katella seiniä päivästä toiseen pahoissa vieroitusoireissa.

Joku varmaan miettii, et no kundi meni sekasin ja munkin kaverit, kun kerroin siitä, et no sekosit siellä ja sellaista ja kohta toi menee ohi.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #16 : 10.12.21 - klo:22:14 »
Onkohan Raamatussa sellaista kohtaa kun joku olisi tullut uskoon?
Minusta he ovat tulleet tietoiseksi, että Jumala on.

Apostolien teoissa käytetään ilmausta 'tulla uskoon'. Se taitaa merkitä samaa kuin 'kääntyä kristityksi'.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #17 : 10.12.21 - klo:22:29 »
Nykysuomeksi: seota !!!
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #18 : 10.12.21 - klo:23:21 »
Apostolien teoissa käytetään ilmausta 'tulla uskoon'. Se taitaa merkitä samaa kuin 'kääntyä kristityksi'.
Toivottavasti se on enempi alkaa uskoa johonkin rakastavaan enempi.

Itte toivon, et kukaan ei etsisi kokemusta jostain henkisestä enempi kuin, et jengi tajuu, et täytyy jonkin rakastaa.https://www.youtube.com/watch?v=K1ijcpo1Ep8&ab_channel=Journeyman461
Tik toc.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #19 : 27.01.22 - klo:06:16 »

   Näky herätyksen rauniolta

https://www.youtube.com/watch?v=LOfo24viJ6c

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #20 : 28.01.22 - klo:18:04 »
Jumala se on kun vaikutaa ja pelastaa.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #21 : 28.01.22 - klo:18:13 »
Ei se voi olla niin, että oma halu tai peräti tahto sen ratkaiseen. Mutta toive kyllä kuullaan ja ajallaan tapahtuu alku johonkin uuteen ja parempaan. Siitä alkaa kasvu
johon halukkuus sitten vaikuttaa.

Tosin itse olen kerralla tempaistu uuden alkuun. Hän kuuli hätähuutoni. Se ei ollut oma ratkaisuni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #23 : 05.05.22 - klo:09:39 »
Ajattelin tulkata tuon Luterilaisen tekstin. Aivan tyhjentävästi en varmaan saa sitä tehtyä, mutta ainakin jossain määrin luulen onnistuvani.
Nimim. Luterilainen kaiketikin kritisoi kahta toisensa osittain pois sulkevaa ilmiötä, johon aika ajoin törmäämme ja joiden katsotaan olevan voimassa samaan aikaan:
1)  "toisen uskoa ei pidä mennä arvioimaan"
2) "omaa tai oman piirin jäsenten uskoa ei saa mennä arvioimaan, piirin ulkopuolisten henkilöiden uskoa saa arvioida"

Tekstiä ei olle suunnattu juuri Riittaa vastaan, vaan tuota hassunkurista ilmiötä vastaan.

Sinusta on tainnut tulla toisen nimimerkin tulkki. 

Kannatttaakohan semmoinen.  Näin jää tulkinnan varaan, mitä hän oikeastaan yrittää sanoa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #24 : 05.05.22 - klo:09:52 »
Onko tietoiseksi koettu uskonratkaisu tiedostamattoman hengellisen kasvun kypsymistä tietoiseksi? Muistan kuulleeni monessa  uskoontulon todistuksessa kertomuksia lapsuuden ja nuoruuden kristillisestä kasvatuksesta ja satunnaisista käynneistä hengellisissä tilaisuuksissa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #25 : 05.05.22 - klo:10:02 »
Jumala se on kun vaikutaa ja pelastaa.

Ei ole muuta toivoa, ei ihmisellä ole sitä valuuttaa jolla lunastetaan sielu tuonelasta.

..........................................


Oletan ilman muuta että ihminen saattaa ratkaista sinne ja ratkaista tänne.

Tämmöiseen liittyen varsin monella on jonkin sortin uskonnollisia kokemuksia, jotka tulkitaan sen kontekstin mukaisesti missä ne koetaan esimerkiksi "uskoontuloksi" joka lähtee ihmisen oletetusta vapaasta tahdosta ja on pelastuksen edellytys.  Rudolf Otto muistoni mukaan on tutkinut tämmöisiä.

Kaikenlaiset jutut alkaen oikeauskoiseen kirkkoon liittymisestä heräämiseen kuuluvat sarjaan ...kyllähän Jeesus Kristus, mutta... 

......................

Kristuksen seuraaminen taitaa olla oma tarinansa, enkä tähän ikään ole oikein saanut valaistusta siihen. Ehkä se on sitä armoa ja rakkautta ja erityisesti heitä kohtaan, joista ei ainakaan hyödy ja sen tasan tietää.

Monesti olen ajatellut rikkaan miehen ja Lasaruksen tarinaa Luukkaan evankeliumista. 

Monesti olen ajatellut myös sitä, että myötätunto on raskain ihmisen kannettavaksi päätyvistä tunteista.  Ehkä julmuus, joka viedään ihan kaakkoon, johtuu siitä, että myötätunto olisi niin kertakaikkisen hajottavaa. Sitäkö sitten ainakin jossain määrin täytyy nähdä ja kuulla tapahtuvaksi Ukrainassa. Osa Putlerin joukoista tietty on silkastaan psykopaatteja, mutta eivät kaikki.


Kaikessa voi pelastaa vain jokin  ... mutta Jeesus Kristus. Päin vastoin kuin opettivat rippikoulussa mutta viis minä siitä, niinhän ihminen ajattelee.  Juu, tietysti jeesus Kristus mutta sinun täytt ja milloin mitäkin. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #26 : 05.05.22 - klo:10:10 »
Raamattu näyttää puhuvan sekä uskonratkaisusta että siitä, että Jumala on se, joka vaikuttaa kaiken pelastuksessa.
Ihmiselle voi olla mahdoton hyväksyä molemmat samanaikaisesti, koska ne näyttävät välillä sulkevan pois toisiaan.

Täältä puolelta katsoen se näyttääkin välillä siltä, että minä teen ratkaisun, mutta kun siirrytään kuoleman virran tuolle puolelle, siellä kaiketikin näyttää siltä, että Jumala teki ratkaisun.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #27 : 05.05.22 - klo:10:45 »
Raamattu näyttää puhuvan sekä uskonratkaisusta että siitä, että Jumala on se, joka vaikuttaa kaiken pelastuksessa.
Ihmiselle voi olla mahdoton hyväksyä molemmat samanaikaisesti, koska ne näyttävät välillä sulkevan pois toisiaan.

Täältä puolelta katsoen se näyttääkin välillä siltä, että minä teen ratkaisun, mutta kun siirrytään kuoleman virran tuolle puolelle, siellä kaiketikin näyttää siltä, että Jumala teki ratkaisun.

Niinpä.  Ihmisen tuntuu olevan mahdotonta ottaa vastaan täyttä ja kokonaista armoa, luomisestaan alkaen. 

Olin 18v  kun serkkuni, 18v, kuoli liikenneonnettomuudessa.  Olin aika tavalla hukassa kun vielä oltiin kahdestaan kotona siskon kanssa kun tämä tapahtui enkä uskaltanut puhua edes hänelle ettei järkytä. Vanhemmat tekivät ulkomaanmatkan ja juhlivat kun saivat ensimmäisen poikasen pesästä.

Se oli  k a m a l a a.  Kauheinta oli, etten voinut käsittää missä Mauri on.

....................

Siunaustilaisuus, jossa puhui Maurin rippikoulupappi, helpotti oloa.  Hän sanoi, yhtä vaikeaa kuin on nyt käsittää että Mauri on poissa, on ymmärtää että Mauri on kerran taas luonamme. 

Tuo minua helpotti --- yhtä vaikea kuin on käsittää.


Arvelen että tuo pelastusjuttu kuuluu näihin joita on vaikea käsittää. Ihminen saattaa aiheetta piinata itseään yrittämällä mahdotonta.

...................

Sitten taas, että meillä on etsikkomme pienet tai ihan massiiviset, vastustaa julmia tekoja toisten ihmisten joutuessa uhriksi, jokin mitä tosissamme toivoisimme toisten meille tekevän, se on oma haasteensa eikä meille mahdoton, ja siitä jeeus kaiketi puhuu sanomalla, tämän minkä teitte, olette tehneet minulle.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #28 : 05.05.22 - klo:16:53 »
Jumala se on kun vaikutaa ja pelastaa.


Se on niin paljon totta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Tietoinen uskonratkaisu
« Vastaus #29 : 02.07.22 - klo:12:22 »
Sinusta on tainnut tulla toisen nimimerkin tulkki. 

Kannatttaakohan semmoinen.  Näin jää tulkinnan varaan, mitä hän oikeastaan yrittää sanoa.

Toisaalta, onko koko elämä tulkintaa. Tulkitsen maailmaa omalla tavallani, koen elämää omalla tavallani. Siis mitä kirjoittaa tai sanoa, jos ei mitään saa tulkita. Jokainen kuitenkin omista lähtökohdistaan käsin, jne. Tavallaan on hyvä, että sanotaan kuten sanotaan, kirjoitetaan kuten kirjoitetaan. Se tuottaa uuden ajatuksen, tai ainakin jonkin ajatuksen. Joka taas aiheuttaa keskustelua. Tai reaktioita omassa päässä. Ja jos omia ajatuksia ei ilmaise, voi juuttua oman päänsä sisään, omaan maailmaansa, omiin totuuksiinsa.

Jeesus vaivaiset syntiset korjaa