Kirjoittaja Aihe: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita  (Luettu 8123 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #45 : 06.06.21 - klo:13:51 »
Se oli wikipediassa mainittu että Aabrahamia ei enää pidetä historiallisena henkilönä.

Onhan se hassu väite, koska mm. VTn Israelin kansan historiasta  kertovat kirjat usein mainitsevat Aabrahamin.

Kristitylle se on hassu väite siksikin, että UTssa hän on myös eräs keskushenkilö.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #46 : 06.06.21 - klo:15:39 »
Katsoin uudestaan nimet Ismael ja Aabraham.

Ismaelin yhteydessä mainitaan   että Hagar olisi Abrahamin toinen vaimo ja Ismael ensimmäinen poika jota Jumala tarkoitti uhrattavan ( ei siis Iisakia )' ainoana poikana'.

Onko siis nämä wikipedian tiedot Koraanista lähtöisin ?

---
Jeesus on historiallinen henkilö, todisteiden mukaan:

  https://fi.wikipedia.org/wiki/Historiallinen_Jeesus

Vai eikö näihinkään wikipedian tietoihin voi luottaa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #47 : 06.06.21 - klo:18:34 »
VNkään ei ole pystynyt kirjoittamaan, että sanat "kamala, kuvottava, pappisviha, hihhuli, ja itkuvirsi" eivät ole asiallisia huomautuksia minun käännöksistä. Hän on usein pystynyt antamaan minulle elämän ohjeita, kun olen valittanut niistä sanoista, muttei hän ole voinut kommentoida niitten sanojen käyttöä millään tavalla.
Olen itse luonnostani vaatimaton ja olen vaivautunut, jos tulee kiitosta kohdalleni. En suinkaan halua kehua itseäni. Jos mainitsen tehneeni jotakin täällä, on joku tarkoitus siihen, ja olen tehnyt paljon, jota en mainitse milloinkaan missään. Haluaisin, että täällä olisi voitu asiallisesti suhtautua siihen, mitä olen tehnyt. Minussa on se vika, etten halua julkista haukkumista siitä hyvästä mitä olen tehnyt. Asiallisuuden nimissä sitä ei ole suvaittu. Kiitoksesta viis.

Onhan nuo tietysti ikäviä sanoja, toki näin on.
Mitä minulta on odotettu?
Tehdä parannusta ja synnintunnustusta sen tähden että minua käsketään?
Käsketään siitäkin huolimatta että en tiedä mitä väärää tässä tilanteessa olen tehnyt,
tai mitä oikeaa olen jättänyt tekemättä?

Olisiko minun pitänyt lyödä sivullinen lyttyyn ja tuomita sen takia jos hän on tuollaista sanonut?
Jos olisin niin tehnyt, sitten kyllä tietäisin tehneeni syntiä koska tuomiovalta kuuluu
vain Jumalalle.

Pyrin siihen että teen parannusta niistä synneistä mitkä Jumala minulle osoittaa, siinä on
ihan riittävästi minulle taakkaa.
En halua tehdä parannusta niistä asioista mitä toiset käskee, ellen itse koe samalla tavalla.
Erkki Leminen on sanoittanut: "Ei käskemällä parannukseen saa, se tapahtuu kun Herra
armahtaa....."

Malmivaaran virret ei tippaakaan kolhiinnu siitä jos joku ihminen niitä moittii.
Arvokas ja hieno suku on, myös ne muutamat jälkipolven ihmiset joita tunnen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #48 : 06.06.21 - klo:19:30 »
Sinulta ei odoteta enää mitään. Asia on sovittu minun ja sivullisen välissä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #49 : 19.06.21 - klo:16:14 »
Vähän asian vierestä tapani mukaan.

Suhtautuminen Israeliin on Suomessa aika outoa usein.
Nyt kun viimeksi Putin ja amerian presidentti tapasi, niin huomasi samaa kummallisuutta.
Se mitä Biden sanoi, niin sitä suomen media piti oikeana, kuten vertaus Navalnin ja kongressiin tunkeutuvien kohdalla.
Ne jotka tunkeutui kongressirakennukseen on nyt sitten terroristeja ja 20 vuottaa vankeutta edessä, mutta Navalni, joka rikkoi lakia, niin on nyt sitten kuin Israel marttyyri.

Kaikenlaisten ääripään kannattajien tulisi tavata ja keskustella kasvokkain, niin ehkä joku sopu maailmaan tulisi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #50 : 20.06.21 - klo:17:51 »
Katsoin uudestaan nimet Ismael ja Aabraham.

Ismaelin yhteydessä mainitaan   että Hagar olisi Abrahamin toinen vaimo ja Ismael ensimmäinen poika jota Jumala tarkoitti uhrattavan ( ei siis Iisakia )' ainoana poikana'.

Onko siis nämä wikipedian tiedot Koraanista lähtöisin ?


Wikipediaan kannattaa suhtautua kritiikillä.  Sivun on tavallisesti kirjoittanut yksi henkilö, ja mitä voimakkaammin affekteja herättävä aihe  sitä  alttiimpi yksipuolisuuksille ja suoranaisille virheille.  Hain Wikipediasta climbing gold-ruusun hoito-ohjetta ja etsin  nyt futismatseihin hukkuneena pelaajia ja kansallislauluja, mutta kun olisi selvitettävä VT:n henkilöiden historiallisuutta en ihan katso sitä riittäväksi lähteeksi. 

Aikoinaan Dietricus Docens oli kyllä saanut sivun mutta aivan helppoja juttuja siellä oli päin mäntyä tyyliin syntyi ja kuoli mutta missä.  Jos seitsemän biografiaa kertovat nämä toisin, luottaisin niihin.  Korjasin kyllä.
-------------------


VT:n tarina kai on tuttu,  Saara oli hedelmätön ja kuitenkin Abraham oli saanut lupauksen jälkeläisistä joita riittää kuin tähtiä taivaalla.

Hagar oli orjatar jonka Saara hyväksyi antamaan puolisolleen lapsen, syntyi poika josta piti tuleman mies kuin villiaasi, Hagarille nousi juttu hattuun ja Saara loukkaantui ja vaati että orjatar poikineen ajetaan pois. 

.........................

Tahtoisin,  olkoon kyseessä valtioiden tai kansanryhmien välisten kiistojen uutisointi,  aina saavani kuulla ns puolustuksen puheenvuoron. 


Israelin valtiota ei olisi tarvittu, ellei juutalaisten olisi ollut pakko paeta pogromeja,  niitä minun lukemani historian mukaan esiintyi katolilaisissa valtioissa enemmän kuin protestanttisissa.  Natsien juutalaisvainoista paenneiden kertomuksia ei silloisessa Palestiinassa edes uskottu, siis juutalaisten oli vaikea uskoa, tarinat olivat liian hirvittäviä ollakseen totta.  Niin niin oli Theodor Herzl joka innostui asiaan, mutta antoihan hän pogromien uhreille ideaa, minne häipyä,  koulussa luulin että menivät ottanaan noin vain toisilta valmista valtiota, mutta ei ihan...    Kyllä kuljeskelijat niihin aikoihin saattoivat asettua sinne, ei tunnettu rajavartijoita vielä...   

Anyway,  en tiedä mihin Keski-Euroopan juutalaiset olisivat paenneet...  paitsi joo, Ruotsiin,  jossain määrin Yhdysvaltoihin (joka kieltäytyi sodan sytyttyä ottamasta heitä vastaan)  ja miksei, Saksaan takaisin.  En tiedä olisinko voinut mennä itse.

................................

Perehdyttytäni oman maamme historiaan tikulla kaivaen, olen ikävä kyllä joutunut toteen, kuinka ääreest harvoin historian konfliktit jättävät nykypäivän rauhaan.   

Israel sai puolustaa olemassaoloaan ehkä vähän liikaa tyytyäkseen nyt vain ottamaan sonee Eilatin hiekkarannoil.


Onko nyt kyseessä imperialistiset halut hankkia Lebensraumia siis,  vai kannetaanko siellä todellista huolta? 

Ettei palestiinalaispakolaisten asemaa ole kyetty ratkaisemaan,  onko todella kyseessä täydellisesti Israelin mokaus? 


Oltaisiinkohan me saatu Viipuri takas, jos oltais vain järjestetty evakoille pakolaisleirit ja sanottu, ei meille nyt oikein sovi. 

------------------


aJa joopa.  Tunnen hyvin  Suur-Suomihurmion ja venäläisväestön leirit ja sorron.  Toivon, että jos vastataan, pysytään siellä Palestiinan alueella tällä kertaa.  Halusin sinne joskus duuniin ihan käsittääkseni historiaa ja ihmisiä ja kansoja siellä.  Yhden matkan onnistuin tekemään, olin kuvitellut että kaikki muslimit asuvat muurien takana eristettyinä eli jäin olemaan jnkv hukas. 

Ja että poliisi jahtaa vain muslimeja, aina.

Eikä niin, että muslimirähisijät pitää kurissa muslimipoliisi ja juutralaisrähisijät rauhoittaa juutalaispoliisi. 

Ja että palestiinalaiset ovat passittomia.

Ei, heillä on Jordanian kansalaisuus ja passi.

------------------------

Voisko Jordania jeesaa niitä... Varmaan aivan typerä kysymys.  Tai ainakin post festum.  Ei afroamerikkalaisiakaan enää voi pakata orjalaivoiuhin ja palauttaa Afrikkaan kuten ehdotin kansakoulus, kun orjuudesta ja rotuväkivallasta ja rasismista opetettiin

 :064:
« Viimeksi muokattu: 20.06.21 - klo:18:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #51 : 20.06.21 - klo:18:07 »
Muuan evp rauhanturvaaja jonka seurassa vietin joskus iltaa, sanoi siellä paljon olleensa ja uskovansa, ei siihen koko seutuun saada i k i n ä   rauhaa.  Syy on hiostoriassa.  Koko Lähi-Itä ja alueet siitä koilliseen ovat pikkuruhtinaitten kuningaskuntia tms ja niiden välit on ääreestään kurjat. 

No joo, ei Saudien kuningaskunta juuri todista suurta veljesrakkautta. 

Siellä sodittaisiin sitte ilman Israelin valtiota jos siellä ei olisi Israelin valtiota. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #52 : 31.12.21 - klo:17:47 »
Keskustelun pohjaksi Israeliin liittyvää uutisointia meillä ja muualla.
https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/median-valheet-ja-valikoivuus-yllyttavat-israel-ja-juutalaisvihaan/

Tämä on kristillinen keskustelufoorumi, joten on suotavaa, että joku Israelia käsittelevä aihe on usein esillä.
Kokoomuksen kansanedustajaa Ben Zyskowiczia Ylen yksipuolisuus hirvittää. "Kuinka monta dokumenttia on Suomessa nähty Hamasin hirmuhallinnosta?"  :icon_xmassurprised:

Hän kertoo pohtineensa syytä sille, miksi Israel vaikuttaa olevan aina tikunnokassa, vaikka maailmasta löytyy pitkä lista kammottavia hallintoja.

– Yksi teoria on, että vanhojen rauhanpuolustajien ja rauhanaktivistien kaikki silloiset nuoruudenajan sankarit ovat osoittautuneet toinen toistaan hirvittävämmiksi diktaattoreiksi, Ben Zyskowicz sanoo.

– Neuvostoliitto, Itä-Saksa, Kuuba, Nicaragua. Ja Vietnam, josta lähti satoja tuhansia venepakolaisiksi ja saman verran laitettiin uudelleenkoulutusleireille. Entä Afrikassa [Robert] Mugabet ja muut.

Lähi-idässä palestiinalaisten tukeminen ja Israelin vastustaminen tulee Zyskowiczin mukaan kuin vanhasta muistista.

– Tämä on mielestäni syy sille, miksi nämä vanhat neuvostoihailijat jaksavat edelleen olla Israelin kimpussa, Zyskowicz toteaa.

Lähde

Ben Zyskowicz: Ylen yksipuolisuus on hirvittävää
https://www.verkkouutiset.fi/ben-zyskowicz-ylen-yksipuolisuus-on-hirvittavaa/#21a13d88

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #53 : 31.12.21 - klo:20:45 »
Kokoomuksen kansanedustajaa Ben Zyskowiczia Ylen yksipuolisuus hirvittää: "Kuinka monta dokumenttia on Suomessa nähty Hamasin hirmuhallinnosta?" 

Zyskowicz varmaan pystyisi järjestämään pätevän toimittaja- ja kuvausryhmän tekemään sellaisia dokumentteja. Onhan hänellä pitkän uransa aikana rakentuneita suhteita.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #54 : 31.12.21 - klo:22:11 »
Anyway,  en tiedä mihin Keski-Euroopan juutalaiset olisivat paenneet...

No mutta, Neuvostoliitossahan oli Juutalaisten autonominen alue! (Kirjoitan juutalaisten isolla, koska kysymyksessä on maantieteellinen alue myös.) Siellä tosin asui enimmäkseen muuta väkeä kuin juutalaisia, mutta kylä juutalaisetkin sekaan mahtuivat. En sitten tiedä, kuinka hanakasti juutalaisia ulkomailta olisi sinne otettu. Ennen sotaa kai kyllä, johonkin asti, mutta viimeistään sodan sytyttyä ei vihollismaista ymmärrettävästi enää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Israel - suomalainen poikkeava tapa uutisoida asioita
« Vastaus #55 : 31.12.21 - klo:22:18 »
"Kuinka monta dokumenttia on Suomessa nähty Hamasin hirmuhallinnosta?"

https://www.suomalainen.com/products/hamasin-poika
Suosittelen kirjaa "Hamasin poika".
Olen joskus lukenut, todella mielenkiintoinen, todella mielenkiintoinen.
Kirjan on kirjoittanut erään Hamas-järjestön perustajajäsenen poika kokemuksistaan.
Silmiä avaava kirja,toki kirjoittaja kirjoittanut omasta näkövinkkelistään, joka varmasti on kuitenkin parempi, kuin meidän oma näkövinkkelimme täällä kaukana.

Onko joku lukenut kirjaa?